Християнські мотиви в прозі М. Булгакова (по романі “Майстер і Маргарита”)
Роман “Майстер і Маргарита” відрізняється складністю й широтою морально-філософської проблематики. У своєму творі Булгакову вдалося з’єднати міф і реальность, сатиричне побутописання й романтичний сюжет. У романі можна виділити три плани, які взаимосвязани один з одним: реальний, біблійний і фантастичний. Зрозуміти цей складний добуток неможливо без обліку культурно-історичного контексту.
Обов’язково потрібно враховувати ті літературні джерела, на які опирався М. Булгаков. Насамперед, потрібно звернутися до Біблії, до Євангелія.
Образ Иешуа сприймається в співвідношенні з образом Христа, хоча сам Булгаков у романі ніколи не ставить між ними знака рівності. І це справедлив, тому що булгаковський Иешуа показано насамперед не як Бог, а як людина, хоча, може бути, і не совсем звичайний. Але загальна лінія євангельської біографії Христа в романі зберігається. Подібно Христу, Иешуа, молодий мандрівний філософ, прийшов в Ершалаим проповідувати своє навчання Як і реального
Може бути, головна відмінність полягає в тому, що навчання, що проповідує булгаковський герой, тільки почасти напоминает євангельські проповіді Христа. Хоча обоє героя ніколи не відступають від своїх поглядів. У цьому, місцями реальному, а часом зовсім фантастичному романі досліджується актуальна проблема як двадцятого, так і двадцять першого століття – проблема людського самоврядування, відповідальності людини й людства за весь “розпорядок життя на землі”. Якщо людське життя дійсно виткане зі случайностей, то чи може людина ручатися за завтрашній день, за своє майбутнє, чи може людина відповідати за інших? Що ж значить керувати собою, який же людина здатна до самоврядування?
ЧиІснують які-небудь незменние моральні катеГореї, або вони всі мінливі, і людиною рухає страх перед силою й смертю, спрага влади й багатства? Ці питання ставляться автором роману в “євангельських” главах – своєрідному ідейному центрі роману. Саме в біблійних главах (їх усього чотири) Булгаков намагається вирішити ряд важливих морально-філософських проблем.
Письменник міркує про вибір життєвих путей, ведучих або до істини, волі, або до рабства, предательству, нелюдськості. Різні погляди героїв на ці проблеми стають причиною нерозуміння між Понтієм Пілатом і Иешуа. Понтій Пілат, римський прокуратор, цінує істину, розум, але вважає, що обстоятельства сильніше. Він обвинувачує Га-Ноцри в тім, що своїми мовленнями про віру й істину, про добро мандрівний философ порушував порядок Вершалаиме. Він викликав тривогу в найбільш проникливих людей, стражів порядку, до яких по своєму службовому становищу належав і Понтій Пілат.
Иешуа вірить, що людини можна зменить до кращого добром. Він уважає, що в майбутньому все будуть рівні, влади однієї людини над іншим не повинне існувати. Багатий життєвий досвід Понтія Пілата допомагає йому зрозуміти Иешуа як людини Він не хоче губити Иешуа, намагається схилити його до компромиссу.
Внутрішньо сам Понтій Пілат тужить про істину. Він почуває, що мир, виродлив і дисгармонійний, тримається на ланцюгах “віри” і “насильства”. Але в остаточному підсумку саме страх визначає вибір Понтія Пілата Цей страх породжений залежністю від держави, необходимостью випливати його інтересам. У Булгакова Пілат зображене не як кровожерливий тиран, а як хворий человек, що виявив легкодухість, за що приречено на вічні борошна.
Відступившись від Иешуа, прокуратор губить і себе, і свою душу. Навіть після фізичної смерті він приречений на моральні страждання, від яких його може позбавити тільки той, хто їх заподіяв, тобто Иешуа. Від нього Понтій Пілат наприкінці булгаковського роману підлогисподівається прощення, після чого його моральні страждання накінець припиняються. Євангельський сюжет, зображений М. Булгаковим у добутку “Майстер і Маргарита”, звернений і до наший історії. Письменника тривожив питання: “Що є істина: проходження державним інтересам або ориентация на загальнолюдські цінності?
“. Вибір Понтія Пілата свідчить про те, що в умовах тоталитарного режиму людин може вижити, якщо руководствуется державними інтересами, а не своїми моральнийними орієнтирами. Добуток М. Булгакова “Майстер і Маргарита” несе величезний духовний заряд енергії й оптимізму Дотримуючись кращих традицій росіянці классики, Булгаков кличе до світла через тьму, затверджує силу добра й мистецтва
Схожі твори:
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...
- Біблійні сюжети у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише головний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Переосмислення біблійних образів у романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише голивний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Образ Понтія Пілата: покарання за боягузтво (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Місце роману у творчості письменника. 2. Образ Понтія Пілата. 3. Злочин і борошна совісті. 4. Образ Майстра. 5. Воздаяние. Боягузтво – мати жорстокості. М. де Монтень Роман “Майстер і Маргарита” став вінцем творчості М. А. Булгакова. Цей добуток дійшло до читачів через багато років послу смерті автора. Його можна...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Твір по романі Булгакова “Майстер і Маргарита” “Один раз весною, у годину небувало жаркого заходу, у Москві, на Патріарших ставках, з’явилися два громадяни…” Цей початок. Це перші рядки роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. І з перших слів невідомі сили приковують читача до сторінок і тягне роман за собою, захоплює, уливається в серце, охоплює душі, опановує волею....
- Образ Иешуа Га-Ноцри в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Кращий твір Булгакова. 2. Глибокий задум письменника. 3. Складний образ Иешуа Га-Ноцри. 4. Причина смерті героя 5. Безсердечність і байдужість людей. 6. Угода між світлом і тьмою На думку літературознавців і самого М. А. Булгакова, “Майстер і Маргарита” є його підсумковим добутком. Умираючи від важкої хвороби, письменник говорив своїй...
- ДОБРО Й ЗЛО В РОМАНІ М. БУЛГАКОВА “МАЙСТЕР І МАРГАРИТА” ДОБРО Й ЗЛО В РОМАНІ М. БУЛГАКОВА ” МАЙСТЕР І МАРГАРИТА ” Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро… Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей і ціль Зовсім не в нашім щасті, а в чомусь, більше розумному й великому. Робіть добро А. П. Чехов Тема...
- Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” створювався протягом 1928-1940 років. Булгаков, як будь-яка освічена людина, бачив вади і помилки устрою, що існував. Як письменник, він майстерно описав у своєму романі ці проблеми. Сатира – це висміювання чогось негативного. Читаючи уважно роман “Майстер і...
- Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У...
- Вічна боротьба добра у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз чер-мый, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У образі Понтія Пілата втілено внутрішню боротьбу людини. У ньому стикаються сила вочлі...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...