Дев’ятий клас найбільш відповідальний і важкий етап шкільного курсу літератури
Перехід від уроків літературного читання до вивчення систематичного курсу літератури на основі художньо-історичних принципів вимагає якісно нового ставлення школярів до красного письменства. Дев’ятикласни-ки-читачі перебувають у складному стані переходу від переважно моральної оцінки літературних творів до їх соціально-естетичного осмислення.
Дев’ятикласникам притаманні своєрідні якості, пов’язані з віковим розвитком, віковою психологією, переходом від підліткового віку до юнацтва. Якщо п’ятикласники-шестикласники
Відповідно
Серед видів творів на літературну тематику можна виділити: характеристику героя; аналіз окремого епізоду, картини твору; порівняльну характеристику образів; аналіз твору чи творчості письменника в цілому; розгляд проблеми, порушеної у творі чи проблематики творчості; з’ясування вражень і почуттів, які виникли під час прочитання книги.
Здебільшого при написанні таких творів використовується тричленна форма побудови: вступ, основна частина, висновок, хоча можлива й інша, оригінальна композиція.
Написання твору складається з таких етапів:
– вибір і осмислення теми;
– визначення основної думки (що ставиш за мету довести, утвердити, схвалити, засудити, у чому переконати);
– збір потрібного матеріалу (елементів характеристики героїв, фактів, доказів, спостережень, узагальнень, асоціативних образів), виписування відповідних цитат;
– з’ясування основного типу мовлення твору (розповідь, опис, роздум) та стилю мовлення (публіцистичний, художній, художньо-публіцистичний тощо);
– складання плану (простого, складного, цитатного);
– написання твору на чернетці й перевірка.
У вступі до твору на літературну тему, як правило, характеризується час, про який ідеться, історія написання художнього полотна, згадується автор або характеризується основна проблема, яку порушує і намагається вирішити письменник.
В основній частині твору-характеристики героя (а також узагальненого образу) описується: зовнішність; соціальний стан; рід діяльності; здібності, інтереси, захоплення; вчинки та дії; стосунки з оточуючими – рідними, близькими, друзями, співробітниками, сторонніми людьми, ворогами; ставлення до природи; моральні якості; мова; ставлення автора та власні враження того, хто пише твір.
Про моральні якості героя можна дізнатися з того, як його характеризують інші персонажі, із самохарактеристики, із вчинків та дій, які виявляють його ставлення до оточуючих, до навколишнього середовища, із того, як герой говорить.
Аналіз епізоду твору можна зробити: визначивши його тему; коротко з’ясувавши його зміст; схарактеризувавши образи (це можуть бути також узагальнені образи, наприклад, рідної землі, степу, отчого дому, дороги, моря); визначивши значення епізоду у розкритті загальної теми та ідеї; розкривши роль виражально-зображувальних засобів для створення яскравої, художньо переконливої картини.
Порівняльна характеристика передбачає: коротку характеристику об’єктів порівняння; визначення спільних рис; з’ясування відмінностей та їх причин.
При аналізі художнього твору з’ясовується: літературний вид і жанр; тематика і проблематика; сюжет і композиція; позасюжетні елементи (авторські відступи, вставні епізоди, обрамлення, присвята, епіграф); система образів; символіка, художні прийоми та засоби; значення назви твору.
При аналізі творчості письменника в цілому: визначається тематика, проблематика творів, їх види і жанри; робиться узагальнений аналіз творів за темами та жанрами (особливо у поезії) з прикладами, цитуванням; з’ясовується відповідність змісту й форми; визначаються виражально-зображувальні засоби, прийоми, які найчастіше використовує автор.
Твір дев’ятикласника може бути присвячений і розгляду окремої проблеми, висвітленої в окремому творі, у творах одного чи кількох письменників.
Найлегшим і найважчим одночасно є написання твору типу “Мої думки з приводу прочитаного та враження від прочитаного…” й твори, пов’язані з проблемними питаннями. Ці роботи вимагають не лише знання літературного матеріалу, а й уміння формулювати свої думки, знаходити асоціативні зв’язки, паралелі, аналогії в реальному житті, застосовувати власний життєвий досвід, передавати свої враження.
Структура основної частини твору, в основі якого власні спостереження, думки і враження від прочитаного, може бути такою:
– які епізод(и), образ(и), проблема(и) привернули увагу і чому;
– що приваблює більше і чому – зміст чи форма;
– з чим асоціюється, з яким фактом, явищем, спостереженням із власного життя перегукується твір, проблема;
– який настрій викликає, до яких висновків підводить.
У висновку твору будь-якого виду підсумовується сказане, з’ясовується значення образу, теми, проблеми, творчості письменника, його місце в літературному процесі; відзначається художня майстерність; висловлюються власне ставлення до прочитаного, враження, які справив твір у цілому.
У творі на літературну тему думки повинні викладатися в логічній послідовності, без повторів слів та виразів; твердження мають бути аргументованими. Цитати використовуються помірно, вони повинні бути невеликими за обсягом, влучними, точними і відповідати оригіналу. Твір може мати епіграф – висловлювання відомих людей, яке асоціюється або перегукується з основною думкою чи проблемою, порушеною у творчій роботі учня.
Схожі твори:
- Оповідання з курсу літератури про життя й творчість Григорія Сковороди Григорій Сковорода – оригінальний мислитель і письменник, виразник ідей гуманізму й селянського просвітительства. Мені відомо, що народився Г. Сковорода 3 грудня 1722 року в с. Чернухи Лубенского повіту на Полтавщині в сім’ї селянина-козака. Ріс майбутній філософ і письменник серед працюючих людей, виховувався на народних переказах, думах, піснях, любувався чудовою природою...
- Як писати твори. 6 клас За вимогою чинної програми шестикласники повинні навчитися виконувати такі види творчих робіт: – твір-опис природи (на основі особистих вражень і за картиною); – твір-опис приміщення (на основі особистих вражень і за картиною); – твір-роздум про вчинки людей на основі спостережень і вражень; – твір-оповідання на основі побаченого і за картиною;...
- Як писати твір у 9-му класі Дев’ятий клас – найбільш відповідальний і важкий етап шкільного курсу літератури. Перехід від уроків літературного читання до вивчення систематичного курсу літератури на основі художньо-історичних принципів вимагає якісно нового ставлення школярів до красного письменства. Дев’ятикласники-читачі перебувають у складному стані переходу від переважно моральної оцінки літературних творів до їх соціально-естетичного осмислення. Дев’ятикласникам...
- Новий етап у літературній діяльності О. Кобилянської У 1887 році (очевидно після певної обробки) О. Кобилянська надсилає оповідання до віденського журналу, що був розрахований на мало-містечкового читача і вміщав на своїх сторінках “прохідні” твори, але неодмінно на злободенні теми з гостропікантни-ми сюжетними колізіями і легким стилем викладу. Молодій письменниці здавалося, що її оповідання з яскраво вираженою феміністичною...
- Рання юність як етап літературного розвитку школярів У психології існує поняття “сензитивний період”. Цим іменем відомий біолог де Фріз означив ті експериментально встановлені періоди онтогенетичного розвитку, коли організм виявляється особливо чутливим до впливів певного роду. Л. Виготський писав: ” Навчання виявляється найпліднішим лише тоді, коли воно здійснюється в межах періоду, означуваного зоною найближчого розвитку”. Психолог розмежував поняття...
- “Що я найбільш ціную і що зневажаю в Роксолані” Читаючи твори українських і закордонних авторів, можна натрапити на багато цікавого, в тому числі і на дуже цікаві особистості і персоналії. У творі Осипа Назарука під назвою “Роксоляна” ключове місце займає саме головна героїня з усіма її достоїнствами і недоліками. У цьому творі розповідається, як ця молода дівчина зіткнулася з...
- Ти завжди відповідальний за тих, кого приручив Тварин ми за звичкою називаємо братами нашими меншими. Ми ставимось до них дещо зверхньо: говорити вони не вміють, і розуму, здається, їм Бог недоважив. Як же ми помиляємося! Тварин ми приручили дуже давно, і не помічаємо, якими сумними очима вони інколи дивляться на нас. Домашніх тварин дуже багато. У містах...
- Важкий шлях матері (за романом М. Горького “Мати”) Роман “Мати” – художній твір, в якому показана пропагандистська діяльність соціалістів. Книга актуальна і в сьогоднішній день. Розуміючи шлях Нилівни, її пошуки, багато потрібного ми знайдемо і тепер. У кінці книги, під час арешту, Пелагея Ніловна Власова звернулася до людей зі словами тяжко вистражданої правди: “… ми нічого не знаємо,...
- Слово важкий споріднене з камінним – основним символом драми У другій дії в словах дон Жуана про “нагірну в’язницю”, підвалиною якої є “каміння”, ще ледве пробивається справжнє значення цього слова. Через якусь хвилину слово “камінь”, вжите у розмові з Командором, визначає вже саму “гору”, навколо якої у легкому танці грає біла хвиля – Анна. Слова Анни, сказані з наміром...
- Як писати твори. 7 КЛАС Згідно з програмою учні 7-го класу мають навчитися виконувати такі види творчих робіт: – твір-опис зовнішності людини (за власними спостереженнями); – твір-опис процесу праці (за власними спостереженнями); – твір-розповідного характеру (оповідання) за поданим сюжетом; – замітка в газету дискусійного характеру. Твір-опис зовнішності людини належить до складних творчих завдань. Провівши спостереження...
- Важкий шлях до порозуміння між Васею та його батьком Часто люди сприймають один одного поверхово, звертаючи увагу лише на деякі зовнішні ознаки поведінки. Особливо прикро, коли непорозуміння виникає між близькими людьми, батьком і сином. У повісті В. Г. Короленка ми бачимо надмірно суворе ставлення батька до свого сина Васі. Чому так відбувається? Після смерті своєї жінки, матері Васі і...
- “Чайка” А. П. Чехова – новий етап творчості Чайка – Твір для самого автора найбільш автобіографічний, особисте. У п’єсі, написаній у маленькому меліховського флігелі, Чехов, мабуть, вперше так відверто висловив свою життєву і естетичну позицію. Це п’єса і про людей мистецтва, про муки творчості, про неспокійних, бентежних молодих художників і про самовдоволено-ситому старше покоління, охороняючому завойовані позиції. Це...
- “Чайка” – новий етап у творчості Чехова У п’єсі “Чайка” порушено багато життєвих проблем. Разом із тим за побутовими подробицями криється надзвичайний ліризм. “Чайка” побудована не на гостросюжетній драматичній дії, а на глибокому психологічному аналізі характерів. Чехов відкрив трагедію буденності, показав її в сценічних образах. Він зображує не події, а людей, чия поведінка, життєва позиція стає чинником...
- ДЕРЖАВА Й НАРОДНОСТІ – ГОЛОВНІ ПРЕДМЕТИ КУРСУ Я зараз ськазав про історичну особистість народу: це – основний предмет вивчення його історії. Значення народу як історичної особистості полягає в його історичному покликанні, а це покликання народу виражається в тім світовому положенні, яке він створює собі своїми зусиллями, і в тій ідеї, яку він прагне здійснити своею діяльністю в...
- Найбільш грізний ворог Суворіна Утім, найгрізнішим ворогом Суворіна був блискучий сатирик М. Є. Салтиков-Щедрін. Їхні особисті відносини з роками змінилися. Ще під час співпраці Суворіна у журналі “Російська мова” (початок 60-х рр.) Салтыков разом із А. М. Унковским й О. М. Плещеевым хотіли видавати журнал і ми запросили його за нараду, потім обідали в...
- Теза з курсу “Українська література” на тему: “Чекаючи на Годо” Семюеля Беккета Семюель Беккет (1906-1989) – ірландець за походженням, але він “ніби “завис” поміж кількома культурами і навіть мовами”. Він творив англійською та французькою, але не можна з впевненістю сказати до якого саме богемного кола належав цей письменник. Його цікавив перш за все “величезної ваги надсюжет: що лежить в основі людської долі...
- “Чарівний світ шкільного життя” Життя сучасної людини важко уявити без школи. Ще у давнину подібні навчальні заклади користувалися небаченою популярністю. Та й зараз вони не стоять осторонь. Школу важко вважати панацеєю від невігластва, але певні базові знання вона дає. Проте школу люблять не за отримані там вміння, а за особливу, чарівну атмосферу шкільного життя....
- Конспект й поурочне планування: Роман П. Зюскінда “Запахи” 11 клас Найважливіший етап у вивченні літературного твору в школі припадає на старші класи, тобто на той період, коли формуються моральні та естетичні ідеали учнів. Ось чому для вчителя дуже важливо правильно визначити методи дослідження твору, особливо коли це стосується значних за обсягом постмодерністських епічних полотен. Проблема вивчення художніх творів у школі...
- Чиє тлумачення образа Катерини Кабановой – Н. А. Добролюбова або Д. І. Писарєва – варто вважати найбільш вірним? П’єса А. Н. Островського “Гроза” з’явилася на сцені в 1860 році в період підйому суспільно-політичної боротьби в Росії напередодні скасування кріпосного права. Провідний критик журналу “Сучасник” Н. А. Добролюбов відразу помітив драму Островського серед літературних новинок року й написав більшу статтю з багатозначною назвою “Промінь світла в темному царстві” (1860)....
- Наташа Ростова один з найбільш привабливих образів роману “Війна і мир” Для Льва Миколайовича Толстого Наташа – ідеальний тип дівчини, жінки, “…взяв Таню, перетовк із Сонею, і вийшла Наташа”, – говорив Лев Миколайович про свій образ. Він мав на увазі двох реальних жінок, які стали прототипами головної героїні роману. Мова йде про двох сестер Бере: Тетяну Андріївну й Софію Андріївну. Тетяна...