Драматургія А. Н. Островського. Основні риси
1. Місце творчості Островського в російської драматургії. 2. “Народна драма” у театрі Островського. 3. Нові герої. Він відкрив миру людини нової формації: купця-старообрядника й купця-капіталіста, купця в сіряку й купця в “трійці”, що їздить за кордон і займається свій бізнес Островський розгорнув навстіж двері в мир, досі замкнений за високими заборами від чужих цікавих очей.
В. Г. Маранцман Драматургія – це жанр, що припускає активну взаємодію письменника й читача в розгляді соціальних питань, піднятих автором А. Н. Островський
Творчість Островського бути в центрі драматургії цього часу, Ю. М. Лотман називає його п’єси вершиною російської драматургії. Творцем ” , “російського національного театру” називав Островського И. А. Гончарів,
Творчість Островського бути новим для росіянці драматургії Для його добутків характерні складність і многосоставность конфліктів, його стихія – це соціально-психологічна драма, комедія вдач. Особливості його стилю – це мовці прізвища, специфічні авторські ремарки, своєрідні назви п’єс, серед яких часто вживаються прислів’я, комедії на фольклорних мотивах. Конфлікт п’єс Островського в основному будується на несумісності героя із середовищем. Його драми можна назвати психологічними, у них є присутнім не тільки зовнішній конфлікт, але й внутрішній драматизм морального початку Усе в п’єсах історично точно відтворить життя суспільства, з якого й бере драматург свої сюжети.
Новий герой драм Островського – проста людина – визначає своєрідність змісту, і Островський створює “народну драму”. Він виконав величезне завдання – зробив “маленької людини” трагічним героєм. Свій обов’язок як драматичного письменника Островський бачив у тім, щоб зробити головним змістом драми аналіз происходящего. “Драматичний письменник…
Не складає, що було – це дає життя, історія, легенда; його головна справа показати, на підставі яких психологічних даних відбулася яка-небудь подія й чому саме так, а не інакше” – от у чому, на думку автора, виражається сутність драми. Островський ставився до драматургії як до масового мистецтва, що виховує людей, визначав призначення театру як “школи суспільних вдач”. Перші ж його постановки потрясли своєю правдивістю й простотою, чесними героями з “гарячим серцем”. Драматург затворів, “з’єднуючи високе з комічним”, він створив сорок вісім добутків і придумав більше п’ятисот героїв.
П’єси Островського реалістичні. У купеческойсреде, що він спостерігав день за вдень і вважав, що в ній об’єднані минуле й сьогодення суспільства, Островський виявляє ті соціальні конфлікти, які відбивають життя Росії. І якщо в “Снігурці” він відтворить патріархальний мир, через який лише вгадується сучасна проблематика, те його “Гроза” – це відкритий протест особистості, прагнення людини на щастя й незалежність.
Це сприймалося драматургами як твердження творчого початку волелюбності, що могло стати основою нової драми Островський ніколи не користувався визначенням “трагедія”, позначаючи свої п’єси як “комедії” і “драми”, іноді постачаючи поясненнями в дусі “картини московського життя”, “сцени із сільського життя”, “сцени з життя глушини”, указуючи на те, що мова йде про життя цілого соціального середовища. Добролюбов говорив про те, що Островський створив новий тип драматичної дії: без дидактики автор аналізував історичні джерела сучасних явищ у суспільстві. Історичний підхід до сімейних і соціальних відносин – пафос творчості Островського. Серед його героїв – люди різного віку, розбиті на два табори – молоді й старі. Наприклад, як пише Ю. М. Лотман, в “Грозі” Кабаниха – “охоронниця старовини”, а Катерина “несе в собі творчий початок розвитку”, саме тому вона хоче літати, як птах.
Суперечка старовини з новизною, по зауваженню литератуоведа, становить важливу сторону драматичного конфлікту в п’єсах Островського. Традиційні форми побуту розглядаються як що вічно обновляються, і тільки в цьому драматург бачить їхня життєздатність… Старе входить у нове, у сучасне життя, у якій воно може відігравати роль або “сковуючого” елемента, що гнітить її розвиток, або стабілізує, що забезпечує міцність виникаючій новизні, залежно від змісту того старого, що зберігає народний побут”.
Автор завжди симпатизує молодим героям, поетизує їхнє прагнення до волі, самовідданість Назва статті А. Н. Добролюбова “Промінь світла в темному царстві” повністю відбиває роль цих героїв у суспільстві. Вони психологічно схожі один на одного, автор часто використовує вже розроблені характери. Тема положення жінки у світі розрахунку також повторюється в “Бідній нареченій”, “Гарячому серці”, “Безприданниці”. Пізніше в драмах підсилився сатиричний елемент. Островський звертається до гоголівського принципу “чистої комедії”, на перше місце виводячи характеристику соціального середовища Персонаж його комедій – ренегат і лицемір.
Також Островський звертається до історик-героїчній тематиці, простежуючи становлення соціальних явищ, ріст від “маленької людини” до громадянина. Безсумнівно, п’єси Островського завжди будуть мати сучасне звучання. Театри постійно звертаються до його творчості, тому воно коштує поза тимчасовими рамками
Схожі твори:
- Основні риси драматургії Островського Олександр Миколайович Островський народився в 1823 році в Москві: в Замоскворечье, – у стародавньому купецькому й чиновницькому районі. Батько майбутнього Драматурга, утворений і вмілий судовий чиновник, а потім – відомий в Московських комерційних колах стряпчий (адвокат), нажив неабиякий статок; Піднімаючись по службовим сходам, дістав права потомственого дворянина, Став поміщиком; зрозуміло,...
- Дикої й Кабаниха. Основні риси самодурства (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”) П’єса “Гроза” займає особливе місце у творчості Островського. У цій п’єсі драматург найбільше яскраво обрисував “мир темного царства”, мир купців-самодурів, мир неуцтва, сваволі й деспотизму, домашньої тиранії. Дія в п’єсі розвертається в маленькому містечку на Волзі – Калинове. Життя тут, на перший погляд, являє собою якусь патріархальну ідилію. Місто весь...
- Основні тенденції розвитку драматургії кінця XIX – початку XX ст. “Нова драматургія”, її засадничі принципи. Творчі знахідки та здобутки Г. Ібсена, А. Чехова, Б. Шоу УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ВСТУП. ІЗ ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX ст. УРОК № 1 Тема. Основні тенденції розвитку драматургії кінця XIX – початку XX ст. “Нова драматургія”, її засадничі принципи. Творчі знахідки та здобутки Г. Ібсена, А. Чехова, Б. Шоу Мета: допомогти учням з’ясувати...
- МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) МІСТО КАЛИНОВ (ПО П’ЄСІ А. Н. ОСТРОВСЬКОГО “ГРОЗА”) Олександр Миколайович Островський найбільший драматург минулого сторіччя. Його знамениті п’єси й донині входять у репертуар багатьох театрів Росії. “Він почав незвичайно,” писав про нього И. С. Тургенєв. Після того, як Островський прочитав свою першу п’єсу “Картина сімейного щастя”, його відразу ж охрестили,...
- Основні риси поетичного стилю Рильського Великий працелюб і великий громадянин, М. Т. Рильський, мабуть, на повні груди вдихав би повітря сьогоднішньої доби. Натхненний і в своїй сивизні поет, “старий закоханий юнак” (це одна з його автохарактеристик), він, напевне, знайшов би неповторні слова, щоб увічнити нелегку добу творіння української державності. З його іменем нерозривно зв’язане уявлення...
- Любим Торцов герой комедії А. Н. Островського “Бідність не порок” Духовний вигляд Л. Т. став центром критико-публіцистичної полеміки навколо п’єси. Слов’янофіли розцінили його поява як “нове слово” в мистецтві, пов’язане з розкриттям національного ідеалу. Вигук героя “Ширше дорогу – Любимо Торців йде!” стало для них символом перемоги національних почав у мистецтві. “Демократична” критика поставилася скептично і до надмірної захопленості слов’янофілів,...
- Основні риси ранньої творчості М. Горького 1. Теми ранньої творчості письменника. 2. Романтичний герой. 3. Подвиг в ім’я людей. Мене називають побутовцем. Навіть натуралістом. Але який же я побутовець? Я – романтик. М. Горький Розглядаючи ранню творчість М. Горького, критики розходилися в думках – одні затверджували, що творчий метод Горького – реалізм, тому що він дотримувався...
- “Гроза” А. Н. Островського – драма або трагедія? “… Мир затаєної, тихої скорботи, що зітхає,” зображує драматург, втілюючи його події й характери в образах персонажів драми “Гроза”, і очевидно, що слова Н. Добролюбова допомагають точніше дати жанрове визначення добутку. “… Мир тупого, ниючого болю, мир тюремної, гробової безмовності…” – але цілий мир, а не фрагмент його, – мир,...
- Художній театр H. А. Островського 1. Значення Островського-Реформатора. 2. Особливості драматургії. 3. Мир купців і поміщиків 4. Жіночі образи: Катерина й Лариса. Історія становлення російської драматургії, також як і історія російського театру цікава й захоплююча. Підкоряючись особливим законам розвитку, випробовуючи на собі вплив певних історичних особистостей, напрямків, історичних подій, театр розвивався, змінювався, міняючи через себе...
- Глумов – герой комедії А. Н. Островського “На всякого мудреця досить простоти” Глумов – єдиний персонаж у драматургії Островського, свідомо обрав своїм життєвим кредо філософію цинізму. Г. – значуща прізвище, в якій укладені зерно образу і його характеристика. Глумитися – означає скоморошничати, знущатися, “глум творити”. “Матінка, я розумний, злий і заздрісний”, – каже Г., приступаючи до здійснення своїх планів. Ці “вихідні” людські...
- Основні риси первісної культури По-перше, первісна культура гомогенна (однорідна) тобто вона – соціально однорідна, виражає інтереси всіх соціальних груп. Для порівняння: сучасні європейські системи гетерогенні (неоднорідні), їм притаманні аксіологічний (ціннісний) плюралізм та існування численних соціальних груп з диференційованими, суто антагоністичними інтересами. Між цими двома типами культур – гомогенною та гетерогенною, характерною для європейського кола...
- Основні риси українського національного характеру Одну націю від іншої відрізняє зовнішність, мова, традиції, культура у широкому розумінні цього слова. Але, крім того, кожна нація, як і людина, має свій характер. Цей характер, з одного боку, формується під впливом різних зовнішніх чинників: територія, що належить нації, вплив сусідніх народів, історичні події тощо. Але, з другого боку,...
- Назвіть найвидатніших представників українського бароко та визначте основні риси цього літературного стилю Бароко – літературний і загальномистецькии напрям, що зародився в Італії та Іспанії в середині XVI ст, поширився на інші європейські країни, де існував упродовж XVI-XVI11 ст. Поетика літературного бароко поєднує різнорідні, протилежні елементи й форми. Бароко гармонійно сполучає трагічне з комічним, піднесене з вульгарним, жахливе з кумедним. Примхливо синтезуються в...
- Основні риси ліричного героя М. Ю. Лєрмонтова Болісні переживання самітності, відчуття бесприютности, безплідності існування, мертва нудьга, пекучий і беззмінна, “як пломінь”, сум – от основні риси ліричного героя М. Ю. Лєрмонтова Багато сучасників поета були людьми нескінченно самотніми, замкнутими в собі, вони відчували навколо лише льодову порожнечу, ніщо не могло зігріти їхнє серце, та й самі вони...
- “Основні риси характеру Гамлета та засоби їх розкриття” Трагедію В. Шекспіра “Гамлет” всі одноголосно вважають загадковою. Всім здається, що вона відрізняється від інших трагедій самого Шекспіра та інших авторів перш за все тим, що в ній хід дії розгорнутий так, що неодмінно викликає деяке нерозуміння і подив. Тому дослідження та критичні роботи про цю п’єсу носять майже завжди...
- Психологізм драми О. М. Островського ” Безприданниця” Кращою психологічною драмою О. М. Островського дійсно вважається “Безприданниця”. її нерідко порівнюють із “Грозою”, і в якійсь мірі це справедливо. “Гроза” – центр дорефор-меної драматургії Островського, “Безприданниця” теж вбирає в себе багато мотивів післяреформеної творчості драматурга. На зіставлення цих п’єс наводить і те, що в них розгортається драма неабиякої жіночої...
- Короткий огляд п’єс Островського В 1857 р. вийшло “Дохідне місце” Островського, що викриває тодішній бюрократичний лад з його чиновниками-хабарниками, продажними кар’єристами, підлабузниками. П’єса ця була надрукована в журналі “Російська бесіда”. У комедії зіштовхуються дві сили: суспільна сила, що пробуджується нова, в особі Жадова й сила консервативних грубих традицій, представлена в особі самодура Вишневського і...
- Жадов – герой комедії А. Н. Островського “Прибуткове місце” Молода людина, недавній випускник університету, Ж. є до дядечка, високопоставленому чиновникові, палким докоряти чиновницьких моралі. Нетерпимість Ж., його різкість і іепочтітель-ність обурюють дядечка, тому він відмовляє Ж. у “ваканціі” і в спорідненої підтримки. Ж. палко закоханий у недалеку, але чисту серцем Поліньку. Без засобів, без стану, з одними надіями на...
- Особливості драматургії А. Н. Островського 1. Коротка біографічна довідка. 2. Найбільш відомі п’єси Островського; характери й конфлікти. 3. Значення творчості Островського. Майбутній драматург А. Н. Островський народився в 1823 році. Його батько служив у міському суді. У вісім років Островський втратився матюкай Батько женився в другий раз. Наданий сам собі, хлопчик захопився читанням. По закінченні...
- Визначте причини появи в українській літературі ХVІ-ХVІІ ст. полемічних творів та назвіть їх основні риси Витоки постання української полемічної літератури сягають 1050 року. Саме тоді відбувся розкол раніше єдиної християнської церкви на два табори – католицький і православний. Каменем спотикання стали розходження у тлумаченні деяких догм християнського вивчення. Одним з основних спірних питань було питання про те, від кого походить Святий Дух – від Бога-Отця...