Тема віри у вищі сили в “Колимских оповіданнях” В. Т. Шаламова
У ряді письменників-філософів XX століття Варлам Тихонович Шаламов зайняв своє гідне місце. Його “Колимские оповідання” ( 1954-1973) – спроба поставити й вирішити важливі моральні питання часу, питання зустрічі людини й миру, правди, боротьби людини з державною машиною, боротьби за себе, усередині себе й поза собою. Чи можливо активний вплив на свою долю, що перемелюється зубами пекельної державної машини? У центрі оповідання “Колимских оповідань” – художня картина болісної розтоптаної долі людини XX століття, захопленого в мережі
“. В. Шаламов зобразив не тільки ” за-людяність”, але й “збереження людського”. Письменника залучали люди, що зробили духовний або моральний подвиг Духовний подвиг зробили ті люди, яких табір не зумів зломити, розтоптати, які зуміли протистояти життєвим обставинам, змогли зберегти все людське в собі. До них насамперед Шаламов відносив “религиозников”.
Перш ніж говорити про “религиозниках”, необхідно з’ясувати відношення
” І ще: “Віру в Бога я втратив давно, років у шість… І я пишаюся, що із шести років і до шістдесятьох я не прибігав до його допомоги ні у Вологді, ні в Москві, ні на Колимі”. Шаламов постійно підкреслює те, що він не віруючий. Однак зв’язано це швидше за все з тим, що в ньому живуть одночасно віра й сумнів у справедливість Бога, що допустив несправедливість. Незважаючи на ці заяви Шаламова, тема релігії постійно залучає до себе увага автора.
Прикладом може служити одне із ключових оповідань – “Незвернений”. У ньому повествуется про перші кроки фельдшера. Цікавий діалог автора з лікарем: “- У мене немає релігійного почуття…
– Як? Ви, що прожив тисячу життів? Ви – воскреслий?
У вас немає релігійного почуття? Хіба ви мало бачили тут трагедій? – Хіба з людських трагедій вихід тільки релігійний?” Шаламов упевнений, що вихід можна знайти де завгодно, але тільки не в релігії, тому що такий вихід занадто відірваний від життя й випадковий для письменника. Тема релігії постійно тривожить автора.
По Шаламову, Бога ні, але є віруючі в Бога, і виявляється, що це самі гідні люди з тих, з ким доводилося зустрічатися на Колимі: “Та без-релігійність, у якій я прожив свідоме життя, не зробила мене християнином Але більше гідних людей, чим “религиозники”, у таборах я не бачив. Розтління охоплювало душі всіх, і тільки “религиозники” трималися. Так було й п’ятнадцять, і п’ять років тому” (“Курси”). Оповідання “Апостол Павло” – чергове підтвердження поважного відношення автора до “религиозникам”.
Оповідання відкривається словами: “Коли я вивихнув ступню, зірвавшись у шурфі зі слизьких сходів з жердин, начальству стало ясно, що я прохромаю довго, і… мене перевели помічником до нашого столяра Адамові Фризоргеру…”. Ми без праці можемо зрозуміти, що місце дії – Колима. Фризоргер – німецький пастор, забув одного з апостолів. Він переживав свій учинок, стратив себе.
Цей герой – глибоко набожна людина – зумів завоювати повагу оповідача. Віра його була міцна, бог жив у його душі. На його місці будь-який іншої давно втратив би свою віру, але Фризоргер продовжував молитися, волати до Бога, хоча молитви його не були почуті Але віра стримувала пастора від дурних учинків і слів на адресу його людей, що оточували, допомагала йому залишатися самим собою, зберігати те, що становило основу його колишнього життя, любити, вірити в людей. Оповідач і його друзі не показали, а знищили лист дочки пасторові, у якому була заява, що вона відмовляється від свого батька, “ворога народу”.
“Апостол Павло” закінчується так: “Незабаром мене кудись відвезли, а Фризоргер залишився, і як він жив далі – я не знаю. Я часто згадував його, поки були сили згадувати. Чув його тремтячий схвильований шепіт: “Питер, Пауль, Маркус…””. Описуючи сталінський табір, Шаламов не стільки зосереджує увага на описі голоду, холоду, безправ’я, більшою мірою його цікавить, як ця нелюдська обстановка знецінює не тільки особистість людини, але і його життя Оповідання “Хрест” Шаламов присвятив своєму батькові, що все своє життя присвятив служінню Богові, за що й важко поплатився. В оповіданні повествуется про старого сліпого священика.
Він живе не на Колимі й навіть не в таборі, але в тих же радянських умовах постійних позбавлень, принижень і знущань. Оповідання починається словами: “Сліпий священик ішов через двір, намацуючи ногами вузьку дошку, начебто пароплавного трапа, настелену по землі. Він ішов повільно, майже не спотикаючись, не оступаючись, зачіпаючи чотирикутну свою доріжку”. У своєму житті священик бачив багато горя, смерть віднесла його улюбленого сина, сам він осліп, життя в дітей не зложилася, у будинку нема чого є, але він продовжував вірити в Бога, молитися й сподіватися на краще. Але всі надії звалилися, і священик дістав золотий хрест, єдину його цінність, і розрубив його, щоб купити продуктів.
На такий учинок його спонукало жаль ближнім. Для священика неприпустимо так надходити із хрестом, але заради своєї сім’ї він пішов на це, щоб хоч чимсь допомогти своїм близьким. Священик не втратив віри, не перестав вірити Вбога. Він просто вирішив, що не в цьому Бог.
Цим оповіданням автор ще раз підкреслює величезну повагу до “религиозникам”. Моральним подвигом Шаламов уважав прояв людської участі, уваги в умовах колимского табору. В оповіданнях Шаламова простежується подяка людям: “Я пам’ятаю всі шматки хліба, які я з’їв із чужих, не казенних рук…”. Протягом всіх оповідань письменник невпинно досліджує, що не дає людині втратить божественної іскри. Скупо, але з дивною силою він показує, як швидко втрачає зек дружбу, здатність довіряти, допомагати іншим – все віднімає табір.
“Дружба не зароджується ні в нестатку, ні з лиху, ті важкі умови життя, які, як говорять нам казки художньої літератури, є обов’язковою умовою виникнення дружби, просто недостатньо важкі Якщо лихо й нестаток згуртували, народили дружбу людей, значить це нестаток – не крайня, і лихо невелика” (“Сухим пайком”). Дивно одне: там, де будь-які людські почуття, такі, як відданість, любов, жаль, стають “космічними” поняттями для людей невіруючих, віруючі люди, ці самі “религиозники”, умудрялися зберегти це у своїй душі. Я гадаю, що Шаламов не тільки захоплювався цими людьми, але, можливо, і шкодував про те, що для нього самого життєві обставини вже з малого років закрили рятівний шлях Кбогу.
Схожі твори:
- Ідейно-художні особливості “Колимских оповідань” В. Т. Шаламова У числі літературних величин, відкритих епохою гласності, ім’я Варлама Шаламова, на мій погляд, – одне з найтрагічніших імен у вітчизняній літературі. Цей письменник залишив нащадкам разюче по глибині художності спадщина – “Колимские оповідання”, добуток про життя й людські долі в сталінському Гулаге. Хоча слово “життя” недоречно, коли мова йде про...
- “Табірна” тема в добутках А. Солженицына й В. Шаламова “Табірна” тема в добутках А. Солженицына й В. Шаламова Наша суперечка – не церковний про вік книг, Наша суперечка – не духовний про користь віри, Наша суперечка – про волю, про право дихати, Про вола Господньої в’язати й вирішувати. В. Шаламов “Табірна” тема знову різко піднімається в ХХ столітті. Багато...
- Оповідання “Стланик” В. Т. Шаламова Краще вмерти коштуючи, чим жити на колінах. Оповідання “Стланик” був написаний російським письменником Варламом Тихоновичем Шаламовым у п’ятидесятих роках нашого сторіччя, під час його проживання в Калініна який області, і ставиться до циклу “Колымские оповідання”. Як і багато інших письменників того часу, Вар лам Тихонович став жертвою тоталітаризму. Нескінченні посилання,...
- Тема обманутих надій в оповіданнях А. П. Чехова Сьогодні твору Антона Павловича Чехова многими маститими письменниками, літературними критикамі й простими шанувальниками його таланта по праву считаются одними із кращих зразків сьогодення майстерства зображення людського життя. Звичайного життя, з усіма її плюсами й мінусами, проблемами й радостями, звичками й незначними, на перший погляд, деталями. Герої більшості добутків цього талановитого...
- Тема духовного переродження людини в оповіданнях А. П. Чехова Чехов – майстер короткого оповідання, і предметом дослідження в них найчастіше для письменника стає внутрішній світ людини. Він був непримиренним ворогом вульгарності і міщанства, ненавидів і зневажав обивателів, їх порожню і безцільно життя, позбавлену високих прагнень та ідеалів. Головне питання, яким задається А. П. Чехов протягом усього свого творчого шляху,...
- Короткий відгук про оповідання В. Шаламова Чужий хліб Короткий відгук про оповідання В. Шаламова Чужий хліб. Оповідання ЧХ був написаний в 1967 році, після виходу В. Т. Шаламова з табору. У висновку автор провів у цілому вісімнадцять років, і вся його творчість присвячена темі табірного життя. Відмітною рисою його героїв є те, що вони вже ні на що...
- Аналіз епізоду по романі Н. Г. Чернишевського “Що робити” “Четвертий сон Віри Павлівни” Четвертий сон Віри Павлівни більше необхідний для автора, чим для роману в цілому. Цей епізод – рідка мить Одкровення автора; він ділиться із читачами ідеєю, а може й мрією, що сформулював, пройшовши основну Частину свого життя. З мого погляду, цей шматочок добутку можна виділити в окреме незалежне Ціле. Але разом...
- Роль віри, релігії і церкви в житті людини та народу Роль віри, релігії та церкви завжди була великою у житті людини. Втім, ступінь її впливу на суспільні процеси і конкретних людей відрізнявся залежно від конкретних історичних епох. Якщо згадати минулі роки і ті процеси, які тоді розгорталися, можна з упевненістю говорити про те, що вплив релігії був більшим, ніж сьогодні,...
- Блукання людської душі від пізнання гріхів до набуття віри вдобро Що таке гріх? Поганий людський вчинок, коли людина діє, навмисно користуючись самою волею (бажаючи, вибираючи). Вчинок, який не до вподоби Богові. Першими, хто згрішив, були, за біблійними переказами, Адам і Єва, Каїн та Авель. Августин Блаженний називав гріхом будь-яке слово, вчинок чи бажання, що суперечить вічному закону. Богослови називають гріхом...
- Що робити характеристика образа Віри Павлівни (Розальской) ЩО РОБИТИ? З оповідань про нових людей (Роман, 1863) Віра Павлівна (Розальская) – головна героїня. “…Висока струнка дівчина, досить смаглява, із чорними волоссями – “густі гарні волосся”, із чорними очами – “ока гарні, навіть дуже гарні”, з південним типом особи – “начебто з Малороссии; мабуть, скоріше навіть кавказький тип, нічого,...
- Дві віри – селянина Мирона Катранника й більшовика Григорія Остроходина Роман В. Барки “Жовтий князь” – перше в українській літературі великий прозаїчний добуток про голодомор 1933 року. Василь Барка – український письменник. Переживши страшні роки голодомору 1933 року, після еміграції за кордон написав роман “Жовтий князь” про ці страшні події. Назва роману символічне: образ “жовтого князя” – це образ демона...
- Герой нашого часу характеристика образу Віри Віра – персонаж повести “Княжна Мери”, світська пані, коханка Печорина. Віра грає помітну роль в сюжеті повісті, беручи участь в двох “любовних трикутниках”(Грушниц-кий – Мери – Печорин; В. – Печорин – Мери). З одного боку, завдяки стосункам Печорина з В. і її роздумам пояснюється, чому Печорин, “не стараючись”, здатний непереможно...
- Трагедія людини в оповіданнях Бабеля За пафосом революції Бабель розглянув інший її лик: він зрозумів, що революція – це екстремальна ситуація, що оголює таємницю людини. Те, що стало дозволеним в екстремальній ситуації революції, показує Бабель, накладає печатку на майбутніх людей У новелі “Лист” історія про те, як “кінчали” спочатку брата Федю, а потім “папашу”, на...
- Утвердження сили народного духу в поемі “Енеїда” Поема І. П. Котляревського “Енеїда” побачила світ у ті часи, коли на українській землі все більше і більше посилювався національний гніт Росії. У дискусіях про український народ досить поширена була думка про те, що, мовляв, немає українського народу, що це лише плем’я без своєї мови, яке живе на “окраїні” Російської...
- “Різдвяна пісня у прозі” Чарльза Діккенса – прояв віри в добру суть людини Англійський письменник-реаліст, найвідоміший представник соціально-побутової прози XIX століття. Г. Честертон зазначав, що Діккенс мав два великі таланти – вміння писати смішне та вміння змальовувати жахливе. Все це дійсно відображається в “Різдвяній пісні”. Основою сюжету різдвяної казки є диво святкової ночі. Відбувається якась подія – і починається духовне відродження людини, яка...
- Поетичний символ віри Ліни Костенко Ліни Костенко – це непереставна робота думки в прагненні осягнути вічність і безкінечність, це болісне намагання серця вмістити в себе любов і ненависть, ніжність і нещадність, це протест – може, і зарані приречений на поразку. Поезія Ліни Костенко – це сплав інтелекту і темпераменту. Лише вона вміє відкривати зовсім несподівані...
- Фантастичне в оповіданнях Эдгара По Не всякий читач, заворожений діловим стилем автора, відразу зрозуміє, що “Незвичайна пригода якогось Гансу Пфааля” (1835) – дотепна імітація наукового звіту, де встановлені вченими реальні факти перемішані з нарочито курйозними міркуваннями в дусі стародавніх фантастичних романів, які й критикуються в примітках автора. Герой досягає Місяця на повітряній кулі з герметичною...
- “Роль віри, релігії, церкви в житті народу, людини” Віра, релігія і церква грає важливу роль в житті народу, людини. Місце і значення релігії в суспільстві визначаються виконуваними нею функціями, до яких можна віднести регулятивну, виховну, світоглядну, компенсаторну, комунікативну, інтеграційну, культурну. Безумовно, найважливішою функцією релігії є регулювання поведінки людей і соціальних груп. Регулятивна функція релігії грунтується на акумульованому нею...
- Дві віри – селянина Мирона Катранника і більшовика Григорія Остроходіна Твір за романом В. Барки “Жовтий князь”. Роман В. Барки “Жовтий князь” – перший в українській літературі великий прозовий Твір про голодомор 1933 року. (Василь Барка – український письменник. Переживши страшні роки голодомору 1933 року, після еміграції за кордон написав роман “Жовтий князь” про ці страшні події. Назва роману символічна:...
- Поєднання язичницької віри та християнства в календарно-обрядовій пісні Серед жанрів усної народної Творчості найпопулярнішим і найулюбленішим є пісня. Завжди лунає – в свята, в будні, в години праці… Українська душа невіддільна від пісні. Багато хто своє зачарування Українською піснею перетворив на професію. У пісні відбита не лише висока духовність народу, його лексичне багатство, а й хронікальний розвиток цього...