“Горе від розуму” А. С. Грибоєдова. Основні проблеми. Мова комедії
1. Творчий шлях письменника, 2. “Горе від розуму”: історія виникнення й основний зміст. 3. Яскрава, образна мова комедії. 4. Вневременность комедії На жаль! Молчалини блаженствують на світі! А. С. Грибоєдов А. З. Грибоєдов, дипломат, талановитий поет, композитор, увійшов в історію російської літератури як автор єдиної, блискучої комедії “Горе від розуму”. Людина із прекрасним утворенням і геніальним складом розуму, Грибоєдов присвятив своє життя служінню батьківщині, думаючи: “Чим людина просвещеннее, тим корисніше своїй батьківщині”.
Близьке
Уже перші драматургічні досвіди Грибоєдова стали новаторськими: з його допомогою виникло нове для російського театру напрямок – “світської” або “легкої” комедії. У перших, ще незграбних і несміливих досвідах виявилися ідеї й прийоми, які придбають нове звучання в його програмному добутку “Горе від розуму”. Точне виникнення задуму комедії невідомо, однак дослідники творчості відносять його строки до 1816 року. Перші два акти були написані на Кавказі, де письменник перебував у службових справах з 1821 по 1822 рік Основна робота проводилася в Петербурзі (1824), але в наступному році художник знову вертається до своєї комедії, змінюючи деякі сцени й вносячи відсутні елементи в комедію.
Основна тема добутку – зображення дійсності в такому виді, як вона є: розпусність вдач і життєвих підвалин загниваючого дворянства й сумне багато в чому несправедливе положення передової людини, оказавшегося в подібному оточенні. Проблеми, які ставить у добутку автор, дійсно серйозні. Вони стосуються положення російського народу, принципів виховання й утворення, що зжили себе й застаріли, самодержавства й самобутності Росії Багато хто їх їх були підняті й раніше в добутках інших авторів цього часу, але більшість із них так і не одержали свого логічного дозволу. Дія комедії розкриває положення російського дворянства напередодні 1925 року. Судити про це дозволяють реалії, досить точно описані в тексті й стосовні до конкретних історичних дат: 1817 року – утворення комітету, “щоб грамоті ніхто не знав і не вчився”, 1819 року – популярне в декабристському середовищі ланкастерское навчання, 1821 року – “розколи й безвір’я”, у яких обвинувачувалася російська передова професура, а також закордонні події, що відбувалися в період з 1820 по 1823 року.
Протиріччя між героїзмом народу, що раскрились у ході Вітчизняної війни 1812 року, і режимом кріпосництва, що пригноблює й придушує його, червоною лінією проходить через всю тканину добутку. Воно виразилося в зіткненні представника передового утвореного російського дворянства Чацкого й фамусовскогообщества, типового для Росії. Положення, у якому виявився Чацкий, характерно для всієї російської дійсності того часу Незважаючи на існування близьких по ідеології Чацкому людей, головний герой безпомічний і самотній у ворожій для нього середовищу. Новаторство Грибоєдова виявилося в багатьох моментах, зокрема, у новизні основної ідеї, винесеної в заголовок комедії – усе Горе в суспільстві відбувається “від розуму”, тобто “зайвий” освіченості, інтелігентності. Драматург показує в комедії два полярних погляди на життя.
Це точка зору Чацкого, для якого вища цінність, – “розум, що алчет пізнання”, і Фамусова, що вважає, що “ученість – от чуму, ученье – от причина, що нині пущі, чим коли божевільних розвелося людей”. На цьому контрасті будується основна сюжетна лінія комедії – провідні діалоги, сцени, навіть розвиток любовної лінії залежать від поглядів протипоставлених один одному героїв. Розум, дурість, божевілля – пружина для розвитку всього дії.
Яскрава, образна, афористична мова комедії як і раніше робить добуток цікавим для сучасного читача. Немає такого добутку ні в росіянці, ні в закордонній літературі, яке б іскрилося таким достатком крилатих слів і виражень. А. С. Пушкін говорив про майстерність Грибоєдова так: “Про вірші я не говорю: половина – повинна ввійти в прислів’я”. Крилаті фрази не тільки прикрасили текст добутку, органічно вплітаючись у нього й з нього ж випливаючи, але й стали багатством мови російського, пішли “у народ”. Злободенність комедії як і раніше незаперечна.
Молчалини блаженствують на світі. Типові люди зустрічаються й зараз тільки в масках пристойності, з поводженням, що робить їх менш помітними в юрбі, і з новим “лиском”, на який ласі сучасні ж Софії. Кожний персонаж комедії став загальним Про існування подібних образів у реальному житті, на жаль, не доводиться сумніватися. Взяти хоча б Репетилова – бесполезнейший, ненайпотрібніший для суспільства людин, що, однак, прийнятий у нього завдяки своїм блискучим здатностям – умінню “приліпитися” до більше розумної людини й харчуватися його думками й ідеями, псуючи їх і присуджуючи собі їхнє авторство. Недарма в його вуста вкладена фраза, що стала крилатої: “Так, розумний людина не може бути не шахраєм”.
“Горе від розуму” з’явилося найбільшим добутком подібної користі для своїх сучасників. Дотепер його образи живі, герої й теми існують пліч-о-пліч із реальністю. Часом страшно стає заглядати в майбутнє – проходять століття, переміняються покоління, але грибоедовская комедія продовжує залишатися, адже думка людська й людські судження багато в чому консервативні.
А судді хто? Беззмінні Фамусови й Молчалини. Чацкие? Їх предосить, але вони займають всі те ж місце, що й кілька сторіч назад. Вони можуть критикувати, цілком вірно й обгрунтовано, можуть лаяти закостенілі й ветхі, але без того не менш вульгарні суспільні умови.
Але далі критики справа звичайно не просувається, і вихід залишається тільки один: подібно головному персонажу комедії бігти Геть із Москви! Сюди Я більше не їздець. Біжу, не оглянуся, Піду шукати по світлу, Де ображеному є почуттю куточок”. Позачасовий твір Грибоєдова залишиться таким не тільки в силу його особливої гостроти й актуальності, але й завдяки блискучому образному ряду, накладається прекрасно на сучасне суспільство: Ну бал! Ну Фамусов!
Умів гостей назвати! Якісь виродки з того світла, И ніс ким говорити, і не з ким танцюватися
Схожі твори:
- Основні мотиви комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Мотив – це елемент сюжету, що неодноразово повторюється в оповіданні. Розвиток, взаємодія “характерів, мелодій, мотивів” і становить сюжет художнього твору. Спробуємо розглянути основні мотиви в комедії Грибоєдова “Горе від розуму”. Як зауважує Б. Голлер, вступний мотив п’єси – це занепокоєння. Турбується Ліза, турбується Фамусов, почувши дзвоніння й заставши свого секретаря...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- Риси реалізму й класицизму в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Головною художньою особливістю п’єси “Горе від розуму” є з’єднання в одному добутку рис класицизму й критичного реалізму. Від класицизму в “Горе від розуму” зберігається високий цивільний зміст. Ідея комедії може бути сформульована в такий спосіб: у російському суспільстві початку XІX століття борються дві суспільні сили – “вік нинішній” і “століття...
- Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “ Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- Москва в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Наприкінці зими 1824 р. в Москві поширилася чутка, ніби з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище товариство, зображене зло і карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник невипадково обирає місцем дії своєї п’єси московські вітальні. Колискою автора була аристократична Москва. Москва, що була освіченою,...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- ЧиБачить автор у Чацком “ідеального” героя? (по комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) Олександр Сергійович Грибоєдов – один з величайших розумів своєї епохи, видний політичний діяч, вшедший у російську літературу як автор одного произведения. Але свою п’єсу він назвав “Горе від розуму”, уже в саму назву виносячи гостру, “не комедійну” проблему XIX століття. Кожний автор дарует душу своєму героєві, проживаючи його шлях, роздирання,...
- Мовні характеристики героїв комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Сучасники Грибоєдова захоплювалися мовою комедії “Горе від розуму”. Ще Пушкін писав, що половина віршів п’єси ввійде в прислів’я. Потім Н. К. Пиксанов відзначав своєрідний мовний колорит комедії Грибоєдова, “жвавість мови розмовного”, характеристичне мовлення героїв Кожний з персонажів “Горя від розуму” наділений особливим мовленням, характерної для його положення, способу життя, особливостей...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- Сцена балу в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Сцена балу в комедії готується заздалегідь. З точки зору ідейного конфлікту п’єси розвиток дії передбачає монологами Чацького і Фамусова, в яких протиставляються ідеали та ідейні переконання “століття нинішнього” і “століття минулого”, виявляється неприйняття суспільством ідей і думок Чацького – представника передової дворянської молоді 10-20-х років XІX століття. Велике значення мають...
- Відбиття етичних і естетических ідей декабризму в комедії “Горе від розуму” “Горе від розуму” – социально-политическая комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя после Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того времені: про державну службу, крепостном праві, освіті, воспитании, про рабське наслідування дворян всьому іноземному й презирстві до всього національного, народному. Комедія Грибоєдова показала причини...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ”. ” Грибоєдов належить до самих могутніх проявів російського духу,” сказав у свій час Бєлінський. Трагічно загиблий тридцяти чотирьох років від роду, Грибоєдов не створив, безсумнівно всього, що міг би зробити по своїх творчих чинностях. Йому не призначено було здійснити численні...
- Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи. “Горі від розуму” соціально-політична комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя після Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того часу: про державну службу, кріпосний праві, освіті, вихованні, про рабське наслідування дворян всьому іноземному...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...