Виразне читання поезій В. Сосюри
УРОК 36
Тема. ВЧ № 3. Виразне читання поезій В. Сосюри.
Мета: повторити засвоєні раніше засоби виразного читання; через поезію В. Сосюри розкрити учням тонкі почуття синівської любові до Батьківщини, почуття національної свідомості; відтворити за допомогою поетичного слова щастя молодості; розвивати образне мислення; виховувати почуття громадянського обов’язку.
Обладнання: виставка творів В. Сосюри, таблиці “Інтонація”, “Паузи”, “Темп”, портрет письменника.
Хід уроку
I. Повідомлення теми та очікуваних результатів
– Ви маєте докласти багато зусиль і праці, щоб добре оволодіти вмінням правильно, виразно читати художні твори. Копітка робота над текстом під час підготовки до виразного читання і саме виразне читання допоможуть вам глибше проникнути у зміст твору, повніше осягти його поетичну красу, відчути могутність слова. На сьогоднішньому уроці ми доноситимемо почуття автора вірша “Любіть Україну!”
II. Актуалізація опорних знань.
(Робота з таблицями.)
Інтонація – основні виражальні засоби мовлення, які дають можливість відтворити ставлення
Види інтонації: оклична, питальна, розповідна, таємнича, схвильована, мрійлива…
Інтонація враховує силу звучання голосу (гучність), зміну висоти тону, темп (швидкість) мовлення, паузи (зупинки). Саме зміни інтонації роблять усне мовлення виразним і яскравим. Окличну або питальну інтонацію речення визначають розділові знаки в кінці речення. На паузи між реченнями так само вказують розділові знаки у кінці речень. Розділові знаки в середині речення також визначають інтонацію та позначають паузи.
Найважливіше за змістом слово під час вимови виділяють посиленням голосу. Таке виділення слова називають логічним наголосом. Від
Того, на яке слово в реченні падає логічний наголос, залежить сприйняття вираженої реченням думки.
Міміка й жести мають відповідати змісту й настрою тексту, бути доречними, виразними. їх завдання полягає в тому, щоб:
– підсилити вираження думки;
– підкреслити щось важливе, на чому читець прагне зосередити увагу слухачів;
– висловити ставлення автора до зображеного, дати йому оцінку;
– переконати слухачів у правильності цієї оцінки.
III. Організація навчальної діяльності.
1. Виразне читання поезії В. Сосюри ” Любіть Україну!”
(Конкурс. Визначення переможців).
2. Бесіда за запитаннями:
– До кого Володимир Сосюра звертається насамперед, спонукаючи до патріотичних почуттів, закликаючи любити Україну?
– Кому, на вашу думку, найкраще вдалося прочитати вірш? Обгрунтуйте свій вибір.
– Чи допомогло виразне читання проникнути в зміст твору?
– Чому В. Сосюра сказав про себе: “Такий я ніжний, такий тривожний”.
3. Заключне слово вчителя.
– Творчість, любов, відчуття краси для Сосюри завжди молодість… 8 січня 1965 року поета не стало… Похорон був багатолюдним. Андрій Малишко проголосив такі слова над його могилою: “Холодно тобі зараз, поете, і сніг над тобою іде дуже холодний. Над твоєю труною у цей зимовий холодний день ми клянемось, що будемо любити свою мову, свій народ, свої звичаї так, як ти заповів у своєму вірші “Любіть Україну!”:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
І хай тупість кретинів і невігласів, прелатів і єзуїтів, яка вкоротила твоє життя після написання цього вірша, зів’ядає над могилою великого українського поета. Пробач, що ми не покрили тебе славною козацькою китайкою по нашому звичаю і не поклали на твоє серце червоної калини – ти так те любив. Та червона калина твоєї України червонітиме в твоєму серці і в твоєму слові. Комусь, може, набридли ці символи нашої вічної свободи і гіркоти, а для нас вони зацвітатимуть вічно – від молодих і до старих – з покоління в покоління. Ми б хотіли поховати тебе, як годиться великому співцеві, і понести тебе на своїх плечах по всьому Хрещатику, по всій нашій землі… що ж, кажуть, – не можна. А як жаль, що і в цьому ми схиляємось до циркулярів, а не до вікових традицій нашого народу. Ну що ж, тоді ми, невдячні сини твої, понесемо тебе на своїх раменах у вічність…
Умирають поети. В душі.
А потім – в лікарні вмирають.
Ховають спочатку вірші.
А потім поетів ховають.
Зимою за місто, як сніг,
Вивозять на третій швидкості…”
IV. Підбиття підсумків.
V. Домашнє завдання.
Навчіться виразно читати вірші В. Сосюри. Складіть усний твір на тему: “Що для мене означає бути представником українського народу?”