Точність і стислість – ось перші достоїнства прози
Вона вимагає думок і думок – без них блискучі вислови нічому не служать” – писав О. С. Пушкін. Відзначимо, що світовий авторитет заперечує не будь-які блискучі вислови, а бездумні, самодостатні або неточні, хоч і гучні. Точність і стислість вимагає місткості слова, збільшення його значеннєвої об’ємності, чому справно служить засіб перенесення, коли поряд з основним значенням слова зводиться й виступає на перший план другорядне, коли із зіставлення двох понять викрешується третє.
Тропи виконують і оцінно-емоційну, і зображальну
Почнемо наш мовнообразний огляд спадщини класика з порівняння – найпростішого, первісного виду тропу, де сам акт перенесення значень з одного на інше виступає чітко, двочленно, здебільшого із збереженням смислових зв’язок між ними – компарати-вів (“порівняльників”) мов, неначе, як, здається, сказати б та ін.
Простота, загальнозрозумілість, поширеність цього тропу в побутовому мовленні та фольклорі зумовили надзвичайно широке використання його Панасом Мирним, як і літературою
У поетично-філософському заспіві про волю, таки поезії в прозі, гімні волі, предикативне порівняння (“мед – п’яне чоло”) становить центрову, конструктивно організуючу частину, до якої тяжіють і на яку працюють всі інші тропи й лексичне нейтральне поле.
Різні вони й за своєю загальнокомпозиційною роллю в творах. Якщо в романі “Хіба ревуть воли…” розгорнуті порівняння виконують роль заспіву, прелюдії – ними відкриваються розділи, то в “Повії” розсипані по тексту, серединні вставки.
До простих і дуже давніх тропів належить і епітет, хоч він і позбавлений двочленності, порівняльне здвоєння і оцінний момент сховані в багатозначності одного слова. Скажімо, в золотих руках акумульована цінність умілих рук, прирівнювана до золота. В ряді епітетів, насамперед постійних, якісно-прикметникового походження, порівняльний момент, а відтак зображувальна функція ослаблена, іноді до нуля; вони виконують лише оціпну роль.
Часте використання Мирним постійних епітетів проілюстровано згаданими іменними фраземами. До них можна додати ті, що сполучаються не з одним, а з рядом слів: лиха доля (II, 132); гірко промовила (II, 196), сига земля (II, 200), яснее сонечко, сизий туман (III, 143), земля-жага (III, 320); хатина “тепла та ясна, тиха та щасна” (II, 205).
Анатоль Франс звернув увагу на те, що слово поетичної мови осяяно “ореолом спогадів”, переливається “нескінченними відтінками, придбаними протягом віків”. Так і є, що особливо вияскравлюється на фольклорних скарбах. Алюзійно пов’язуючи той чи той образ з надбанням народної словесності, вони, влиті в авторський контекст, ніби камертон, тонують його в народність, справно виконуючи і оцінно-емоційну, і зображально-конкретизуючу роль. Та водночас контекст твору накладає на них і свій, літературний, індивідуально авторський “ореол” при певних зрушеннях у використанні.
“- Ох… як ти мене злякав, хай йому цур! – переводячи дух, усміхаючись, веселенько обізвалася вона [Христя] до Грицька, щоб покрити усміхом свій недавній смуток” (II, 211). Весело завжди означально пов’язане з людським характером, настроєм, їх виявом через вигляд, мовлення. Весело чи веселенько (неповний вияв) обізватися живе в мові на правах постійного епітета. Мирнівський текст уводить в значеннєвий вміст удаваність, прибраність веселості, чим і оновлює. “Веселенько заблищали огоньки у розчинених вікнах…” (III, 184). Тут маємо подвійну тропі-зацію, переносне вживання постійного епітета, що теж працює на оновлення із збереженням народно-мовного “ореолу”. Зауважмо, що розмовно-фольклорний суфікс – еньк – працює не лише в значеннєвому плані, а й у родовідному.
Ясно, що й тут письменник не міг обмежитися фольклорними та загальномовними надбаннями (зрідка зустрічаються літературні: “думки крилаті” – III, 277; “квітчаста мова” – III, 362) без власне авторських художніх означень, де знову спостерігаємо генну спорідненість з народними: село “обшарпане, обтіпане” (II, 128), “мишачий погляд” (II, 184); “повітря аж жовте” (III, 196); “ще рясніше заридала” (III, 203); “чарівниче заграла очима”, “палючий погляд” (III, 241), “розжарене личко” (III, 440).
З усіх тропів найбільше епітет дозволяє поєднати точність і достовірність зображення з оцінним авторським поглядом. Найчастіше саме епітет стає засобом внутрішньої організації тексту, взаємодіючи з іншими словесними засобами. Наприклад: “Грицько глянув – Федір блідий, як крейда, держався за лаву руками і огненними очима дивився на батька, важко дишучи” (III, 82), Епітет, посилений усталеним порівнянням, і є основною, найважливішою детальністю у цьому зображенні, решта засобів уточнюють, доповнюють, підпирають. Згадаймо ще тихо і німо у творенні провідної настроєвої деталі у вступному пейзажі повісті “Лихі люди”. Можна глянути й ширше.
З усіх епітетів у творах Мирного найчастіше повторюються в різних синонімічних і структурних варіантах, панують у соціально-психологічній прозі письменника лихий, темний, кривавий. Саме ці барви найактивніше працюють на ідейний зміст творчості класика, створюють необхідну кольорову гаму для відображення темного життя простолюду в л и-х и й до – і пореформений час, його ненависті до панства і віру в близьку криваву помсту за вікові муки.
Ясна річ, що концентруються вони залежно від проблематики кожного твору. Особливо насичені ними пейзажі та інтер’єри роману “Хіба ревуть воли…”: “Мотря не переставала плакати. Гіркий її плач, стогнання матері зливалися вкупу, носилися по хаті, слались по білих стінах. І темніли вони для дочки й для матері: здавалась темною хата, і світ, що вривався в вікна, чорнів у віччю в них… І стояла в темноті тій ще темніша доля їх – чорна, темна, страшна, з худим, з’їденим нуждою лицем, з злими од голоду очима…” (II, 47).
П’ять (!) слільнокореневих слів та форм прикметника тем. ний посилені ще синонімічними чорнів, чорний у цьому психологізованому описі хати й долі двох жінок. Чоірно-темна епіт, дзація організовує і зміст, і синтаксично-ритмічний “лад, природно (барви сумного обряду) допомагає тонувати опис під народні голосіння.
Можна опертися на щойно наведений текст, послатися на ілюстрації, які наводилися раніше (хоча б “тиха та ясна, весела та щасиа”), дати багато нових, щоб показати, що епітет у Мирного рідше виступає поодинці, а частіше у поєднанні двох, а то й рядами, які діють в плані то уточнення, то розгортання, то посилення. Цьому служить і “кооперація” з іншими тропами, на чому зупинимось трохи далі.
Метафори – перенесення за подібністю – у Мирного здебільшого порівняльного типу. Так що їх можна називати й метафоричними порівняннями. Найчастіше користується він уособленнями: “влізла в землю старенька хата” (II, 41), “обмовляла… сорочка, шапка… натякала” (II, 36); “сонечко.., грало, усміхалося” (II, 64); страх “погнав його [пана] у горниці, а тепер не випускав на двір” (II, 241); “трусилась темнота” (III, 381); “стіни… зступилися” (III, 477); сонячний промінь “стрибнув на личко, цмокнув у жаркі устоньки” (III, 382) і багато подібних.
Схожі твори:
- Перші досвіди Пушкіна в області художньої прози (“Повести Белкина”) Улітку 1827 р. Пушкін починає писати історичний роман “Арап Петра Великого”, а в 1829 р. приступає до прозаїчного роману про сучасність – “Романові в листах”. Обоє добутки залишилися незавершеними. Разом з тим Пушкін одним з перших відзначив успіх і необхідність розвитку в російській літературі й понести. В 1827 р. Пушкін...
- Перші весняні квіти Перші весняні квіти III варіант Як стверджує народ: “Весна – днем красна. Весна всім красна”. З цим важко не погодитись. Але, мабуть особливу увагу навесні привертають весняні квіти. Коли добре пригріває вже весняне сонечко, підсихає в лісі земля, все навколо оживає: дерева, трава, комахи. А які чудові перші весняні пуп’янки,...
- Найкраще сонце світить у рідній стороні (Точність і лаконізм описів природи, їх роль в оповіданні “Дивак” Гр. Тютюнника) Співцем чудової української природи можна назвати Григора Тютюнника. У його творах чимало майстерних описів краєвидів рідної землі. Письменник тонко підмічає стан навколишнього світу. Через описи картин природи митець передає душевні переживання своїх героїв. Не є виключенням і оповідання Григора Тютюнника “Дивак”. Вже з перших рядків цього невеликого твору ми потрапляємо...
- Літературні достоїнства нарисів Чехова Чехов зумів перебороти упередження видавців до короткого оповідання. Чехів співчував товаришам, тому що на собі випробував байдужість критиків і редакторів “солідних” журналів, складне становище письменника, що відійшов від одного літературного середовища й незичливо або поблажливо був прийнятий в іншій. І тому такий зворушливої була допомога, увага, які Чехов робила письменникам,...
- Перші поезії Шевченка Разом з такими творами, як „Причинна” і „Тополя”, з’являється цілком реальна щодо способу трактування теми „Катерина”; поруч яскравих колоритних малюнків історичних, як „Тарасова ніч”, „Іван Підкова” з сумовитим їх жалем за славним минулим України – стоять такі перейняті високою свідомістю, принципові, скажу так, твори, як „На вічну пам’ять Котляревському”, „До...
- Скромність є свідомість свого людського достоїнства Можна посперечатися, який квітка гарніше: горда орхідея, зарозуміла троянда або непримітна у своїй простоті незабудка. До якому з них більше тягнуться душі людей? Можна довго міркувати про те, який людина привлекательнее: одягнений по останній моді, що здається дотепним і ерудованим, але байдужий до чужого горя, або одягнений просто, але елегантно,...
- Достоїнства байок Крилова Хоча Крилов часто використовував сюжети езопа, Лафонтена, Марциала, його добутки абсолютно самостійні. Зрештою й Пушкін не гидував сюжетами французьких, давньогрецьких і давньоримських письменників! Але адже його “Я пам’ятник собі спорудив нерукотворний…” не є самостійним добутком, хоча являє собою вільний переклад з Горация. Справа в тому, що в байках Крилова з’явилося...
- Тема честі й людського достоїнства в добутку А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Можна чудовим образом Виховати в собі людини. В. Г. Бєлінський У будь-якому літературному творі, так чи інакше, у тім або іншому виді ставляться вічні питання – що вважати нормою моральності? Де грань, що відокремлює моральність від аморальності? Чи відрізняються вони взагалі? І майже в будь-якому добутку мовлення, як правило, іде...
- Тема людського достоїнства в повісті А. С. Пушкіна “Постріл” Бережи честь змолоду. Російське прислів’я Не зрячи говорять, що по добутках А. С. Пушкіна можна вивчати психологію людської душі. Чудовий поет і письменник створив целую галерею образів, кожний з яких зі своїм характером, темпераментом, навіть мовленням. Часто Пушкін поміщає своїх героїв у складні ситуації, коли виникає необхідність боротися, Захищаючи честь...
- Панас Мирний – корифей української прози Постать Панаса Мирного захоплює духовною силою і цільністю, непохитністю і постійністю в своїх переконаннях. Його творчість – ціла епоха в історії української літератури. Під його пером проза здійснила перехід від “селянської оповіді” до романів із соціально-психологічним осердям. Народився майбутній письменник 13 травня 1849 р. в Миргороді. У його розвитку й...
- Відповіді до теми: “Панас Мирний – корифей української прози” 1. Які чинники вплинули на формування світогляду Панаса Яковича Рудченка? Письменник народився 1(13) травня 1849 року у місті Миргороді на Полтавщині у родині з сильними традиціями українських національних звичаїв. Мати та нянька Ориш’ка навчили його грамоти. А під час навчання в Гадяцькому повітовому училищі Панас Рудченко зблизився з відомою родиною...
- Перші романи Фуэнтеса Народився в м. Панама в сім’ї дипломата. Протягом 1944-1950 р. учився в Мехіко й Женеві, потім працював у мексиканському столичному університеті, міністерстві закордонних справ, ООН, в 1975-1977 р. був послом Мексики в Парижі, займався журналістикою, багато подорожував по різних сторонах світу. З літературними творами почав виступати із середини 50-х рр....
- Перші уроки народної моралі Основні загальнолюдські моральні норми вироблялися народними масами протягом тисячоліть. Тому важливого значення народній моралі, показові її впливу на формування характеру і світогляду людей надавали майстри слова. З цього погляду заслуговує уваги автобіографічна кіноповість О. Довженка “Зачарована Десна”. Призмою, крізь яку проходили враження і роздуми зрілого художника, стали перші уроки народної...
- Погляд на дуель як на засіб захисту свого людського достоїнства Дуель – двобій, що відбувається за певними правилами парний бій, що має метою відновлення честі, зняття зі скривдженої ганебної плями, нанесеного образою. Таким чином, роль дуелі соціально-знакова. Дуель являє собою певну процедуру по відновленню чести й не може бути зрозуміла поза самою специфікою поняття “честь” у загальній системі етики російського...
- Перші вірші й замітки Твардовского З’являтися в пресі замітки почали з 1925 року. Авторитет юнака зріс. “Це робило мене, – згадує він в автобіографії, – рядового сільського комсомольця, в очах моїх однолітків і взагалі околишніх жителів особою значним”. До молодого сількора стали звертатися із проханнями написати про неполадки, приходили зі скаргами на несправедливість начальства. А...
- Твір-цитати “Перші враження Робінзона від острову” Мало кому відомо, що Даніель Дефо написав за своє життя більше півтисячі творів, серед яких сім романів. Але в усьому світі він відомий як автор одного єдиного пригодницького роману “Робінзон Крузо”, який понад двісті років з задоволенням читають і дорослі, і діти. Життя і незвичайні пригоди Робінзона Крузо, моряка з...
- “Перші хоробрі митці” (В. Еллан-Блакитний, В. Чумак) як явище і міф Ситуація в українській поезії ХІХ-ХХ століть складалася досить своєрідно. Якщо в російській і зарубіжній літературі цієї доби життя відтворювались у формах самого життя, стверджувались активні способи віддзеркалення існуючої дійсності, то українська література знаходилася на шляху пошуку суб’єктивного ставлення до всього, що відбувалося в реальному житті. Одним з чинників, які не...
- “Абетка” Толстого: перші уявлення про життя для дітей “Абетку” – книгу, по якій отримували б перші уявлення про життя і моральні поняття всі діти, від царських до “мужицьких”. У першому виданні “Азбука” вийшла в 1872 році і вона складалася з кількох книг. Але письменник не був задоволений своєю працею і вирішив його удосконалити. “Ця абетка, – писав Толстой,...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння Батьківщині в добутках Г. Р. Державіна, А. Н. Радищева, Д. И. Фонвізіна Д. И. Фонвізіну вдалося показати дійсність такий, яка вона є, але він не вимагав корінних змін соціальних умов. Г. Р. Державін зумів осягнути складність, контрастність навколишнього світу, але ці протиріччя, як правило, не розкривалися їм у соціальному плані. А. Н. Радищев – перший письменник XVIII століття, що вникнул в істоту...
- У пошуках “живого” особи Пушкіна (Перші десятиліття XX століття) В історії життя образа Пушкіна були етапи переломні, як в 30-е роки XIX століття, у другу половину 50-х, на початку 80-х років, коли помітно мінялися відносини до особистості й Творчості Пушкіна. Були інші періоди, коли нові оцінки, прочитання його творчості тільки визрівали. Такими були перші роки нового століття. Відзначений у...