Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “
Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей робить їхнє зіткнення з обществом неминучим. Проблема взаиморозуміння “століття нинішнього” і “століття минулого” була актуальна у время створення Грибоєдовим комедії “Горю
Саме на цьому засноване внутрішній розвиток конфлікту Чацкого й навколишньої його фамусовской середовища. “Століття минулий” у комедії передставлен рядом яскравих образів-типів. Це й Фамусовой Скалозуб, і Репетилов, і Молчалин, і Ліза. Одним словом, їх безліч Насамперед, виделяется фігура Фамусова, старого московського дворянина, заслужившего загальне розташування в столичних колах. Він привітний, чемний, гостророзумний,
Але це лише зовнішня сторона. Автор же показує Фамусова всісторонне. Він з’являється і як убежденний, лютий супротивник просвещения. “Забрати всі книги б так спалити!
” – викликує він. Чацкий же, представник “століття нинішнього”, мріє “у науку вперить розум, що алчет пізнань”. Його обурюють порядки, заведені у фамусовском обществе.
Якщо Фамусов мріє повигоднеї видати заміж свою дочку Софію (“Хто бідний, той тобі не пари”),те Чацкий жадає “піднесеної любви, перед якою мир цілий… – порох і суєта”. Прагнення Чацкого – служити отечеству, “справі, а не особам”. Тому він нехтує Молчалина, що привикли догоджати “всім людям без изъятья”: Хазяїнові, гдедоведетсяжить, Начальникові, скембудуяслужить, Слугеего, которийчиститплатья, Швейцарові, двірникові, дляизбежаньязла, Собакедворника, чтобласковабила.
Усе в Молчалине: поводження, слова – підкреслюють малодушність безнравственного кар’єриста. Чацкий з гіркотою говорить про таких людей: “Молчалини блаженствують на світі!” Саме Молчалин краще всіх улаштовує своє життя.
По-своєму він навіть талановитий. Він заслужив розташування Фамусова, любов Софії, одержував нагороди. Двома якостями свого характеру він дорожит найбільше – помірністю й акуратністю. У взаєминах Чацкого й фамусовского суспільства розкриваються погляди “століття минулого” на кар’єру, службу, на те, що найбільше ценится в людях.
До себе на службу Фамусов бере тільки рідних і близьких. Він поважає лестощі й низькопоклонство. Фамусов хоче переконати Чацкого служити, “на старших дивлячись”, “підставити стілець, підняти хустку”. На що Чацкий заперечує: “Служити б рад, прислуживатися нудно”. Чацкий дуже серьезно ставиться до служби.
І якщо Фамусов формаліст і бюрократ (“підписане, так із плечей геть”), те Чацкий говорить: “Коли в справах – я від вазілий ховаюся, коли дуріти – дурачусь, а змішувати два ці ремесла є тьма вмільців, я не з їх числа”. Про справи Фамусов турбується тільки з однієї сторони: боячись смертельно, “щоб безліч не накоплялось їх”. Іншим представником “століття мінувшего” є Скалозуб. Саме такого зятя мріяв мати Фамусов. Адже Скалозуб – “і золотий мішок, і мітить у генерали”.
Цей персонаж з’єднує в собі типові риси реакціонера аракчеєвського часу. “Хрипун, удавленник, фагот. Созвездие маневрів і мазурки”, він такий жевраг освіти й науки, як і Фамусов. “Ученістю мене не обморочишь”, – говорить Скалозуб. Зовсім очевидно, що сама атмосфера фамусовского суспільства змушує представників молодого покоління проявляти свої млістьтивние якості.
Так, Софія цілком відповідає моралі “батьків”. І хотя вона розумна дівчина, із сильним, незалежним характером, гарячим серцем, чистою душею, у ній торбічи виховати багато негативних качеств, що зробило її частиною консервативного суспільства. Вона не понимает Чацкого, не цінує його гострого розуму, його логічної нещадної критики. Не розуміє вона й Молчалина, що “любить її за посадою”. У тім, що Софія стала типової баришней фамусовского суспільства, – її трагедія.
А винувате суспільство, у якому вона народилася й жила: “Вона загублена, у духоті, куди не проникав жоден промінь світла, жодна струмінь свіжого повітря” (Гончарів. “Мильон роздирань”). Дуже цікавий ще один персонаж комедії.
Це Репетилов. Він зробленийале безпринципна людина, пустомеля, але він єдиний уважав Чацкого “високим розумом” і, не вірячи в його сумасхід, назвав зграю фамусовских гостей “химерами” і “дичиною”. Таким чином, він хоч на одну сходинку оказался вище їх усіх. “Так!
Протверезився я сповна! ” – восклицает Чацкий наприкінці комедії. Що ж це – поразка або прозір?
Так, фінал цієї комедії таклеко не веселий, але прав Гончарів, що сказав так: “Чацкий зломлений доличеством старої сили, нанеся їй у свою чергу, смертельний удар качеством сили свіжої”. І я повністю погоджуся з Гончаровим,- що вважає, що роль всіх Чацких – “страдательная”, але в той же час завжди “победительная”. Чацкий протистоїть суспільству невігласів і кріпосників.
Він бореться против знатних негідників і підлабузників, шахраїв, шахраїв і донощиків. У своєму знаменитому монолозі “А судьи хто? ” він зірвав маску з підлого й вульгарного фамусовского миру, у якому російський народ перетворився в предмет купівлі й продажу, де помещики міняли людей-кріпаків, спасавших “і честь, і життя… не раз”, на “борзі три собак”.
Чацкий защищает теперішні людські качества: гуманність і чесність, розум і культуру. Він захищає росіянин нарід, свою Росію від усього відсталого й відсталого. Чацкий хоче бачити Росцю освіченої. Він захищає це в суперечках, розмовах з усіма действующими особами комедії “Горе від розуму”, направляючи на це весь свій розум, зло, гарячність і рішучість.
Поцьомуе оточення мстить Чацкому за правду, за спробу порушити привичний уклад життя. “Століття минулий”, тобто фамусовское суспільство, боится таких людей, як Чацкий, тому що вони зазіхають на той лад життя, що є основою благополучия кріпосників. Минуле століття, яким так захоплюється Фамусов, Чацкий називає століттям “покірності й страху”. Сильно фамусовское общество, тверді його принципи, але єдиномишленники є й у Чацкого. Це епізодичні персонажі: двоюродний брат Скалозуба (“Чин випливав йому – він службу раптом залишив…
“), племінник князівни Тугоуховской. Сам Чацкий постійно говорить “ми”, “один з нас”, виступаючи, слідчийале, не тільки від своєї особи. Так А. С. Грибоєдов хотів чи натякнутитателю, що час “століття минулого” проходить, а йому на зміну приходить “століття нинішній” – сильний, розумний, утворений. Комедія “Горе від розуму” мала огромний успіх.
Вона розійшлася в тисячах рукописних екземплярів ще до того, як була надрукована. Передові люди тего часу гаряче привітали появище цього добутку, а передставители реакційного дворянства були обурені. Що ж це – столкновение “століття минулі” і “століття нинешнего”? Звичайно, так. Грибоєдов гаряче вірив у Росію, у свою Батьківщину, і зовсім справедливи слова, написані на могильном пам’ятнику письменника: “Розум і справи твої безсмертні в пам’яті росіянці”.
Схожі твори:
- ЧиБачить автор у Чацком “ідеального” героя? (по комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) Олександр Сергійович Грибоєдов – один з величайших розумів своєї епохи, видний політичний діяч, вшедший у російську літературу як автор одного произведения. Але свою п’єсу він назвав “Горе від розуму”, уже в саму назву виносячи гостру, “не комедійну” проблему XIX століття. Кожний автор дарует душу своєму героєві, проживаючи його шлях, роздирання,...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- Зіткнення “століття нинішнього” і “століття минулого” у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт домедии – конфлікт двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають появляться люди з новими поглядами, убеждениями, цілями. Такі люди не брешуть, не приспосабливаются, не залежать від общественного думки. Тому поява таких людей в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания...
- Основні мотиви комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Мотив – це елемент сюжету, що неодноразово повторюється в оповіданні. Розвиток, взаємодія “характерів, мелодій, мотивів” і становить сюжет художнього твору. Спробуємо розглянути основні мотиви в комедії Грибоєдова “Горе від розуму”. Як зауважує Б. Голлер, вступний мотив п’єси – це занепокоєння. Турбується Ліза, турбується Фамусов, почувши дзвоніння й заставши свого секретаря...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...
- Риси реалізму й класицизму в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Головною художньою особливістю п’єси “Горе від розуму” є з’єднання в одному добутку рис класицизму й критичного реалізму. Від класицизму в “Горе від розуму” зберігається високий цивільний зміст. Ідея комедії може бути сформульована в такий спосіб: у російському суспільстві початку XІX століття борються дві суспільні сили – “вік нинішній” і “століття...
- Мовні характеристики героїв комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Сучасники Грибоєдова захоплювалися мовою комедії “Горе від розуму”. Ще Пушкін писав, що половина віршів п’єси ввійде в прислів’я. Потім Н. К. Пиксанов відзначав своєрідний мовний колорит комедії Грибоєдова, “жвавість мови розмовного”, характеристичне мовлення героїв Кожний з персонажів “Горя від розуму” наділений особливим мовленням, характерної для його положення, способу життя, особливостей...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Наприкінці зими 1824 р. по Москві поширився слух, начебто з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище суспільство, зображене зло й карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник не...
- Москва в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Наприкінці зими 1824 р. в Москві поширилася чутка, ніби з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище товариство, зображене зло і карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник невипадково обирає місцем дії своєї п’єси московські вітальні. Колискою автора була аристократична Москва. Москва, що була освіченою,...
- “Горе від розуму” А. С. Грибоєдова. Основні проблеми. Мова комедії 1. Творчий шлях письменника, 2. “Горе від розуму”: історія виникнення й основний зміст. 3. Яскрава, образна мова комедії. 4. Вневременность комедії На жаль! Молчалини блаженствують на світі! А. С. Грибоєдов А. З. Грибоєдов, дипломат, талановитий поет, композитор, увійшов в історію російської літератури як автор єдиної, блискучої комедії “Горе від розуму”....
- Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи. “Горі від розуму” соціально-політична комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя після Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того часу: про державну службу, кріпосний праві, освіті, вихованні, про рабське наслідування дворян всьому іноземному...