Викриття “вульгарності вульгарної людини” “Ионич”
Одна з головних тем творчості Чехова – викриття “вульгарності вульгарної людини”, особливо в побуті й настроях інтелігенції. Тема “Ионича” – зображення мертвотної сили обивательщини й вульгарності. Чехів розглядає історію утвореного, ділового лікаря Дмитра Ионича Старцева, що перетворилося в провінційній глухомані у відлюдна й черствого егоїста. Дія оповідання розвивається на тлі провінційного містечка з його одноманітним і нудним обивательським життям. Показуючи поступове переродження свого героя, Чехов дає тільки переломні
На початку оповідання, коли Старців тільки призначений земським (лікарем, він молодий, бадьорий, життєрадісний, він любить працю й свою I професію доктора. Старців по своєму розвитку й інтересам (багато вище міських обивателів. Він здатний до щирих Iчувствам, любові, розуміє поезію природи, йому доступні (романтичні настрої. Але вже тоді Чехов натяками ука – зивает на ті риси свого героя, які одержать розвиток і потім перетворять його в “Ионича”, насамперед – практицизм і ощадливість. Так, наприклад, коли в розпал своєї любові до Котика Старців приїжджає
Пройшло чотири роки. Чехів бере ті сторони життя Старцева, про які говорив раніше, і показує, як відбувається зів’янення, спустошення людської душі. Раніше Старців любив працю й з більшим задоволенням працював у земській лікарні, тепер у нього більша практика в місті, і він ганяється лише за рублем, втративши інтерес і жаль до хворих. Коло його інтересів надзвичайно звузився, і тепер хвилюють лише картярська гра й нажива. Глибину його щиросердечного спустошення показує його відношення до дівчини, що він недавно любив. Тепер при зустрічах з Катериною Іванівною він почуває лише занепокоєння й несвідомий страх за себе, за своє сите, розміряне життя: “А добре, що я на ній не женився”.
Пройшло ще кілька років життя “без вражень, без думок”. Старців ще більше поповнів, ожирів, важко дихає й ходить, “відкинувши голову назад”. Спрага наживи остаточно опанувала ним і витиснула інші почуття. Йому “ніколи зітхнути”, він, незважаючи на величезну приватну практику, не кидає й земського місця: його здолала жадібність, “хочеться поспіти й тут і там”. Він став товстошкірим і нечутливим до чужого горя. Проходячи через кімнати призначеного для продажу будинку, він, не обертаючи уваги на неодягнених жінок і дітей, тикає ціпком і запитує: “Це кабінет? Це спальня? А отут що?”
Коли в клубі хто-небудь заговорює про Туркиних, він запитує: “Це ви про ті, що дочка грає на фортепья-нах?” Так говорити про дівчину, що колись любив, нехай навіть любов і пройшла, може тільки людина, що дійшла до краю духовної спустошеності
Що привело Старцева до цьому? Чехів затверджує: обивательське середовище, вульгарн і незначна, губить краще, що є в людині, якщо в самій людині немає якогось “ідейної протиотрути” і внутрішнього усвідомленого протесту. Історія Старцева змушує нас задуматися про те, що перетворює людини в духовного виродка. По-моєму, страшнее всього в житті – падіння особистості в трясовину обивательства й вульгарного міщанства
В оповіданні “Ионич” ми бачимо, як вульгарність міщанського середовища буквально засмоктує людини, перетворюючи його в бездуховного м’якотілого обивателя. Початок цього оповідання вводить нас у нудну й одноманітну обстановку губернського міста С. Гордістю цього міста була сім’я Туркиних, що вважалася самої утвореної й культурної. Підставою для цього послужили численні таланти сімейства Туркиних. Так, Іван Петрович сливет відомим жартівником. Один з його “жартів” – “здрастуйте будь ласка” – добре знайома кожному з нас, тому що стала свого роду афоризмом. Дружина його Віра Йосипівна – також видатна особа: вона пише романи, що викликають безсумнівний інтерес у її гостей. Їхня дочка Катерина Іванівна твердо вирішує вчитися в консерваторії, тому що, на думку навколишніх, є видатною піаністкою
Коли в місті з’являється молодий земський лікар Дмитро Старців, ми маємо можливість подивитися на цю видатну сім’ю очами свіжої людини. Затерті жарти батька сімейства, романи його дружини, під якими добре засипати, і тринькання їхньої дочки на роялі, що вдаряла по клавішах з такою силою, начебто хотіла загнати їх усередину, – от якими насправді були їхні таланти. Читач відразу ж може собі представити, наскільки посередніми були жителі міста, якщо сім’я Туркиних була в ньому самої культурної
Виявившись у цьому місті, молодий лікар, що вигідно відрізнявся від його жителів чесністю, працьовитістю, бажанням займатися шляхетною справою, не може не зауважувати ущербність навколишніх його людей. Довгий час вони дратували його своїми порожніми розмовами, безглуздими заняттями, Дмитро Старців доходить висновку, що із цими людьми можна тільки грати в карти, закушувати й говорити про самі повсякденні речі. І разом з тим він так само, як і більшість жителів губернського містечка, захоплюється талантами сімейства Туркиних…
Найстрашніше полягає в тому, що ця людина, спочатку всією своєю істотою сопротивлявшийся навколишньої його вульгарності, став потроху піддаватися впливу середовища, у яку потрапив. Уперше в житті він закохується. І предметом його обожнювання стає дочка вже відомого нам сімейства Катерина Іванівна. Палке почуття героя заслоняє перед ним усе. Він ідеалізує Катерину Іванівну, виконує всієї її примхи. А коли він робить їй речення вийти заміж, те майже впевнений у тім, що вона стане його дружиною. У його голові прослизає думка: приданого, мабуть, дадуть чимало, і прийде переїхати з Дялижа в місто й зайнятися приватною практикою
Але Катерина Іванівна відмовляє Старцеву. І що ж? Ми бачимо, що ця людина страждає не більше трьох днів… Його життя входить у колишню колію, і, згадуючи про улюблену їм дівчині, він думає: “Скільки турбот, однак”. Попрощавшись зі своїми мріями про любов і про шляхетне служіння людям, герой оповідання знаходить задоволення тільки в грі у гвинт і підрахунку денного гонорару. Фактично його життя наповнене тим же змістом, що й в інших обивателів містечка. “Шалена гра в карти, обжерливість, пияцтво, постійні розмови все про одне й те саме” – все це виявляється сильніше доктори Старцева, і він перетворюється в обрезклого Ионича.
“Як ми поживаємо отут? – відповідає він на питання Катерини Іванівни, коли зустрічається з нею через кілька років. – Так ніяк. Старимося, повніємо, опускаємося. День так ніч – доба ладь, життя проходить тускло, без вражень, без думок… Удень нажива, а ввечері клуб, суспільство картярів, алкоголіків, хрипунів, яких я терпіти не можу. Що гарного?” Із цих слів видно, що Старців прекрасно розуміє, що деградує, але в нього незмога вирватися із цього порочного кола. Тому, відповідаючи на запитання твору, потрібно сказати, що не тільки обивательське середовище перетворило Старцева в Ионича, але й сам він був у цьому винуватий
Безвільність героя, небажання що-небудь поміняти у своєму житті стали головною причиною того, що він перетворився в пухкою, червоною, страждаючою задишкою людини. І потім ми бачимо, що Ионич має намір купити собі ще один будинок до уже двох наявним у його власності. Це говорить нам, що сенсом життя Ионича стало скоріше особисте благополуччя, чим бажання принести користь людям, як це було на початку, коли він приймав у лікарні людей навіть по вихідним і святах. Мені здається, що Чехов хотів сказати цим оповіданням, наскільки сильно впливає обивательське середовище на людину: вона міняє не тільки зовнішній вигляд людини, його спосіб життя, але й здатна повністю перевернути шкалу його моральних цінностей
Схожі твори:
- Зображення “вульгарності вульгарної людини” у розповідях А. П. Чехова У пору свого вищого творчого розквіту Чехов пише ряд розповідей про інтелігенцію. Слідом за Горь-Кім, що боровся у своїх добутках з ” интел-лигентами”, нічого не залишили після себе на зем-ле, крім сміття, Чехов б’є тривогу із приводу того, що люди, покликані звістки за собою народ, превраща-ются в обивателів, деградують під...
- Зображення “вульгарності вульгарної людини” в оповіданнях А. П. Чехова Чехов уважав вульгарність украй опасним соціальним явищем. І особливо хвилювала письменника доля интеллигенции. Чехів уважав трагедією, що люди, покликані звістки за собою народ, преобертаються в обивателів, деградують під впливом середовища. Подібна трагедія зображена в расрозповіді “Ионич” (1898). Сюжет його простий: молодий, розумна людина попадає в рєрий, провінційний містечко С. Много...
- А. П. Чехов – викривач міщанства й вульгарності (На прикладі оповідання “Ионич”) 1. Сімейство Туркиних. 2. Образ земського лікаря, що недавно приїхав у місто С. 3. Втрачена любов 4. Роздратування доктора Старцева від обивателів і поступове перетворення його в один з них. Старців згадав про папірці, які він по вечорах виймав з кишень із таким задоволенням, і вогник у душі згас. А....
- Деградація Дмитра Старцева “Ионич” У російській літературі досить часто письменники торкалися таких тем, які були актуальні для будь-якої епохи. Такі проблеми, порушені класиками, як поняття про добро й зло, пошуки сенсу життя, вплив навколишнього середовища на особистість людини й інші, завжди стояли в центрі уваги російської літератури. Чехів найбільше яскраво показав процес зміни людської...
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Викриття вульгарності у творчості В. Маяковського(по добутках “Про дряни”, “Нате!”, “Вам!”, “Агов!”, “Набридло”) Обплутали революцію обивательщини нитки. Страшнее Врангеля обивательський побут. В. Маяковський Поезія Маяковського в літературі – явище абсолютно нове, нетрадиційне, дивне. Поет пробував свої сили в безлічі жанрів і тим, яскраво виявив він себе й у сатирі. Сьогодні його ім’я коштує в одному ряді з іменами таких видатних сатириків, як М....
- Як зображується провінційне місто в оповіданні Ионич? Величезне Ви робите справу вашими маленькими оповіданнячками – збуджуючи в людях відраза до цього сонного, напівмертвого життя – рис би її забрав. М. Горький В оповіданні “Ионич” губернське місто С. описується всього декількома фразами, з яких зрозуміло, що це саме звичайне місто: у ньому є загальнодоступна бібліотека, театр, клуб, міський...
- А. П. Чехов – викривач міщанства й вульгарності Оповідання “Ионич” А. П. Чехова побудований на зіставленні двох мирів – Старцева й Туркиних. На початку оповідання Туркини – це духовно примітивне середовище провінційного міста, це символ вульгарності й шаблонового мислення. Тут література зведена до рівня домашнього времяпрепровождения, музика – до голосного стукоту по клавішах, театр – до кривляння лакея...
- Герой оповідання А. П. Чехова “Ионыч” Дмитро Ионич Старців, земський лікар. Його Історія – поступове перетворення внутрішньо рухливої, живої людини в монстра байдужості. Життя И. простежується паралельно з історією самої в місті С. “утвореної й талановитої” сім’ї Туркиних: батько-дотепник (“Здрастуйте будь ласка!”), мати-письменниця (“Мороз крепчал, що заходив сонце висвітлювало своїми холодними променями сніжну рівнину й подорожанина,...
- Людина й середовище в оповіданні А. П. Чехова “Ионич” Тема життя “середнього”, типового міського оби вателя-міщанина займає одне із центральних місць в оповіданнях Антона Павловича Чехова. Спосіб життя многих сучасників автор описує з іронією, але в той же час і з певною нотою сумуй – адже так, на думку автора, живе майже вся величезна країна, а не окремі її...
- ЕВОЛЮЦІЯ ДОКТОРА СТАРЦЕВА. (по оповіданню “Ионыч”) В образі Ионыча Чехов показав, як створювалися типи, подібні Беликову, їхню еволюцію. Перед нами чотири етапи життєвої історії доктори Старців а. У розкритті змісту цих чотирьох етапів Чехов лаконічно демонструє поступове зубожіння духу героя, ослаблення його волі, сили опору, втрату активності, живої людської реакції. На першому етапі Старців ще повний...
- Уособлення вульгарності і її жертва Твір по оповіданню А. Чехова “Іонич”. Чехов є загальновизнаним майстром короткого оповідання. Основний його творчий прийом – максимальна концентрація інформації у відносно малому обсязі тексту, звідси така увага до деталей, звідси здатність зробити символічною саму звичайну життєву історію. У творах Чехова майже ніколи немає сюжету як такого – або він...
- Як доктор старців став “Ионичем” Для всієї російської літератури характерне звертання до моральних проблем. У центрі її уваги завжди перебували вічні проблеми: добра й зла, пошуків сенсу життя, впливу навколишнього середовища на особистість людини й інші. У творах Чехова найбільше яскраво відбитий процес зміни человечесякий душі під впливом середовища й прожитого років. Хто не мріяв...
- Осуд вульгарності паразитичного життя в оповіданнях Чехова Для Чехова вульгарність – це самозакоханість, байдужість до інших людей, нікчемність духовних інтересів, самовдоволення, брехня. Часто вульгарність виступає за зовнішньою інтелігентністю людини. Чехов був самим непримиренним ворогом вульгарності і розкривав її різні прояви. Письменник бачив, що навіть усередині однієї сім’ї вульгарність тупих і обмежених людей душить людей чуйних і талановитих....
- Нетерпимість до фальші й вульгарності в добутках М. А. Булгакова 1. Булгаков – повернутий письменник. 2. Протест проти бюрократизму. 3. Їдка сатира письменника Довгі роки ім’я талановитого російського письменника М. А. Булгакова було практично невідомо в Росії. Його чудові добутки не видавалися в пресі, оскільки радянська цензура вважала їх “натиском буржуазних тенденцій і антипролетарських настроїв”. Тільки наприкінці XX століття аматори...
- Чорний чернець, “Ионич”, Людина у футлярі Ми вибрали оповідання “Чорний чернець”, “Ионич”, “Людина у футлярі”. Чехів завершує програму 10 класу, і, напевно, це дуже вірно. 11 клас починається Срібним століттям, хлопці із чітких, зрозумілих, що розставляють усе по місцях, що пояснюють, що пророкують класицизму й реалізму поринають в атмосферу символізму, акмеизма, імажинізму, декадансу, екзистенціалізму й інших...
- Проблема формування особистості людини в оповіданнях Чехова У російській літературі існувало чимало письменників, які досліджували у своїх добутках проблему формування особистості людини. Вона завжди становила особливий інтерес для російських письменників. Одним з таких письменників, що присвятили проблемі особистості людини більшість своїх створінь, був Антон Павлович Чехов. Ця неабияка людина завжди хотіла бачити людей простими, щирими, добрими; все...
- Як я розумію слова А. П. Чехова: “Немає нічого тоскливее, оскорбительнее вульгарності людського існування” 1. Іронічний опис раболіпства. 2. Трагічні наслідки приниження. 3. Нудотний вплив вульгарності. Людина не створюється обставинами, обставини створюються людиною. Б. Дизраели Слова А. П. Чехова, представлені в заголовку твори, можна поставити епіграфом до всієї його творчості. Він уважав, що людина повинен на все своє життя засвоїти одне правило: щоб у...
- Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”) Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”). Докторові Старцеву з оповідання “Ионыч” претит вульгарне, бездуховне існування мешканців містечка С., але він проте погоджується жити за їхніми законами: він регулярно навідується а клуб, хоча там йому зовсім не цікаво, відвідує “саму утвореному й талановиту”...
- Викриття вдач провінційної Росії в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Відомо, що єдиний випадок, коли Гоголота мав можливість спостерігати росіянин провинциальний місто, був у Курську, де йому приішлося затриматися на тиждень через поломку екіпажа. Силою письменницького таланта ці впечатления перетворилися в образи, що вмістили всю Росію часів царювання Миколи I. Цікаво, що це підтвердив навіть сам Никогавкіт. На шляху з...