Твір Грибоєдова “Горе від розуму” – комедія або трагедія?
Пушкіна назвав її “бурою в склянці води”, а до Шацькому відніс критично. Але особливих суперечок комедія не викликала й була сприйнята всіма правильно. Ті, хто розділяв погляди Грибоєдова, зрозуміли його точку зору й підтримали її, ті, проти кого комедія була спрямована, теж зрозуміли це й, звичайно, зайняли оборонну позицію. Усе було ясно: у комедії зштовхнулися дві протилежні групи суспільства, взаєморозуміння між якими неможливо. А якщо так, то читач може розраховувати на можливі зіткнення, перепалки, словесні дуелі. Це чи не смішно: послухати,
А хіба не смішний Шацький? Нехай це розсудлива людина. Скажіть на милість, навіщо він своїми невпинними любовними поясненнями набридає Софії, хоча вона відразу відмовила йому? Чому він не бажає зауважувати її холодності, а вимагає, щоб вона відкрила свої серцеві таємниці? Яка ж дівчина буде сповідатися перед людиною, з яким три роки не бачилася, так який, до того ж, сміється над її
Дивилися б, як робили батьки, Училися б, на старших дивлячись! – говорить Фамусов.
Шацький усе ще не хоче продовжувати суперечки, він готовий піти в себе. Але Фамусов сипле сіль на рану – зненацька натякає на розповсюджений слух про сватання Скалозуба. І це будить Шацького. Роздратування наростає усе більше й більше й зрештою дозволяється різким монологом. І от – комедія – слово за словом, монолог за монологом, дивишся, і вже кипить боротьба не на життя, а на смерть. Звичайно, якщо з такого погляду розглядати п’єсу, те навіть у фігурі, навіть у халаті або зачісці Фамусова можна знайти смішне. Фамусов – відома людина в Москві. Він лідер у суспільстві знатних і забезпечених людей. А якщо Фамусова лідер смішний, те чому б не бути смішними іншим, не лідерам? Це не просто п’єса, а комедія, тепер у всіх виданнях “Горя від розуму” так і пишуть: “Комедія в чотирьох діях, у віршах”.
Але спробуємо розглянути п’єсу з іншого погляду. Тут не тільки особиста драма, драма невдалої любові героя. У Шацьком втілилися риси передової людини того часу. Нехай він не піклується про те, чи багато людей повірять йому й підтримають, зате він переконаний у щирості своїх слів і тому зломити його ніщо не має сил. Нехай він схожий; на зайву людину, самотнього протестанта, мрійника, зате його переконання сильні. Висловивши їх гаряче й жагуче, Шацький завдає страшного удару фамусовському суспільству. Він знає, за що воює. Він вимагає місця для волі не тільки собі, але й своєму століттю. Його ідеал – це воля. І не просто воля, а воля від всіх ланцюгів рабства, блазенства й низькопоклонства.
Він – викривач неправди. Шацький не зрозумілий і майже самотній – у цьому трагедія самого Шацького – шляхетної, розумної, чесної людини, з почуттям власного достоїнства. У цьому трагедія всієї п’єси. Він зломлений кількістю старої сили. Більше того – він виштовхнуть із фамусовського суспільства. Але Шацький – переможець, а не переможений, тому що в боротьбі з миром Фамусових залишився самим собою. Із всіх героїв п’єси він найбільше живаючи особистість; натура його сильніше й глибше інших. Гарячий, шляхетний зайдиголова: викрив, засудив і повстав. Такий назавжди вигнаний фамусовським суспільством. Говорять, один у поле не воїн. Так немає ж, воїн, якщо цей воїн – Шацький. Першим, застрільникам завжди дістається. І тому Шацький – жертва. Це – ще одне підтвердження того, що п’єса “Горі від розуму” – трагедія. Так само, як у п’єсі переплітається особиста драма із суспільною, переплітається комедія із трагедією. Але як би не сміявся глядач у театрі, після того, як він вийде за його межі, обов’язково найдеться те, над чим захочеться подумати, подумати без іронії.
Звичайно виконавці ролі Шацького на сцені, уже зі шкільної самодіяльності, наслідуючи дурної театральної традиції, блискають очами й картинно загортаються в плащі, вимагаючи карету. Цей же Шацький незвичний (роль його виконує Сергій Юрський). Двобій добра й зла йде на рівні. Людська чарівність Шацького: щиросердечна відкритість, довірливість, здатність повністю віддаватися своїм почуттям. І поруч із цією людиною – зло. Буденне й живуче. Убогість духу й уміння зручніше влаштовуватися в житті, нетерпимість до всього свіжого й незвичному. Поступово приходить думка, що із цим злом треба боротися його ж засобами. Куди Шацькому зі своєю простотою й довірливістю! Адже Фамусова, Молчаліну й Скалозуби живуть і сьогодні. Якби їх не залишилося зовсім, не було б ніякого змісту ставити п’єсу Грибоєдова. Театр ім. Горького наповнив п’єсу чудової войовничої породженою нашою битвою за душу людини. Розум, людяність, прямота – от зброя, єдино гідне сьогодення людини. Розумом у спектаклі відрізняється не тільки Шацький. І Фамусов не дурень, і Софія зовсім не дурна, а Молчаліна так і зовсім розумний. Але людина у всій своїй красі й шляхетності – тільки Шацький. Низький учинок Софії став явним. Остання надія зникла. Шацький непритомніє. Він падає горілиць, перекинувши канделябри. Потім встає, сутулячись, через силу. У спині відчувається утома. Повільно повертається. Особа закрита довгими, що ледве здригнулися пальцями. Руки поступово відкривають чоло, очі, особа пристаріле й поблякле! Не опам’ятаюся.,, винуватий.
Він говорить тихо й начебто спокійно. Кожний рядок монологу, здається, додає йому сил. Це монолог-роздум, монолог-прозріння. Це – подорослішання! Він зрозумів, що перед ним – його вороги за духом. І ніщо їх не може помирити: ні спогаду дитинства, ні почуття колишньої дружби. Немає. Шацький не таврує цих людей і не проклинає їх – він до кінця розуміє. Монолог його спокійний, як може бути спокійне мовлення людини, що почуває свою правоту й силу:
– Геть із Москви! Сюди я більше не їздець! Ні лементу, ні експресії в прояві своїх почуттів;
– Карету мені, – напівголосно звертається Шацький до стоячому поруч лакея.
Лакей не розуміє.
– Карету, – ще раз повторює Шацький.
Утомилося, небагато сутулячись, іде Шацький зі сцени, іде від цих людей, щоб ніколи більше не обмануться їхнім мнимим спорідненням і мнимою участю.
Схожі твори:
- П’єса Грибоєдова “Горе від розуму” – комедія чи трагедія? – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Художня досконалість п’єси стала зрозумілою лише згодом. Пушкін назвав її “бурею в стакані води”, а до Чацького поставився критично. Але особливих суперечок комедія не викликала і була сприйнята всіма правильно. Ті, хто поділяв погляди Грибоєдова, зрозуміли його точку зору в цій п’єсі і підтримали її, ті, проти кого комедія була...
- “Горе від розуму” як політична комедія Комедія “Горе від розуму” – одна зі справді реалістичних комедій у російській літературі. У тексті комедії все представлено дуже жваво, психологічно вірно. Але сучасний читач “Горя від розуму” із працею сприймає добуток як комедію. Пояснюється це тим, що головний герой її Шацький не є комічним персонажем. Причини його розбіжностей з...
- “Горе від розуму” як політична комедія – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Комедія “Горе від розуму” – одна з найбільш реалістичних комедій російської літератури. Але читачем нашого часу “Горе від розуму” не сприймається як комедія. Пояснюється це тим, що головний герой її – Чацький не є комічним персонажем. Причини його розбіжностей із фамусовським товариством занадто серйозні, і монологи Чацького, що викривають “минулого...
- Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” як політична комедія Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” видатний добуток російської класичної літератури. Створене у двадцяті роки XIX століття, воно знайшло широке визнання в сучасників, яким довелося ознайомитися з комедією в рукописі. Комедія залишилася актуальною й злободенною донині. Драматург вклав у п’єсу всі кращі якості своєї душі: полум’яний патріотизм, любов до...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...
- “ГОРЕ ВІД РОЗУМУ” – БЕЗСМЕРТНИЙ ДОБУТОК О. С. ГРИБОЄДОВА Комедія “Горі від розуму”, написана О. С. Грибоєдовим на початку XІX століття, актуальна й для сьогоднішньої Росії. У цьому добутку автор з усією глибиною розкриває пороки, що вразили російське суспільство початку минулого століття. Однак, читаючи цей добуток, ми знаходимо в ньому й героїв нинішніх днів. Імена персонажів комедії, зібраних Грибоєдовим...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- Москва в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Наприкінці зими 1824 р. в Москві поширилася чутка, ніби з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище товариство, зображене зло і карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник невипадково обирає місцем дії своєї п’єси московські вітальні. Колискою автора була аристократична Москва. Москва, що була освіченою,...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” зіграла визначну роль у справі суспільно-політичного і морального виховання декількох поколінь російських людей. Вона озброїла їх на боротьбу з насильством і сваволею, підлістю і неуцтвом в ім’я свободи і розуму, в ім’я торжества передових ідей і справжньої культури. Ми, як і наші батьки...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- “Горі від розуму” А. С. Грибоєдова – комедія на століття Олександр Сергійович Грибоєдов говорив, що готово “голову покласти за співвітчизників”, і із чудовою енергією служив на цьому поприщі, мужньо відстоюючи інтереси Росії. “Повага до Росії – от що мені потрібно”, – сказав він напередодні своєї загибелі в Персії. Поваги до свого народу, його мові, історії, традиціям бажає й домагається й...
- Риси реалізму й класицизму в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Головною художньою особливістю п’єси “Горе від розуму” є з’єднання в одному добутку рис класицизму й критичного реалізму. Від класицизму в “Горе від розуму” зберігається високий цивільний зміст. Ідея комедії може бути сформульована в такий спосіб: у російському суспільстві початку XІX століття борються дві суспільні сили – “вік нинішній” і “століття...
- Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “ Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” зіграла визначну роль у справі суспільно-політичного і морального виховання декількох поколінь російських людей. Вона озброїла їх на боротьбу з насильством і сваволею, підлістю і неуцтвом в ім’я свободи і розуму, в...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Сцена балу в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Сцена балу в комедії готується заздалегідь. З точки зору ідейного конфлікту п’єси розвиток дії передбачає монологами Чацького і Фамусова, в яких протиставляються ідеали та ідейні переконання “століття нинішнього” і “століття минулого”, виявляється неприйняття суспільством ідей і думок Чацького – представника передової дворянської молоді 10-20-х років XІX століття. Велике значення мають...