УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ
Мета: поглиблювати знання учнів про міфи давніх греків; перевірити розуміння міфів “Деметра і Персефона”, “Нарцис”, “Орфей і Еврідіка”; розвивати увагу, пам’ять, міння виявляти міжпредметний і міжлітературний зв’язки; виховувати любов до
Художнього слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з чарівним світом давньогрецьких міфів, які
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Гра “Вернісаж”
Презентація ілюстрацій до міфу “Деметра і Персефона”
Учні презентують малюнки, діляться своїми враженнями від міфу або його епізоду.
Вікторина за міфом “Деметра і Персефона”
– Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства)
– Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків.)
– Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)
– Як у міфі пояснюється виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному
– Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих.)
– Чому Аїд закохався в Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Ероту вистрілити Аідові у серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.)
– Що збирала Кора у гаю? (Квіти)
– Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей. Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.)
– Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила на ящірку.)
– Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця)?
– Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, зів’яли квіти, повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.)
– Яким чином підступному Аїду вдалося залишити у підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату в підземному царстві і тому повинна була залишитися там назавжди.)
– Кого і чому Персефона перетворила на сича? (Служника Аїда за те, що він розповів про гранат, скуштований нею.)
– Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину – у підземному царстві з чоловіком Аїдом.)
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану)
– Доведіть, що цей переказ є міфом.
Цікаво знати!
Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я – Дмитро (Дмитрій).
– Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора (Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні. Макове насіння додавали до хліба, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах. Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червоний колір пелюсток, який вважали символом відродження після смерті.)
Фізкультхвилинка Вікторина за міфом “Нарцис”
– Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє.)
– Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея)
– Про що Ліріопея хотіла дізнатися у віщуна? (Чи довго буде жити її син, бо він – смертний?)
– Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцис житиме доти, доки сам себе не побачить.)
– Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі.)
– Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо)
– Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, що вона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами – німфами.)
– За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)
– У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)
– Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекрасну білу квітку – нарцис.)
– Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.)
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса)
Цікаво знати!
У сучасній мові нарцис (у перен. знач.) – самозакохана людина.
Вікторина за міфом “Орфей та Еврідіка”
– Що подарував Орфею бог Аполлон? (Кіфару, або ліру)
– Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе на землі завмирало, слухаючи його.)
– Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.)
– Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.)
– Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих.)
– Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство? (Вони були зачаровані його співом.)
– За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючись назад.)
– Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає.)
– Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них жодної уваги.)
– Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі – п можна побачити як сузір’я Ліри.)
– Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, що віддана своєму єдиному коханню.)
Цікаво знати!
У сучасній мові орфей – чудовий співець і музика.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?
– Які міфи Стародавньої Греції хотіли б ще прочитати?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Народні легенди”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 8
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно). Дощ слабшає (тихіше). Дощ припинився (читання припиняється).
На городі в нас картопля,
Кавуни і кабачки.
Є калина, є капуста,
Є червоні бурячки.
Артикуляційна гімнастика. “Слухняний язичок”
Рот напіврозкритий. Кінчиком язика намагайтеся торкнутися носа, потім підборіддя, поверніть язик у початкове положення. Рот напіврозкритий. Кінчиком висунутого язика напишіть у повітрі букви алфавіту, після кожної букви повертайте язик у початкове положення. Забийте язиком гол.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Робота над скоромовкою
Виделкою Вова вареники їв,
А Вітя водиці з відерця відпив.
Артикуляційна вправа “Чашечка”
Чашку чарівну я можу зробити,
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою –
Чашка чарівна завжди зі мною.
(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11
Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно). Дощ слабшає (тихіше). Дощ припинився (читання припиняється).
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже,
Наче в дзеркало в калюжу:
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
Читання примовки з поступовим прискоренням
Сонечко,
Полети на облишко,
Принеси нам з неба,
Щоб було влітку:
У городі боби,
В лісі ягоди, гриби,
В джерелі водиця,
В полі пшениця.