Драматичні пристрасті в новелі “Кармен”
Проспер Меріме – відомий французький новеліст і драматург. У його творах – “цілісні” характери, екзотика, захоплюючий сюжет, пристрасті героїв. Проте стриманим і навіть сухим стилем оповіді, ретельно виваженою композицією письменник нівелює романтизм у творі.
Ще один улюблений прийом Меріме – це введення оповідача. Він мандрує різними країнами свічу, щоб ознайомитися з культурними цінностями. Оповідач – це друге “я” самого Меріме. Об’єктивна, трохи насмішкувата розповідь оповідача є коментарем, який ставить під
“Кармен” – одна з вершин новелістики Меріме. Па перший погляд, історія трагічного кохання циганки Кармен і контрабандиста Хосе – пряме свідчення романтнзму письменника. Від романтизму тут і зображення сильних людей – персонажів, що нехтують мораллю, і місцевий колорит (дія відбувається в екзотичній Іспанії), і незвичайні події (ревнощі, злочини, вбивство).
Але в новелі романтизм нейтралізується за допомогою таких прийомів: показ зв’язку характерів Кармен і Хосе з оточенням, надання романтичним образам
Твір розпочинається коментарем оповідача на історичну тему і завершується невеличким екскурсом в етнічну історію циган. Нейтральність початку н фіналу новели відтіняють пристрасну та напружену оповідь основних частин, змушують поставитись до них критичніше. Завдяки такому прийому Меріме зумів продемонструвати неперевершену глибину психологічного аналізу і без мелодраматичних ефектів та штучного пафосу розповісти про одвічну людську драму.
Мандрівник-француз зустрічає колишнього солдата, а тепер розбійника Хосе Марію, який розповідає йому про свою пристрасть і ревнощі до циганки Кармен. Хосе розуміє, що в його коханні є щось низьке, тваринне, що примхлива циганка безжалісно руйнує його життя. Але нічого не може вдіяти. Він заручник власної натури, що веде його звивистими шляхами до вбивства і в’язниці.
Про історію кохання Кармен і Хосе ми дізнаємося зі слів оповідача, який холодно веде розповідь. Це змушує читачів поглянути на події об’єктивно, зрозуміти причини вчинків героїв.