Есе про трагічний кінець життя Гумилева
Перш ніж розповісти про трагічне завершення життя Гумилева, приведемо тут зі спогадів сучасників, що добре знали його, опису зовнішності Гумилева й враження, що він робив на знакомившихся з ним. Вони багато в чому збігаються, але кожне з них вносить і якусь свою риску й доповнює інші. Н. А. Оцуп, що був на вісім років моложе Гумилева, відносить свій перший спогад про Гумилеве до 1901 року (але якщо, як він пише, Гумилев тоді вже вчився в Царскосельской гімназії разом зі старшим братом Оцупа, це повинне було бути не раніше 1903 року). Оцуп пише: И все-таки
Сильно подовжена, начебто витягнута нагору голова, косі очі, важкі повільні рухи, і до всьому дуже важкий догана, – як не запам’ятати! В іншім місці, цитуючи рядок Гумилева про себе з вірша “Пам’ять” (“Найперший: некрасива й тонкий”) Оцуп писав: “Так, він був некрасивий. Череп звужений догори, начебто витягнутий щипцями акушера. Гумилев косив, ледве – ледве шепелявив…” Невістка Гумилева, що познайомилася з ним в 1909 році, так описує його, підкреслюючи скоріше привабливі,
Псував його й недолік мовлення: Микола Степанович погано вимовляв деякі букви, якось особливо помітно шепелявив… до небагато більше, пізньому часу ставиться перша зустріч із Гумилевим г-жи Неведомской, що дає дуже барвисту замальовку поета: На веранду, де ми пили чай, Гумилев увійшов із саду; на голові – феска лимонних кольорів, на ногах – лимонні носки й сандалії й до цьому російська сорочка… У нього була дуже незвичайна особа: не те Би-Ба-Бо, не те Пьеро, не те монгол, а очі й волосся світлі. Розумні, пильні очі злегка косять
При цьому церемонний^-церемонні-підкреслені-церемонні манери, а очі й рот злегка посміхаються; відчувається, що йому хочеться созорничать і подшутить над його добрими тіточками, над цим чаюванням з варенням, з розмовами про погоду, про збирання хлібів і т. п. До останніх років життя Гумилева ставляться спогади покійного В. Ф. Ходасевича й И. В. Одоевцевой.
Ходасевич лише мимохіть говорить про зовнішність Гумилева у зв’язку із враженням щиросердечної молодості, що той зробив на нього (вони вперше зустрілися в 1918 році, але по-справжньому познайомилися в 1920 році й один час були сусідами по кімнатах у Будинку Мистецтва): Він був дивно молодий душею, а може бути й розумом. Він завжди мені здавався дитиною. Було щось дитяче в його під машинку стриженій голові, у його поставі, скоріше гімназичної, чим військової… Ходасевич яскраво намалював також картину появи Гумилева на одному вечорі в тодішньому голодному й холодному революційному Петрограді: Боже мій, як одягнена ця юрба! Валянки, светри, потерті шуби, з якими неможливо розстатися й у танцювальному залі
И от, з належним запізненням, є Гумилев під руку з дамою, що тремтить від холоду в чорному платті із глибоким вирізом. Прямій і гордовитий у фраку, Гумилев проходить по залах. Він мерзне від холоду, але велично й люб’язно розкланюється праворуч і ліворуч. Розмовляє зі знайомими у світському тоні… До того ж приблизно часу ставиться спогад Ирини Одоевцевой, тоді починаючої поетеси, що вперше побачила Гумилева в студії “Живе Слово”: Високий, узкоплечий, в оленячій досі, з білим малюнком по поділі, що колихався навколо його довгих, худих ніг. Ушастая оленяча шапка й строкатий африканський портфель надавали йому ще більш незвичайний вид… Отож він який, Гумилев! Важко уявити собі більше некрасивого, більше особливої людини. Усе в ньому особливе й особливо некрасиве. Довгаста, немов витягнута нагору голова, з непомірно високим плоским чолом. Волосся стрижені під машинку, невизначеного пегого кольори. Рідкі, начебто міллю труєні брови. Під важкими століттями зовсім плоскі, що косять очі. Попелясто-сірі кольори особи, вузькі, бліді губи. Посміхався він теж зовсім особливо. У посмішці його було щось жалюгідне й у той же час лукаве. Щось азіатське. Від “ідола металевого”, з яким він порівнював себе у віршах:
Я злюся, як ідол металевий Серед порцелянових іграшок Але посмішку його я побачила набагато пізніше. У той день він жодного разу не посміхнувся…
В 1921-22 роках пам’яті Гумилева присвячувалися вечори, кружок “Звучна Раковина” приготував присвячений йому збірник віршів. В 1922 році виходили ще в Росії збірники віршів Гумилева і його переклади, у тому числі посмертний збірник віршів з передмовою Г. Іванова, доповнена в 1923 році. В 1923 році вийшов, також з передмовою Г. Іванова, збірник статей Гумилева “Листа про російську поезію”. В 1922 році драма Гумилева “Гондла” була поставлена на петроградській сцені. Вона мала успіх, і на першому поданні з публіки стали кричати: “Автора! Автора!” Після цього п’єса була знята срепертуара.
Тут не місце говорити про вплив Гумилева на ряд молодих післяреволюційних поетів (наприклад, на Багрицкого, на Антокольського): про цей вплив багато й тоді й потім писалося в радянській пресі. Про вплив акмеизма на радянську поезію писав ще в 1927 році поет Віссаріон Саянов і навіть в 1936 році про це говорив відомий критик – комуніст А. Селивановский, що загинув наприкінці тридцятих років при чищеннях опозиції. Із часом однак навколо імені Гумилева утворилася завіса мовчання. Але читачі й шанувальники в нього залишалися. Вірші його поширювалися в рукописі, заучувалися напам’ять; по його рядках, говорячи словами поета Миколи Моршена, що виросло під радянським режимом і оказавшегося в еміграції під час війни, дізнавалися один одного одновірці
Про сприйняття Гумилева подсоветским читачем розповість в одному з наступних томів нашого видання Б. А. Філіппов; я ж обмежуся тим, що розповім один відомий мені особисто випадок і казку небагато про ознаки, що з’явилися в самий останній час, можливої реабілітації Гумилева, як поета, у СРСР. В 1956 році один мій знайомий, оказавшийся в Москві, бродячи серед лотків букіністів, запитував немає чи в них на продаж віршів Гумилева. Один букініст запропонував йому єдиний збірник, що у нього був – “Порцеляновий павільйон”. На питання мого знайомого про ціну відповідь була: “70 рублів” (тобто біля семи доларів).
Мій знайомий помітив, що це дороговато саме за цей збірник. У цей час над вухом його, “з публіки”, пролунав басовитий голос: “За Гумилева ніщо не дороге!” У саме останнім часом ім’я Гумилева стало знову згадуватися в радянській пресі. В “Літературній Газеті” у лютому 1962 року відомий критик В. Перцов писав про те, що в багатьох молодих радянських поетів “останнього заклику” відчувається “загострена увага до творчості таких поетів, як Інокентій Анненский, О. Мандельштам, Н. Гумилев”. Згадуючи про те, що радянський читач недавно одержав вірші Марини Цветаевой (а Анненского він одержав ще до того), радянський критик як би натякав, що тепер черга за Мандельштамом і Гумилевим. Інший, не менш відомий радянський критик, Корнелій Зелінський, у минулому сам принадлежавший до поетичного авангарду, у статті, поки що надрукованої, щоправда, тільки в іноземному виданні, називав Гумилева прекрасним поетом і проводив паралель між ним, учасником контрреволюційної змови, і французьким поетом Андрэ Шенье, гільйотинованим якобінцями. У цих словах теж можна було доглянути натяк на те, що настав час зняти заборона з Гумилева. Березень 1962 р. Кублановский Дмитро
Схожі твори:
- Останні роки творчості Гумилева У травні 198 року Гумилев уже був у революційному Петрограді. У тому ж році відбулося його розлучення з А А. Ахматовій, а в наступному році він женився на Ганні Миколаївні Энгельгардт, дочки професора-орієнталіста, що С. К. Маковский охарактеризував, як “гарненьку, але розумово незначну дівчину”. В 1920 році в Гумилевих, за...
- Лирический герой Н. С. Гумилева Время, когда Гумилев вступил на литературное поприще, было временем расцвета “серебряного века” русской литературы. Печататься он стал с 1902 г. В начале своего творческого пути Николай Степанович находился под влиянием символизма. В 1905 г. вышла его первая книга стихов – “Путь конквистадоров”, а в 1908 г. – вторая – “Романтические...
- “Послужний описок” Гумилева У ньому в голих фактах і казенних формулах відбиті військові жнива й героїчний подвиг Гумилева. Два солдатських Георгій протягом перших п’ятнадцяти місяців війни самі говорять за себе. Сам Гумилев, поетично відтворюючи й переживаючи заново своє життя в чудовому вірші “Пам’ять” (яке читач знайде в другому томі наших зборів) так сказав...
- “Високе косноязычье…” (про поезію Н. Гумилева) Микола Степанович Гумилев гуляв по Петербургові й, немов чарівник, затворів і затворів чудеса. У своєму “Заблудлому трамваї” він нагадує мені Окуджаву з його “Останнім тролейбусом”. Він розширив границі видимий світ у нескінченність, наповнив її чимсь таємничим і загадковим. І ми їдемо разом з поетом “через Неву, через Ніл і Сену”,...
- Поезія Гумилева початку 1910-х років Пора юнацьких ілюзій пройшла. Та й рубіж кінця 1900 – почала 1910-х років був для багатьох важким, переломним. Почував це й Гумилев. Ще навесні 1909 року він сказав у зв’язку із книгою критичних статей И. Анненского: “Мир став більше людини Доросла людина ( чибагато їх?) радий боротьбі. Він гнучкий, він...
- Муза Далеких Мандрівок у творчості Гумилева Муза Далеких Мандрівок тепер пробуджується не із закликом простору або часу, а самозаглибленням, “вогнедишною бесідою”, “утихомиренням втомленої плоті”. Тим суворіше розвінчується минула короткозорість: “Ми ніколи не розуміли Того, що коштувало зрозуміти” “И колишній темний тягар Продовжує жити в сьогоденні”. Гумилев Звертається до міфології, творчості збіглих з життя майстрів. Але лише...
- ТЕМА ПОЕТА Й ПОЕЗІЇ В ЛІРИКУ МИКОЛИ ГУМИЛЕВА Роль поезії в житті – ключове місце у світогляді поета. Це та соціальна ніша, що дозволяє поетові почувати себе незайвим у суспільстві й світі взагалі. По способі визначення місця поезії авторів можна розділити на два “табори”: на ті, хто вважає поезію доповненням (розумним) до громадського обов’язку, і тих, хто ставить...
- “Высокое косноязычье…” (о поэзии Н. Гумилева) Николай Степанович Гумилев гулял по Петербургу и, словно волшебник, творил и творил чудеса. В своем “Заблудившемся трамвае” он напоминает мне Окуджаву с его “Последним троллейбусом”. Он расширил границы видимого мира в бесконечность, наполнил ее чем-то таинственным и загадочным. И мы едем вместе с поэтом “через Неву, через Нил и Сену”,...
- Тема поэта и поэзии в лирике Н. Гумилева Роль поэзии в жизни – ключевое место в мировоззрении поэта. Это та социальная ниша, которая позволяет поэту чувствовать себя нелишним в обществе и мире вообще. По способу определения места поэзии авторов можно разделить на два “лагеря”: на тех, кто считает поэзию дополнением (разумным) к общественному долгу, и тех, кто ставит...
- Скорочено “Вибрана критика” Ходасевича Гумилев і Блок Це люди різних поетичних поколінь. Блок – символіст, Гумилев – ворог символізму. Для Блоку його поезія – духовний подвиг, невіддільний від його життя, для Гумилева – форма літературної діяльності. Блок – поет завжди, Гумилев – лише коли писав вірші. Гумилев мав відмінний літературний смак, було що те...
- “Золоте серце Росії розмірно б’ється в груди моєї” “Срібне століття” російської поезії… Імена, дати, напрямки… Багато хто його представники відчули щасливі мінути підйому й слави, а потім були втоптані в безвременье важкими чоботями революції, громадянської війни й культу особистості. Микола Гумилев. Багато десятиліть ми були приречені на слухи й домисли про його долю – і про життя його,...
- Фінал “Євгенія Онєгіна” кінець “без кінця” * Вона пішла. Коштує Євгеній, * Начебто громом уражений. * У яку буру відчуттів * Тепер він серцем занурений! * Але шпор раптовий дзенькіт пролунав, * И чоловік Тетяни здався, * И тут героя мого, * У мінуту, злу для нього, * Читач, ми тепер залишимо, * Надовго… назавжди…. Що...
- Герой роману Г. Манна “Учитель Гнус, або Кінець одного тирана” Учитель Гнус шкільний учитель, теперішнє прізвище якого Нусс, але за його нісенітний і мстивий характер, за його дріб’язковість і знущання над учнями його прозвали Гнусом (Unsat – нем. бруд, нечистоти). У. Г. викладає цілком цікавий предмет – історію літератури. Але нескінченні завдання, пов’язані з “Орлеанской дівою” Шиллера, причіпки до творів,...
- Проза Чехова Кінець XІX і початок XX століття Кінець XІX і початок XX в.- час розквіту творчості Чехова. Правда, пише він тепер порівняно небагато, але це було не тільки результатом важкої хвороби. Підвищувалася його художня вимогливість. Останній період творчості Чехова збігся з пожвавленням, що почалося, суспільного руху. І в нових’ добутках письменника, що піднімають найважливіші соціально-філософські й ідейно-моральні...
- Виклад сюжету повести “Кінець Чертопханова” Року два через на Пантелея Еремеича Чертопханова обрушилися всілякі нещастя. Перше з них було для нього саме чутливе: від нього пішла Маша. Чертопханов був переконаний, що провиною Машиною зради був молодий сусід, відставний уланський ротмістр Яфф, але причиною всьому була бродяча циганська кров, що текла в жилах Маші. Чертопханов намагався...
- Кінець, може, колись буде “Осінню казку” Леся Українка за життя не друкувала. Як свідчить К. Квітка, вона просила його переписати твір для друку, але К. Квітці драма не сподобалася, він висловив думку, що ця річ не вдалася. Думка К. Квітки, а може, й інші обставини вплинули на авторку так, що надалі вона не поверталася...
- “Опис картини “Кінець зими. Полудень” К. Юона” Не секрет, що сніг має білий колір. Тому більшість людей вважає, що і на картинах його потрібно зображати білим. Що ж тут складного: взяв білу фарбу, наніс її на полотно, ось вам і сніг. Але так можуть думати тільки ті, хто ніколи не мав справи з живописом та й просто...
- Твір-опис на тему: “Картина К. Юона “Кінець зими. Опівдні” Всім добре відомо, що сніг має білий колір. Тому більшість з нас вважає, що і на картинах його треба зображати виключно білим. Взявши білу фарбу, малюй собі білі плями – ось і буде сніг. Але справжній художник добре розуміє, що сніг можна писати самими різними кольорами – і жовтим, і...
- Трагічний вибір М. Хвильового Микола Хвильовий… Невгамовний, запальний, романтичний. Передчасно, на сороковому році, пострілом у скроню вирвавши себе з життя, пішов від нас основоположник цілої течії в українській літературі XX століття – течії “активного романтизму”. Майк Йогансен так писав про нього: “Микола Хвильовий, крім того, що він поет… ще й іде своїм шляхом, яким...
- Початковий період об’єднання російських земель (кінець XIII – друга половина XIV в.) В XIII в. у політику російських князів існували дві основні тенденції: по-перше, відцентрова, котра вела до подальшого дроблення земель, особливо в умовах влади ординських ханів, тяжіння частини земель до Заходу; по-друге, доцентрова, котра проявлялася в спробах найбільш сильних земель, міст розширити володіння й об’єднати під своїм початком всі російські землі....