Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС
І семестр
ВСТУП
УРОК № 1
Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва
Мета: пригадати види мистецтва, коротко охарактеризувати їх; з’ясувати, яке місце серед інших видів мистецтва посідає література; зробити висновок щодо унікального впливу художньої літератури на людину; розвивати увагу, усне мовлення; виховувати повагу до літератури як мистецтва слова.
Обладнання: схема, епіграфи, словник-довідник “Зарубіжна література”, словник “Естетика”.
Літературу
М. Є. Салтиков-Щедрін
Істинно говорю вам: дано друкованому слову бути не тільки в часі, а й понад часом.
М. Лєсков
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності
– Багато віків тому один античний мудрець зауважив: “Життя коротке, а мистецтво вічне”. І з ним не можна не погодитися: людина завжди йде рука об руку з мистецтвом, а кращі його зразки переживають не одне покоління шанувальників та поціновувачів.
Що ж таке мистецтво і в чому його велика таємниця?
II. робота над темою уроку
1. “Продовжте
Мистецтво – це можливість…:
– самореалізуватися;
– відчути “очищення душі”;
– розважатися;
– пізнавати нове;
– переживати і співчувати;
– відчувати естетичну насолоду.
2. Слово вчителя
Словник “Естетика” дає таке визначення поняття “мистецтво”:
Мистецтво – це вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування й розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси.
З мистецтвом тісно пов’язане поняття катарсис. Вперше використав цей термін Аристотель для позначення певного естетичного переживання, яке “прояснює” моральне почуття. Просвітляючи й підносячи, воно захоплює людину цілком і впливає універсально, даючи поживу розуму, почуттю та волі.
Якщо ви плакали, співчуваючи героям книги чи кінофільму, щиро раділи за своїх улюбленців, переживали обурення або прагнення змінити цей світ на краще,- ви відчували на собі силу мистецтва. Якщо у вашому житті є книги, фільми, картини, музичні твори, про які можна сказати: “Вони дійсно вплинули на моє життя”,- ви зазнали катарсису.
3. Гронування
1) Створення інформативного грона до слова “Мистецтво”
2) Бесіда за створеним гроном
– Назвіть відомі вам види мистецтва.
– Що є основою образності цих мистецтв? (Слово, звук…)
– Чому деякі види мистецтв мають один матеріальний носій образності, а деякі більше? (Такі види мистецтв, як театр, кіно, телебачення, називають синтетичними, тому що образ створюється за допомогою декількох матеріальних засобів.)
– Які види мистецтва найбільш популярні у наш час? Чому?
4. Робота з літературним твором
1) Читання сонета Уїльяма Вордсворта “До прекрасного”.
Уїльям Вордсворт (1770-1850) – англійський поет, представник “озерної школи”. Оспівував у своїх творах красу природи та сільське життя.
Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі
Хмарини, що пливе в небесній висі,
Веселих промінців химерній грі;
Вони спиняють порух віт вгорі
І подорожніх, що ідуть у лісі,
І корабель, що при скелястім мисі
Навік в заливі кинув якорі.
Дитя весни, і літа, й падолисту,
Що вірно тчуть ясну твою окрасу
Мистецтво, ти даруєш благодать.
І стримане, просте, хоч повне змісту,
Ти вмієш вирвать мить із плину часу
І в ній божисту вічність передать.
(Переклад М. Стріхи)
2) Визначення теми та ідеї поезії
Тема: захоплення безмежною силою мистецтва.
Ідея: мистецтво “в пензлі чи в пері” увічнює життя людини й природи, бо спроможне “вирвать мить із плину часу і в ній божисту вічність передать”.
5. Література як вид мистецтва
1) Робота зі словником “Зарубіжна література” Н. І. Дорофєєвої. Література (лат. literatura – написане, від litera – буква, літера) – сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи, людства; різновид мистецтва – мистецтво слова, що відображає дійсність у художніх образах, створює нову художню реальність; результат творчого процесу автора, зафіксований у відповідному тексті за допомогою літер.
Вирізняють літературу технічну, наукову, довідкову та художню, призначену спеціально для задоволення пізнавальних, інтелектуальних та естетичних потреб.
2) Слово учителя
– Отже, література – це мистецтво слова. Слово – найцінніше надбання людства, начало всіх начал. В Євангелії від Іоанна сказано: “На початку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово. Воно в Бога було на початку. Усе через нього повстало, і ніщо, що повстало, не повстало без нього. І життя було в Нім, а життя було Світлом людей” (1; 1-4). Думка ця стала основою поезії російського поета М. Гумільова:
В оный день, когда над миром новым
Бог склонял лицо свое, тогда
Солнце останавливали словом,
Словом разрушали города.
Не забыли мы, что осиянно
Только слово средь земных тревог
И в Евангельи от Иоанна
Сказано, что слово – это Бог…
Тож будемо шанувати слово, яке і в наш час високих технологій не втратило своєї могутності, як і література – мистецтво слова.
3) Робота з епіграфами
– Чи справедливі вислови М. Є. Салтикова-Щедріна та М. Лєскова? Аргументуйте свою точку зору.
III. Підсумки уроку
Учитель. Діти, попереду новий для вас систематичний курс вивчення не окремих літературних творів, а світового літературного процесу, починаючи з найдавніших пам’яток мистецтва слова до епохи Відродження. Всі твори, що увійшли в програму для 8-го класу, є класичними, тобто взірцевими, перевіреними часом. Тому ви не витратите свій час даремно, а навпаки, розпочнете здобувати класичну літературну освіту.
Російський письменник ХІХ ст. О. І. Герцен писав своїй дочці Наталії: “Читай якомога більше і, звичайно, вічні книги – їх небагато – читай “Іліаду”, “Одіссею”, читай Шекспіра, Гете, Данте”.
Тож, у путь – за авторами вічних книг!
IV. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про Веди як пам’ятку світової літератури.