Як я розумію слова К. С. Лєскова: “Я не можу брати фактиком, а беру дещо психиею, аналізом характеру”? (На прикладі оповідання “Павлин”)
1. Сполучення реалістичного й вигаданого. 2. Автобіографічність подій. 3. Зміна характеру Павлина через любов. 4. Повне розкриття образа головного героя. 5. Документализм і психологізм в оповіданні. Для Н. З. Лєскова немаловажним моментом було показати в добутку не факти, не реальну й грубу історію, а щось, що дійсно робило б враження на читача.
Для нього важлива не правда життя, а правда душі людської, котра демонструється “психиею, аналізом характеру”. Багато добутків автора правдиві й биографични – частина, що відбувається в добутку
Жінка виявилася безсердечної, егоїстичної й владної. Будучи молодій і живучи в Парижу, вона довідалася про зраду й програш
Стягує плату на місяць уперед і у випадку непокори відправляє свого швейцара Павлина Певунова для застосування каральних мер Уже в цьому уривку оповідання спостерігається принцип, закладений у заголовку твору. Якщо жінка, будинок, слуга взяті Лєсковим з реального життя й биографични, то оповідання про зраду й опис характеру Павлина привнесено самим автором. Однак оповідання від цього не втратив своїй жвавості й правдивості, а образи Павлина і його господарки почали грати більш яскраво й відкрито для читача. Павича Певунова не люблять не тільки мешканці, але й сім’я хлопчика, від імені якого ведеться оповідання.
Небагато затримавши виплату, сім’я виявилася в опалі в господарки, і Павлин, що прийшов, виніс рами вікон незважаючи на мороз. Скарги господарці не зробили ніякого результату – вона нібито виїхала до всеношній Мати героя вилаяла Павлина в присутності одного з постояльців, однак той зненацька захистив його, сказавши, що той не злий у принципі людин. Він лише виконує волю своєї господарки.
Тут читачеві має бути зрозуміти тонкий психологічний аналіз, даний Павлинові від імені другорядного персонажа, що виражає, однак, думка самого автора. Незабаром приїжджає у квартиру нова сім’я – дама із шестирічною дочкою й старою матір’ю. Вони роблять враження заможних людей, однак це тільки до того моменту, поки і їхніх вікнах не виявляються виставленими. Тітка Ольга, до цього часу подружившаяся з ними, допомагає їм протягом довгого періоду часу навіть незважаючи на те що сім’я хлопчика більше не живе в цьому будинку Незабаром відбувається ланцюг трагічних випадків – умирає бабуся, а потім і мати дівчинки. Таким чином, дівчина залишається одна.
Тут відбувається перелом характеру головного героя. Якщо раніше читач представляв Павлина байдужою й безсердечною людиною, то після наступних подій відношення до нього міняється Павлин вирішив взяти опіку над дівчинкою Любою, сказавши, що грошей йому досить, а хочеться пожити для когось. Так Люба залишається в будинку Ганни Львівни.
Підросла й дівчина, що покращала, привертає увагу господарки будинку. У церкві її зустрічає юнак – автор, відзначаючи, що героїня дуже соромиться холопського положення свого вихователя. Автор знову дає токую психологічну характеристику дівчини, зовні дуже й дуже привабливої, але оказавшейся нездатної до почуття подяки своєму рятівникові. Тепер Люба постійно проводить час у Ганни Львівни, усе сильніше тяготячись Павлином. Та, відмінно розуміючи почуття дівчини, штовхає Любу на хитрість – радить вийти за Павлина заміж під прийменником більше частих зустрічей сней.
Насправді жінка хоче, щоб у Вольдемара була жінка, з якої не соромно здатися в суспільстві. Люба усе сильніше тяготиться своїм чоловіком, мріючи про блискуче світло, бали й салони. І незабаром Ганна дійсно запрошує її на бал у якості супровідного свого сина.
На балі збуваються всі мрії дівчини – вона стає королевою балу й коханкою Вольдемара. Павлин іде від справ. Займаючись практично увесь час прасуванням і пранням убрань дружини. Він дійсно любить дівчину, але багато чого розуміє – його ока бачать відношення до нього Люби і його це гнітить.
Однак герой не зауважує того, що дружина відкрито змінює йому з Вольдемаром. Незабаром у будинок Ганни Львівни приходить поліція й забирає, Любу й Вольдемара. На спроби Павлина довідатися, що відбувається, він чує наступні слова пристава: “Угамуй, у тебе капелюх до голови приросла, або ти боїшся роги показати?!” У Павлина відкриваються очі И якщо раніше читач сприймав героя з неабияк часток іронії, тепер йому стає відверто шкода його.
Вольдемара відвозять на північ, а Любу відпускають – з’ясувалося, що коханець дівчини привласнив собі коштовності якоїсь дами, зваливши всю провину на Любу. Перш ніж зникнути разом з оббреханою дівчиною Павлин підходить до Вольдемару й говорить про те, що той повинен женитися на дівчині, тому що та від нього вагітна. Те що вона одружена Не повинне бентежити Вольдемара, тому що Павлин зобов’язується зникнути, ставши при житті мертвим. Вольдемар подорожує по країні, усе більше наближаючись до місця свого посилання. Якось він зауважує жіночий силует у вікні.
Він не може його довідатися, але незнайомка явно хоче залучити його увагу. Він заінтригований. Через якийсь час до нього підходить страшний, оброслий старий і простягає йому записку. З жахом Вольдемар довідається в ньому Павлина, дівчина у вікні виявляється Будь-який У записці сказано, що Любов Певунова тепер удова, а Павлин говорить, що він міщанин Спиридон Андросов із законним паспортом. Вольдемару доводиться женитися на нелюбимій дівчині, але він не втрачає часу даром, пропиваючи гроші, залишені Павлином на життя.
Дівчина, зрозумівши, яку страшну помилку вона зробила, кається й часто плаче, Павлин шле їй листи й записки. Через якийсь час пари знову зникає. Далі дія оповідання переноситься на острів Валам, де коштує жіночий монастир. У ньому з’являється нова послушниця Людмила, про долю якої нічого невідомо. Незабаром вона гине від сліз і сивої, кошлатий старки ставить на її могилі хрест із епітафією: “Схимонахиня Людмила, у миру грішна Любов”.
Так Лєсков допускає свого читача до різних емоцій і почуттів до вірного розуміння героя. І якби оповідання будувалося цілком на сухому перерахуванні фактів, він не був би таким зворушливим. Саме в тонкому співвідношенні реальн і вигаданого, фактична й психологічного й криється велика майстерність Лєскова-Письменника й Лєсков-психолога
Схожі твори:
- Зображення російського національного характеру в добутках Н. С. Лєскова “Грішники й праведники в зображенні Лєскова.” ЗОБРАЖЕННЯ РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ДОБУТКАХ Н. С. ЛЄСКОВА Якщо всі російські класики минулого століття вже при житті або незабаром після смерті були усвідомлені громадською-суспільною-літературно-суспільною думкою в цій якості, те Лєсков був “прилічений” до класиків лише в другій половині нашого сторіччя, хоча особлива майстерність мови Лєскова було безперечно, про нього...
- Зображення російського національного характеру у творчості Н. С. Лєскова 1. Н. С. Лєсков – невизнаний геній свого часу. 2. Розкриття національного характеру в російській літературі. 3. “Леді Макбет Мценского повіту” Лєскова й “Гроза” Островського 4. Значення образа Катерини Ізмайловій для розуміння національного характеру. Про м’якосерда Русь! Як ти прекрасна! Н. З. Лєсков Практично всі російські письменники позаминулого, XIX століття...
- Справжній тип російського народного характеру в “Лівші” Н. С. Лєскова 1. Кращі риси російського народу в Лівші. 2. Самобутність і талановитість героя. 3. Патріотизм Лівші. 4. Трагічність образа. Лісочків – самобитнейший письменник росіянин, далекий усяких впливів з боку. Читаючи його книги, краще почуваєш Русь… М. Горький В основу своєї відомої розповіді “Лівша” Н. З. Лєсков поклав народний жарт про те,...
- Головний герой оповідання в оповіданні Н. С. Лєскова “Лівша Головний герой оповідання – людин неосвічений, не позбавлений властивих росіянином недоліків, у тому числі дружби з “зеленим змієм”. Однак основна властивість Лівші – незвичайна, чудесна майстерність. Він утер ніс “аглицким майстрам”, підкував блоху такими дрібними цвяхами, що й у найдужчий “мелкоскоп” не побачиш. Образом Лівші Лєсков доводив, що невірно думку,...
- “Я не можу розминутись з людиною. Я не можу бути самотнім” (за новелою “Intermezzo”) І. Франко Герой і громада… Поет і суспільство… Література і життя… Думаю, що цей ряд слів синонімічний. Всі вони продиктовані життям. Роль митця і призначення мистецтва – проблеми віковічні. Передові мужі українського народу не відокремлювали мистецтво від суспільних проблем. Великий Кобзар свою Музу присвятив “отим малим рабам німим” і на...
- “Як я розумію слова “Рукописи не горять?” Твір Михайла Булгакова під назвою “Майстер і Маргарита” по повному праву вважається одним з найбільш видатних творів за всю історію російської літератури. Йому характерно безліч особливостей і вкрай цікавих моментів, а також цікавих філософських висловлювань деяких дійових осіб роману. Одним з таких висловлювань є слова Воланда про те, що рукописи...
- Як я розумію вислів “Маленька людина”. На прикладі оповідань Чехова Проблема “маленької людини” в класичній літературі XIX століття виникає через поширеність цього явища в житті. Письменники образ “маленьких людей” зображували переважно трагічно. Тим не менш, А. Чехов розкривав цю проблему зовсім з іншого боку. Так званий “маленька людина” в його оповіданнях зображена здебільшого сатирично. Чому це так? Хіба письменник зовсім...
- Як я розумію слова А. П. Чехова: “Немає нічого тоскливее, оскорбительнее вульгарності людського існування” 1. Іронічний опис раболіпства. 2. Трагічні наслідки приниження. 3. Нудотний вплив вульгарності. Людина не створюється обставинами, обставини створюються людиною. Б. Дизраели Слова А. П. Чехова, представлені в заголовку твори, можна поставити епіграфом до всієї його творчості. Він уважав, що людина повинен на все своє життя засвоїти одне правило: щоб у...
- “И дивне мрійливе життя встане перед тобою…” И. Бунін. (як я розумію слова Буніна) У темі любові Бунін розкривається як людина дивного таланта, тонкий психолог, що вміє передати Стан душі, пораненою любов’ю. Письменник не уникає складних тим, відвертих тим, зображуючи у своїх Оповіданнях людські переживання. Протягом сторіч багато художників слова присвячували свої добутки великому почуттю любові, і кожний з Них знаходив щось неповторній, індивідуальне...
- “Як я розумію слова давньоримського поета Вергілія “Не для глухих співаю” Стародавній Рим по повному праву вважається одним із найвидатніших культурних осередків за всю історію існування світу. Давньоримські поети і філософи сформували безліч цікавих висловлювань, які залишаються в людській пам’яті і сьогодні, через багато століть. Однією з таких надзвичайно цінних фраз є вислів про те, що Вергілій співав не для глухих....
- Виклад оповідання Лєскова “Лівша” Олександр Павлович – російський імператор; Олександр Павлович представлений у шаржованій ролі шанувальника й шанувальника західної (англійської) цивілізації і її технічних винаходів. Приїхавши в Англію разом з отаманом Платовим, Олександр Павлович захоплюється рідкісними, мистецьки зробленими речами, які гордовито показують йому англійці, л не насмілюється протиставити їм вироби й досягнення російських людей....
- Переказ оповідання Лєскова “Лівша” Після закінчення віденської ради імператор Олександр Павлович вирішує “по Європі проездиться й у різних державах чудес подивитися”. донський козак, Що Складається при ньому, Платов “дивинам” не дивується, тому що знає: у Росії “своє нітрохи не гірше”. У самій останній кунсткамері, серед зібраних із усього світла “нимфозорий”, государ купує блоху, що...
- Переказ оповідання Лєскова “Відбитий ангел” На постоялому дворі вкриваються від непогоди кілька подорожан. Один з них затверджує, що “усякого врятованої людини… ангел руководствует”, і його самого ангел водив. Наступне оповідання він вимовляє, коштуючи на колінах, тому як всі случившееся – “справа досить священне й страшне”. Маркуша, “незначна людина”, породжений в “старій російській вірі”, служить муляром...
- Визначте риси характеру та світогляду романтичного героя на прикладі поеми Д. Н. Г. Байрона “Мазепа” Поема “Мазепа” Байрона – це ліро-епічний твір, тому що в ньому наявна розповідь про події, вчинки персонажів, і водночас змальовані ліричні переживання героя, розвиток його емоцій, його внутрішній світ. “Мазепа” – романтичний твір, в ньому наявний романтичний герой, це український гетьман. Образ Мазепи у Байрона такий – це сильна людина,...
- Роль случаючи в житті людини (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Прийом контрасту. 2. Злий жарт. 3. Зміна світогляду Усім править випадок. Знати б ще, хто править випадком. С. Е. Лец У темі твору представлене досить цікаве питання – роль случаючи в житті людини. Але ж дійсно в житті пан Випадок відіграє немаловажну роль. І він може не тільки розкрити...
- Тема любові в прозі І. А. Буніна (на прикладі оповідання “Сонячний удар”) Російська література відрізнялася незвичайною цнотливістю. Любов у поданні російської людини й російського письменника – почуття в першу чергу духовне. Бунін в “Сонячному ударі” принципово переосмислює цю традицію. Для нього почуття раптово виникаюче між випадковими попутниками на пароплаві, виявляється настільки ж безцінним, як і любов. Причому саме любов і є це...
- Роль доктора Уотсона у творчості А. К. Дойла на прикладі оповідання “Блакитний карбункул” Усяка книга кимсь розказана. Той, хто розповідає, оповідає або викладає, – завжди перед нами. Кожному з нас доводилося чути, як різні люди розповідають ту саму історію. І в цьому випадку Історія не тільки звучить по-різному, але в кожному новому переказі вона знаходить новий зміст. При цьому зміст залишається колишнім, але...
- Образ Шерлока Холмса на прикладі оповідання А. К. Дойла “Голубой карбункул” Знамениті ” Записки про Шерлоке Холмсе” Артура Конан Дойла у свій час принесли їхньому авторові світову популярність. Інтерес до цих детективних історій не пропав і сьогодні, а головний герой – Шерлок Холмс – приватний детектив з Бейкер-стрит, продовжує скоряти читачів своїми дивними здатностями На сторінках оповідання ” Голубой карбункул ”...
- Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна...
- А. П. Чехов – викривач міщанства й вульгарності (На прикладі оповідання “Ионич”) 1. Сімейство Туркиних. 2. Образ земського лікаря, що недавно приїхав у місто С. 3. Втрачена любов 4. Роздратування доктора Старцева від обивателів і поступове перетворення його в один з них. Старців згадав про папірці, які він по вечорах виймав з кишень із таким задоволенням, і вогник у душі згас. А....