Майже всі поети в своїй творчості широко використовують краєвид, опису природи. У Анни Ахматової краєвид сполучається з душевним переживанням, а душевне переживання стає частиною сільського життя. Скупо відібрані деталі сільського краєвиду непомітно й ненав’язливо приєднуються до характеристики внутрішнього стану людини. “Заплакана осінь, як вдова в одязі чорних, всі серця туманить…” Однак цей стан не результат візьме сільського побуту, воно не підсумок розказаного. Туга постає тут настільки ж речової, реальної подробицею навколишнього світу: “І буде так, поки Найтихіший сніг не зглянеться над скорботної і втомленою…”

В автобіографії Ганна Ахматова повідомляє: “Кожне літо я проводила в колишній Тверській губернії, в п’ятнадцяти верстах від Бєжецький. Це нежівопісное місце: розорані рівними квадратами на горбистій місцевості поля, млини, трясовини, осушені болота, “ворітця”, хліба, хліба… Там я написала дуже багато віршів…

Тверське самота – садиба Слепнєво, яка знаходилася поблизу однойменного села Невської волості Бежецького повіту. За найскромнішими підрахунками, тільки в Слепневе було створено близько 50 віршів і велика частина

поеми “У самого моря”. Голос поетеси мужнів “в країні боліт і ріллей”, вбираючи в себе нові почуття:

У заповітних ладаном не носимо на грудях,

Про ній вірші ридма не складати,

Наш гіркий сон вона не ятрить,

Чи не здається обітованим раєм.

Мова йде про землі. Поетеса починає з заперечення:

Так, для нас це бруд на калошах,

Так, для нас це хрускіт на зубах…

І лише у фіналі вірша вона робить висновок:

Але лягаємо в неї і стаємо нею,

Тому й кличемо так вільно – своєю.

Міркування про землю сполучається з душевним переживанням, а душевне переживання стає частиною

сільського життя. Скупо відібрані деталі взаємини людини з землею непомітно й ненав’язливо приєднуються до характеристики його внутрішнього стану. Однак цей стан не результат перерахованих раніше прийме, воно не підсумок розказаного.

Поєднання конкретних фактів і абстрактного поняття “туга”, що виражає душевний ловлення, перекладає всю картину в психологічний план. І тоді, як виявляється з інших віршів цього циклу, для розкриття внутрішнього світу людини стають однаково необхідними хмари, ворітця в полях, запах хліба, туга.

Манера письма зближувала Ахматову з Чеховим: “Пейзаж Чехов пише життя свого героя, хмарами розповідає його минуле, дощем зображує його сльози, квартирою доводить, безсмертя душі що не існує “.

Неяскраві простори, висохла убога земля, туга – ось образ Росії, побачений поетом з тверського усамітнення, тієї Росії, яку Блок писав.

Росія, злиденна Росія,

Мені хати сірі твої,

Твої мені пісні вітрові –

Як сльози перше кохання!

І ми нарешті розуміємо, що слова: “Про неї вірші ридма не складає”, – поетичний прийом. Саме вірші, вірші про землю, а якщо вдуматися – про Росію, склала поетеса. І ці вірші навічно з нами і для нас.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Майже всі поети в своїй творчості широко використовують краєвид, опису природи. У Анни Ахматової краєвид сполучається з душевним переживанням, а душевне переживання стає частиною сільського життя. Скупо відібрані деталі сільського краєвиду непомітно й ненав’язливо приєднуються до характеристики внутрішнього стану людини. “Заплакана осінь, як вдова в одязі чорних, всі серця туманить…” Однак цей стан не результат візьме сільського побуту, воно не підсумок розказаного. Туга постає тут настільки ж речової, реальної подробицею навколишнього світу: “І буде так, поки Найтихіший сніг не зглянеться над скорботної і втомленою…”