Аналіз оповідання М. М. С. ощенко “Аристократка”
1. Самобутність творчості Михайла Михайловича Зощенко. 2. “Аристократки” у розумінні обивателів часів Зощенко. 3. Значення творчості Михайла Михайловича Зощенко. Уже перші сатиричні твори Михайла Михайловича Зощенко свідчили про те, що російська література поповнилася новим ім’ям письменника, не схожого ні на кого іншого, зі своїм, особливим поглядом на мир, громадське життя, мораль, культуру, людські взаємини Мова прози Зощенко також не був схожий на мову інших письменників, що працюють у жанрі сатири. Зощенко у своїх добутках ставить
Такий, наприклад, персонаж оповідання “Аристократка” ГриГорей Іванович. Оповідання веде сам персонаж, тобто всю історію ми чуємо від першої особи. ГриГорей Іванович розповідає про те, чим закінчилося його захоплення аристократкою. Потрібно сказати, що герой точно для себе усвідомив, як виглядають аристократки – вони неодмінно повинні бути в капелюсі, “панчішки на ній фільдекосові”, вона може бути з мопсиком на руках, і мати “зуб золотий”. Навіть якщо жінка й не належить
Викликають сміх залицяння героя за дамою, що сподобалася йому, – він приходить до неї “як особа офіційне” і цікавиться “у змісті псування водопроводу й убиральні”. Через місяць таких ходінь дама стала більш докладно відповідати кавалерові на питання про стан санвузла. Герой виглядає жалюгідним – він зовсім не вміє вести розмову з об’єктом свого інтересу, і навіть коли вони, нарешті, стали під руку гуляти По вулицях, він випробовує почуття незручності тому, що не знає про що говорити й тому, що на них дивиться народ. Однак ГриГорей Іванович все-таки намагається прилучитися до культури й запрошує свою даму в театр.
У театрі йому нудно, а в антракті замість того, щоб обговорити происходящее на сцені, він знову починає розмову про те, що йому ближче – про водопровід. Герой вирішує почастувати даму тістечком, а оскільки грошей у нього “в обріз”, те він підкреслено пропонує їй “з’їсти одне тістечко”. Оповідач своє поводження під час сцени з тістечками пояснює “буржуйською соромливістю” через відсутність грошей.
Ця сама “буржуйська соромливість” заважає кавалерові зізнатися дамі в тім, що він стиснутий у засобах і герой намагається всіляко відволікти супутницю від руйнівного для його кишені поїдання тістечок. Це йому не вдається, ситуація стає критичної, і герой, знехтувавши свої колишні наміри виглядить культурною людиною, змушує даму покласти назад четверте тістечко, за яке він заплатити не може: “Ложі, – говорю, – взад!”, “Ложі, – говорю, – до чортової матері!” Комічно виглядає й ситуація, що коли зібрався народ, “експерти”, оцінюють четверте тістечко, сперечаються, “зроблений на ньому надкус” чи ні.
Не випадкова дія оповідання відбувається втеатре. Театр уважається символом духовної культури, який так не вистачало в суспільстві. Тому театр тут виступає як тло, на якому безкультур’я, невежественность, невихованість людей виступає найбільше яскраво. ГриГорей Іванович аж ніяк не винить себе в случившейся історії, він списує свою невдачу в справах любовних на різницю в соціальному походженні зі своїм предметом захоплення. Він винить у всім “аристократку”, з її “аристократичним” поводженням у театрі.
Він не визнає того, що намагався бути культурною людиною, герой уважає, що намагався поводитися у відношенні з дамою як “буржуй нерізаний”, а насправді він “пролетаріат”. Саме смішне, що й дама мала до аристократії дуже далеке відношення – мабуть, справа обмежувалося лише зовнішньою подібністю із представницею вищого світла, та й то в розумінні ГриГорея Івановича. Про це свідчить і поводження дами, і неї мовлення Зовсім не як вихована й культурна людина, що належить до аристократії, вона говорить у фіналі оповідання ГриГорею Івановичу: “Задоволена свинство з вашої сторони. Які без грошей – не ездют з дамами”. Все оповідання викликає комічний ефект, а в сполученні з мовою оповідача – сміх.
Мовлення оповідача пестрит жаргонізмами, просторечиями, каламбурами, ляпсусами. Чого коштує тільки вираження “аристократка мені й не бабі зовсім, а гладке місце”! Про те, як головний герой “вигуливал” даму, він сам” говорить так: “Прийму її під руку й волочуся, що щука”. Даму він називає “отака фря”, себе порівнює з “буржуєм нерізаним”.
У міру розвитку дії оповідання герой уже не соромиться у вираженнях – велить дамі покласти тістечко “до чортової матері”, а хазяїн, за словами ГриГорея Івановича “перед пикою кулаками крутить”. Оповідач дає власне тлумачення деяким словам. Так, наприклад, триматися індиферентно – значить “ваньку валяти”. Цей герой, що претендує на звання культурної людини, таким не є. А всієї його спроби наблизитися до “культури” виглядають смішними Значення творчості Зощенко важко переоцінити – його сміх залишається актуальним і в сучасне нам час, тому що людські й суспільні пороки, на жаль, усе ще залишаються невикорінними
Схожі твори:
- Прийоми й способи сатиричного оповідання М. С. ощенко (По оповіданню “Історія хвороби) 1. Новаторство Зощенко-Письменника. 2. Досягнення комічного ефекту в оповіданнях. 3. Приклад сатиричного оповідання на конкретному добутку. Михайла Зощенко можна сміло поставити в один ряд з такими письменниками в російській літературі, як А. Толстой, І. Ильф і Е. Петров, М. Булгаков, А. Платонов. Роботи, написані автором в 20-х роках XX століття,...
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- “Аналіз оповідання І. Буніна ” Темні алеї” Цикл оповідань видатного російського письменника Івана Буніна “Темні алеї” складається з 38 творів. Вони відображають різні пласти часу, розрізняються методами створення образів і жанрами. Останній у своєму житті цикл оповідань письменник створював у роки Другої світової війни, в останні роки свого життя. У той час, як від кровопролитної війни рушився...
- Аналіз (критика) оповідання “Зав’язь” Григіра Тютюнника Оповідання Григора Тютюнника “Зав’язь” дало назву його першій збірці, яка вийшла 1966 року. Невеличке оповідання на три сторінки розгортає цілу історію зародження першого кохання на тлі життя повоєнного села (стара хата з цвіллю у вологих кутках, відсутність одягу і палива – взимку тільки на печі можна всидіти, найбільшою мрією дівчат...
- Твір аналіз оповідання А. П. Чехова “Людина у футлярі” Представляючи Бєлікова, я бачу людину, заточеного в невелику темну коробочку. Людина у футлярі… Це незвичайне словосполучення дуже точно розкриває суть людини. Але найбільше вражає те, що людина не намагається змінити щось у своєму житті, йому зручно і спокійно за стінами своєї “коробки”, адже саме так вона не бачить жахливого світу,...
- “Художній аналіз оповідання М. Шолохова “Доля Людини” Вже сама назва оповідання М. А. Шолохова “Доля людини” свідчить про те, що мова в ньому піде не тільки про життя конкретних героїв, а й про долю людини в широкому сенсі. У цьому зв’язку в творі чимало філософських узагальнень. “Так що десять років! Запитай у будь-якого літньої людини, примітив він,...
- “Аналіз оповідання М. Шолохова “Доля людини” Оповідання М. Шолохова “Доля людини” був опублікований в 1956-1957 роках, через десять років після закінчення Великої Вітчизняної війни. Тематика оповідання незвичайна для літератури про війну того часу: саме Шолохов вперше торкнувся теми солдатів, що потрапили у фашистський полон. Як добре тепер відомо, доля цих людей була не менш трагічна, ніж...
- Навігація:Аналіз уривка з оповідання А. П. Чехова “Степ” Даний текст являє собою уривок з оповідання А. П. Чехова “Степ”. Композиція тексту дуже цікава, тому що він розбитий на три смислові групи. У першій частині описується нічна степ і його невід’ємні супутники. У другій автор розповідає про те, як сумно і тоскно усвідомлювати, що степ самотня, що “багатства її...
- Аналіз оповідання “Стариган з крилами” з позицій “магічного реалізму” Запитання для дослідження. – Як розвивається фантастична подія? – Як співіснують фантастичне і реальне в оповіданні? – Яке походження фантастики Г. Гарсіа Маркеса? – Опишіть обстановку, в якій відбуваються події. – В чому філософсько-етичний сенс появи ангела у селі? – В чому особливості створення художньої дійсності оповідання: фантастичної і реальної...
- “Аналіз оповідання Р. Бредбері “Усмішка” Оповідання Рея Бредбері “Усмішка” – це черговий витвір-попередження автора. Письменник намагається показати, до чого може привести цивілізація, яка розвивається з такою шаленою швидкістю, в якій люди втрачають відчуття духовної радості, розмінюють його на мідні п’ятаки тваринної насолоди і самоупоїння. Автор підносить нам своє мудре припущення про те, що настільки неосяжний...
- Аналіз оповідання Про що плачуть коня Абрамова Ф. А В оповіданні “Про що плачуть коня” автор незвичайно реалистично зображує російську природу. Читач просто фізично відчуває захід різнотрав’я, бачить пурхання метеликів і бабок, відчуває дотик кінських губ – м’яких і теплих. Навіть міська людина, що бачила коня хіба що в кіно або в цирку, всім серцем потягнеться до коней. А...
- Характеристика образів та аналіз оповідання Юрія Мушкетика “Суд” Наступний період творчості автора (80-ті роки) продовжує попередні дослідження сутності людського життя в значно глибшому аспекті. Автор розмірковує про призначення людини, її можливості, причини добра, зла і на їх тлі – людського безсмертя. Через характер головного героя Юрій Мушкетик прагне розкрити історію суспільства. Так, в оповіданні “Суд” письменник саме через...
- Короткий аналіз оповідання И. А. Буніна Хто не знає, що таке любов? И. Бунін “Чистий понеділок”. Людині, як ніякій іншій земній істоті, повезло мати розум і можливість вибору. Вибирає людина все своє життя. Зробивши крок, він встає перед вибором: вправо або вліво, куди йти далі. Він робить ще один крок і знову вибирає, і так крокує...
- Аналіз повісті Тургенєва “Весняні води” і оповідання Чехова “Аріадна” І Тургенєв і Чехов описують драматичну долю двох чоловіків (Саніна і Шамохіна), що потрапили в кабалу до красивих хижачка – Полозова і Аріадні. Щоправда, вирішення цієї подібній ситуації багато в чому різний. У Тургенєва – у драматичному, і навіть у трагічному ключі, а у Чехова – в обьективно-іронічній манері. Мабуть,...
- Сцена допиту Андрія Соколова Мюллером. (Аналіз епізоду оповідання М. А. Шолохова “Доля людини”) 1. Поводження головного героя як відбиття його внутрішньої сутності. 2. Моральний двобій. 3. Моє відношення до двобою Андрія Соколова й Мюллера. В оповіданні Шолохова “Доля людини” є багато епізодів, які дозволяють нам краще зрозуміти особливості характеру головного героя. Один з таких моментів, що заслуговують нашої, читацького, пильного уваги – сцена...
- Головний герой твору Зощенко “Оповідання Назара Ілліча, пана Синебрюхова” Першою блискучою перемогою нового Зощенко були “Оповідання Назара Ілліча, пана Синебрюхова” (1921 – 1922). З них почався щирий Зощенко – “не крайній”, не “початківець”, а той Зощенко, що стрімко швидко набирав висоту й з перших же кроків, “по виду без найменшого зусилля, як у казці, одержав визнання й у літературному...
- Повернення ГриГорея Мелехова на хутір. (Аналіз фіналу роману М. А. Шолохова “Тихий Дон”: тім 4, частина 8, глава 18) 1. Згубний слід революції в житті Мелехова. 2. Метання й спустошеність героя. 3. Трагізм повернення Мелехова Над романом “Тихий Дон” Шолохов працював з 1928 по 1940 р. Цей роман написаний у жанрі епопеї (після “Війни й миру” Л. Н. Толстого “Тихий Дон” – перший роман-епопея). Дія цього добутку охоплює роки...
- Оповідання “Балакучий домовик” А. С. Гріна: сюжет, герої, зміст оповідання 1. Мир книг А. С. Гріна. 2. Аналіз оповідання “Балакучий домовик”. 3. Друге життя письменника. Коли дні починають порошитися й фарби блякнути, я беру Гріна. Я розкриваю його на будь-якій сторінці. Так навесні протирають вікна вдоме. Усе стає світл, яскравим, всі знову таємниче хвилює, як у дитинстві. Д. А. Гранін...
- Значення назви оповідання. Гуманізм оповідання Гуманізм, доброта й самопожертва вчителя. Повість В. Г. Распутіна “Уроки французького” переносять нас у далекий післявоєнний час. Для нас, сучасних читачів, часом буває важким зрозуміти всі ті обставини, у яких жили люди в той нелегкий час. Голодуючий хлопчик, головний герой повести, не виключення, а скоріше правило. Адже саме так жили...
- Театр Зощенко Театр Зощенко – це 10 п’єс, 8 одноактних комедій, 2 лібрето, безліч сценок (для сатиричних журналів 20-30-х рр. “Бузотер”, “Смехач”, “Бегемот” – під різними псевдонімами), мініатюри для естради. Він писав для театру й про театр. Так чи інакше, конкретний аналіз не обходиться без залучення рамки ігрових театральних категорій: терміни “клоунада...