Цивільне звучання поезії А. А. Ахматовій
1. Блокадне місто у вірші “Перший далекобійний у Ленінграді”. 2. Птаха смерті вірша “Птаха смерті в зеніті коштують… “. 3. Мужність народу, оспівана поетом. Війна однаковою мірою обкладає даниною й чоловіків і жінок, але тільки з одних стягує кров, з інших – сльози. В. Теккерей Цивільна тематика дуже близька духу й часу А. А. Ахматовій.
Адже вона пережила блокаду Ленінграда, один з найстрашніших періодів Великої Вітчизняної війни. Блокадники не боролися на фронті, але мужньо переносили всі позбавлення й теж самовіддано боролися
Иа. А. Ахматова теж брала діяльну участь в обороні міста: вона із сусідами в Шереметьевском саду копала окопи, при необхідності несла вахту у воріт Фонтанного будинку. І перші її враження відразу ж знаходять віршовану форму.
У вересні 1941 року вона пише один з перших своїх віршів “Перший далекобійний у Ленінграді”. Особливість цивільної лірики Ахматовій у тім, що поет показує не батальні сцени, а бере з військового життя те, що спостерігала сама. У центрі її уваги люди, які намагаються всіма силами
У перші місяці війни люди, напевно, задавали собі питання: чому їм довелося зштовхнутися з таким лихом? чому саме російському народу довелося стільки винести й вистояти? чому вони повинні відправляти на фронт своїх дітей, які ще вчора тільки закінчили школи?
Лірична ж героїня вірша намагається зрозуміти, який звук викликає серед населення таку суєту. Вона подумки намагається перебрати все те, що могло стати причиною подібного дивного звуку. Але доходить висновку, що це не міський і не сільський шум, адже навіть із громом його не можна зрівняти.
Але це був не міський, Та й не сільський звук Ні грому далекий розкат… Ліричної героїні дуже хочеться відірватися від цієї суєти. Тому, коли вона згадує про гуркоти грому, то несеться у своїй уяві далеко від цих місць.
Фантазія запрошує її в поля, де гроза приносить полегшення стомленій природі Відразу ж свіжіють хмари, а лугу передчувають веселий дощик. Він, щоправда, був схожий, як брат, Але в громі вологість є Високих свіжих хмар И прагнення лугів – Веселих злив звістка. Але така прекрасна картина далека від тривожного міста, що уже й не воспоминает колишніх мирних днів. Місто тепер живе в іншому ритмі, а почутий звук нагнітає тривогу. Однак лірична героїня подумки дуже хоче піти в спокій природи, що живе ще в неї спогадах И здається, що така надія живе не тільки в серце героїні, але й у душах багатьох інших у цьому місті.
Їм теж хочеться миру, свіжості й спокою. А цей був, як пекло, сухий, И не хотів збентежений слух Повірити – по тому, Як розширювався він і ріс… Але саме небезпечне в тім, що цей страшний звукнесет усім загибель.
Він зовсім байдужий до всім навколо. В останніх рядках чутне розпач, що таїться в душі не тільки ліричної героїні, але й всіх тих, хто виявився замкнутий у цьому страшному місті смерті. Як равнодушно загибель ніс Дитині моєму. В останньому рядку лірична героїня використовує образ дитини.
Саме він стає своєрідним символом миру й згоди, які зруйнував страшний звук. Про страшні роки війни поет розповідає й в інших віршах. Помітимо, що вона ні слова не говорить про фашистів, які вторглись у межі Батьківщини. Вона не вказує на конкретного ворога солдата, що прийшов знищити російський народ. А. А. Ахматова описує Ворога як одне велике Зло, здатне принести руйнування всьому, до чого доторкається.
У вірші “Перший далекобійний у Ленінграді” ворогом був шум від бомбування, у добутку “Птаха смерті в зеніті коштують… ” це залізні птахи (літаки), що свідчать про те, що Цей хибкий мир незабаром зруйнується. Птаха смерті в зеніті коштують. Хто йде виручати Ленінград? У цьому вірші лірична героїня одушевляє місто.
Це тепер не юрби зневірених людей, а один великий єдиний живий організм, що чекає допомоги: Не шумите навколо – він дихає, Він живий ще, він все чує… Але те, що чує місто, йому хочеться скоріше забути. Це стогін синів, які пішли на війну й не повернуться. А місто вже не зможе їх захистити. Як на вологому балтійському дні Сини його стогнуть у сні…
Ожиле місто на грані катастрофи. Адже саме в ньому люди чекають так необхідного всім хліба. Цей неодмінний атрибут нашого стола виявився в голодному Ленінграді настільки тисячам людей. Змучені люди до самого неба волають про допомогу, щоб воно змогло принести йому саме необхідне – їжу. Як з надр його крики: “Хліба!
” До сьомого доходять неба… Але птаха смерті не хочуть цього чути. Вони готові припинити всі спроби, які допомогли б доставити в обложене місто хоч скоринку хліба. Вони не мають жалості.
Вони твердиня, який усе дарма в цьому світі. Тому єдине, чим вони можуть привітати людей, це смерть. Але безжалісна ця твердінь. І дивиться із всіх вікон – смерть. Помітимо, що у своїх віршах А. А. Ахматова не показує конкретних людей.
Вона досить узагальнено малює картину воєнних дій. Але в кожну з них поетеса додає такий епізод, що відразу з’єднує з кошмарною реальністю. Кожний, навіть самий маленької штрих у вірші відсилає читача подіям, які поет пережила сама. Ахматова показує своє сприйняття війни, що у теж час засновано на враженнях багатьох людей, здатних пережити час блокади Ленінграда. У вересні 1941 року Ахматова їде за межі блокадного кільця.
Але подумки вона залишається в місті, що повинен вистояти незважаючи ні на що. Вона виявляється в Ташкенті, але однаково продовжує писати. Один з віршів – “Мужність” – навіть друкують у газеті “Правда”. По своєму змісті воно настільки стало близько народному духу, що не раз передруковувалося, призиваючи мужньо зустрічати ворога. У результаті добуток став “символом опору й безстрашності”.
У вірші лірична героїня немов нагадує про те, що на карту поставлене все. Кожна людина розуміє, що це Батьківщина, що недолжна виявитися в лабетах ворога. Тому всі намагаються всіма силами не тільки перешкодити ворогові розоряти російські міста, але й не пускати його у свою душу. Ми знаємо, що нині лежить на вагах И що відбувається нині.
Лірична героїня нагадує про те, що вони однаково повинні зберігати мужність. Тільки воно може стати перешкодою між нашою Батьківщиною й ворогом. Година мужності пробив на наших годинниках, И мужність нас не покине. Мужність – це єдине, що залишається разом з людиною тоді, коли він втрачає всіх, хто був доріг, коли залишається один на один з ворогом.
І в цьому випадку йому не страшні кулі або життєві проблеми. Адже головне те, щоб продовжував жити російський народ і його багата багатовікова культура. Не страшно під кулями мертвими лягти, Не гірко залишитися без даху, – И ми збережемо тебе, російське мовлення, Велике російське слово.
І такий подвиг не буде забутий у століттях. Пам’ять про нього збережуть вдячні нащадки, яким не прийде бачити лиховісних птахів і молити небо про хліб. Вільним і чистим тебе пронесемо, И онукам дамо, і від полону врятуємо Навіки!
Ахматова дуже точно передає атмосферу воєнного часу. Вона у своїх віршах показала, що подвиг робить кожна людина – кожний, хто зміг не тільки зі зброєю в руках, але й морально протистояти супротивникові. Тільки тоді російський народ зможе прийти до довгоочікуваної перемоги. Тільки тоді він збереже свою мову й культуру
Схожі твори:
- Твір по поезії А. А. Ахматовій Музика й звук – те, що оточує кожної людини з дитинства. І чарівництво звуку не тільки в тім, що він втілює в собі життєву ситуацію, як би усмоктує її в себе, але й у тім, що довгостроково зберігає її, оберігаючи від руйнування часом. У непідвладності звуку біжу часу – високо...
- Тема Батьківщини й громадянської мужності в поезії А. А. Ахматовій Важким, довгим і дуже складним був шлях Ганни Ахматовій. Він не міг бути легенею для великої трагічної поетеси, що народилася на рубежі, на зламі епох, двох століть, що жила в період найтяжких суспільних потрясінь: революцій, світових війн, репресій. Ахматова пишалася тим, що застала краєчок сторіччя, у якому жив Пушкіна, її...
- Мотив історичної пам’яті в поезії (По творчості Г. А. Ахматовій) Ганна Ахматова – поет, що прийшов у літературу в першому десятилітті нового, XX століття й світ, що покинув, коли XX століття перевалило далеко за шістдесят. Найближчою аналогією, що виникла вже в перших її критиків, виявилася давньогрецька співачка любові Сапфо: росіянці Сапфо часто називали молоду Ахматову. Дитинство поетеси пройшло в Царському...
- Пушкін у поезії “срібного століття” (по творчості А. А. Ахматовій) Геній Пушкіна, чарівність особистості, його гуманістична філософія, відкриття, зроблені в області російського вірша, вплинули на розвиток літератури XIX століття, що ввійшла в історію як “золоте століття” російської поезії. Але й кращі поети “срібного століття” сформувалися під впливом його Музи, всі вони були внимательнейшими читачами Пушкіна, багато хто внесли свою лепту...
- 120 років від дня народження Ганни Андріївни Ахматовій В 2009 році, оголошеному ЮНЕСКО роком О. О. Ахматовій, здійснилося сто років від дня народження Ганни Андріївни Ахматовій, великого російського радянського поета, жінки-матері, що протиставила достоїнство жорстоким ударам долі. У Ганні Ахматової все – зовнішній вигляд і духовний мир – було значно. У жодній з її книг, незважаючи на важку...
- “Любити істинно може тільки цілком дозріла душа…” (В. Г. Бєлінський). (По одному або декількох добутках російської літератури XX століття). Лірика Ганни Ахматовій 1. Тема любові в поезії Ахматової. 2. Образ ліричної героїні. 3. Загадкова душа поетеси. Любов – це найбільша цінність, без якої неможливо духовний розвиток людини. У поезії Ахматової тема любові займає значне місце. Поетеса знаходить дивні поетичні порівняння, щоб підкреслити стан своєї ліричної героїні. Не любиш, не хочеш дивитися? ПРО,...
- Особливості жанру поеми А. Ахматовій “Реквієм” А. А. Ахматова затвора в дуже складний час, час катастроф і соціальних Потрясінь, революцій і війн. Поетам у Росії в ту бурхливу епоху, коли люди Забували, що таке воля, часто доводилося вибирати між вільним Творчістю й життям Але, незважаючи на всі ці обставини, поети як і раніше продовжували Творити чудеса:...
- Внутрішньо стан ліричної героїні у вірші А. А. Ахматовій “Пісня останньої зустрічі” 1. Образи сходів і рукавички. 2. Шепіт осіннього клена. 3. Прощальна пісня зустрічі Страждання тільки сильного робить сильніше, слабкого ж воно робить ще слабкіше. Л. Фейхтвангер Творчість А. А. Ахматовій має особливу магію, що змушує забути про те, хто писав ці рядки. При цьому будь-яке почуття, описане їй, облачається в...
- Тема материнського страждання в поемі А. Ахматовій “Реквієм” Ім’я Ганни Андріївни Ахматовій сьогодні відомо як ім’я великої російської поетеси, творча спадщина которій входить у світовий поетичний фонд чотирнадцятьома збірниками віршів. В 1962 році вона була номинирована на Нобелівську премію по літературі. У Санкт-Петербурзі перебуває пам’ятник поетесі, відкритий в 2006 році недалеко від місця її страждань: “А тут, де...
- Тема твору Поезія Ганни Ахматовій Я хочу розповісти про Ганну Ахматової, моїй улюбленій росіянці поетесі. Поезія цієї дивної людини гіпнотизує своєю простотою й волею. Твору Ахматової не залишать байдужим нікого, хто хоч раз чув або читав їх. Майстерність Ахматової бути визнано майже відразу ж після виходу першого її поетичного збірника “Вечір”. А вийшли через два...
- Пушкінська тема у творчості А. А. Ахматовій Постукайся кулачком я відкрию. Я тобі відкривала завжди. Я тепер за високої горою, За пустелею, за вітром і спекою, Але тебе не зраджу ніколи… А. А. Ахматова, 1942, Ташкент. Доля нагородила Ганну Ахматову щасливим дарунком. Її зовнішній вигляд “царський профіль” чітко й красиво виражав особистість Але Бог обдарив Ахматову не...
- Тема батьківщини в добутках А. А. Ахматовій Звичайно найбільше гостро тема Батьківщини встає в літературі в період воєн, революцій, тобто тоді, коли людині необхідно зробити моральний вибір. У російській літературі ця проблема стала найбільш актуальної на початку XX століття. Нова ідеологія, що принесла із собою революція, була неприйнятна для багатьох людей як старого, так і нового покоління...
- “Я навчилася просто, мудро жити…” (філософські мотиви лірики А. Ахматовій) Ганна Ахматова прожила довге й щасливе життя. Хоча, напевно, не можна так говорити про жінку, чий чоловік був розстріляний, а син кілька разів перебував у тетерьме й посиланню. Її гнали й труїли, вона майже завжди жила в бідності й у бідності вмерла. Але з нею завжди були її вірші. Вона...
- Вещизм у творчості А. А. Ахматовій 1. Речі й спогади. 2. Тривоги й переживання. 3. Кімната й скринька. Позбавити серце бажань – однаково, що позбавити Землю атмосфери. е. Булвер-Литтон Речі у творчості А. А. Ахматовій мають особливе значення Вони здатні через свої банальні якості передати щиросердечний стан ліричної героїні, розкрити нам те, що вона почуває. Особливість...
- Ліричний мир А. А. Ахматовій І все-таки довідаються голос мій. І все-таки йому знову повірять. А. А. Ахматова. Її вважали досконалістю. Її віршами зачитувалися. Її горбоносий, дивно гармонічний профіль викликав порівняння з античною скульптурою. На схилі віку вона стала почесним доктором наук Оксфорда. Ім’я цієї жінки – Ганна Ахматова. “Ахматова – жасминовий кущ, обвуглений туманом...
- “Я навчила жінок говорити…” (По добутках А. А. Ахматовій) 1. Особливості лірики Ахматовій. 2. Лірична героїня. 3. Теми віршів Ахматовій. 4. Романность віршів. 5. Еволюція поезії. Цивільний пафос. Ці слова – “я навчила жінок говорити”, – в 1958 році написала сама А. А. Ахматова, буквально чотирма словами позначивши свою роль впоезии. Переживаючи свої життєві трагедії, від любовних страждань до...
- Многоликость музи А. А. Ахматовій 1. Основні напрямки лірики Ахматовій. 2. Батьківщина у віршах Ахматової. 3. Взаємозв’язок поезії Ахматовій і Блоку. У людині чималому патріотизм є ніщо інше, як бажання трудитися на користь своєї країни, і відбувається він ні від чого іншого, як від бажання робити добро, скільки якнайбільше й скільки можливо краще”. Н. А....
- Достоїнство таланта (по добутках А. А. Ахматовій) Коли я вночі чекаю її приходу. Життя, здається, висить на волоску. Що почесті, що юність, що воля Перед милою гостею із сопілочкою в руці… А. Ахматова Ім’я Ганни Ахматовій – одне з деяких імен російської поезії XX століття, відзначених у десятиліттях незмінністю читацьких симпатій, хоча революційні потрясіння й соціально-історичні зміни...
- Відбиття трагедії особистості, сім’ї, народу в поемі А. Ахматовій “Реквієм” Життя Ганни Ахматовій була трагічною. Ця мужественная жінка, на частку якої випали страшні часи, пережила багато горя. В 1921 році розстріляли Миколи Гумилева. Хоча на той час Ахматова була з ним розведена, біль за нього, за інших людей, які безвинно гинули, ранила її серце. Як поет Ахматова теж переживає не...
- Цивільна лірика А. Ахматовій Я була тоді з моїм народом, Там, де мій народ, до нещастя, був… А. Ахматова А. Ахматова, поет величезного поетичного дарунка, піднесен і трагічного, увійшла в російську літературу насамперед як співак любові. Однак із часом – часу бур і потрясінь у долі Росії – її лірика, спочатку камерна, интимно-исповедальная, знаходить...