Відношення М. Ю. Лермонтова до свого покоління
1. Розчарування у своєму поколінні у вірші “Дума”. 2. “Герой нашого часу”: Печорин як типовий представник покоління. 3. Драма “Маскарад”: образ князя Звездича. У будь-якому вбранні буду я по праву Тугу существованья усвідомлювати. Я занадто старий, щоб знати одні забави, И занадто юний, щоб зовсім не бажати.
И. В. Гете Мотив розчарування у своєму поколінні так чи інакше проходить через всю творчість М. Ю. Лермонтова. У вірші “Дума” поет узагальнив основні ідеї, що виникли в нього в результаті спостереження за представниками
Ні мистецтво, ні любов, ні ворожнеча не в змозі перебороти холодність і відчуження, що багато представників покоління Лермонтова випробовують до життя: И ненавидимо ми, і любимо ми випадково, Нічим не жертвуючи ні злості, ні любові, И царює в крові
Юрбою угрюмою й незабаром позабутої Над миром ми пройдемо без шуму й сліду, Не кинувши століттям ні думки плідної, Ні генієм початої праці Образи типових представників покоління ми знаходимо й у прозі Лермонтова. Роман, що став одним з його найвідоміших прозаїчних добутків, не випадково названий “Герой нашого часу”. Цією назвою автор хотіла підкреслити, що характер Печорина в основних рисах є типовим для всього покоління взагалі.
У главі “Бела” Печорин розповідає про себе Максимові Максимичу, і цей опис дуже схоже на той портрет покоління, що Лермонтов вивів в “Думі”. Замолоду Печорин насолоджувався “скажено всіма задоволеннями, які можна дістати за гроші”, але вони швидко йому набридли, що й не дивно: звичайно люди не цінують те, що дістається имлегко. Любов не зачіпала глибинних струн серця парубка. Печорин сам пояснює, чому він охолонув до наук: “…
Я бачив, що ні слава, ні щастя від них не залежать анітрошки, тому що самі щасливі люди – невігласа, а слава – удача, і щоб домогтися її, треба тільки бути спритним. Тоді мені стало нудно…”. Однак якщо “Дума” перейнята духом обвинувачення й викриття, то в “Герої нашого часу” автор скоріше співчуває своєму героєві, чим обвинувачує його, хоча й не приховує його слабостей і пороків. Можна припустити, що причинами байдужності до всьому й болісної нудьзі, що володіють Печориним, є пересичення задоволеннями й відсутність чіткої мети, до досягнення якої він міг би прагнути. Напередодні дуелі із Грушницким Печорин так міркує про мету свого існування: “А, вірно, вона існувала, і, вірно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі моєї сили неосяжні…
Але я не вгадав цього призначення, я захопився принадами страстейпустих і невдячних…”. Ці страсті й погасили всі шляхетні прагнення в душі Печорина. Він став циніком, тобто людиною, що, по влучному визначенню О. Уайльда, усьому знає ціну, але нічого не в змозі оцінити по достоїнству. У романі “Герой нашого часу” оповідання в основному ведеться від імені самого Печорина, що викладає в щоденнику свої думки й спостереження.
Звичайно, при такій композиції роману авторська позиція залишається “за кадром”. У главі “Максим Максимич” і особливо в передмові без назви (до всього роману), які написані від імені автора, а не його героя, ми знаходимо деякі вказівки на те, як автор ставиться до свого героя. Він дає опис зовнішності героя, додаючи й власні міркування. Лермонтов указує на те, що ока Печорина “не сміялися, коли він сміявся”, і робить висновок, що “це ознака – або злої вдачі, або глибокого постійного смутку”. У цілому ж портрет “героя нашого часу” дається без вираженої симпатії або ворожості, скоріше з інтересом стороннього спостерігача.
Та ж позиція спостерігача заявлена автором ще в передмові, де Лермонтов пише, що “Герой Нашого Часу… портрет, але не однієї людини: це портрет, складений з пороків усього нашого покоління, у повному їхньому розвитку”. Письменник відзначає, що йому було “весело малювати сучасної людини, яким він його розуміє”, однак мети зробити які-небудь повчальні висновки, а тим більше вказати шляхи до виправлення покоління, він перед собою не ставив. Портрет ще одного типового представника покоління ми знаходимо в драмі “Маскарад”.
Князь Звездич, як може, убиває час і гроші. Він мало замислюється про те, до чого можуть привести його вчинки, князь просто шукає розваг, гострих відчуттів. Але, як влучно говорить йому баронеса, сховавши особу під маскою: “Шукати ти не вмієш”. Хвороба князя Звездича та ж сама, що й у Печорина, і інших подібних індивідуумів. Це байдужність, нудьга, відсутність захопленості хоч чимсь.
Наповнити хочеш життя, а бігаєш страстей. Усе хочеш ти мати, а жертвувати не знаєш, – говорить Звездичу баронеса. У її словах, звернених до князя, звучить обвинувачення і йому, і його поколінню, незважаючи на любов баронеси до Звездичу: Ти! безхарактерний, аморальний, безбожний, Самолюбний, злий, але слабка людина; У тобі один весь відбилося століття, Століття нинішній, блискучий, але незначний.
Ці слова багато в чому перегукуються з лермонтовской “Думою”. А яке ж авторське відношення до князя Звездичу? Про це ми можемо догадатися по тимі ситуаціям, у які Лермонтов поміщає свого героя: князь дочиста програється в карти, і лише втручання Арбенина допомагає йому із честю вийти із украй лоскітливого положення; забувши про допомогу, зробленої йому Арбениним, князь намагається любезничать із його дружиною; князеві не вдається гідним образом відплатити за ляпас, отриманий від Арбенина, тому що той відмовляється з ним битися на дуелі. Можливо, автор і співчуває своєму героєві, але співчуття це не позбавлено презирливого відтінку.
І порох наш, зі строгістю судді й громадянина. Нащадок образить презирливим віршем, Глузуванням горькою обманутого сина Над батьком, що промотався. Цими словами завершується лермонтовская “Дума”; ними ж можна підсумувати розмову про відношення Лермонтова до свого покоління
Схожі твори:
- Печорін – портрет свого покоління (за романом “Герой нашого часу”) У романі “Герой нашого часу” Михайло Юрійович Лєрмонтов зачіпає ті ж проблеми, які часто звучать в його ліриці: чому розумні й енергійні люди не можуть знайти собі місце в житті, чому вони “старіють в бездіяльності”? Роман складається з п’яти частин: “Бела”, “Максим Максимович”, “Тамань”, “Княжна Мері”, “Фаталіст”. Кожна з них...
- Ваше відношення до дуелі… (по добутках А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова) Дуель – двобій (із застосуванням зброї) між двома особами по виклику одного з них. Ціль цього двобою складається у відновлення честі. В XIX столітті в Росії існували спеціальні дуельні правила, природно неписані, тому що дуелі були заборонені. У той час вони були широко поширені у дворянському й військовому середовищі. В...
- “Сумно я дивлюсь на наше покоління… Мої роздуми над образом Григорія Печоріна” за романом М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман Михайла Юрійовича Лермонтова “Герой нашого часу”, на мій погляд, незвичайне явище літератури взагалі і, зокрема, літератури XIX століття. Це твір, який змушує читача думати, міркувати, заглиблюватися в думки і почуття персонажів, намагатися зрозуміти і пояснити для себе їхні вчинки. Історія, розказана Лермонтовим, захоплює, як цікава гра, тому що майже...
- Вірші Рилєєва як краще вираження суспільних ідеалів свого покоління Кіндратій Федорович Рилєєв народився 18(29) вересня 1795 р. у селі Батове Петербурзької губернії. Батько Рилєєва, дрібнопомісний дворянин, людина крутої й запальний, був деспотичний у відношенні до сім’ї й селян. Про дитинство в Рилєєва збереглися безрадісні спогади. У суворій обстановці проходили й роки навчання Рилєєва. Шестирічним хлопчиком він був відданий у...
- Печорин як тип зайвої людини в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Лермонтов писав, що Історія життя людини буває часом интересней історії цілого народу. У романі “Герой нашого часу” він показав моменти життя людини, зайвого для своєї епохи. Цією людиною є Печорин, що у силу обставин стає “зайвою людиною”. Письменник розкриває причини що зробили Печорина “земною непотрібністю” на цьому світлі. Трагедія його...
- Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой Нашого Часу, милостиві государі мої, точно портрет, але не однієї людини; це портрет, складений з пороків усього нашого покоління в повному їхньому розвитку. М, Ю, Лермонтовлермонтов виступив як продовжувач традицій російської літератури. Як спадкоємець А. С. Пушкіна, він належав до...
- Чому Максим Максимич є оповідачем лише в першому розділі роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”? У романі Лермонтова “Герой нашого часу” відражен конфлікт людини нового морального рівня із представниками епохи, що йде. Роман складається з декількох частин, розташованих не в хронологічному порядку. Така будова служить особливим художнім завданням: зокрема, сначала ми бачимо Печорина очами Максима Максимича, і тільки потім – “зсередини”, по щоденникових записах. Штабс-капітан...
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- Відтворення долі покоління сучасників у поезії Михайла Лєрмонтова Російський співає, у творчості якого відбились тенденції романтичного й реалістичного напряму. У віршах (“І нудно й сумно”, “На дорогу йду яв самотині”), поемах (“Мцирі”, 1840; “Маскарад”, 1835), романі “Герой нашого години” (1840) відчутна зосередженість автора на внутрішньому світі ліричного героя, у центрі – проблема особистості. “Герой нашого години” – морально-психологічний...
- “Герой нашого часу” – роман про долю покоління З 1838 по 1840 рік М. Лермонтов під враженням кавказького життя написав 5 повістей, абсолютно різних за сюжетом і пов’язаних між собою лише образом головного героя Григорія Печоріна – російського офіцера, який служить на Кавказі. Ці повісті письменник об’єднав у романі “Герой нашого часу”, який побачив світу 1840 році. Назва...
- Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”один із кращих добутків російської літератури. Цей роман коштує в одному ряді з такими шедеврами, як “Горі від розуму”, “Євгеній Онєгін”, “Ревізор”. Роман був написаний в епоху, що наступає після грудневого повстання...
- У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печорина був для них незвичний. У передмові Лермонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уж чи...
- ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ПЕЙЗАЖ У РОМАНІ ЛЕРМОНТОВА “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” Познайомившись із композицією роману “Героя нашого часу”, що незвичайна й складна, мені хотілося б відзначити художні вартості роману. У лермонтовского пейзажу дуже важлива особливість: він тісно пов’язаний з переживаннями героїв, виражає їхні почуття й настрої, весь роман проникнуть глибоким ліризмом. Звідси й народжується...
- Григорій Печорін – герой свого часу У своєму романі “Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтов відобразив 30-ті роки XIX століття Росії. Це були нелегкі часи в житті країни. Придушивши повстання декабристів, Микола I прагнув перетворити країну в казарму – все живе, найменші прояви вільнодумства нещадно переслідувалися і придушувалися. Через два роки після появи у пресі “Героя...
- Головний персонаж роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Сучасники, у тому числі Бєлінський, у значній мірі ототожнювали Печорина з Лермонтовим. Тим часом авторові важливо було відмежуватися від свого героя. За словами Лермонтова, Печорин портрет, складений з пороків цілого покоління – “у повному їхньому розвитку”. Цілком зрозуміло, чому “Журнал Печорина” для Лермонтова – “чужий добуток”. Якщо не кращої, то...
- Онєгін і Печорин: передові люди свого часу Незважаючи на різницю епох, у які створювалися образи, – Онєгін в епоху декабризму, вільнодумства, в епоху мріянь і надій на швидке перетворення суспільного лада, Печорин – під час жорстокого миколаївського режиму, що пішов слідом за розгромом повстання декабристів, – і той і іншої незадоволені життям, не знаходять застосування своїм незвичайним...
- Життя й творчий шлях М. Ю. Лермонтова М. Ю. Лермонтов народився в Москві, у рємье офіцера. Дитинство майбутнього поета було затьмарено ранньою смертю матері й постоянний позовом між бабусею й батьком. Тяжелие враження дитинства наклали отпечаструм на характер юнака, сприяли формуванню натури з досить яскраво вираженними емоційними реакціями. Уже в дитячі роки в Лермонтова виявилась така риса...
- Досліджуючи роман Лермонтова “Герой нашого часу” Деякі читачі припускали, що в особі Печорина Лермонтов зобразив самого себе. Звичайно, багато думок і почуття автор передав своєму героєві. Але спеціально в передмові до роману поет писала, що Печорин – узагальнений, типовий образ, “портрет, складений з пороків і недоліків усього нашого молодого покоління”. Григорій Олександрович Печорин, подібно Онєгіну, належав...
- Печорин і горці в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман М. Лермонтова “Герой нашого часу” це ” Історія душі людської”, як визначив характер свого добутку сам автор. Роман складається з п’яти повістей: “Бэла”, ” Максим Максимыч”, “Тамань”, “Князівна Мэри” і “Фаталіст”. Кожна повість являє собою самостійний художній Твір і в той же час є частиною роману. Повести об’єднані образом...
- Образ Печоріна у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Герой роману – людина сильної волі, відважна, яка не ховається від небезпеки, а сміливо дивиться вперед і йде назустріч бурям і тривогам, щоб знайти своє справжнє призначення, зіграти свою роль у житті і заповнити душевну порожнечу хоча б діяльністю без певної мети. “Герою нашого часу” – наче портрет,, але не...