Чацкий і Молчалин
Головна справа життя А. С. Грибоєдова, комедію “Горе від розуму”, А. А. Блок назвав “гениальнейшей росіянці драмою”. П’єса побудована на конфлікті особистому й общественном. Причому суспільна проблематика комедії безпосередньо випливає з особистої. В “Горе від розуму” существенно важливим для розвитку действия виявляється й нерозділена любовь героя, і ще більше – не дозвольмоє протиріччя розумного й чесного героя з божевільним суспільством, у якому він живе Грибоєдов так сказав про це в листі до Катенину: “…
Дівчина,
Чацкий – саме красномовство, правдивість, розум… “Він викривач неправди й усього, що віджило, що заглушає алевую життя. Він вимагає
Це розуміє й Зфья. Люблячи Молчалина, вона в його пороках бачить ідеал, а в достоїнствах Чацкого – недоліки: “Веселість ваша не скромна, у вас негайно вуж гострота готова. Грозний погляд, і різкий тон, і цих у вас особливостей безодня, а над собою гроза куди не марна”. Молчалин же: “При панотцю три роки служить, то часто безглуздо сердить, а він безмовністю його обидвізоружит.
Веселостей шукати б міг; ніледве: від старих не ступить за поріг, ми граємося, регочемо, він з ними цілий день засяде, радий не радий, грає… Донечно, немає в ньому цього розуму, що геній для інших, а для інших чуму, що швидке, блестящ і незабаром опротивит, що світло лає наповал, щоб світло про нього хоч що-небудь сказав, так чи такий розум сімейство ощасливить?” Здається, Софія почуває, що Молчалин дурно, занадто тихнув, що в нього відсутствует своя думка й достоїнство.
Але “пречудової властивості він нарешті: Поступливий, скромний, тихий. В особі ні тіні занепокоєння й на душі провин ні яких, чужих і криво й навскіс не рубає, – от я за що його люблю”. І Софія передпочитає його Чацкому. Може, її лякає “особливостей безодня”, може бути, це образа.
Адже, виїхавши, Чацкий залишив девушку одну. Про те, що Чацкий – “століття новий”, а Молчалин – вихованець фамусовской Москви, свідчать їхні погляди й принципи. Чацкий вимагає “служби делу, а не особам”, не змішувати “веселощі або дуріння зі справою”, вона тяготиться серед юрби “мучителів, лиховісних бабів, нісенітних старих”, отказиваясь схилятися перед авторитетом старезності, чиношанування, лизоблюдства. Він “служити б рад, прислуживаться нудно”. Заповіді Молчалина: “догоджати всім людям без изъятья”, “У мої лета не повинне сміти своє судження мати”.
Його талант – “помірність і акуратність”. І все це: пристрасть до чинів, низкопоклонство, порожнеча, – неподільно зв’язує Молчалина з “століттям минулої”. Чацкий – воїн.
Він бореться проти ідеалів, цілей, прагнень старої Москви, таврує ганьбою блазенство, бездумную розкіш і огидні вдачі “разливанья в бенкетах і марнотратстві”. Образ Чацкого – ідея, мораль п’єси, а Молчалин – одне із втілень сили старого миру. У них не може бути ні найменшої подібності. Навіть у почуття любові Чацкий “кидається, як у живу, безпосереднійную й глибоку стихію життя”. У любові Молчалина до Софії немає нічого, крім користі.
Розходження між Чацким і Молчалиним – у кожному жесті або репліці героїв. Комедія цілком побудована на боротьбі протилежностей: Чацкого з “століттям минулої” – Фамусовими, скалозубами, молчалиними. Він і жертва, і переможець. Фамусовское обществ у боротьбі із Чацким використовує сплетні, слухи, неправдиві обвинувачення, – а ця не зброя сильних. І тому Чацкий здобуває моральну перемогу над ними, він виявився вище всієї оточующей його сірості й вульгарності.
І найважливіше: п’єса залишається актуальной за всіх часів. Поки існує підлабузництво, хабарництво, чинопоклонство, будуть існувати такі ж – хіба що в злегка “усовершенствованной” формі – тугоуховские, загорецкие, хлестови… А протистояти їм, борючись всіма силами з віджилим міром, будуть вічні Чацкие.
Схожі твори:
- Чацкий и Молчалин. Характер и смысл противостояния В гостиной знатного московского барина Павла Афанасьевича Фамусова встречаются два молодых человека. Они не знают друг друга, да и что общего может быть у только что возвратившегося из-за границы блестящего юноши-дворянина, воспитанного в этом доме, и скромного, угодливого секретаря хозяина? Оказывается, общее есть – это любовь к хозяйской дочери, Софье....
- Молчалин і Молчалинство. Смішний або страшний Молчалин? Появившаяся в початку XIX століття велика комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” відкрила новий етап у розвитку російської літератури. Всі створені драматургом характери мають не тільки історико^-літературне, але й загальнолюдське значення. Однієї з безумовних знахідок автора став образ Молчалина. Цей персонаж увібрав у себе риси соціально-психологічного типу, якому, на...
- Молчалин – антипод Чацкого Молчалин – секретар Фамусова, користується довірою хазяїна в службових справах. Він не дворянин по походженню, але прагне зробити кар’єру. Прізвище Молчалина виправдується його поводженням. “От він навшпиньках і небагатий словами”, – говорить Чацкий. Молчалин на вид скромний парубок. Він грає на флейті, любить сентиментальні віршики Софія восхищается його добротою, поступливістю,...
- Молчалин глазами Чацкого и Софьи Софья. Уступчив, скромен, тих… И на душе проступков никаких. Чацкий. Он дойдет до степеней известных – Ведь нынче любят бессловесных. А. С. Грибоедов В комедии “Горе от ума” А. С. Грибоедов, верный своему таланту изображать жизнь в реальных картинах и образах, избирает жизненную ситуацию – “любовный треугольник”. Любовь Чацкого к...
- Жалок или страшен Молчалин? Великий русский поэт Александр Блок назвал комедию Грибоедова произведением “непревзойденным, единственным в мировой литературе, не разгаданным до конца”. И это действительно так. Сколько раз читаешь эту бессмертную комедию, столько раз открываешь для себя какие-то новые ее грани. Чацкий, Фамусов, Софья, Лиза… Все они по-своему интересны. Но самым интригующим, загадочным остается...
- ЧиДекабрист Чацкий? Після закордонних походів у Росію стали проникати й пускати Корінь західні ідеї лібералізму. Для їхнього втілення серед прогресивної частини офіцерського корпуса почали з’являтися таємні політичні суспільства. Найбільш знамениті з них – Союз Порятунку, Союз Благоденства, Північне й Південне суспільства декабристів. Однієї з основних завдань цих організацій було скасування кріпосного права,...
- Чацкий – “інший” у світі Фамусовых Навіть назва комедії Грибоєдова говорить саме за себе. Здавалося б, хіба може бути горі від розуму? А насправді може. І ця тема актуальна й у наш час. Головний герой комедії – Олександр Андрійович Чацкий. Він приїжджає в Москву до улюбленого. Але із часу його від’їзду багато чого змінилося, на його...
- Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи. “Горі від розуму” соціально-політична комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя після Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того часу: про державну службу, кріпосний праві, освіті, вихованні, про рабське наслідування дворян всьому іноземному...
- ЧиРозумний Чацкий, протиставляючи себе фамусовскому суспільству? Справді, що було б з нами, якби замість загальзручного правила: чин чина почитай, увело у вживання інше, наприклад: розум розуму почитай? О. С. Пушкін Грибоєдов назвав свою п’єсу “Горе від розуму”. Ця назва може бути зрозуміле й всерйоз, і іронічно залежно від того, що розуміти під словом “розум”. Здається, драматург...
- Молчалин молодий чиновник з комедії Грибоєдова Задамося питанням: чи не так все це далеко від нас, чи настільки віддалений той, грибоедовский, “століття минулий”, де “Молчалини блаженствують на світі”, від нашого часу? Взагалі-Те, “минулим століттям” всю цю устояну систему життєвих норм і правил поведінки називає Чацкий, а ми-те знаємо, що він багато в чому романтик, ідеаліст. Мабуть,...
- Персоніфікація образів: Фамусов і Молчалин Комедія Грибоєдова “Горі від розуму”, робота над якою завершилася в 1824 році, добуток новаторське й по проблематиці, і по стилі. Уперше в російської драматургії було поставлене завдання показати не образи-маски, що відповідають традиційним амплуа комедій класицизму, а живі, реальні типи людей – сучасників Грибоєдова. “Портрети, і тільки портрети входять до...
- Чацкий і декабристи Комедія “Горі від розуму” була написана в роки створення таємних революційних організацій, членами яких були декабристи. Боротьба із численними супротивниками – дворянами-революціонерами, боротьба нового зі старим розпалювалася усе сильніше й сильніше, проникаючи в усі сфери життя. Бачачи цю боротьбу, безпосередньо в ній беручи участь, Грибоєдов у своїй комедії показав її...
- Чацкий – герой своего времени В великих произведениях мировой литературы созданы образы которые, оставаясь героями своего времени, являются “вечными спутниками” человечества. Они не могут уйти в прошлое вместе со своим временем, потому что воплощают качества общечеловеческие, присущие людям всех эпох. Таков Чацкий. Оставаясь передовым человеком своего времени, он смело шагает в наше, становясь другом, единомышленником,...
- “А судді хто?!” (Чацкий очами Фамусова, Софії й інших героїв комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Це риторичне питання, озвучений головним героєм комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Олександром Андрійовичем Чацким, давно вже покинув межі літературного твору й по нинішній день існує самостійно. Цим питанням задається кожний без винятку, тому що сутність людського буття укладена в єдності й боротьбі протилежних поглядів і думок. Ще великий...
- Чому не зостарився дотепер грибоедовский Чацкий, а з ним і всією комедією?” (И. А. Гончарів) Природа-Мати! Коли б таких людей Ти іноді не посилала миру, Стихла б нива життя… Н. А. Некрасов А. С. Грибоєдов – один з геніїв землі росіянці, письменник, дипломат, композитор… Щоб прославитися, йому не потрібно було писати десяток добутків Завдяки всього лише однієї комедії “Горі від розуму” його ім’я стало відомим....
- Чацкий проти фамусовского суспільства Комедія “Горі від розуму” дає загальну картину всього російського життя 10-20-х років XIX століття, відтворює споконвічну боротьбу старого й нового, котра з великою силою розгорнулася в цей час по всій Росії, а не тільки в Москві, між двома таборами: передовими, декабристски настроєними людьми й кріпосниками, оплотом старовини Фамусовскому суспільству в...
- Чацкий-Победитель или побежденный? На самом деле, кто же Чацкий: победитель или побежденный в этой бесконечной игре притворства, зависти, чинов и шумных балов того часа Москвы: Где, укажите нам, отечества отцы, Которых мы должны принять за образцы? Не эти ли грабительством богаты? Защиту от суда в друзьях нашли, в родстве, Великолепные соорудя палаты, Где...
- Сюжет і композиція “Горя від розуму” Сюжет і композиція “Горя від розуму” Сюжет комедії Грибоєдова сам по собі вже досить оригінальний і незвичайний. Не можу погодитися з тими, хто вважає його банальним. На перший погляд може здатися, що основне в сюжеті Історія любові Чацкого до Софії. Дійсно, ця історія займає в добутку велике місце, надаючи жвавість...
- Горе від розуму характеристика образу Молчалин Олексій Степанович Молчалин Олексій Степаныч – головний негативний персонаж комедії, амплуа безглуздого коханця; сердечний друг Софії, в душі що зневажає її; тінь Фамусова, антагоніст Чацкого, чиїй полум’яній балакучості невигідно протиставлена молчалинская безсловесність(підкреслена до того ж прізвищем, що “мовчазно говорить”). Переведений Фамусовым з Твері, завдяки його протекції отримав чин колезького асесора; числиться “по...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...