Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини
1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці.
– Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця її Батьківщини, Росії, але і її рідне місто, її мала батьківщина, куди вона завжди прагнула душею. Марина Іванівна була всім серцем прив’язана до Москви. Адже саме тут 1892 року, 26 вересня, народилася майбутня поетеса.
З березня по серпень 1916 року Цветаева
У четвертому вірші “Настане день, – сумний, говорять!..” поетеса мріє вмерти у своєму рідному місті Москві. У столиці Росії народилася й старша, улюблена
Своє рідне улюблене місто поетеса описує, даючи наставляння Алі. Марина Цветаева сподівається, що прийде час, і Аріадна “передасть у спадщину” Москву вже своєї дочки, коли її самої, Марини Іванівни, уже не буде на світі: …Мені ж – вільний сон, Дзвін, Зорі ранні На Ваганькове. Про велич і всеросійську історичну значимість Москви М. И. Цветаева говорить і О. е. Мандельштаму, поетові, що народився в Санкт-Петербурзі. Представляючи йому стольний град Росії, вона знайомить свого “дивного й прекрасного брата” із церквями, каплицями Москви, зі Спаськими воротами, з московською святинею – іконою “Несподівана радість”.
З усім тим, що свято й для неї самої, і для всієї православної Русі Наприкінці, передчуваючи подяку Мандельштама за таку своєрідну екскурсію по Москві, поетеса говорить: “Ти не покаєшся, що ти мене любив”. Дослідниця життя й творчості поетеси пише: “Цветаева згадувала відносини з Мандельштамом, як “чудесні дні з лютого по червень 1916 року”. Вони писали один одному вірші; між ними відбувався флірт, але не виникло любовних відносин. “Я замість себе дарувала йому Москву”, – писала Цветаева.
Н. Я. Мандельштам, дружина поета, віддає належне впливу Цветаевой на творчість чоловіка: “нагородивши даром своєї дружби й Москви, Цветаева якось розірвала чари, якими його зачарував Петербург. Це був чудесний дарунок, тому що з одним Петербургом, без Москви не можна було б вільно дихати, випробовувати теперішні почуття до Росії й внутрішню волю, про яку Мандельштам говорив у статті про Чаадаєва. Мандельштам, зі своєї сторони, дав Цветаевой інше, більше широке бачення миру.
Показуючи йому Москву, Цветаева усвідомлювала поезію історії міста, сильніше відчувала культурну ситуацію”, – писала Л. Фрейлер. У тім же 1916 року М. И. Цветаева пише в іншому ліричному циклі “Вірші до Блоку”, у п’ятому вірші: У мене в Москві – купола горять, У мене в Москві – дзвона дзвонять… …И не знаєш ти, що зарозвівайся в Кремлі Легше дихається – чим на всій землі!.. У ньому Цветаева порівнює Москву з відкинутою жінкою.
Адже в XVIII столітті цар Петро I зробив Санкт-Петербург столицею Росії Але поетеса завзято, наполегливо затверджує, що саме Москва з давніх часів – головне місто Росії й з історичної, і з релігійної точки зору. Марину Іванівну “підтримують” і дзвона церков першопрестольного міста. Не тільки на державному рівні, але й загальнонаціональному Москва – серце Росії, її центр, куди прагнуть усе: і богатие, і бедние. Тому поет говорить: Москва!
Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі – бездомний. Ми все до тебе прийдемо У цьому вірші вона оповідає про те, що Москва “покличе”, зустріне, обігріє й зцілить будь-якого мандрівника.
Адже в Москві є й цілитель святий “дитина Пантелеймона”, і каплиця Иверской Божией Матері поблизу Кремля. Тому всі дякують столиці за невичерпну, доброчинну гостинність: И ллється аллилуйя На смагляві поля… У віршах М. И. Цветаевой про Москву неодноразово згадуються сім пагорбів, на яких коштує місто; золотоглаві церкви, “сорок сороков” дзвонів. І звичайно ж дзвін, що звучить протягом усього ліричного циклу “Вірші про Москву”. Дзвін – невід’ємний образ вічності й величі Москви.
У першому вірші вона припускає, що буде чути дзвін, навіть коли неї осягне “вільний сон на Ваганько-Ве”. У другому вірші до О. е. Мандельштаму “безсонні дзвони”, гримлячи, привітають “древнього, натхненного друга” Марини Іванівни. У п’ятому вірші, “Над містом, відкинутим Петром…
“, дзвоновий грім, перекочуючись, бореться разом з ліричною героїнею за першість Москви: …Але вище вас, царі: дзвона. Поки вони гримлять із синявого – Незаперечне першість Москви. – И цілих сорок сороков церков Сміються над гординею царів!
У наступному вірші вже по-іншому, вигадливо трактуються звуки, видавані дзвонами: на Калузькій дорозі, по якому нібито йде мандрівниця, “накрапає дзвоновий дощ”. У сьомому вірші Марина Цветаева починає з того, що московські дзвони супроводжують життя її ліричної героїні із самого дитинства: Сім пагорбів – як сім дзвонів, На семи дзвонах – дзвіниці. Всіх рахунком: сорок сороков, – Дзвонове семихолмие!
…Илюбила ж, любила ж я перший дзенькіт… І закінчується ліричний добуток “дзвоновою землею московскою”. А в той день, коли лірична героїня з’явилася на сзет, у суботу на Іоанна Богослова, “сперечалися сотні дзвонів”.
Москва залишилася єдиним рідним містом для М. И. Цветаевой незважаючи на те що після Громадянської війни поет виїхала з нього зі своєю дочкою. Вернулася М. И. Цветаева в Москву тільки в 1939 році
Схожі твори:
- МОСКВА МАРИНИ ЦВЕТАЕВОЙ У своїх віршах про Москву Марина Цветаева звертається до рідного міста не просто як до рідної домівки, де знаходить собі притулок будь-який “бездомний”, що живе на Русі, але й начебто до кого живому й у той же час невидимому й далекому. Москва! Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі –...
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- Біографія Цветаевой Марини Іванівни Сьогодні ми начебто чимало знаємо про те, як зароджувався поетичний талант Марини Цветаевой. Дивна атмосфера її дитинства, у ньому було все: радість, добро, любов, музика, чарівництво книжкових відкриттів і людських зустрічей. Цей дивний мир дитинства був створений родителями: батьком – Іваном Володимировичем Цветаевим, відомим філологом, мистецтвознавцем, директором Румянцевского музею; матір’ю...
- Життя й творчість М. И. Цветаевой 1. Дитинство і юність Цветаевой. 2. Життя поетеси в перші післяреволюційні роки. 3. Еміграція. 4. Повернення на Батьківщину. М. И. Цветаеву по праву можна назвати найбільшою російською поетесою. Її утвору не можуть залишити байдужим, кожний знаходить у них те, що близько його душі. Доля Цветаевой була нелегкою. Їй довелось жити...
- Лірика Цветаевой М. И 1. М. И. Цветаева – поет-бунтар. 2. Краса лірики. 3. Підсумки життя й творчості Цветаевой. Вірші ростуть, як зірки і як троянди, Як краса – непотрібна в сім’ї… М. И. Цветаева Доля М. И. Цветаевой, поета великої величини першої половини XX століття, була яркою й трагічної. Її особистість і її...
- Почуття Батьківщини у віршах Марини Цвєтаєвої “Батьківщина Не є умовність території, а приналежність пам’яті і крові, – писала Марина Цвєтаєва. – Не бути у Росії, забути Росію – може боятися тільки той, хто Росію мислить поза собою. У кого вона усередині – той втрачає її лише разом з життям”. Слідом за великими поетами Росії Марина Іванівна...
- Аналіз одного із шедеврів поезії “срібного століття”. (Вірш М. И. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…”) 1. Шедевр “срібного століття”. 2. Зустріч перехожого й поета. 3. Думка про причетність до вічності. 4. Образно-стилістичні засоби встихотворении. Перші два десятиліття XX сторіччя, починаючи з 1901 року, називають срібним століттям російської поезії. За цей час лірика пройшла три періоди розвитку: символізм, акмеизм і футуризм. Існували й інші літературні напрямки....
- Напряженный монолог-исповедь творчества М. Цветаевой Возьмите стихи – это и есть моя жизнь. М. И. Цветаева Марина Ивановна Цветаева не принадлежала ни к одной из многочисленных литературных группировок того времени. Она искала свои пути в искусстве. Стихи М. Цветаевой отличались страстностью, были отражением глубоко личных переживаний. Уже и ранних ее стихах звучит уверенность в своих...
- Статті про Москву И. С. Шмельова Москва… як багато в цьому звуці Для серця російського злилося! А. Пушкін Коли наша дорога столиця відзначала 850-летие від дня підстави, багато хто вспомнали із цього приводу захопленого, повну тепла й любові до Москви статтю Івана Сергійовича Шмельова ” ле-тию Москви”. Журналістський матеріал відрізняється від прози тим, що митецький майстер...
- Скорочено “Повість про Сонечке” Цветаевой “Повість про Сонечке” розповідає про самий романтичний період у біографії Марини Цветаевой – про її московське життя в 1919 – 1920 р. у Борисоглібськом провулку. Це час невизначеності (її чоловік у білих і давно не подає про себе звісток), убогості (її дочки – однієї вісім, інший п’ять – голодують і...
- Сочинение “Путешествие в Москву” или “Поездка в Москву” Я ездил в Москву с родителями на летних каникулах. Столица оставила у меня впечатление огромного, великого и богатого города. Я хотел бы посетить ее еще не один раз. Гуляя по центру, я увидел Кремль, Красную площадь, захоронения разных великих людей у Кремлевской стены, в том числе маленький черный Мавзолей Ленина....
- Тема любові у творчості М. И. Цветаевой 1. Що таке любов для Цветаевой. 2. Лірична героїня. 3. Тема любові в пізній творчості Любов! Любов! І в судорогах і в труні Насторожуся – спокушуся – збентежуся – рвонуся… М. И. Цветаева Любов – одна з важливих тем у творчості М. И, Цветаевой. З юного років поетеса не представляла...
- Основные мотивы лирики М. Цветаевой Жизнь посылает некоторым поэтам такую судьбу, которая с первых же шагов сознательного бытия ставит их в самые благоприятные условия для развития природного дара. Такой яркой и трагической была судьба Марины Цветаевой, крупного и значительного поэта первой половины нашего века. Все в ее личности и в ее поэзии (для нее это...
- Образ душі поета в лірику М. Цветаевой Вірші Марини Цветаевой улюблені багатьма поколениями читачів. Срібне століття російської поезії немислим без голосу цієї поетеси. Творчий шлях вона початку рано, перші вірші написані у віці шести років, перший збірник віршів “Вечірній альбом” – у всімнадцять. Доля не балувала цю жінку, і вірші її часто перейняті сумом і самітністю. Але...
- Образ співака Орфея в поезії Цветаевой Образ міфічного фракийского співака Орфея, творця музики й віршування, залучав М. Цветаеву своєю трагічною долею, що чимсь нагадувала їй свою власну. У грудні 1921 року, коли створювався цей вірш, душа поетеси розривалася від тривоги не тільки за те, як зложиться її подальше життя – згадаємо, що була майже перервана зв’язок...
- Исповедальная лірика Марини Цветаевой Мої вірші – Щоденник. М. Цветаева Чудовий росіянин поет Марина Цветаева один раз сказала: “Я не вірю віршам, які – ллються. Рвуться – так!” І доводила це протягом всього життя власними – рвущимися із серця – рядками. Це були дивно живі вірші про пережитий, не просто про вистражданий – про...
- “Художній твір є шматок природи, профільтрований крізь темперамент художника” е. С. оля (Лірика М. И. Цветаевой) 1. Перші літературні кроки. 2. Основні теми й мотиви. 3. Трагічна доля Ще в дитинстві М. И. Цветаева написала свої перші вірші. Виросла в сім’ї професора-мистецтвознавця й чудової піаністки, ким були її батьки, вона не могла не захопитися мистецтвом і літературою Дівчинка вибрала поезію. Уже в шістнадцять років були надруковані...
- Твір на вірші Вероніки Доліній Безліч поетів присвячували свої вірші Москві. Не все з них народилися й виросли в ній, але для багатьох вона стала батьківщиною духовної. Москва XIX століття одержувало послання від Пушкіна й Лермонтова, XX століття – від Буніна, Єсеніна, Блоку, Ахматовій і Цветаевой. XX століття для Москви почався першою світовою війною, продовженням...
- Рання лірика Ахматової й Цветаевой На початку XX століття в ряді блискучих імен жіночої поезії з’явилися два яскравих імена – Ганна Ахматова й Марина Цветаева. Чи буде перебільшенням сказати, що в цю пору “срібне століття” російської поезії знайшов своїх цариць, що не уступали масштабом дарування давно й признанно “коронованим” В. Брюсову й А. Блоку, С....
- Пугачов у повісті А. З Пушкіна й нарисі М. И. Цветаевой Що там зачорнілося серед мутного крутіння заметілі? Пень або вовк? Що за чорний предмет? Вожатий!!! Вожатий у Цветаевой і вожатий у Пушкіна – трохи різні люди. Цветаева не створює об’єктивного портрета Пугачова. Все створення образа грунтується на її почуттях, що переповняють, на її відношенні кнему. Цветаева, грунтуючись на платформі “Капітанської...