Внутрішньо стан ліричної героїні у вірші А. А. Ахматовій “Пісня останньої зустрічі”
1. Образи сходів і рукавички. 2. Шепіт осіннього клена. 3. Прощальна пісня зустрічі Страждання тільки сильного робить сильніше, слабкого ж воно робить ще слабкіше. Л. Фейхтвангер Творчість А. А. Ахматовій має особливу магію, що змушує забути про те, хто писав ці рядки. При цьому будь-яке почуття, описане їй, облачається в поетичні одяги й у такому варіанті з’являється перед своїми читачами. “Вона перша виявила, що бути нелюбимої поетично”, – писав К. И. Чуковський.
Це зауваження справедливо, якщо враховувати, що збірник, що вийшов в 1912
В одному рядку відбувається нашарування багатьох образів И всі вони говорять про те, що героїня самотня: груди безпомічні й холодна.
Тобто, з одного боку, вона з такою ж легкістю може перебороти всі нещастя й неприємності. З іншого боку, у цьому рядку поетеса, імовірно, мала на увазі те, що вона, нарешті, змогла розірвати порочне коло самітності. Так безпомічно груди холоділи, Але кроки мої були легкі. А. А. Ахматова була прихильницею акмеизма. Тому речовий мир має велике значення у творчості поетеси.
Через предмети й окремі штучки нам передається внутрішній щиросердечний стан головної героїні. Образ рукавички не раз виникає у віршах А. А. Ахматовій, і щораз вона концентрує особливу увагу на такому предметі. Так у вірші представлений цілком банальний епізод. Лірична героїня переплутала й не на ту руку одягла рукавичку.
Таке може відбутися з кожною людиною. Але нам даний прийом показує те, що лірична героїня настільки занурена у свої почуття й страждання, що не зауважує такий дріб’язок Адже яке значення має проста рукавичка в порівнянні з переживаннями й неспокійним щиросердечним станом. Я на праву руку надягла Рукавичку з лівої руки.
Дослідники відзначали, що образ рукавички, використаний у цьому вірші, упредметнює внутрішньо драматичний жест. “Ахматова одним ударом дає все жіноче й все ліричне сум’яття, – всю емпірику! – одним розчерком пера ввічнює споконвічний перший жест жінки й поета”, – писала про “Пісню останньої зустрічі” М. Цветаева. У новій строфі лірична героїня знову підкреслює свою щиросердечну тривогу. У вірші з’являється образ сходів.
Вона є певним символом (я вважаю, що такий термін можна віднести й до творчості А. А. Ахматовій). Сходи це не тільки нова перешкода, яку потрібно перебороти при досягненні заповітної мети Вона ще надає можливість піднятися наверх, тобто вище своїх проблем і щиросердечних тривог. У цьому випадку зрозуміла легкість головної героїні, що простежується в першій строфі цього вірша.
Тому сходи в такому випадку показують напрямок подальшого шляху, щоб у своїй тривозі героїня не заблудилися й у цей важкий для неї період змогла знайти правильний шлях. Помітимо, що вона все це час залишається одна. Тільки речі й предмети такі, як рукавички й сходи допомагають упоратися з новим щиросердечним хвилюванням. Але ми знову повернемося до того, що А. А. Ахматова ставиться до акмеистам, а не символістам.
Можливо, тому сходи у вірші “приземляються”. Вона не є чимсь абстрактним, навпаки, вона здобуває цілком реальні риси – щабля. Адже сама героїня по них піднімається Здалося, що багато щаблів, А я знала – їх тільки три! І знову сходи повертають нас до реальності й до того, що героїня, знає про їхню кількість. Але їй здається, що їх набагато більше.
Виходить, треба більше перебороти перешкод на шляху до можливого щастя й звільнення від свого суму, що затаїлася в серце й продовжує гризти душу ліричної героїні. Вона протягом всіх цих рядків так і не розстається зі своїм сумом. Дослідники відзначають, що добірність і тендітна жіночність сполучалися в поезії А. А. Ахматовій з не по-женски мужнім прийняттям страждання. Щоб додати нові відтінки в опис щиросердечного стану, поети нерідко використовують образи природи.
Вони здатні показувати ті нюанси явищ, які стали близькі головній героїні Адже якщо остання зауважує саме такі моменти, то вони дійсно стали їй рідними. У своєму вірші А. А. Ахматова звертається до образа клена й додає, що він осінній. Це в черговий раз показує, що перед нами пора зів’янення, що дуже співзвучно почуттям самої ліричної героїні.
Між кленів шепіт осінній Попросив: “Із мною вмри!.. ” Новий шепіт намагається ввійти в мир ліричної героїні. Адже він говорить на тій же тональності, що і її душу. Він немов шукає свого співрозмовника, що зміг би його не тільки почути, але сам поділитися своїм нещастям. Тому головним для шепоту стає образ злої долі, що може зруйнувати життя й щастя будь-якої людини, зовсім незважаючи на його переживання.
… Я обманутий моєю сумовитою Мінливою, злою долею. І лірична героїня розуміє, що, нарешті, вона знайшла родинну їй душу Нехай це не та людина, що міг запалити в ній вогонь радості. Але це інший, котрий смог зробити їй неоціненну підтримку в сумі. Тому вона піддається його впливу й готова випливати тепер за ним. Здається, що вона просто забулала про тр заповітні сходи, які вели вона з легкістю до новому життю.
Героїня вирішила знову поринути в темряву своїх переживань і суму. Я відповіла: “Милий, милий – И я теж. Умру з тобою!
” У такій напруженій атмосфері у вірші А. А. Ахматовій сполучаються в одному цілому біль і благодатний рятівний шепіт, що їй указує вірний напрямок. І лірична героїня починає дякувати те, отчого звичайно біжать ипрячутся. Вона готова віддати свою душу темному, адже вона однаково нещасна, тому що залишилася одна в цьому твердому світі.
Після цієї строфи лірична героїня перестає шукати заспокоєння. Вона однаково не змогла знайти його. Життя не підкоряється її законам, вона диктує свої умови, по яких лірична героїня жити не навчилася. Всі свої переживання й весь свій шлях, що пройдений у цьому вірші, героїня називає пісень.
Відразу виникає асоціація з лебединою піснею, тобто прощальної. Вона прощається з нами, тому що не змогла й у нас знайти розраду Вона намагалася висловитися за допомогою поетичного слова. Але й це не рятує її щиросердечний простір від спустіння й розчарування. А щоб підкреслити правильність нашого здогаду, у вірші виникає образ темного будинку.
Від нього віє холодністю й непривітністю. Він не приймає збентежену душу під свій дах і привітний погляд не запрошує до рятівного вогника. Помітимо, що А. А. Ахматова знову використовує конкретний образ – будинок, що нам всім добре відомий.
У цьому випадку вона відсилає нас до власних вражень, які виникають у нас у той момент, коли ми підходимо до темному будинку. Так, за допомогою одного образа, на опис якого треба було всього два слова, ми розуміємо, що бачить і почуває лірична героїня. Це пісня останньої зустрічі Я глянула на темний будинок. Однак їй все-таки вдається знайти вікно, з якого виходить світло.
Але він далекий від рятівного ідеалу. Світло не те, щоб намагається зігріти “сторінку”, навпаки, він повний байдужості й, можна сказати, презирства до кожного, хто намагається звернути на нього увага. Тільки в спальні Горели свічі Байдужо-жовтим вогнем. В. І. Іванов писав про те, що повсякденні дріб’язки перетворилися в поезії А. А. Ахматовій в “одухотворену предметність”, у разюче точній, ємній деталі “заколотився пульс живої людської долі”.
Поетеса змогла за допомогою таких простих і банальних речей відкрити нам завісу над схованками свого щиросердечного миру й почути звуки й шепіт пісні останньої зустрічі
Схожі твори:
- Портрет ліричної героїні вірша “Давня весна” Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА Портрет ліричної героїні вірша “Давня весна” Хоча назва вірша налаштовує на сприйняття картини природи, описи природи у Лесі Українки ніколи не були самоціллю: в них завжди присутня людина зі своїм внутрішнім світом. У поезіях видатної поетеси пейзажні мотиви поєднуються з філософськими...
- Образ ліричної героїні у творчості Лесі Українки Що ми маємо на увазі, коли кажемо: “У цієї людини лірична душа”? Напевно, що така людина співчутлива, здатна глибоко відчувати красу, перейматися чужим горем і щастям, як своїм власним. Такі риси властиві натурам витонченим, інтелігентним. Отже, ліричність – це гарна риса, яку треба виховувати й розвивати в собі. Зустріч з...
- Чи уловлюєте ви спільне між коханням ліричної героїні і любов’ю Марусі Чурай? Питання про вічне в людській душі, заявлене вище, дало б можливість вчителеві перейти на третьому уроці до розмови про людську особистість в контексті часу, історії на основі поезій “Життя іде і все без коректур” та “Вже почалось, мабуть, майбутнє…” Вдумаймося разом з учнями, що єднає ці два вірші? Після учнівських...
- Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини 1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці. – Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця...
- Ліричні героїні Ліни Костенко Якось Гете сказав, що жінка-поет не здатна писати про речі, які вимагають аналізу, зусилля розуму. Жіноча область Творчості – це почуття. Ліні Костенко “дається усе. Вона говорить про серйозне, важливе, вічне, аналізує, доходить висновку, розмірковує – і все це пропускає через своє чутливе серце. Уся її тврчість по-чоловічому поміркована, мудра...
- “Любити істинно може тільки цілком дозріла душа…” (В. Г. Бєлінський). (По одному або декількох добутках російської літератури XX століття). Лірика Ганни Ахматовій 1. Тема любові в поезії Ахматової. 2. Образ ліричної героїні. 3. Загадкова душа поетеси. Любов – це найбільша цінність, без якої неможливо духовний розвиток людини. У поезії Ахматової тема любові займає значне місце. Поетеса знаходить дивні поетичні порівняння, щоб підкреслити стан своєї ліричної героїні. Не любиш, не хочеш дивитися? ПРО,...
- Неземні почуття головної героїні драми Лесі Українки “Лісова Пісня” Один з найзагадковіших і водночас найчарівніших в історії української літератури – образ дитини лісу Мавки з драми-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”. Образ Мавки, в якому так багато від самої Лесі Українки, символізує митця, що своїм мудрим поетичним словом “озвірілих в люди повертає”, “чинить диво”, завжди, за всіх обставин сповнений почуттям...
- Вещизм у творчості А. А. Ахматовій 1. Речі й спогади. 2. Тривоги й переживання. 3. Кімната й скринька. Позбавити серце бажань – однаково, що позбавити Землю атмосфери. е. Булвер-Литтон Речі у творчості А. А. Ахматовій мають особливе значення Вони здатні через свої банальні якості передати щиросердечний стан ліричної героїні, розкрити нам те, що вона почуває. Особливість...
- Героїня ліричної драми А. А. Блоку “Незнайомка” Образ Н. уперше з’являється у вірші тієї ж назви. У ньому описується “нудьга заміських дач” і вульгарна обстановка приміського ресторану. Цій прозаїчній картині протипоставлене нетутешнє бачення прекрасної Н., що на самоті проходить меж рядами п’яних. Вона наділена всіма можливими романтичними атрибутами: одягнена в “пружні шовки”, на ній “капелюх з жалобним...
- Концепт “щастя” у семантичному просторі ліричної поезії М. Ю. Лермонтова Проблема семантичного простору тексту широко обговорюється в сучасній лінгвістиці, тому його визначення здобуває більшу значимість. Семантичний простір – втілення мотивів, намірів і інтенцій його автора; цей простір реконструируемое, що відповідає тої ментальної моделі, що створюється реципієнтом для розуміння й інтерпретації тексту Центральне положення суб’єкта дії в художньому світі обумовлюється антропоцентризмом...
- Вірш А. Ахматовій “Заплакана осінь, як удова…” (Сприйняття, тлумачення, оцінка.) Ганна Андріївна Ахматова затвора в дуже складний час, час катастроф і соціальних потрясінь, революцій і воєн. Поети в Росії в таку бурхливу епоху забували, що таке воля, їм часто доводилося вибирати між вільною творчістю й життям. Але, незважаючи на всі ці обставини, вони всі так само продовжували творити чудеса: створювалися...
- Легенда про славного князя (по вірші А. С. Пушкіна “Пісня про віщого Олега”) У старих російських літописах згадується, що в Києві правил Олег. Він зробив удалі походи на Царьград, убік Каспійського моря, звільнивши землі від набігів хазар, а для російських купців уклав з Візантією вигідний торговельний договір. Про князя Олегу було складено багато пісень, легенд і переказів. Народ оспівував його мудрість, уміння пророкувати...
- Тема материнського страждання в поемі А. А. Ахматовій “Реквієм” Тема материнського страждання в поемі А. А. Ахматовій “Реквієм”. 1937 рік. Страшна сторінка нашої історії. Пригадуються імена: О. Мандельштам, В. Шаламов, А. Солженицын… Десятки, тисячі імен. А за ними покалічені долі, безмірне горе, страх, розпач, забуття. Але пам’ять людини дивно влаштована Вона зберігає саме таємне, дороге. І страшне… “Білі одяги”...
- “Я навчила жінок говорити…” (По добутках А. А. Ахматовій) 1. Особливості лірики Ахматовій. 2. Лірична героїня. 3. Теми віршів Ахматовій. 4. Романность віршів. 5. Еволюція поезії. Цивільний пафос. Ці слова – “я навчила жінок говорити”, – в 1958 році написала сама А. А. Ахматова, буквально чотирма словами позначивши свою роль впоезии. Переживаючи свої життєві трагедії, від любовних страждань до...
- Трагедія особистості, сім’ї, народу в поемі А. А. Ахматовій “Реквієм” 1937 рік. Страшна сторінка історії. Пригадуються імена: О. Мандельштам, В. Шаламов, А. Солженицин. Десятки, тисячі імен. А за ними покалічені долі, безмірне горе, страх, розпач, забуття. Але пам’ять людини дивно влаштована. Вона зберігає саме таємне, дороге. І страшне… “Білі одяги” В. Дудінцева, “Діти Арбата” А. Рибакова, “По праву пам’яті” А....
- 120 років від дня народження Ганни Андріївни Ахматовій В 2009 році, оголошеному ЮНЕСКО роком О. О. Ахматовій, здійснилося сто років від дня народження Ганни Андріївни Ахматовій, великого російського радянського поета, жінки-матері, що протиставила достоїнство жорстоким ударам долі. У Ганні Ахматової все – зовнішній вигляд і духовний мир – було значно. У жодній з її книг, незважаючи на важку...
- “Перевага грозових початків в атмосфері століття повідомило її творчості наліт цивільної значущості” Б. Л. Пастернак (По творчості А. А. Ахматовій) 1. Ахматова – відкриття в літературі початку XX століття. 2. Лірична героїня. 3. Цивільна позиція Ахматової. Наприкінці XIX – початку XX сторіччя Росія відкрила для себе імена багатьох талановитих людей, що пробують себе в різних областях людської діяльності, зокрема в літературі. Одним з таких відкриттів з’явилася А. А. Горенко, що...
- Три зустрічі з коханням (за ліричними творами Пушкіна, Тютчева, Блока) Ми знову звертаємось до вічної теми. Теми, що не має кордонів, не визнає часової обмеженості. Що спалахує, мов вибух вулкана, вривається до земної атмосфери яскравою кометою. Що шукає саме поета, бо хто ще так зможе висловити шалену силу почуттів… 182S рік. Псковські ліси. Самотність маленького родового маєтку. Бентежна душа двадцятишестирічного...
- Моє ставлення до героїні оповідання Б. Грінченка “Украла” Мені важко однозначно визначити власне ставлення до Олександри, героїні оповідання Б. Грінченка “Украла”. Щоб справедливо оцінити її вчинок, я спробувала сама стати на її місце і відчути все те, що відчувала ця голодна дівчинка. Вона від нестримного бажання хоч трохи поїсти вкрала у своєї подруги Пріськи шматок хліба, і її...
- Суперечливість образу головної героїні твору – Анни Кареніної ВСТУП ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ Ф. ДОСТОЄВСЬКИЙ, Л. ТОЛСТОЙ Суперечливість образу головної героїні твору – Анни Кареніної Вже під час першого знайомства з Анною Кареніною всіх вражала прихована сила життя, повнота почуттів, що виявлялась то в її погляді і в усмішці, то у швидкому, енергійному потиску руки. Вражала не лише краса...