Марина Іванівна Цветаева великий, сильний і сміливий талант
Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків свідомого буття ставить їх у самі сприятливі умови для розвитку природного дарунка. Такою яркою й трагічної була доля Марини Цветаевой, великого й значного поета першої половини нашого століття. Усе в її особистості й у її поезії (для неї ця нерозривна єдність) різко виходило за рамки традиційних подань, що панують літературних смаків. У цьому була й сила, і самобутність її поетичного слова. З жагучою переконаністю вона затверджувала проголошений нею ще в ранній юності життєвий принцип:
Моя улюблена поетеса М. Цветаева народилася в Москві 26 вересня 1892 року:
Красною кистю
Горобина запалилася
Падали листи
Яродилась.
Горобина стала символом долі, теж полихнувшей червоними кольорами ненадовго й гіркої. Через все життя пронесла М. Цветаева свою любов до Москви, рідній домівці. Вона увібрала в себе заколотну натуру матері. Недарма самі проникливі рядки в її прозі про Пугачова, а у віршах про Батьківщину.
По тобі тужить наша залу,
Ти в тіні її видал ледь
По тобі тужать ті слова,
Що в тіні тобі я не сказала
Слава накрила Цветаеву подібно шквалу. Якщо Ганну Ахматову порівнювали із Сапфо, то Цветаева була Никой Самофракийской. Але разом з тим, з перших же її кроків у літературі почалася й трагедія М. Цветаевой. Трагедія самітності й невизнаності. Уже в 1912 році виходить її збірник віршів Чарівний ліхтар. Характерне звертання до читача, яким відкривався цей збірник:
Милий читач! Сміючись як дитина,
Весело зустрінь мій чарівний ліхтар,
Щирий сміх твій, так буде він дзвінок
И беззвітний, як встарь.
У Чарівному ліхтарі Марини Цветаевой ми бачимо замальовки сімейного побуту, нариси милих осіб мами, сестри, знайомих, є пейзажі Москви й Таруси:
У небі вечір, у небі хмаринки,
У зимовому сутінку бульвар
Наша дівчинка утомилася,
Посміхатися перестала
Тримають маленькі ручки синя куля
У цій книзі вперше з’явилася в Марини Цветаевой тема любові. В 19131915 роки Цветаева створює свої Юнацькі вірші, які ніколи не видавалися. Зараз більшість добутків надрукована, але вірші розсипані по різних збірниках. Необхідно сказати, що Юнацькі вірші повні життєлюбства й міцне моральне здоров’я. У них багато сонця, повітря, моря і юного щастя. Що стосується революції 1917 року, те її розуміння було складним, суперечливим. Кров, проливає рясно в цивільній війні, відривала, відштовхувала М. Цветаеву від революції:
Білий був червоним став:
Кров почервонилася
Червоним був білий став:
Смерть перемогла
Це був плач, лемент душі поетеси. В 1922 році вийшла її перша книга Версти, що складає з віршів, написаних в 1916 році. У Верстах оспівана любов до міста на Неві, у них багато простору, простору, доріг, вітру, що швидко біжать хмар, сонця, місячних ночей
У тому ж році Марина переїжджає в Берлін, де вона за два з половиною місяця написала біля тридцяти віршів. У листопаді 1925 року М. Цветаева вже в Парижі, де прожила 14 років. У Франції вона пише свою Поему Сходів одне із самих гострих, антибуржуазних добутків. Можна із упевненістю сказати, що Поема Сходів вершина епічної творчості поетеси в паризький період. В 1939 році Цветаева вертається в Росію, тому що вона добре знала, що знайде тільки тут щирих шанувальників її величезного таланта. Але на батьківщині її очікували вбогість і недрукування, арештовані її дочка Аріадна й чоловік Сергій Эфрон, яких вона ніжно любила
Одним з останніх добутків М. И. Цветаевой з’явився вірш Не вмреш, народ, що гідно завершило її творчий шлях. Воно звучить як проклін фашизму, прославляє безсмертя народів, що борються за свою незалежність
Поезія Марини Цветаевой увійшла, увірвалася в наші дні. Нарешті^-те знайшла вона читача величезного, як океан: народного читача, якого при житті їй так не вистачало. Знайшла назавжди. В історії вітчизняної поезії Марина Цветаева завжди буде займати гідне місце. І в той же час своє особливе місце. Справжнім новаторством поетичного мовлення з’явилося природне втілення в слові бентежні у вічному пошуку істини неспокійного духу цієї зеленоокої гордячки, чернорабочей і білоручки
Поезія Цветаевой вільний політ душі, невтримний вихор думки й почуття. Сміло пориваючи із традиційними правилами віршування, ритміки, строфіки, метафоричного й образного ладу, вона створює особливу, незвичну тканину поетичного тексту й неповторний художній мир. Заслуга поетеси в тім, що вона не обмежується чисто зовнішнім формалістичним новаторством, яким так захоплювалися її сучасники, зокрема Маяковський співак революційної новини. Ладу віршів Цветаевой властиві рвучка різкість, перебої, несподівані паузи; рубленность і вихід за рамки віршованої строфи, і разом з тим їм властива гнучкість і пластичність, і коли все це зливається в симфонію звуків і змістів, у могутній потік, то читач чує живий подих поетеси
Стихотворчество для неї спосіб життя, без нього вона просто не мислила свого існування. Вона писала багато, у будь-якому стані душі. Вона не раз визнавалася, що вірші її самі пишуться, що вони ростуть, як зірки і як троянди, ллються теперішнім потоком. Як отут не згадати Пушкіна, що так само легко й вільно віддавався політ)’ поетичного натхнення:
И думки просяться до пера
Перо до паперу,
Хвилина, і вірші вільно потечуть!
Порівняння з потоком як не можна більше підходить до творчості Цветаевой, тому що нестримну стихію її віршів неможливо закувати ні в які границі. Магією поетеси її устремління, пориви почуттів і думок немов втілюються у віршах, які, відділяючись від її духу, що творить, знаходять життя й волю. Ми майже відчутне бачимо й чуємо, як вони летять
По нагориям,
По восхолмиям,
Разом із зорями,
Із дзвіницями…
Вчитуючись у її вірші, починаєш розуміти, що Цветаева сприймала поезію як жива істота, як коханого: вона була з нею на рівні й, дотримуючись закону Любові, віддавала себе всю без залишку, і чим більше віддавала, тим більше одержувала замість. Ця священна любов до поезії жадала від її, щоб вона завжди залишалася собою, була нещадно чесної в суді над своїми думками й почуттями. Тому не праві ті, хто бачить демонічну гординю й гордовитість у її вільному й зухвалому звертанні до Бога, з яким вона відчуває свою равновеликость:
Два сонця стануть, про Господи, пощади!
Одне на небі, інше в моїх грудях
Цветаева відрікається від горизонталі, від усього, що покірно стелиться й розливається по площині, лежить на поверхні. Такий для неї образ моря, якого вона, по власному визнанню, ніколи не любила й не розуміла. Морю вона протиставляє вертикаль, символ устремління вгору. Не випадково в її віршах так часто виникає образ гори, з якої вона нерідко ототожнює себе. У листі до Пастернаку вона говорить: Я люблю гори, подолання, фабулу в природі, становлення. Слово Цветаевой особливий дарунок, що піднімає її над усіма. Але це й проклін, доля, що висить над поетом і невблаганно манливий до погибелі:
Співав же над іншому своїм Давид,
Хоч навпіл розколотий
Тому, хто має поетичний, пророчий голос, борг велить співати. Поетичне покликання для неї як батіг, а тих, хто не здатний співати, вона називає щасливцями й щасливицями. І в цьому вона абсолютно щира, тому що кожний глибокий поет у своїх віршах жертовно проживає болісні стани, спокуси, спокуси, заради того щоб ми слухачі й читачі вчилися життя, опираючись на їхній духовний досвід. Однак Цветаева не хоче, щоб з її робили об’єкт поклоніння, вона завжди залишалася людиною, підданим випадкам життя, приреченим смерті, і навіть у жертовному служінні вона не утомлювалася радуватися життю:
Хто створений з каменю, хто створений із глини,
А я сріблюся й блискаю!
Мені справа зрада, мені ім’я Марина,
Я тлінна піна морська
Слово зрада варто розуміти не в життєвому обивательському змісті начебто поетеса бездумно й легковажно міняла свої пристрасті, думки й ідеали. Ні, для неї зрада це принцип становлення, розвитку, вічного руху
Схожі твори:
- Марина Цветаева – життя у віршах До тебе, що має бути породженим Сторіччя через, як отдышу, – Із самих надр, – Як на смерть засуджений, Своєї рукою – пишу… М. Цветаева Так вуж зложилося, що в Росії два жіночих імена в поезії надовго затьмарили своєю значимістю інші жіночі імена. Це – Ганна Ахматова й Марина Цветаева....
- Неперевершена вершина жіночої лірики в Росії Марина Цветаева й Ганна Ахматова Обертатися на цю вершину “нам, а може бути, і нашим онукам, прийде не назад, а вперед”. І, що істотно, – обертатися не тільки продовжувачкам жіночої лірики – кожному теперішньому поетові. Еволюційний розвиток лірики Ахматовій і Цветаевой: від лірики любовної до лірики високого звучання “Поет – здалеку починає розмову Поета –...
- ЦВЄТАЄВА, Марина Іванівна (1892 – 1941) ЦВЄТАЄВА, Марина Іванівна (Цветаева, Марина Ивановна – 26.09.1892, Москва – 31.08.1941, Єлабуга) – російська поетеса. Цвєтаєва – це справжня окраса російської поезії “срібної доби”, її творчість, як і творчість А. Ахматової, є найвищим злетом російської “жіночої” поезії. Багато в чому схожими є й їхні життєві долі, сповнені...
- А. А. Ахматова й М. И. Цветаева; зустріч двох поетів 1. Ахматова й Цветаева як представниці срібного століття. 2. Вірші до Ахматової. 3. Єдина зустріч. У ранкову сонну годину, – Здається, чверть на п’яту, Я полюбила Вас, Ганна Ахматова. М. И. Цветаева Безсумнівно, серед великої кількості поетес срібне століття – П. Соловйова (Allegro), 3. Н. Гиппиус, М. Лохвицкая, Л. Н....
- Мої улюблений поет срібного століття (М. Цветаева) Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків сознательного буття ставить їх у самі благоприятние умови для розвитку природного такра. Такий (яркою й трагічної) була доля Марини Цветаевой, значного поета первиття половини XX століття. Усе в її особистості й творчості (для неї ця нерозривна єдність) різко виходило...
- Цветаева художник яскраво вираженого національного початку Воістину трагічними зусиллями творчої волі затверджувала свою гармонію з миром в 20-е роки Марина Цветаева. Це тим більше було важко, що затверджувати доводилося у вкрай дисгармонической буржуазно-емігрантської дійсності, що куди не прийняла революцію Цветаева попадає в 1922 р. Самітність і вбогість не змогли зломити в ній поета, навпаки, поезія чи...
- “Великий талант вимагає великої працелюбності” Кожна людина наділена якимось здібностями та вміннями. Одні з нас, виявивши свій хист, намагаються його розвинути та вдосконалити, а інші просто сприймають його як належне і нічого з цим не роблять. Одразу спадає на думку притча про таланти. Бог наділив трьох людей різною кількістю талантів. Одному віддав їх аж п’ять,...
- Крысолов (краткое содержание) – Цветаева М “Крысолов” – первая поэма Цветаевой, написанная в эмиграции, в Праге. Это пророчество о судьбах русской революции, романтический период которой закончился и начался мертвенный, бюрократический, диктаторский. Это приговор любой утопии о возможности народного торжества, народной власти. Это же издевка над разговорами о революционности масс, в основе бунта которых всегда лежат самые...
- У Полтавському театрі виріс і сформувався великий талант Михайла Щепкіна Із листа-відповід! Котляревського М. Рєпніну від 15 жовтня 1818 року видно, що М. Щепкін ознайомився з листом Рєпніна і був йому дуже вдячний (II, 82). Сам Щепкін писав про це трохи інакше: “У кінці 1818 року, здається, у грудні (справді 15 жовтня. Є. К-). Котляревський сповістив мене, що все закінчено...
- Пугачов (А. С. Пушкін і М. И. Цветаева) Відступник бога й людей; Холодний, всім майже жахливий, Своїми пещеннями небезпечний, А в висновок – лиходій! М. Ю. Лермонтов Відмітна риса в наших вдачах є якесь веселе лукавство розуму, насмішкуватість і мальовничий спосіб виражатися. Переді мною два добутки – роман А. С. Пушкіна ” Капітанська дочка ” і стаття М....
- Марина Цвєтаєва Марина Цвєтаєва (1892-1941) Життя і творчість Марина Іванівна Цвєтаєва народилася в Москві 26 вересня 1892 року. За походженням, сімейними зв’язками, вихованням вона належала до трудової науково-художньої інтелігенції. Якщо вплив батька, Івана Володимировича, університетського професора і творця одного з кращих московських музеїв (нині музею образотворчих мистецтв), до певного часу залишався прихованим,...
- Віра у свій талант (за повістю Степана Васильченка “Талант”) В історії української літератури Степану Васильченку відведено одне з почесних місць. Виходець з народу, письменник кінця XIX – початку XX століття Васильченко вважав за свій громадянський обов’язок боротися художнім словом за глибоку любов до людини-трудівника. Духовний світ і світогляд письменника формувався серед розкішної природи у великій убогій, але дружній і...
- Поезія Марини Цвєтаєвої МАРИНА ЦВЄТАЄВА ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МАРИНА ЦВЄТАЄВА Поезія Марини Цвєтаєвої Разбросанным в пыли по магазинам (Где их никто не брал и не берет!) Моим стихам, как драгоценным Винам, Настанет свой черед. М. Цвєтаєва …Я обращаюсь с требованием веры И с просьбой о любви… М. Цвєтаєва У вересні 1992 року світ відзначав...
- Сміливий Павлусь (за повістю Андрія Чайковського “За сестрою”) Коли я читав повість А. Я. Чайковського “За сестрою”, мені здавалося, що переді мною постав герой-богатир з раніше читаних українських дум. Хоч Павлусю було лише п’ятнадцять років, але він часто потрапляє, а потім вибирається із ситуацій, з яких йому, здавалося б, вибратися не під силу. Я розумію, що автор явно...
- Сповідальна лірика Марини Цвєтаєвої МАРИНА ЦВЄТАЄВА ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МАРИНА ЦВЄТАЄВА Сповідальна лірика Марини Цвєтаєвої Мої вірші – щоденник. М. Цвєтаєва Видатна російська поетеса Марина Цвєтаєва якось сказала: “Я не вірю віршам, що – ллються. Рвуться – так!”. І доводила це протягом всього життя власними, що рвуться із серця, рядками. Це були дивовижно живі вірші...
- Загублений талант (за повістю С. Васильченка “Талант”) Про долю народних талантів писав ще Тарас Шевченко у своїх російських повістях. Крізь мури темноти й забобонності, класової зверхності в царській Росії пробивалися лише поодинокі таланти, такі як сам Шевченко, видатний актор Щепкін та деякі інші. Більшість же гинули в морокові кріпацтва, пореформєних криз, революційних ситуацій. Як письменник С. Васильченко...
- Загублений талант (за повістю “Талант”) Про долю народних талантів писав ще Тарас Шевченко у своїх російських повістях. Крізь мури темноти й забобонності, класової зверхності в царській Росії пробивалися лише поодинокі таланти, такі як сам Шевченко, видатний актор Щепкін та деякі інші. Більшість же гинули в морокові кріпацтва, пореформених криз, революційних ситуацій. Як письменник С. Васильченко...
- Дивовижна подорож до Країни Чудес (за казкою Льюїса Керрола “Аліса у Країні Чудес”) ЛЬЮЇС КЕРРОЛ, М. ЦВЕТАЕВА 5 клас СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ ЛЬЮЇС КЕРРОЛ, М. ЦВЕТАЕВА ЗРАЗОК ТВОРУ Дивовижна подорож до Країни Чудес (за казкою Льюїса Керрола “Аліса у Країні Чудес”) Діти, а дуже часто і дорослі люблять казки. Чому? Тому що у казці добро завжди перемагає зло, вони щасливо закінчуються, у казці існує те, чого бракує...
- Іван Франко – невеликий, але сильний чоловік Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди щось енергійне, уперте, скромно одягнений, – він тихий і зовсім непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вам стане тепло і ясно од світла його очей. Сильна, цільна натура, що гордо вийшла з житейського бою! Бачиться мені в образі бідного апостола:...
- Олена Іванівна Теліга (Шовгенева) Олена Іванівна Теліга (дівоче прізвище Шовгенева) – українська поетеса, публіцист, громадсько-політичний діяч. Народилася 21 липня 1907p. в Петербурзі. З 1923p. вимушена жити за кордоном. Олена Теліга належала до кола поетів-“вісниківців”, що об’єднувались довкола редагованого критиком та публіцистом Д. Донцовим журналу “Вісник”. Характерними рисами її поезії в цей період виступають прагнення...