Журден – герой комедії Мольєра “Міщанин у дворянстві”
Пан Ж. – один з найсмішніших персонажів великого комедіографа. Потішаються над ним в рівній мірі і дійові особи п’єси, і читачі, і глядачі. Справді, що може бути безглуздіше для оточуючих, ніж літній торговець, несподівано збожеволів на світському обходженні й несамовито прагне бути схожим на аристократа.
Жага “зміни долі” до того сильна в Ж., що, долаючи природне немузикальність і незграбність, він розучує хитромудрі “па” модних танців, розмахує шпагою, неодмінним атрибутом дворянським, і під керівництвом численних вчителів
Так, в кінці п’єси за допомогою ряджених домочадців виходить за улюбленого дочка Ж., яку непохитний татусь готував виключно за дворянина.
Незграбний буржуа Ж., що примірить на себе етикетні стандарти дворянства, виявляється в п’єсі своєрідним дзеркалом, що відображає і безидеальную, позбавлену творчого духу буржуазну манеру жити, і надлишково орнаментований, манірний стиль аристократичного поведінки. Простір комедії-балету, в якому є сусідами побутові сцени, співочі номери і тан мимовільні дивертисменти, є вираз жанрової своєрідності “Міщанина у дворянстві”. При цьому пантоміма, вокально-хореографічні картини, що обрамляють дію, виявляються як би матеріалізацією мрій Ж. про аристократичне буття в образі суцільного балу вишуканості і галантності. Тематичний комплекс Ж. включає в себе не тільки мотив безпідставних соціальних претензій. Творячи для себе ілюзорний світ “високого смаку” і витонченості, пан Ж. упоєний не тільки новим “з індійської тканини” халатом, перукою та костюмом з “квіточками головками вгору”. Ключова і сама знаменита фраза мольєрівського міщанина звучить так: “… я й не підозрював, що ось вже більше сорока років кажу прозою”.
Відкриття, зроблене Ж., викриває, звичайно, його безграмотність. Але неосвічений, безглуздий, невихована торговець на відміну від свого оточення виявляється здатний побачити раптом убозтво прожитого життя, позбавленої проблиску поезії, яка загрузла в грубих матеріальних інтересах. Таким чином, ще однією темою Ж. стає зворушлива і викликає співчуття тяга до світу інших цінностей, виявлених, втім, Мольєром в пародійному ключі. У цьому сенсі Ж. відкриває собою низку образів буржуа, шукаючих одухотвореною вишуканості дворянського буття, образів, серед яких і мадам Боварі Флобера, і чеховський Лопахін.
У пана Ж. у п’єсі, принаймні, три ігрові іпостасі. Він виступає як актор, що пробує виграшну роль, як іграшка користуються його манією оточуючих і як каталізатор ігрової активності молодих персонажів комедії. У кінці п’єси герой отримує шукане (адже його метою завжди була видимість); задоволені всі учасники та свідки “турецької церемонії”. “Міщанин у дворянстві” – це також п’єса про ілюзії, про ілюзорність і відносності багатьох людських установлень, таких, наприклад, як кастові “правила хорошого тону” і “прийняті” форми життя суспільства. І ще про те, що гра – це останній, а може бути, і єдиний спосіб дати людському існуванню творчу енергію, змусити розступитися товщі відсталої матерії, щоб злетіти в чарівних просторах мрії.
Образ пана Ж., торговця, який живе в прозової реальності, але шукає поезії, заморочений і щасливого, буржуа і дворянина – одна з яскравих маніфестацій непереборної подвійності буття і один з безумовних молье-ровськ шедеврів. Не дивно, що мотиви комедії стали основою драматургічної фантазії М. А. Булгакова “Дивакуватий Журден”, написаної в 1932 році для Театру-студії під керівництвом Ю. А. Завадського. Перша вистава комедії “Міщанин у дворянстві” відбулося в замку Шамбор 14 жовтня 1670. Потім у тому ж році Ж. у театрі Пале-Рояль зіграв сам Мольєр. Серед видатних виконавців ролі Ж. Коклен-старший (1903). У Росії Ж. зіграли: М. С. Щепкін (1825), П. М. Садовський (1844), В. І. Живокіні (1864).
Схожі твори:
- Герой комедії Мольера “Міщанин у дворянстві” Пан Журден один із самих забавних персонажів великого комедіографа. Потішаються над ним рівною мірою й діючі особи п’єси, і читачі, і глядачі. Справді, що може бути безглуздіше для навколишніх, чим літній торговець, зненацька помешавшийся на світському обходженні й несамовито прагнучий походити на аристократа. Спрага “зміни участи” до того сильна в...
- Журден – головний герой класицистичної комедії “Міщанин-шляхтич” Історія створення комедії така. У 1670 році Мольєр отримав від короля завдання показати в комедії турецькі танці, які в той час у Франції набули величезної популярності. Це було поштовхом до створення комедії-балету “Міщанин-шляхтич”. Король і не здогадувався, що східна буфонада стане лише зовнішнім орнаментом, який аніскільки не зменшить основного змісту...
- Історія створення комедії – КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 7. КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Його комедії – як той безцінний дар. А зневажали їх – нездара та фігляр. Нікола Буало Історія створення комедії У 1669 році король Людовік XIV приймав у своїй резиденції у Версалі турецьких...
- Скорочено “Міщанин у дворянстві” Мольєра Здавалося б, чого ще потрібно поважному буржуа р-ну Журдену? Гроші, сім’я, здоров’я – все, що тільки можна побажати, у нього є. Але ж ні, заманулося Журдену стати аристократом, уподібнитися знатним панам. Манія його чинила масу незручностей і хвилювань домочадцям, зате була на руку сонмі кравців, перукарів і вчителів, що обіцяли...
- Безсмертні комедії Мольера “Скупий” і ” Міщанин у дворянстві” У комедії “Скупий” використані мотиви комедії давньоримського драматурга Плавта “Горщик”. Але вона наскрізь сучасна. М. показав у ній страшну владу грошей над душами людей. Герой комедії Гарпагон – втілення скнарості й разом з тим цілком реальна фігура лихваря XVII ст. Заради грошей він готовий на все. Йому байдуже, що його...
- Правила “трьох єдностей” у комедії – КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 7. КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Правила “трьох єдностей” у комедії У теоретичних працях класицистів щодо драматичних творів обстоювалися правила “трьох єдностей”: дії, місця, часу. Вважалося, що дотримання цих правил допомагає зробити твір більш правдоподібним, або, як сказали...
- Жан-Батіст Мольєр “Міщанин у дворянстві” (стисло) “Сміх часто буває посередником у справі відмінності істини від обману”. В. Г. Бєлінський. Нове художній напрям у літературі XVII ст. – Класицизм – знову, як і попередники, часів бароко і Відродження, звертається до античності як до естетичного еталону. П’єса відомого комедіографа Мольєра “Міщанин у дворянстві” стала втіленням рис класицизму (лат....
- Висміювання безпідставних претензій на аристократизм у комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Висміювання безпідставних претензій на аристократизм у комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” І. Мої почуття під час читання п’єси та перегляду комедії Мольєра (задоволення від смішного тексту, чудової гри акторів, цікавого сюжету; комедія актуальна, бо й зараз живуть такі ж дурнуваті й пихаті люди, як пан Журден). ІІ. Головний герой комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич”....
- Характеристика Журдена – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” КЛАСИЦИЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ НАПРЯМ У ЛІТЕРАТУРІ XVII СТ. ФІЛОСОФСЬКЕ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ПІДГРУНТЯ КЛАСИЦИЗМУ. ОСНОВНІ ПРАВИЛА КЛАСИЦИЗМУ МОЛЬЕР. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ. “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ” Характеристика Журдена – головного героя комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” В історію світової літератури Мольєр увійшов як засновник “високої комедії”. Синтезуючи два традиційних жанри – комедію і трагедію, Мольєр створив не...
- Основна проблематика комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Дотепер не сходять зі сцен багатьох театрів світу: “Тартюф”, “Дон Жуан”, “Мізантроп”. І однією з найкращих, найяскравіших його комедій є “Міщанин-шляхтич”, де автор намалював сатиричний образ буржуа. Головна проблема, на якій побудовано сюжет “Міщанина-шляхтича”, відображає певний історичний етап розвитку буржуазії у Франції. Новоспечені буржуа, які накопичили чимало грошей, зароблених різними...
- Висміювання пихи і марнославства в комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Головний герой п’єси буржуа Журден захотів на старості здобути і титул, і звання, захотів навчитися аристократичних манер і завів у себе вдома цілий штат учителів. Журден смішний, бо не розуміє, що середовище, до якого він хотів продертися, не заслуговувало на такі мрії: воно було гірше за нього. Бажаючи бути шляхтичем,...
- Скорочено комедії Міщанин у дворянстві Мольера Ж. Б Дія перше Пан Журден найняв учителя музики й учителі танців. Учитель музики складає для нього серенаду. Він уважає, що наймач “з його божевіллям на дворянстві й світському обходженні” – просто скарб. Учитель танців ремствує, що Журден занадто погано розбирається й у музиці, і в танцях. Але ж люди мистецтва мають...
- “Навіщо людині вчитися” (“Проблема виховання в комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич”) У передмові до комедії “Тартюф” французький драматург Жан Батист Мольєр розкрив основні принципи своєї естетичної програми: “Завдання комедії полягає в бичуванні людських пороків… Найблискучіші трактати на теми моралі часто справляють куди менший вплив, ніж сатира, бо ніщо так не бере людей за живе, як зображення їхніх недоліків. Піддаючи вади загальному...
- Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Проблематика та художні особливості комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” На уроці зарубіжної літератури ми читали чудову п’єсу Мольєра “Міщанин-шляхтич”, а невдовзі дивилися цю п’єсу в театрі ім. Шевченка. П’єса і особливо спектакль нам дуже сподобалися. Мольєр показав суспільне життя Франції XVIІ століття. Мольєр – засновник “високої комедії”. Незважаючи на класицистичні...
- Висміювання пихи і марнославства у комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Висміювання пихи і марнославства у комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Прочитавши комедію відомого французького драматурга, актора, театрального діяча Мольєра “Міщанин-шляхтич”, ми подивилися ще й виставу у театрі й отримали неабияке задоволення від смішного тексту автора і чудової гри акторів. Певно, й зараз живуть на світі такі дурнуваті й пихаті люди,...
- Проблематика та художні особливості комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” “Міщанин-шляхтич” – яскравий зразок “високої комедії”. Незважаючи на те що п’єса була написана в жанрі “комедії балету” (за вказівкою короля до неї було включено турецькі танці), Мольєр зумів зробити так, що танцювальні сцени у сюжеті перетворилися лише на зовнішню прикрасу сатиричної за змістом комедії. Спираючись на закони класицизму, що панували...
- Висміювання пихи та марнославства у комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Висміювання пихи та марнославства у комедії Жана Батіста Мольєра “Міщанин-шляхтич” Прочитавши комедію відомого французького драматурга, актора, театрального діяча Мольєра “Міщанин-шляхтич”, ми подивилися ще й виставу у театрі й отримали неабияке задоволення від смішного тексту автора і чудової гри акторів. Певно, й зараз живуть на світі такі дурнуваті й пихаті люди,...
- Моральні уроки комедії Мольєра “Міщанин-шляхтич” Видатний письменник, драматург і актор Жан Батист Поклен, відомий всьому світу як Мольєр, створив чудові п’єси, що й сьогодні приваблюють багато глядачів у театрах всього світу. Однією з найяскравіших його комедій є “Міщанин-шляхтич”, у якій наявна ціла низка моральних уроків. Тут також висвітлена провідна риса класицизму – прагнення виховати свого...
- ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” ПРАКТИЧНИЙ КУРС ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” План 1. Історія написання комедії – балету. 2. Характеристика образу пана Журдена. 3. Характеристика другорядних образів: графа Доранта, маркізи Дорімени, Клеонта, пані Журден. Ставлення автора до своїх героїв. 4. Своєрідність комедії, її художнє значення....
- Урок розвитку мовлення. Засоби творення смішного в комедії. Виховний потенціал твору Мольєра “Міщанин – шляхтич” Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 11 Тема. Урок розвитку мовлення. Засоби творення смішного в комедії. Виховний потенціал твору Мольєра “Міщанин – шляхтич”. Мета: вчити визначати засоби творення комічного у творі та робити узагальнення і висновки, визначати основну настанову класицизму – прагнення виховувати глядача; повторити відомості із теорії літератури;...