УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. Т. Г. ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ СПІВЕЦЬ УКРАЇНИ

Мета: розширити знання учнів про національного поета – генія українського народу; викликати почуття симпатії до малого Тараса, до його природнього розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; зацікавити школярів прочитаним і почутим; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини митця.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вступне слово вчителя

– Які свята ми відзначаємо

щороку на початку місяця березня?

– Що означає дата 9 березня?

– Тож про кого ми будемо говорити сьогодні?

– Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна. У ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі, до неньки – України, у своїх творах нагадував про минулу славу України.

Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати,

бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.

Наш сьогоднішній урок – це одна сторінка минулого, історія нашої держави, доповнення наших знань про великого співця України Т. Г. Шевченка.

Нам стануть у пригоді (діти зачитують запис на дошці):

1) ваші попередні знання;

2) повідомлення Шевченкознавців;

3) торбинка запитань;

4) безсмертні Шевченкові вірші, твори та малюнки;

5) знання вчителя;

6) пісні на слова Т. Г. Шевченка.

– Девізом нашого уроку будуть слова, які ви розшифруєте.

IІI. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

– Розшифруйте вислів

Робота в парі

Картка-ключ

(“Учітеся, брати мої, думайте, читайте…”)

Читання тексту-анаграми

ИМ мовчися у Ш..вч..нк.. нувашати і лютиби нурід зелюм.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Виступ Шевченкознавців

1-й учень. Дата 9 березня 1814 р. пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринцях на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова панові кріпацька душа, в Україні – її великий співець – Т. Шевченко.

2-й учень

Не називаю її гаєм,

Тії хатиночки у гаї

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повивала

І, повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину… В тім гаю,

У тій хатині, у раю

Я бачив пекло… Там неволя,

Робота тяжкая, ніколи

І помолитись не дадуть.

3-й учень. Безрадісним було дитинство Тараса. Тяжке кріпацьке життя. Він був і пастухом, і кухарчуком, і козачком, тобто слугою у пана.

Звучить пісня на слова Т. Г. Шевченка “Думи мої”.

4-й учень. У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику було 11, помер батько.

5-й учень. Учитися хлопчик не мав змоги, тому в 13 років пас чужі ягнята.

6-й учень читає вірш “Мені 13 минало”.

7-й учень. Ще з дитинства Т. Г. Шевченка приваблювало малювання. Крейдою чи вуглинкою він змальовував усе, що бачив. Та саме тут пощастило Шевченкові – його талант до малювання помітили видатні художники.

8-й учень. Т. Г. Шевченко перебував у кріпацькій неволі. Художники зібрали 2500 крб. і викупили його. Саме вони допомогли Шевченкові звільнитися від кріпацької неволі та відкрили перед ним шлях до науки.

9-й учень. Т. Г. Шевченко навчається в Академії мистецтв. У цей час він усе більше замислюється над гіркою долею рідного краю, над безправним становищем покріпаченого люду.

10-й учень. Його славні твори кликами до боротьби за волю. Мріяв поет про прекрасне майбутнє трудящого люду. Але добре знав, що за це треба боротися. За бунтарські вірші 33-річного Т. Шевченка забрали в солдати.

Звучить пісня “По діброві вітер віє”.

11-й учень. За сміливі заклики, вільнодумні твори царський уряд переслідував і жорстоко карав поета. Найтяжчою карою була заборона писати і малювати.

12-й учень. Відправили Т. Шевченка на заслання. Але ні цар, ні жандарми не змогли заглушити могутній голос великого поета, який писав вірші.

Читання віршів “Садок вишневий коло хати”, “Зоре моя вечірняя”.

13-й учень. Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із них 24 роки був у кріпацтві. 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною. 13 років волі…

14-й учень. У 1861 р. на Україну страшним громом, чорною хмарою печалі прилетіла сумна звістка – у Петербурзі 10 березня перестало битися серце великого поета.

15-й учень. Поховали Т. Г. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета про нове життя здійснилася. Ми шануємо пам’ять поета. Народ назвав його Кобзарем. Пам’ять про Т. Г. Шевченка живе у серцях людських.

Учитель. Поезія Т. Г. Шевченка стала нетлінною частиною духовного буття українського народу.

Читання 2-3 віршів Т. Шевченка учнями.

– А зараз, щоб перевірити ваші знання, проведемо вікторину.

2. Вікторина “Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?”

– Дивлюсь, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце… (зустрічає).

– Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у… (гаї).

– Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона… (калина).

– Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають, ідучи… (дівчата).

3. Бліц-турнір

1. Назвіть псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)

3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької – бунтівник, непокірний, безстрашний.)

5. Як називається найвідоміша збірка віршів поета? (Кобзар)

6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7. У якому селі проходило дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівці)

8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

10. Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа “Мікрофон”

– Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше вразило?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Краса і милозвучність поезії Дмитра Павличка”.

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. Т. Г. ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ СПІВЕЦЬ УКРАЇНИ