УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. РІДНА МАТИ МОЯ
Мета: формувати навички виразного декламування віршів; розширити знання учнів про святкування Дня Матері в Україні; розвивати фонематичний та інтонаційний слух, гнучкість артикуляційного апарату; виховувати почуття чуйності та ввічливості до матерів, бабусь, жінок, формувати почуття гордості за свята та традиції українського народу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ло-ло-ло – весняне сонце припекло.
Ли-ли-ли – у лісі квіти розцвіли.
Аї-аї-аї – не змовкають
Си-си-си – лунають дитячі голоси.
Ри-ри-ри – гудуть у полі трактори.
Ай-ай-ай – буде гарний урожай.
Ні-ні-ні – раді люди всі весні.
2. Робота над скоромовкою
Співаків багато в лісі,
Кує зозуля на узліссі.
І солов’я пташиний спів
З зелених чути нам гаїв.
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– У травні, коли прокидається від сну природа, коли дзвенить у блакиті пташиний спів, коли травами і квітами замаїться земля, теплий весняний вітер приносить до нас Свято Матері.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
–
– Молоду американку Анну Джервіс спіткало страшне лихо – передчасно пішла з життя її мати. І донька, скуштувавши сирітської долі, вимріяла думку, аби мали люди на рік один день, коли б усі вшановували і матір-неньку, і матір-землю, і Матір Божу.
І полетіли від сироти листи сенаторам. Нарешті, 1914 р. Конгрес США ухвалив рішення про проведення в країні нового державного свята – Дня Матері.
Уперше в Україні це свято відзначали в 1929 р. у Галичині. Символом пам’яті в цей день стала квітка на грудях дітей: рожева означала шану живій матері, біла – померлій.
V. ОБГОВОРЕННЯ ПРОЧИТАНИХ ТВОРІВ
1. Степан Олійник “Наші мами”
– Що дають нам мами?
– Де завжди мамині думки?
– До чого закликає поет?
– Знайдіть і прочитайте слова, що римуються.
2. Микола Сингаївський “Мати”
– Які порівняння вживає поет у вірші?
– З ким поет порівнює матір?
– Про кого найбільші турботи материнські?
– У яких словах виражена основна думка вірша? До чого закликає нас поет?
Фізкультхвилинка
Вийшли діти у лісок,
Заглянули за дубок.
Побачили зайчика,
Поманили пальчиком.
Зайчику, зайчику, пострибай,
Свої лапки виставляй!
3. Дмитро Ткач “Моя мама”
“Чи уважно ти читав?”. Тестування (додаток)
1. Що задали написати учням?
А) Твір про батьків;
Б) вірш про улюблену тваринку;
В) розповідь про весну.
2. Як звали маму головної героїні?
А) Оксана Семенівна;
Б) Оксана Іванівна;
В) Ольга Степанівна.
3. Ким працювала мама дівчинки?
А) Лікарем;
Б) вчителем;
В) продавцем.
4. Де працював тато?
А) У школі;
Б) в лікарні;
В) на взуттєвій фабриці.
5. Хто прийшов у гості до мами?
А) Агроном;
Б) льотчик;
В) сусід.
6. Що було в руках у гостя?
А) Книжка;
Б) букет;
В) торт.
– Про кого дівчинка вирішила написати свій твір? Чому вона змінила свою думку про мамину професію?
VI. ЧИТАННЯ Й ОБГОВОРЕННЯ НОВОГО ТВОРУ – ОПОВІДАННЯ ЛАРИСИ ВАХНІНОЇ “МОЯ МАМА НАЙКРАЩА”
1. Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання твору учнями
– Назвіть головних персонажів твору.
2. Робота в парі
– Підготуйтеся прочитати за особами розмову Сергійка з мамою.
– З якою інтонацією читатимете слова Сергійка? (Роздратовано, нетерпляче)
– Чи схвалюєте ви поведінку Сергійка?
– Чи вдалося хлопчикові змінити своє ставлення до мами?
– Який висновок він для себе зробив?
VІI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Кому був присвячений сьогоднішній урок?
– Велика і щаслива країна – дитинство. Із дитинства виходять, та до нього не повертаються. Немає чарівних слів, немає мага, який би повернув нас у дитинство. Єдине, що нас єднає з ним,- це люба матінка і її колискова пісня.
Під фонограму діти виконують “Колискову” (муз. А Білаша, сл. Д. Павличка).
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Урок щирої посмішки. Веселі вірші Грицька Бойка”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.