Короткі відомості про Жан-Батиста Мольєра (1622 – 1673)
Творчість Мольєра збігся з часом розквіту абсолютизму у Франції, коли Людовик XVI проголошував: “Держава – це я!”, Коли в його честь створювалися поеми, оди, а пишність французького двору вражала весь світ. Справжнє ім’я Мольєра – Жан-Батист Поклен. Він був; сином процвітаючого буржуа, що володів обойному майстерні і лавкою. Батько його Жан Поклен мав титул “королівського шпалерника”, яким дуже пишався. Коли в 1622 році у Поклена народився первісток, він передав йому своє ім’я, а в майбутньому має намір був передати титул і професію.
Подолавши опір рідні та відрікшись від усього, до чого його готували, Жан-Батист разом з іншими аматорами
Роки поневірянь – це знайомство з життям городян, селян, феодалів, це вивчення характерів, звичаїв, смаків, збагачення мови. У драми Мольєра сміливо ввійшла та “плебейська стихія”, яку засуджував Буало, але яка внесла повнокровне струмінь у твори комедіографа, визначила своєрідність його творчого “я”. Через кілька років театр Мольєра став вважатися кращим з юних провінційних театрів. Душею трупи був Мольєр: молодий, талановитий, красивий, дотепний, меткий, веселий. Він був і режисером, і актором цього театру, дуже вимогливим до себе і до товаришів по ремеслу. Він стійко зносив незгоди і твердо вірив в успіх. І успіх прийшов. Трупа була запрошена на королівську сцену.
З трепетом і страхом чекали актори суду паризької придворної знаті. Ставили “любовну досаду”. Вистава мала гучний успіх. Театр отримав визнання короля, а разом з тим і право давати вистави в одному з королівських театральних приміщень. Але з успіхом прийшла і заздрість суперників, а з постановкою “Смішних манірниць” (1659) почалися пригоди і навіть ворожнеча з боку високопоставленої публіки. У цій комедії Мольєр висміює звичаї, претензійну мова, химерні манери паризьких манірниць, захоплення салонним мистецтвом, пародіює надутих франтів, кічу своїм
Становим перевагою, сміється над фальшивої пихатість акторів улюбленого аристократами Бургундського готелю.
Але прихильність короля залишалася незмінною. Людовик XIV хотів тримати все трупи в своїх руках, щоб обласканий, підпорядкувати їх своєму впливу. Мольєра доводилося оформляти палацові про свято й розваги. Це відволікало його від серйозної роботи, але забезпечувало певну незалежність і захист. Потрібно сказати, що відносини драматурга з “королем-сонцем”, так називали Людовика XIV, були складними. Близькі вважали, що Мольєр віддавав належне непересічність короля, хоча він не міг не бачити узурпаторською характеру його влади. Відомо, що Людовик XIV часом благоволив до Мольєра і навіть побажав, наприклад, бути хрещеним батьком в сім’ї комедіографа, але це ніяк не позначилося на її добробут. Мольєра доводилося бути дуже гнучким у відносинах із земним “богом”, і, поступаючись йому в малому, добиватися більшого у постановці “крамольних” комедій, у подоланні ненависті дворянства і духовенства, у збереженні трупи і свого театру.
Після повернення до Парижа Мольєр створив понад тридцяти п’єс, дотримуючись правила; повчати людей, забавляючи їх. Примітно, що Мольєр, ставши знаменитим драматургом продовжував грати на сцені, виконуючи найвідповідальніші і важкі ролі. Безперервна боротьба підірвала здоров’я Мольєра. Він часто хворів.
На початку 1673 він написав “Удаваний хворий”, II якому грав Аргана. На четвертому представленні 17 лютого він відчув себе зовсім погано. Його душив кашель. Часом сили майже покидали його. Публіка, яка не знала стан Мольєра, дивувалась того, як природно він передає удавання Аргана. Але це, на жаль, було не грою. З театру хворого забрали. Була ніч. Шукали доктора, звали священиків. Але ті відмовилися йти до автора “Тартюфа” навіть заради причастя. Хлинули горлом кров обірвала життя письменника. Чотири дні церковники не давали згоди на його поховання. І лише після втручання короля Мольєра дозволили поховати, але вночі при факелах і за цвинтарної огорожею. “Благочестиві батьки” не задовольнялися проте цій посмертної помстою: хтось із Тартюфом написав і пустив по руках огидну епітафію і віршах, де виражалося радість з приводу кончини безбожника і зловтішне пророцтво йому пекельних мук. Але даремно. У пам’яті людей багатьох поколінь ім’я Мольєра залишиться живим і глибоко шанованим, а творчість незмінно сучасним. У 1792 гору останки Мольєра були перенесені в Пантеон.
На знак пам’яті про великого комедіографа та актора щорічно, в день його смерті, театр Комеді Франсез ставить “Удаваний хворий”, в якому грав Мольєр в останні години життя. Публіка, присутня на цій виставі, шанує його пам’ять мовчазним вставанням.
“Для його пам’яті нічого не потрібно, але для нашої потрібен він…” – говорить напис на пам’ятнику Мольєром, поставленому в залі урочистих засідань Французької Академії.
Схожі твори:
- Мольєр (Жан Батист Поклен) (1622 – 1673) – комедіограф, актор, театральний діяч. Провідні теми та художні особливості комедій Мольєра Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 8 Тема. Мольєр (Жан Батист Поклен) (1622 – 1673) – комедіограф, актор, театральний діяч. Провідні теми та художні особливості комедій Мольєра. Мета: Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Мольєра; сформувати в учнів поняття про комедію як жанр драматургії; поглибити знання учнів про...
- Мольєр (1622-1673) – КЛАСИЦИЗМ ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ НАПРЯМ Справжнє ім’я великого французького комедіографа-класициста, якого знає увесь світ під сценічним псевдонімом Мольєр, – Жан-Батіст Покле́н. Дата його народження невідома, тому біографи традиційно вказують день здійснення обряду хрещення – 15 січня 1622 року. Жан-Батіст з’явився на світ у Парижі в заможній сім’ї майстра з інтер’єру та шпалерника, послугами якого користувалася...
- Життя та доля Мольєра Життя й доля Мольєра більше трьохсот років викликають інтерес, тому що це було життя людини талановитої, яка зробила крок далеко за межі свого часу. Яким далеким здається нині 1622 рік, коли в сім’ї особистого оббивальника короля народився Жан-Батіст Поклеп, якого потім увесь світ знатиме під літературним іменем Мольєра. Чи любили...
- Твір-доповідь по літературі Життя та доля Мольєра Доля Мольєра дуже цікава та незвичайна. Непросте життя митця характеризує його як людину, яка суперечила своєму часу, суперечила долі, яку нав’язували йому батьки та суспільство. Сьогодні часто юнаки скаржаться, що вони не мають можливості жити так, як хочуть. Причому вони, на жаль, мають на увазі насамперед матеріальні статки. їм навіть...
- Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про “театр корифеїв” УРОК 44 Тема. Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про “театр корифеїв”. Мета: ознайомити учнів із короткими відомостями про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст. І. Карпенка-Карого, про “театр корифеїв”; розвивати навички учнів працювати з додатковою літературою, вміння виділяти головне під...
- Типи лінгвістичних словників. Короткі відомості про лексикографічну роботу в Україні Лексикографія – це наука, що займається розробкою теоретичних проблем укладання словників і упорядкуванням та описуванням різного роду словникових матеріалів. Залежно від призначення розрізняють словники енциклопедичні і лінгвістичні, або філологічні. Енциклопедичні словники фіксують і пояснюють не слова, а пов’язані з тими чи іншими словами (як назвами відповідних явищ) відомості з різноманітних...
- Основна тематика п’єс Мольєра Проблема шлюбу і щастя в сім’ї, сатира на аристократичну псевдокультуру, висміювання буржуа, який пнеться у “світ”, прославлення кращих рис простолюдина – ось основний зміст мольєрівських п’єс. І все це передано шляхом зображення яскравих, часто зовнішньо незвичайних характерів, зав’язаних на гострому, захопливому сюжеті, виписано мовою лукавої посмішки, запального жарту. Серед кращих...
- “ЖИТТЯ ПАНА ДЕ МОЛЬЄРА” Народження майбутнього драматурга Якась акушерка… прийняла 13 січня 1622 року у люб’язної пані Доклей” вродженої Крессе, першу дитину – недоношеного Малюка чоловічої статі. З упевненістю можу сказати, що якби мені вдалось пояснити поважній повитусі, кого саме вона приймає, можливо, що від хвилювання вона завдала б якоїсь шкоди малюку, а разом...
- Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” На уроці зарубіжної літератури ми читали чудову п’єсу Мольєра “Міщанин-шляхтич”, а невдовзі дивилися цю п’єсу в театрі ім. Шевченка. П’єса і особливо спектакль нам дуже сподобалися. Мольєр показав суспільне життя Франції XVIІ століття. Мольєр – засновник “високої комедії”. Незважаючи на класицистичні...
- Традиції та новаторство драматургії Мольєра – МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 6. МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Традиції та новаторство драматургії Мольєра Мольєр – блискучий майстер комедії, у створенні якої він спирався як на літературні, так і народні традиції. Ще в юності письменник захоплювався античною літературою, особливо комедіями Плавта і Теренція, вчився у...
- “Похвала Мольєрові” Жоден з періодів розвитку мистецтва не проходить безслідно. Художні відкриття класицизму живі до наших днів. Одне зі свідчень живого значення класицизму в літературі – творчість Мольєра. Жан Батист Поклен (Мольєр – його літературний і сценічний псевдонім) прожив дуже недовге життя, але навіки увійшов в історію мистецтва. Ім’я Мольєра по праву...
- Інтерв’ю і Мольером – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” КЛАСИЦИЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ НАПРЯМ У ЛІТЕРАТУРІ XVII СТ. ФІЛОСОФСЬКЕ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ПІДГРУНТЯ КЛАСИЦИЗМУ. ОСНОВНІ ПРАВИЛА КЛАСИЦИЗМУ МОЛЬЕР. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ. “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ” Інтерв’ю і Мольером Дуже часто, читаючи твори того чи іншого автора, мимоволі ставиш собі питання: “А що, якби мені довелося зустрітися з ним особисто?” Неважливо, сподобався тобі твір чи...
- Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема УРОК 26 Тема. Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема. Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях І. Франка; ознайомити учнів з передісторією написання поеми “Іван Вишенський”; розвивати навички сприйняття інформації на слух, навички виразного читання, вміння коментувати прочитане; виховувати почуття гордості...
- Місце комедії “Мішанин-шляхтич” у творчому доробку Мольєра XVІІ століття у Франції – століття театру. У французьких класичних трагедіях цього періоду заявила про себе криза світогляду класицизму, який виявився неспроможним знайти згоду між стремлін-ням до спільного блага з особистим щастям людини. Серед французьких драматургів особливо яскраво виділяється творчість Корнеля, Расіна та Мольєра. П’єр Корнель був автором п’єс “Сід”,...
- ОГЛЯД ТВОРЧОСТІ МОЛЬЄРА За 14 років свого творчого життя в Парижі Мольєр створив усе те, що ввійшло до його багатої літературної спадщини (34 п’єси). В історію світової літератури Мольєр увійшов як засновник “високої комедії” І Незважаючи на класицистичні правила, дотримання яких було обов’язковим для драматургів його часу, Мольєр створив художньо досконалі комедії з...
- Персонажі Мольєра Серед комічних персонажів Мольєра часто трапляються лікарі. Вони любили оточувати свою професію ореолом таємничості й морочили хворих, наживаючись на їхніх страхах та легковірності. Існувало також багато інших способів заробляти гроші – наприклад, за допомогою викладання таких таємничих для обивателя наук, як філософія, граматика. Неосвічені, але заповзятливі лікарі та вчителі заполонили...
- Талант Мольєра У творах видатного французького комедіографа Мольєра відбилися проблеми й естетичні пошуки його часу, а його доля відобразила становище письменника в суспільному житті Франції XVII століття. В історію світової літератури Мольєр увійшов як засновник “високої комедії”. Незважаючи на класицистичні правила, дотримання яких було обов’язковим для драматургів його часу, Мольєр створив художньо...
- Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ Ж. Б. МОЛЬЄРА 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості Ім’я Мольєра відоме, мабуть, кожному і, безперечно, усьому світу. Про нього говорили, писали, починаючи із XVII століття, не згасає інтерес до його генія і донині, на початку III тисячоліття. Про самого Мольєра достовірних фактів небагато. “Небачена річ!...
- Висміювання безпідставних претензій на аристократизм у комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Висміювання безпідставних претензій на аристократизм у комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” І. Мої почуття під час читання п’єси та перегляду комедії Мольєра (задоволення від смішного тексту, чудової гри акторів, цікавого сюжету; комедія актуальна, бо й зараз живуть такі ж дурнуваті й пихаті люди, як пан Журден). ІІ. Головний герой комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич”....
- Життя та доля Мольера Життя й доля Мольера понад триста років викликають інтерес, тому що життя людини талановитої, яка зробила крок далеко за межі свого часу. Яким далеким здається нині 1622 рік, коли в сім’ї особистого оббивальника короля народився Жан-Батіст Поклен, якого потім увесь світ знатиме під літературним іменем Мольєр. Чи любили батьки Жолде?...