Аркадій Долгорукий – герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток”
Незаконнонароджений син поміщика Версилова, який отримав “княжу” прізвище свого юридичного батька Макара Долгорукого, колишнього дворового людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі сумні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, за його власними словами, “усвідомив, що я лакей” і почав у мріях “пересоздавать життя на інший лад”. Образ пушкінського Барона, скупого лицаря, а пізніше Ротшильда, стає для юнака ідеалом, поєднуючи в собі естетично значуще диво (раптове явище з нікчемності),
Закінчивши гімназійний курс, А. Д. приїжджає в Петербург – місто, обраний ним для здійснення ідеї.
Усвідомлюючи свої “падіння”, Аркадій звинувачує себе в ухиленні від ідеї, однак у всіх “ухилення” спокушається саме тим, що приваблює його в образі Ротшильда: могутністю і владою (спокуса документом, володіння яким робить Ахмакової жертвою А. Д.), блиском (спокуса дружбою з Сокольским, що дає кошти на рисаків і ресторани, доступ в світ). Інстинктивно відчуваючи нечисть свого ідеалу, А. Д. намагається знайти заміну йому у Версилова, який описує картину “золотого століття” – суспільства доброчесних людей без Христа. Поява в сім’ї Макара Долгорукого, його “зворушливі” бесіди, праведна смерть виявляються найсильнішим враженням, поселяє в душі підлітка спрагу благопристойності. Відбувається очищення “нечистого ідеалу”, свідченням чого стає відмова шантажувати Ахмакової, результатом – поява записок.
Формулюючи для себе “головну ідею” твори, Достоєвський писав: “Підліток хоча і приїжджає з готовою ідеєю, але вся думка роману та, що він шукає керівну нитку поведінки, добра і зла, чого немає в нашому суспільстві, цього прагне він, шукає чуттям, і в цьому мета роману “, Про свою нетвердість в” розважності добра і зла “неодноразово висловлюється й сам А. Д. Хиткість, проміжність його стану між “безгрішним” дитинством і дорослим відповідальністю підкреслена як назвою, так і віком героя. Двадцять років – вік повноліття в П’ятикнижжі Мойсея, що відокремлює “дітей”, “не знають ні добра, ані зла”, яким ще може відкритися Земля обітниці, від “батьків”, чиї “трупи попадають у цій пустині” (Числа, 14: 29 – 32). Таким чином, для дев’ятнадцятирічного героя проблема вибору “керівної нитки поведінки” гранично загострена.
А. С. Долінін і Л. М. Розенблюм відзначають близькість образу А. Д. “Підпільному типу” із задуму циклу “Житіє великого грішника” (вік, ім’я, навчання в пансіоні Тушара і т. д.), підкреслюють особливе значення в сюжеті мотиву покаяння, що свідчить про прямування ідеалу “благопристойності”, заповідане Макаром Долгоруким. Ця концепція підтверджується чорновими редакціями: “Молодий чоловік (NB великий грішник) після низки прогресивних падінь раптом стає духом, волею, світлом і свідомістю на найвищу з висот. Вся справа в тому, що всі початки моральної перевороту лежали в його характері, який і піддався-то злу не наївно, а зі свідомою злий думи “. “Якщо від Я, то вся поема в тому: як було я впав і як я був врятований”. В остаточному тексті подібних висловлювань в устах оповідача немає, в згладженому вигляді вони передані другорядному персонажеві, Миколі Семеновичу, “кілька холодного егоїсту, але безперечно розумній людині”, за словами А. Д. Повідомляючи свою думку про записках, він характеризує підлітка як одного з юнаків з “прихованою бажанням безладу”, що походить від “прихованою спраги порядку і злиднів”. Подібну характеристику отримує А. Д. і від Версилова (ч. 3, гл. 7), зараховує себе в отроцтві і свого сина до “замислюються дітям”, “залишеним на одні свої сили і мрії і з пристрасною, дуже ранній і майже мстивої жагою благопристойності”.
Сам факт передачі записок, розпочатих “для одного себе”, іншій особі, зміна тону розповіді від декларації своїх прав до самозвинувачення, недвозначна отнесенность часу закінчення “процесу пригадування й записування” до останньої тижня Великого посту свідчать про їхню спорідненість сповіді (причому не тільки як літературному жанру, але і як таїнства). Ю. Ф. Карякін “головною і простий таємницею” роману вважає “відкриття щоденника як знаряддя духовної самовиделкі”, протиставлення “довгого, важкого процесу нещадного пригадування” ідеям “капіталу разом” і “швидкого подвигу” (див. його книгу “Достоєвський і переддень XXI століття “, 1989).
Попередники образу А. Д. в літературі-Девід Копперфільд Діккенса, Гриньов Пушкіна; крім цих творів у процесі роботи над романом Достоєвський неоднократновспомінает “Сповідь” Руссо, “Батьків і дітей” Тургенєва, “Війну і мир” Толстого. “Підліток” в очах його автора – “роман про нинішніх дітей і нинішніх батьків” з героєм – членом “випадкового сімейства” на противагу “родовому типу”, представленому в “дворянській літературі” та відкритого ще Пушкіним у “Капітанської дочці”, задум циклу “Перекази російського сімейства”.
Серед прототипів А. Д. дослідники називають самого Достоєвського, вказуючи на низку збігів у біографії автора і героя; А. С. Долінін відзначає також схожість А. Д. в гол. 8 частини 1 роману з психологічним портретом Некрасова, даними в некролозі Достоєвського.
Схожі твори:
- Макар Долгорукий – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Макар Долгорукий – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” (1875), юридичний батько Аркадія Долгорукого (Підлітка), колишній кріпак Вер-сшова. П’ятдесяти років одружився на вісімнадцятирічній дворової Софії Андрєєвої, “круглої сироті”, виконуючи обіцянку, дану її батькові, “виростити і взяти за себе”. Після того, як дружина зійшлася з Версилова, став мандрівником, але зв’язків...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Аркадій Довгорукий незаконнонароджений син поміщика Версилова, що одержав “князівську” прізвище свого юридичного батька Макара Довгорукої, колишньої двірської людини. А. Д. виріс поза сім’єю, “дитячі смутні роки” провів у приватному пансіоні, піддаючись глузуванням і приниженням. Тоді він, по його власних словах, “усвідомив, що я… лакей” і почав у мріях “перестворювати життя...
- Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Альоша Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” (1878-1880), третій син Федора Павловича Карамазова, брат Івана Карамазова, Дмитра Карамазова і Смердякова. До моменту початку подій роману А. К. виповнилося двадцять років. Це був “ставний, червонощокий, зі світлим поглядом, пашить здоров’ям подр стік. Він був у той час навіть...
- Олексій Іванович – герой роману Ф. М. Достоєвського “Гравець” Несподівано приїхала “бабуся” програє в рулетку майже весь свій статок, позбавивши Поліну та генерала спадщини. Де-Гріє відмовляється “без грошей” одружитися на Поліні, яка ще повинна французові 50 тисяч. Горда до пристрасті, Поліна хоче кинути їх у “підле обличчя” Де-Гріє. Гроші повинен виграти А. І. Щасливий випадок приносить йому величезну суму,...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі “Ідіот” Достоєвський підбивав підсумок многим своїм міркуванням про християнство, про особистість Христа й долі його навчання в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасну людину”. Перераховуючи кращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський говорить, що єдине “позитивно прекрасна особа” для нього Христос....
- Князь Мишкін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” (1867-1869) У романі “Ідіот” Достоєвський підводив підсумок багатьом своїм роздумів про християнство, про особистості Христа і долю його вчення в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасної людини”. Перераховуючи найкращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський каже, що єдине “позитивно прекрасне обличчя” для нього Христос....
- Іван Карамазов – герой роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Один з трьох закононароджених синів поміщика Федора Павловича Карамазова. І. К. з’являється в чорнових записках Достоєвського під іменами “Іван Федорович”, “вчений”, “вбивця”. Останнє вказує на ідейну концепцію роману: справжній батьковбивця НЕ Смердяков, а богоборець І. К. (Цієї точки зору дотримувалися О. С. Долінін і К. В. Мочульський). Однак спочатку не...
- Ставрогін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Вперше питання про реальні прототипи Миколи Всеволодовича С. був поставлений в 1920-і роки: Л. П. Гроссман припустив, що роман, “що вважався до цього часу зображенням нечаевщіни, є у нас першою монографією про Бакуніна” і є “однією з найбільш видатних трактувань особистості Бакуніна у всій світовій літературі “. Як непереконливу оцінив...
- Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” ( Макар Девушкин – герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” (1845), титулярний радник 47 років, переписуються за невелику платню папери в одному з петербурзьких департаментів. Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, гостро-услащенним запахом”, в якому “Чижик так і...
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Бідні люди” Він тільки що переїхав в “капітальний” будинок біля Фонтанки, де тулиться за перегородкою в загальній кухні з “гнилим, остро-услащенним заходом”, у якому “чижики так і мруть”. У тім же дворі Макар Девушкин знімає більше зручну й дорогу квартиру для своєї далекої родички Вареньки, 17-літньої сироти, за якої більше комусь заступитися....
- Символіка назви роману Ф Достоєвського “Злочин і кара” Роман видатного російського письменника Ф. М. Достоєвського був написаний у 1866 році і присвячений він складним соціальним, філософським та морально-етичним відносинам у суспільстві того часу, які хвилювали не тільки письменника, а й представників більш прогресивної частини людства. Уже сама назва твору досить символічна і примушує читачів замислитися, чому Ф. М....
- Аркадій і Базарів Після виходу у світло в 1862 році роман Тургенєва “Батьки й діти” викликав буквально шквал критичних статей. Жоден із суспільних таборів не прийняв новий Твір Тургенєва. Ліберальна критика не могла простити письменникові того, що представники аристократії, потомствені дворяни зображені іронічно, що “плебей” Базарів увесь час знущається з них і морально...
- Співвідношення “злочину” і “кари”, семантика й символіка назви роману “Злочин і кара” Ф. Достоєвського УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 28 Тема. Співвідношення “злочину” і “кари”, семантика й символіка назви роману “Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; простежити пошуки ідеалу автором роману та його героями; показати значення роману...
- Грушенька – героїня роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови” Прототипом образу послужила знайома Достоєвських Агрипина Іванівна Меньшова (в заміжжі Тер), яку, як і героїню роману, обдурив кинув її наречений-поручик. Достоєвські брали участь у долі Меньшової. Г. Свєтлова, як і всі жінки у Достоєвського, не має своєї особистої історії, складаючи частину біографії та долі інших героїв. Г. поєднує у своїй...
- Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Порфирій Петрович приставши слідчих справ при одній з поліцейських частин Петербурга, ведучий справа про вбивство й пограбування старухи-процентщици Алени Іванівни і її сестри Лизавети. Ще за два місяці до цих подій Порфирій Петрович звернув увагу на анонімну газетну статтю “Про злочин”, у якій по ідейних міркуваннях виправдувалося вбивство людиною “вищого...
- Аналіз епізоду з роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі Ф. М. Достоєвського “Ідіот” автор намагався створити образ позитивного героя, що протистоїть жорстокому і брудному світу хижаків і честолюбців, меркантильності і нелюдськості навколишнього суспільства. У центрі роману – ідеальний герой, Шукач правди. “Давно вже мучила мене одна думка, – зізнавався письменник, Але я боявся з неї зробити роман,...
- “Характеристика Лужина i Свидригайла з роману Ф. М. Достоєвського “Злочин i кара” У романах Достоєвського майже всі провідні герої є ідеологами. А тому героя свого роману “Злочин і кара” Родіона Раскольникова Достоєвський наділив духовними двійниками – Свидригайловим і Лужиним. Ці образи уособлюють “темну” сторону особистості головного героя, концентрують у собі його пороки, що дозволяє читачеві отримати максимально вірне уявлення про особистість і...
- : Життя знедолених, пригнічених і ображених на сторінках роману Достоєвського “Злочин і кара” Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” – це твір, присвячений історії того, як довго й важко йшла до розуміння істини через страждання й помилки бентежна людська душа. Для Достоєвського, людини глибоко релігійної, зміст людського життя полягав у розумінні християнських ідеалів любові до ближнього. Розглядаючи з цього погляду злочин Раскольникова,...
- Зосима – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови Це згадка вказує на близькість двох образів, що відбили прагнення Достоєвського відобразити фігуру сучасного подвижника і вчителя-християнина (раніше ця задача вирішувалася при створенні образу Тихона в “Бісах”). Навчання Макара Долгорукова і старця З. дуже близькі. Д. С. Мережковський у своїй роботі “Л. Толстой і Достоєвський”, розмірковуючи над змістом цих образів,...
- Основні мотиви роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Оповідальна структура роману Достоєвського “Злочин і покарання” достатня складна. У центрі роману – теорія головного героя, Раскольникова. Навколо лінії головного героя складно взаємодіють, переплітаючись, сюжетні лінії інших персонажів. У добутку безліч символічних пейзажів, інтер’єрів, художніх деталей. Крім того, у єдиний значеннєвий вузол стягнуто кілька різних мотивів роману, кожний з яких...