Доля селян у зображенні А. Н. Радищева (По добутку “Подорожі з Петербурга в Москву”)
1. Значення роману в рамках російської літератури. 2. Стиль роману й основний зміст добутку. 3. Селянські долі в тексті роману. 4. Бєлінський про “Подорож…
“. Радищев – рабства ворог. А. С. Пушкін Роман “Подорож з Петербурга в Москву” за рахунок піднятих у ньому питань, складності й оригінальності стилю, а також революційно нового типу виведених образів і персонажів привернув увагу не тільки своїх сучасників, але й цікавий дослідникам творчості А. Н. Радищева. От що пише про цьому відомий критик XIX століття В. Г. Бєлінський: “”Подорож…”
“. Жанр подорожі, обраний автором і характерний для сентименталізму, є універсальним. Він дозволяє вводити в текст добутку й органічно зв’язувати між собою абсолютно різний літературний матеріал – хвалебні слова й іронічні висловлення, елегії й
” увібрало в себе публіцистичні, наукові й художні початки, що й стало основою його художньої своєрідності. Головні герої добутку – сам мандрівник і російський народ. У тексті описані практично всі, існуючі в цей час стану, починаючи із селянського й закінчуючи особами, що керують державою.
Картина, зображувана мандрівником, неприваблива до крайності – фактично він живописует крах російської держави й суспільства. Розбещення, раніше навіть немислиме, моральна низькість і бруд характерні тепер для всіх шарів суспільства. Але гірше всього доводиться селянам, як самим соціально незахищеним людям: “селянин у законі мертвий”.
Дійсно, сваволя поміщиків переходить всі моральні рамки, а простим людям доводиться його безмовно терпіти. Розлучаються сім’ї – матері й діти, брати й сестри. Доля закоханих також у панських руках – накаже пан видати дівку заміж за коханого – радуйся, це вища милість. Однак рідко таке буває, і плачуть дівки на весіллях, засмучуються кинуті гори-наречені.
Навіть у питаннях віри поміщик по-своєму наказує своїм безсловесним підлеглим. У главі “Любани” автор зустрічає селянина, що займається оранкою в неділю – святий день відпочинку для православних: – Ти, звичайно, розкольник, що ореш по неділях? – Ні, пан, я прямим хрестом хрещуся, – сказав він…
– у тижні-те, пан, шість днів, а ми шість разів у тиждень ходимо на панщину… – Як же ти встигаєш діставати хліба, коли тільки свято маєш вільним? – Не одні свята, і ніч наша. Не лінуйся наш брат, то з голоду не вмре. Після цієї розмови мандрівник грізно попереджає кріпосників: – Страшися, поміщик жорстокосердий, на чолі кожного із твоїх селян бачу твій осуд.
Але все-таки автор перебуває в переконанні, що кріпосне право, що розбещує, діюче й на мужика, і на пана, не в силах, однак, убити духовні й моральні сили російського народу. Так, селянська дівчина Анюта, що зустрічається читачами й оповідачем на станції Едрово, при всьому своєму рабському положенні залишається незалежної, гордої, виконаної щиросердечної краси. Своїм внутрішнім світлом захоплює кріпосний інтелігент, що попереджає грізного поміщика: “… не доведи до відчаю душі…
Страшися!” (глава “Городня”). Немає смиренності й покірності в орачі на станції Любани, що не опускається до жалості до себе й скарг на життя, а відкрито й справедливо засуджує поміщика.
Не випадково завершує галерею сильних і прекрасних селянських образів оповідання про М. В. Ломоносова, теперішнього сина свого народу, чиє життя являє живий приклад незломленого потенціалу, що автор бачить у народі російському. Бачить мандрівник, а разом з ним і автор, що дрімає народну силу, готову пробудитися в будь-який момент для рішучих дій. Можливі для історії країни події описуються в главі “Зайцево”, де доведені до розпачу кріпаки жорстоко розправляються зі своїми колишніми хазяями. У главі “Хотилов” автор прямо говорить про особисту участь Омеляна Пугачова в повстанні десятків тисяч селян.
А в главі “Городня” читач може почути прямий заклик мандрівника до справедливої й невідворотної народної відплати. Радищев був свято впевнений у єдиному виході з важкої ситуації, що зложилася в країні. Для нього було ясно, що “волі можна чекати тільки від самої ваги поневолення”. Тільки революція, участь у якій приймає весь народ, зможе врятувати майбутнє Росії.
Публицистичность і художність, введення образа мандрівника, злитого з авторським початком, напружений емоційність зближають роман із традиціями сентименталізму. Однак глибина проникнення в духовний мир героїв, тонкий психологічний портрет і вірність передачі подробиць привносять у текст багато чого від ще нерозвиненого реалізму. Бєлінський писав про нього: “Що стосується сентименталізму, те ця сторона торкнулася його найменше. Елементи сентименталізму були близькі Радищеву лише в тих реалістичних умовах, які частково сентименталізм у собі містив.
Індивідуально специфічні якості сентименталізму (насолода почуттям, аналіз емоційних станів, оптимістичне розчулення, прагнення до “приємності” у складі) Радищеву були далекі. Ці сторони перебували б у суперечності з основним пафосом його суспільного заклику”. Але заколотне, революційних і популярне в певних колах добуток злякав самодержавну громадськість: “У Росії з’явився бунтівник – гірше Пугачова”. Почався наслідок, по закінченні якого автор революційного добутку був відправлений Всибирь.
Схожі твори:
- Композиція “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева 1. Особистість автора. 2. Основний зміст добутку. 3. Особливості композиції “Подорожі… “. 4. Революційне значення Творчість А. Н. Радищева, першого російського письменника-революціонера, було засновано й підготовлене цілим поруч важливих історичних подій: Пугачевским повстанням, війною американських колоній за незалежність, Великою Французькою революцією. Ці історичні віхи не тільки вплинули на становлення характеру...
- Аналіз “Подорожі з Петербурга в Москву” Радищева “Подорож…”, всеосяжне по охопленню фактів російського життя, з’явилося як би кодексом критичних антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. Із властиво йому аналітичною глибиною Радищев освітив зв’язок таких явищ, як падіння моральності народу й розпуста верхів (“нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”), як взаємна залежність самодержавства...
- Зображення народу й об6рази в добутку “Подорож з Петербурга в Москву” Радищева Чому ж співчуває оповідач? Положенню народу. Роман дає широку панораму життя кріпосного селянства. І Радищева обурює навіть не стільки бідність і найтяжка праця селян, скільки те, що вони, як кріпаки, позбавлені вільної волі, юридично безправні. “Селянин у законі мертвий”, – пише Радищев. Причому мертво тільки тоді, коли потрібна захист закону....
- Сюжетна основа книги “Подорожі з Петербурга в Москву” Олександр Миколайович Радищев – легендарна фігура, особливо для російської революційної інтелігенції XІX століття. У його поглядах на російське суспільство бачили радикальний гуманізм і глибину розкриття соціальних проблем. Ім’я Радищева для багатьох поколінь російських читачів оточено ореолом мучеництва. Це пов’язане з історією створення книги “Подорож з Петербурга в Москву”, над якою...
- Художня своєрідність “Подорожі з Петербурга в Москву” Після революції 1917 року доморослі літературознавці-марксисти побачили в Радищеві навіть зачинателя соціалізму в Росії й першого російського матеріаліста, однак у цих більш ніж сміливих судженнях вони явно йшли по стопах В. И. Леніна, що поставив Радищева першим у ряді російських революціонерів, що викликають у російського народу почуття національної гордості. Щоб...
- Подорож з Петербурга в Москву А. Пушкін Олександр Миколайович Радищев – перший російський революціонер із дворян, письменник, що проголосив у своїй книзі “Подорож з Петербурга в Москву” необхідність революції в ‘Росії проти монархії й кріпосного права. Картини кріпосної неволі й самодержавної деспотії написані в ній пером жагучого патріота, захисника рідного народу. У травні 1790 року...
- Радищев рабства ворог – Подорож з Петербурга в Москву У травні 1790 року на прилавку одного із книгарень столиці з’явився добуток А. Н. Радищева Подорож з Петербурга в Москву. Робота друкувалася без вказівки автора, у ній з нечуваної для того часу сміливістю й прямотою безіменний мандрівник наносив нищівні удари по всім підвалинам тодішньої імператорської Росії: кріпосному праву, що панує...
- “Подорож з Петербурга в Москву” у художньому й ідеологічному контексті епохи Хоча Радищев писав вірші, поеми, а також склав філософський трактат “Про людину, його смертності й безсмерті”, у пам’яті нащадків він залишився всього лише автором “Подорожі з Петербурга в Москву”. Цей Твір одержало досить невтішну характеристику в А. С. Пушкіна, що написав, що воно “причина його нещастя й слави, є дуже...
- Художнє своєрідність “Подорожі з Петербургу до Москви” О. М. Радищева і його вплив на передову думка епохи Для багатьох поколінь російських читачів ім’я Радищева. Оточене ореолом мучеництва: за написання “Подорожі з Петербургу до Москви” автор був засуджений до смертної страти, заміненої Катериною II десятьма роками висилки до Сибіру. Її наступники на троні відновили Радищева в правах, проте він не змінив своїх поглядів і, не знайшовши до них...
- Біографія Радищева Олександра Миколайовича Народився в небагатій дворянській сім’ї. Виховувався й учився в петербурзькому Пажеському корпусі. По закінченні навчання в числі ще дванадцяти юнаків був посланий Катериною II у Лейпциг для підготовки “до служби політичної й цивільної”. У Німеччині вивчав французьку й німецьку просвітительську філософію. Великий вплив на формування поглядів Радищева мав “вождь його...
- Доля людини в зображенні І. Буніна й О. Купріна І. Бунін і А. Куприн жили й творили в непрості для Росії часи. Може бути, тому так своєрідні їхні погляди на життя. Постараємося розібратися, у чому письменники бачать гіркоту й насолоду людського життя “Я хочу говорити про сум”, – писав Іван Олексійович Бунін. Гіркотою пронизані всі його добутки. У його...
- Мрія Радищева про майбутнє Батьківщини Революція – найвище вираження творчих можливостей народу. Саме тому в Городні мандрівник звертається із прямим закликом до кріпаків підняти повстання. Цей заклик до заколоту повний великої радісної віри в перемогу народу, у створення їм самотужки нової державності, нової культури, “народним правлінням пристойних”. От ці натхненні слова мандрівника: “ПРО! якби раби,...
- “Подорож з Петербургу до Москви” А. М. Радищева Восьмого вересня 1790 року в Санкт-Петербурзьке губернське правління був доставлений секретний арештант Петропавлівської фортеці Олександр Радищев. Тут хворому в’язневі оголосили указ про заміну раніше винесеного смертного вироку посиланням у далекий сибірський острог Ілімськ “на десятирічне безвихідне перебування”. Увечері того ж дня він дізнався, що його негайно відправляють “за найміцніше вартою”...
- Коротка характеристика добутку Доля людини Шолохова М. А Оповідання було надруковано в газеті “Правда” у переддень 1957 р. Композиція – оповідання в оповіданні. Оповідач передає історію свого випадкового знайомого, шофери Андрія Соколова, що відбулася в першу післявоєнну весну. Авторові в цьому оповіданні належить важлива роль. Великою любов’ю й повагою пронизане оповідання автора про життя й героїчний подвиг Андрія...
- Образ мандрівника в поемі Радищева Досвід подорожі – кріпосницька дійсність, обнаженно, що стала перед очами героя, зустрічі з жертвами самодержавно-кріпосницького ладу (“Чудово”, “Зайцово” і ін.) переконують його в неспроможності надій. Так починався третій, і останній, етап ідейно-морального відновлення героя – формування революційних переконань. Мандрівник починає розуміти, що ні монархія, який би “освіченої” вона не була,...
- Наступність російської літератури. (Оди “Вільність” А. Н. Радищева й А. С. Пушкіна) Я те ж, що й був і буду все моє століття: Не худоба, не дерево, не раб, але людина! А. Радищев Радищев, виношуючи революційні ідеї скинення самодержавства, створює оду “Вільність”. Як послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторстві. Для прославляння політичної й цивільної волі...
- Сочинение “Путешествие в Москву” или “Поездка в Москву” Я ездил в Москву с родителями на летних каникулах. Столица оставила у меня впечатление огромного, великого и богатого города. Я хотел бы посетить ее еще не один раз. Гуляя по центру, я увидел Кремль, Красную площадь, захоронения разных великих людей у Кремлевской стены, в том числе маленький черный Мавзолей Ленина....
- Доля Элизы Дулиттл (По добутку Б. Шоу “Пигмалион”) Англійський драматург Бернард Шоу створив п’єсу “Пигмалион” в 1913 році, згадавши міф про скульптора Пигмалионе, що, виліпивши статую прекрасної Галатеї, закохався в неї й, за допомогою богині Афродіти, зумів пожвавити неї. У ролі Галатеї ми бачимо лондонську квіткарку Элизу Дулиттл, а ожививший її Пигмалион – професор фонетики Хиггинс. На сторінках...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння Батьківщині в добутках Г. Р. Державіна, А. Н. Радищева, Д. И. Фонвізіна Д. И. Фонвізіну вдалося показати дійсність такий, яка вона є, але він не вимагав корінних змін соціальних умов. Г. Р. Державін зумів осягнути складність, контрастність навколишнього світу, але ці протиріччя, як правило, не розкривалися їм у соціальному плані. А. Н. Радищев – перший письменник XVIII століття, що вникнул в істоту...
- Наступність російської літератури (Оди. “Вільність” О. М. Радищева і О. С. Пушкіна) Радищев, виношуючи революційні ідеї повалення самодержавства, створює оду “Вільність”. Наскільки послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторства. Для прославляння політичної та громадянської свободи поет обирає традиційний жанр оди. Але що ж залишається в ній від традиції класицизму? Адже Радіщев оспівували не видатного полководця і...