Зображення російського національного характеру у творчості Н. С. Лєскова
1. Н. С. Лєсков – невизнаний геній свого часу. 2. Розкриття національного характеру в російській літературі. 3. “Леді Макбет Мценского повіту” Лєскова й “Гроза” Островського 4. Значення образа Катерини Ізмайловій для розуміння національного характеру. Про м’якосерда Русь! Як ти прекрасна!
Н. З. Лєсков Практично всі російські письменники позаминулого, XIX століття стали визнаними класиками або при житті, або через якийсь час після смерті. Усвідомлення літературно-суспільної думки наступало для них у сучасній їм епосі. Однак практично
Багато хто його думки, занадто сміливі для його часу, кривдили читачів і критиків, викликаючи на письменника “громи й блискавки” і валячи в тривалу опалу. Для літератури 80-х років XIX століття характерна спрямованість на розкриття національного характеру. Проблема особливостей світогляду й світосприймання російської людини зацікавила практично всіх письменників цієї епохи, тим більше що в подібних добутках гостро вставали питання, пов’язані з діяльністю різночинців, а потім і послідовників народницького руху. Подібні питання піднімалися й у творчості Лєскова. Але в його добутках основною темою є саме розкриття сутності характеру російської людини Цей образ – образ теперішнього росіянина, близького до народу, але, що виділяється з його червоною лінією проходить через багато хто його добутки.
Повість “Зачарований мандрівник” і роман “Соборяне”, оповідання “Лівша”, “Залізна воля”, “Відбитий ангел”, “Несмертельний Голован”, “Грабіж”, “Войовниця” поступово розкривають нам авторський задум, додаючи якісь незначні на перший погляд, але значимі риси до образа російської людини. Часто в рішення поставленої перед ним проблеми автор вносив оригінальні, але небажані як для читачів, так і для критиків акценти. Прикладом може бути оповідання “Леді Макбет Мценского повіту”, що є дійсним доказом того, що думка Лєскова не залежить від думок або очікувань читача й що він може залишатися творчо розкріпаченим. Оповідання цей був написаний ще в 1864 році й мали підзаголовок “нарис”. Однак автор свідомо використовує двозначний термін: оповідання Лєскова має життєву основу, однак не є биографичним або документальним Отут позначилися подання письменника про істинність і вимисел у добутку.
З одного боку, йому претила позиція сучасних письменників про те, що головне в тексті – вираження ідеї, а не життєвість. У цьому ключі Лєскова залучав жанр нарису, що належить достовірному й правдивому публицизму. Але при цьому природно, що частина фактів оповідання була додана самим художником Варто помітити, що назва добутку сталася багато в чому загальним завдяки своїй символістиці й глибині.
Дійсно, головною проблемою добутку стає проблема національного характеру: купчиха Мценского повіту Катерина Ізмайлова – один з ярчайших типів світової літератури, що втілив у себе честолюбство й властолюбство, спочатку розвінчане, а потім увергнуте в безодню божевілля. Однак ім’я головної героїні не випадково: образ, створений Лєсковим, сперечається з образом, створеним Островським. Але, якщо Катерина Кабанова до весілля була з гарної забезпеченої сім’ї, те Катерина Ізмайлова була взята “з милості” із середовища селянського стану, а тому є більшою простолюдинкою, ніж героїня Островського. У любовному аспекті життя Ізмайловій везе ще менше: прикажчик чоловіка Сергій – людин корисливий і вульгарний.
Але любов часто сліпа – через неї розвертається докладно описане криваве дійство – убивства свекра, чоловіка, малолітнього племінника, суд, подорож по етапі в Сибір, зрада Сергія, убивство суперниці й самогубство у волзьких хвилях. Такий разючий розрив між героїнями пояснюється просто: Катерина Лєскова позбавлена того поетизма й внутрішнього світла, які виділяють Катерину Островського Не вірить Ізмайлова й у Бога: перед самогубством “хоче пригадати молитву й ворушить губами, а губи її шепотять вульгарну й страшну пісню”. Релігійність і чистота Катерини Кабановой зробили її трагедію всенародної, національної, тому їй прощається неосвіченість і навіть деяка життєва “темрява”. У своїй же героїні Лєсков підкреслює богооставленность, властиву, на його думку, і усьому сучасному світу: “Прокляни день свого народження й умри”.
Після рядків цих звучить страшний діагноз російській людині: “Хто не хоче вслухатися в ці слова, кого думка про смерть і в цьому сумному положенні не лестить, а лякає, тому треба намагатися заглушити ці виючі голоси чим-небудь ще більше їх потворним. Це прекрасно розуміє проста людина: він спускає іноді на волю свою звірину простоту, починає дуріти, знущатися із себе, над людьми, над почуттям Не дуже ніжний і без того, він стає зол сугубо”. Ці слова – єдиний випадок втручання автора в тканину добутку. В А. С. Пушкіна є такі рядки: Тьми низьких істин мені дорожче Нас обман, що піднімає… Так і дві Катерини – перша, більше вигадана, чим друга, дорожче, ближче й світліше героїні Лєскова.
Лісочків же звеличує “низьку істину” про тьму простолюдинской, але росіянці душі Незважаючи на те що в обох випадках спонуканням до певних дій була любов, різниця в наслідках її величезна. Однак “Леді Макбет Мценского повіту” настільки ж важлива для розуміння душі російської людини. Цей добуток змушує задуматися над рядом важливих питань: хто ж ми такі – росіяни, які ми й чому такі
Схожі твори:
- Зображення російського національного характеру в добутках Н. С. Лєскова “Грішники й праведники в зображенні Лєскова.” ЗОБРАЖЕННЯ РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ДОБУТКАХ Н. С. ЛЄСКОВА Якщо всі російські класики минулого століття вже при житті або незабаром після смерті були усвідомлені громадською-суспільною-літературно-суспільною думкою в цій якості, те Лєсков був “прилічений” до класиків лише в другій половині нашого сторіччя, хоча особлива майстерність мови Лєскова було безперечно, про нього...
- Зображення російського жіночого національного характеру в “Повістях Белкина” У розвитку російської художньої прози значення А. С. Пушкіна особливийале велико: адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з поезиїй, перебувала літературна мова прози. Тому перед Пушкіним-Прозаикому встала винятково важка задача обробки матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаические жанри залучали своєї більший дохідливістю....
- Справжній тип російського народного характеру в “Лівші” Н. С. Лєскова 1. Кращі риси російського народу в Лівші. 2. Самобутність і талановитість героя. 3. Патріотизм Лівші. 4. Трагічність образа. Лісочків – самобитнейший письменник росіянин, далекий усяких впливів з боку. Читаючи його книги, краще почуваєш Русь… М. Горький В основу своєї відомої розповіді “Лівша” Н. З. Лєсков поклав народний жарт про те,...
- Які риси російського національного характеру втілені в Івані Север’яновичі Флягине? (по повісті Зачарований мандрівник) Сбирается із силами російський народ И вчиться бути громадянином. Н. А. Некрасов У повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873) розповідається історія головного героя – Івана Север’яновича Флягина, життя якого – ланцюг незвичайних, іноді навіть неймовірних пригод. Не випадково перший варіант повести називався “Чорноземний Телемак”. Телемак – це син гомеровского...
- Проблема російського національного характеру в контексті трагічної епохи (по повісті А. Солженицина “Один день Івана Денисовича”) Кожний народ, як і окремо взята людина, обладає своїм характером. Російський національний характер сформувався в процесі мирної праці землепашца, освоєння нових земель дослідником, захисту своєї Батьківщини воїном. У галерею образів щирих російських характерів ми можемо віднести Євгенія Онєгіна з однойменного роману А. С. Пушкіна, Печорина з “Героя нашого часу” М....
- Обломовщина як риса російського національного характеру Безтурботний і безвладний Ілля Ілліч Обломів близький і зрозумілий багатьом читачам. Можна провести паралель не тільки між Обломовым і його сучасниками, але й тими людьми, які народилися на світло багато пізніше. Чи так варто назвати обломовщину рисою російського національного характеру? Виявляється, у подібному припущенні є неабияка частка істини Адже насправді...
- Проблема російського національного характеру в прозі XIX століття ПРОБЛЕМА РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ПРОЗІ XIX СТОЛІТТЯ Федір Михайлович Достоєвський – дивно тонкий і вдумливий письменник, що зумів розглянути риси російського національного характеру й вірно, без зайвої сентиментальності передати його риси у своєму романі “Принижені й ображені”. Можна скільки завгодно полемізувати, що герої Достоєвського, зламані життям, не дають тої...
- Як я розумію слова К. С. Лєскова: “Я не можу брати фактиком, а беру дещо психиею, аналізом характеру”? (На прикладі оповідання “Павлин”) 1. Сполучення реалістичного й вигаданого. 2. Автобіографічність подій. 3. Зміна характеру Павлина через любов. 4. Повне розкриття образа головного героя. 5. Документализм і психологізм в оповіданні. Для Н. З. Лєскова немаловажним моментом було показати в добутку не факти, не реальну й грубу історію, а щось, що дійсно робило б враження...
- Зображення народного життя, побуту, національного характеру українців у повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” Картини минулого яскраво оживають на сторінках соціально-побутової повісті Нечуя-Левицького. який збагатив нашу літературу творами про українську старовину, змальовуючи детально прекрасні місця над Россю, побут та звичаї селян. Поряд з чудовими картинами природи виростають і болючі проблеми пореформеного села, жорстока боротьба за приватну власність, за “твоє” і “моє”. І ця боротьба...
- Життя й творчість Н. С. Лєскова 1. Коротка біографічна довідка. 2. Антинігілістичні романи Лєскова. 3. Розквіт творчості письменника. Жанр розповіді. 4. Лісочків і християнство. Н. С. Лєсков народився в 1831 році в маєтку свого батька Горохове, розташованому в Орловській губернії. Дід майбутнього письменника був священиком; батько також учився в семінарії, однак згодом обрав суддівську кар’єру. Лісочків...
- Погляди М. С. Лєскова на російський характер Проблема Російського національного характеру стала однією з головних для літератури 60-80-х років XІX століття, тісно пов’язаної з діяльністю різночинських революціонерів, а пізніше народників. Приділяв їй увагу і письменник М. С. Лєсков. Тлумачення сутності характеру російської людини ми знаходимо у багатьох його творах. Лєсков вносив у рішення проблеми несподівані для багатьох...
- Біографія Лєскова Миколи Семеновича Народився в селі Горохове Орловської губернії в сім’ї чиновника. Предки його походили з духовного стану. Дитячі роки пройшли в маєток родичів, потім у місті Орлей на хуторі, де батько послевихода у відставку займався сільським господарством. Учився в Орловській гімназії, закінчити яку не вдався: шістнадцятирічний юнак втратив батька, а майно сім’ї...
- Змалювання типових рис українського національного характеру в романі “Тигролови” Й II варіант Твір І. Багряного “Тигролови” має усі прикмети пригодницького роману: персонажі чітко розмежовані на позитивних і негативних, захоплюючий сюжет, мисливські пригоди, кохання і, звичайно, щасливий кінець. До цього жанру зверталися і яскраві представники зарубіжної літератури (Ф. Купер, Д. Лондон), однак твір І. Багряного посідає окреме місце. Автор створює...
- Проблема національного характеру в однлм із добутків сучасної російської літератури Росіянин національний характер: Який він? Що в ньому особливого? В умовах труднейшихисторических испытаннний, що випали на частку нашої країни, у характері людини з’явилися мужність, стійкість, любов до батьківщини, воля й енергія, чуство власного достоїнства, чесність, доброта, самопожертва: “Здається простий людина, а придетсуровая лихо, у велик і малому, і піднімається в...
- Розкриття російського характеру у творах Буніна Багато що в російській людині захоплює Буніна. У сліпому співака Родіона (“Лірник Родіон) він підкреслив “смак, чуйність, міру”, особливе розуміння життя: співав Родіон так, “як і має співати той, чиє народження, працю, любов, сім’я, старість і смерть як би служіння… “І таких героїв, які відчувають життя як високе і щасливе...
- Вартості і вади українського національного характеру Що таке український національний характер? Це питання досить складне, принаймні неоднозначне. Кожен з національних характерів має свої власні вартості й вади. Не виключення тут й українці. Український характер складався протягом багатьох століть. На його формування у першу чергу вплинуло географічне розташування країни: близькість вороже налаштованих племен примушувала бути завжди напоготові....
- Основні риси українського національного характеру Одну націю від іншої відрізняє зовнішність, мова, традиції, культура у широкому розумінні цього слова. Але, крім того, кожна нація, як і людина, має свій характер. Цей характер, з одного боку, формується під впливом різних зовнішніх чинників: територія, що належить нації, вплив сусідніх народів, історичні події тощо. Але, з другого боку,...
- Герой повісті-нарису Лєскова “Зачарований мандрівник” Флягин – герой повісті-нарису Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873). Ф. перебуває в ряді лесковских героїв-мандрівників, диваків, богатирів-праведників, таких, як Ахілла Десницин (“Соборяне”), Розанов (“Нікуди”) і ін. Образ Флягина є одним із центральних у величезній галереї “російських характерів” Лєскова й персоніфікує собою “живого” російського богатиря. Сам сюжет “Зачарованого мандрівника” –...
- Найяскравіші риси національного характеру героїв роману “Маруся Чурай” Ліни Костенко Герої роману “Маруся Чурай” (1979) живуть і діють у відблиску всеохоплюючого образу – історичної України, яка піднялась на священну війну за свої права, державність і незалежність. Ліна Костенко розкрила далеке, сховане у віках коріння того руху, який відчутно активізувався і поширювався у надрах радянської тоталітарної системи, підкресливши тим, що державність...
- Образ Наталки яскравий тип національного характеру Надрукована була п’єса тільки в 1838 році, але в рукописних копіях стала поширюватися ще в 20-х роках XІX століття. Було також багато таких людей, які напам’ять усю п’єсу. З великим успіхом і не раз вона йшла на сценах Петербурга, Москви, Кишенева, Мінська, Риги, Талліна, Вільнюса, багатьох міст і ибіру, Середньої...