Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Кубів Василь Дороги і долі
Кубів Василь Дороги і долі
Василь Кубів
Дороги і долі
Присвячую своїм внукам
Олені та Ромкові
Моє село, моя країна, мій світ, моя батьківщина – скільки нез’ясованих понять і які почуття огортають людину, коли на самоті роздумує вона над сенсом життя і тими одвічними поняттями – “моє”, “наше”, “чуже”.
Роздумую і я над тими короткими за формою й широченними за змістом поняттями, що ятрять мою душу. Особливо тепер, коли відчуваю, що життя моє смеркає, і, оглянувшись назад, сам себе запитую:
– Що за свій вік доброго зробив, кого
Ну, хоч би описати те, що сам бачив, що інші робили. Описати життя краю бодай із вікна свого обмеженого “я”, залишити для нащадків спогади про історію рідного села, де був очевидцем розмов, незабутніх подій, звідки виніс багато дитячих і юнацьких вражень.
Моє село Деренівка не подібне на інші села, де був очевидцем, і не тому, що воно моє, а тому, що завше було активне, бойове, що його молодь була, як тепер прийнято казати, з державним розумом. Втручалася до всяких громадських справ. Брала на себе відповідальність за все: долю села, повіту, народу. Не декларативні
Молодь часів моєї юності навічно зосталася для мене нетлінним взірцем українського патріотизму. І я не можу, як писав поет Василь Симоненко, піти із цього світу, не залишивши про тих кристально чистих дорослих дітей села доброї пам’яті, живого сліду, бо кожний із них спалахнув палаючою зіркою на небосхилі української весняної ночі першої половини двадцятого століття.
Випурхнули всі ми зі своїх сіл і розлетілись по світах і все, що там побачили й почули несемо на старість до свого гнізда.
ПЕРША ЧАСТИНА
Село очима юнака
Мама засвітила лампу, обрізала кравецькими ножицями гніт, пілкою витерла шкельце, поправила ковпачок над гнотом і посадила шкельце в гніздо.
– Добрий вечір, Марино! – з порога привітався Туркулів Луць. Зняв шапку й, не діждавшись від Марини відповіді чи запрошення до хати, попрямував до стола. Поклав на бамбетель свого вилинялого кашкета і перш, ніж сісти, пошкрябав штанами крижі. Він завжди так робив. Луцеві здавалося, що тих “рухів” сусіди не помічають, бо він тримав руки в кишенях штанів і час від часу їх підтягав. З першого погляду виглядало, що штани без паска й сповзають, а він, тримаючи руки в кишенях, підтягає їх догори. Можливо б, і справді так було, але Луць завжди робив один рух догори і кілька рухів горизонтальних кругових, наче чухав сверблячі крижі. Це увійшло йому у звичку, так як і Горобцевій Франці – обкусувати зубами нігті на руках при розмові з сусідами.
– Гринько що, дає коням їсти? – чи то спитав, чи то сам собі пояснив Луць.
– Ая, – буркнула Марина і заходилася розпалювати в печі, щоб приготовити вечерю.
Луць не робив собі нічого з непривітної поведінки Марини. Він звик і до нього звикли, як до члена родини. Потупцював трохи біля стола, потім став біля вікна і задивився у вечірню темінь. Дивився у вікно, немовби щось там бачив. Бо ж кудись очі треба було подіти. Не дивитись весь час на набурмосену Марину, чи на її грубі литки.
Рипнули двері, і на порозі появився господар.
– Добрий вечір сусіде, привітався Гринько, взяв з лавки кварту, набрав у сінях з цебра води і вийшов на двір помити свої порепані, спрацьовані руки. Відтак у хаті знайшов відносної чистоти домоткану веретку, що нею користувались всі домашні, і старанно витер долоні.
– А де Яків, Марино? – запитав нарешті?
– Або я знаю, напевно в Дацика, – байдужим голосом відповіла Марина.
– Казала м я йому туди не ходити, а він на зло мені.
– А що, Луцю, Гунькове радіо говорить про війну в Абісинії? – Гринько кинув шапку на швейну машинку і присів біля неї на крісло. Луць потряс за звичкою штанами, всівся вигідно на бамбетлі, погладив неголену щоку і з гідністю добре проінформованої людини почав:
– Абісинці – то такий напівдикий нарід. Їх італійці годували, одягали, вчили культури, а вони невдячні.
– Луць засміявся – о, які вони невдячні! Так з Варшави передають.
До хати зайшла Явдоха. В руках тримала відерко свіжо надоєного молока. Піна на молоці легенько потріскувала. Хату наповнював своєрідний молочний запах.
– А де Яків? – запитала Явдоха.
– І казав я йому туди не ходити, – відповів замість Марини Гринько, більше до себе, ніж до тещі, яку не любив за її командирські настанови у всіх сімейних справах. Гринько забороняв синові ходити до Дациків, бо через них два тижні просидів у тюрмі. І все за ту кляту межу. Скільки людей пішло передчасно з цього світу з-за межі. І чого дивуватися, що Гринько боронив межі свого городу? Он держави – сусіди – і ті теж воюють за прикордонні території, значить за межі.
Дацикова рідня складалась з п’ятьох братів і трьох сестер. Після бійки за межу, два брати – Гринько і Іван – виїхали до Канади. Це Пилипові діти від першої жінки. Семко, з дитинства був горбатий, оженився з Настею, жив разом з батьком у другій половині хати і мав одну доньку Марусю. Сестра Явдоха вийшла заміж за односельця Івана, стала невісткою, а потім улюбленою мамою свого одинака Дем’яна.
Від другої жінки Пилип мав четверо дітей – Федька, Ганку, Степана і Зоньку. Різниця в роках між дітьми була невелика, всі разом бавилися, билися, пасли корів, а зимовими довгими вечорами разом з батьком співали. Всі були голосисті, здорові, веселі, то як сусідський Яків міг втриматися, щоб не побігти до Дацика, навіть проти заборони свого тата. Тим більше, що сьогодні в Дацика таке робилося, таке творилося!
Пилип у церкві був старшим братом і завжди після закінчення польових робіт організовував вдома лиття воскових свічок. Для сусідських дітей, та й не тільки для них, це була дивина. В крамниці продавали свічки, але привозили їх з Теребовлі, а робили десь далеко, і були вони маленькі, а тут робили величезні, завдовжки з Дацикового Степана. Хоч Пилип та його помічники виганяли дітей з хати, щоб не заважали роботі, але вони знову і знову появлялися то в одному, то в другому хатньому куті. Цікавість була більшою, ніж погрози і докори старших. Побачити, а декому поталанило вкрасти кусочок воску, щоб на пасовиську похвалитися. Помічники й Пилип нагадували дітям, що красти віск є великим гріхом, бо це для святої церкви, а куплений віск є на зібрані громадою гроші. Більшість дітей, якщо вже опинились в хаті, стояли мовчки, облизували пересохлі губи, переступали з ноги на ногу, мнули в руках шапки і ждали, ждали – а може хтось із старших змилується і зробить хоч одному з них маленьку, малесеньку свічечку.
Пилип ставився до Гринькового Якова якось особливо, на нього не кричав, не виганяв, а так-ні добре, ні зле. Коли одне коло свічок було відлите, то з долівки збирали куски воску, щоб кинути в баняк і перетопити на нове коло. Пилип не збирав воску, тільки переглядав відлиті свічки і відрізав з деяких не формові соплі.
(2 votes, average: 3.00 out of 5)
Схожі твори:
- Трагізм селянської долі в новелах Василя Стефаника ВАСИЛЬ СТЕФАНИК Той, хто хоче відпочити за книжкою, нехай не бере в руки твори Василя Стефаника. Там не буде казок, не буде великої історії, там не співають пісень гарні селянські дівчата у вінках та стрічках. Біда й недоля, злидні і смерть постають на сторінках його новел. Уже пішло у глибоку давнину те...
- Камінний хрест як художній символ трагізму долі українського селянина-бідняка в однойменній новелі В. Стефаника ВАСИЛЬ СТЕФАНИК Письменник-гуманіст Василь Семенович Стефаник – один із найвідоміших новелістів світу – жив і творив для народу. Тому його твори – документ про важке, безпросвітне життя людей. Сам письменник говорив: “Я писав тому, щоб струни душі нашого селянина так кріпко настроїти і натягнути, щоб з того вийшла велика музика Бетховена”. У...
- “Прийде час – всі дороги на світі повернуть у край наш крилатий” Рідні місця, рідні люди і спогади про приємні моменти дитинства завжди будуть властиві і характерні людині, особливо людині романтичній, якими зазвичай і є поети. Відомий український поет Михайло Стельмах присвятив поезію, рядки з якої винесені в заголовок цього твору, своїй матері. Немає нічого дивного в тому, що цей поет зважився...
- Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої...
- “Дороги, які ми обираємо” Чим живе людина? Швидше за все, любов’ю, вірою в майбутнє, надією на краще. Ми всі хочемо бути щасливими, ми мріємо про те, що виберемо вдалу професію, яка буде подобатися нам і буде приносити користь людям. Ми віримо, що у нас буде дружна і щаслива сім’я. Кожен з нас сподівається, що...
- Міфологема дороги у творах М. Гоголя Міфологема дороги у творах М. Гоголя – багатозначний символ. Він пов’язаний з навіюванням як приємних почуттів, так і не дуже приємних. Вони викликані дорожніми пригодами, різними незручностями, зумовленими ними. Одним із найперших чинників, які впливають на перебіг мандрівних пригод та настрій Чичикова, головного героя поеми, є погода й пора доби....
- Твір по романі Вересаєва “Без дороги” “Без дороги” з повним правом можна назвати вироком російському народництву, що, як писав, бивши у свій час явищем прогресивним, стало потім “теорією реакційної й шкідливої, що збиває з користі суспільну думку, що грає на руку застою…”. Оповідання ведеться від імені Дмитра Чеканова – молодого лікаря, що розділяв колись народницькі ілюзії,...
- Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 19 Тема. Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати...
- Мотиви дороги й вітру у творчості Пушкіна Мотиви дороги й вітру не були індивідуальними мотивами пушкінської Творчості. Вони мали давню традицію в російській літературі, і Пушкін, включаючи їх у свої добутки, багато в чому використовував досвід попередників. Для Пушкіна “південного” періоду мотив дороги пов’язаний з ідеологією романтизму, однієї з головних тем якого була тема изгнанничества або добровільної...
- Зміст роману Клод Симона “Дороги Фландрії” Уперше з героями роману автор знайомить нас напередодні того, як вони в складі французьких військ, ведучих бойові дії проти фашистських завойовників у Фландрії, відступають, виявляються захопленими в полон і відправленими в концентраційний табір для військовополонених на території Германії Головні герої оповідання – парубок по імені Жорж, капітан де Рейшак, його...
- Значення мотиву дороги й засобів пересування у романі “Євгеній Онєгін” О. С. Пушкіна 1. Багатогранність значень мотиву дороги. 2. Мотив дороги у романі “Євгеній Онєгін”. 3. Подорожі й засоби пересування И кожний дивиться на дорогу З волненьем гордих, юних дум. О. С. Пушкін Мотив дороги часто зустрічається в добутках російських прозаїків і поетів. М. В. Гоголь, А. П. Чехов, Л. Н. Толстой, Н....
- Честолюбство – це три дороги, одну з яких ми обираємо самі (твір-роздум) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Честолюбство – це три дороги, одну з яких ми обираємо самі (твір-роздум) Про деякі властивості людського характеру важко сказати, які вони, хороші чи погані. У народі говорять: “Наші чесноти – це продовження наших недоліків” Цей вислів можна і переінакшити. І справді, часто буває так, що наші...
- Філософська лірика Богдана-Ігора Антонича (за поезіями “Автопортрет”, “Вишні”, “Дороги”) І. Антонич – непересічна постать в українській літературі. (Незвичний спосіб мислення у Богдана-Ігора ще в ранньому віці помітили батьки. П’ятирічним хлопчиком гуляв він із мамою у Віденському парку (родина нещодавно пере їхала до Відня). Матір на хвилинку відволікли, і хлопчик несподівано зник Мати в розпачі кинулася шукати сина, а хлопчик...
- Образ дороги в добутках російської літератури XIX століття (“Заметіль”, “Капітанська дочка” А. С. Пушкіна, “Герой нашого часу М. Ю. Лермонтова) 1. Значення образа дороги в літературі. 2. Дорога в добутках А. С. Пушкін. 3. Дорога в добутках М. Ю. Лермонтова.. Виходжу один я на дорогу; Крізь туман кременистий шлях блищить; Ніч тиха. Пустеля внемлет богові, И зірка зі звездою говорить. М. Ю. Лермонтов Образ дороги є в літературі одним з...
- Віра в перемогу нового світу – за поезією В. Чумака – В. Еллана-Блакитного ВАСИЛЬ ЧУМАК – ВАСИЛЬ ЕЛЛАН-БЛАКИТНИЙ ВАСИЛЬ ЧУМАК, ВАСИЛЬ ЕЛЛАН-БЛАКИТНИЙ Віра в перемогу нового світу (за поезією В. Чумака і В. Еллана-Блакитного) Василь Чумак є одним із найцікавіших ліриків революційної доби. Поет з надзвичайною свіжістю почуттів передав визвольний порив і радість боротьби за національне і соціальне оздоровлення суспільства. Дмитро Павличко писав, що книжка “Заспів”, яка належить...
- Структ-композ особливості роману Дон Кіхот. Специфіка розгорт сюжету. Хронотоп “великої дороги” 11. Структ-композ особливості роману ” Дон Кіхот “.Специфіка розгорт сюжету. Хронотоп “великої дороги” Розгорт. сюжету: В своем романе подсмеивается Сервантес также над претенциозным стилем рыцарских романов. Осмеивая рыцарский роман, он расчищал путь литературе содержательной, правдивой, близкой к жизни. Поначалу роман Сервантеса почти не выходит за пределы литературной пародии. Но постепенно...
- Втілення в образі Марії трагічної долі України Стефаникове слово пробуджувало добро і гуманність, співчуття до людського горя і чесність, справедливість і любов до України та її народу. Яскраве свідчення цього – новели письменника “Марія”, “Сини”, “Мати”, “Межа”, “Вовчиця”. Чи не найбільш вражаючий із них твір – новела “Марія”. Початок століття приніс із собою і великі надії, і...
- Василь Стус – незламний лицар правди і свободи ВАСИЛЬ СТУС ВАСИЛЬ СТУС Василь Стус – незламний лицар правди і свободи Василь Стус по праву вважається одним з найвизначніших українських поетів XX століття. Це була Людина з великої літери, яка відважно й самозречено виступала за високі ідеали Добра, Правди, Справедливості, Гуманізму – цих високих, вічних загальнолюдських цінностей, за національну гідність і...
- “Чи має майбутнє суспільство бути байдужим до долі дитини?” Діти займають особливе місце в будь-якому суспільстві. Але далеко не завжди суспільства, які складаються з дорослих людей, приділяють достатньо часу розвитку молоді, в тому числі і дітей. І це має ряд надзвичайно негативних наслідків для всього людства в цілому. Чи зміниться така неприємна ситуація з часом? Що ми можемо очікувати...
- Людські долі в оповіданні Є. Гуцала “Хто ти?” І. Євген Гуцало – лауреат державної премії. (Євген Гуцало – автор віршів, і оповідань, повістей та романів, у яких звучить любов до рідного краю, до природи, до людей. За збірку дитячих оповідань “Прилетіли коні” та за повість про дружбу українських дітей із узбецькою дівчинкою Саййорою письменника було відзначено найвищою премією...