Тема подвигу в одному з творів літератури
Герой, героїзм, героїчний… Ці слова з дитинства входять у наше життя, формуючи в людині риси громадянина і патріота. Важлива роль у цьому процесі належить російській літературі, в якій зображення подвигу людини було і залишається традиційним ще з часів “Слова о полку Ігоревім” і “на морі”. У російській літературі XX століття подвиг людини виявляється тісно пов’язаним з темою Великої Вітчизняної війни, що стала воістину “народною війною” для наших співвітчизників.
Серед пройшли цю війну було багато майбутніх письменників:
Добровольцем Великої Вітчизняної, які пройшли її від початку до кінця, став і Борис Львович Васильєв, автор багатьох книг, присвячених цій святій для кожного темі.
Найбільшою популярністю користується повість Б. Васильєва “А зорі тут тихі…”, в якій з особливою проникливістю виражена думка про несумісність війни з природою людини, тим більше жінки, покликаної дарувати життя.
Але мені хотілося б у своєму творі звернутися до роману Б. Васильєва “В списках не значився”, який був опублікований в журналі “Юність”
У центрі роману – доля молодого лейтенанта Миколи Плужникова, який прибув до місця служби – в Брестську фортецю – пізно ввечері 21 червня 1941, а тому й не встиг потрапити в список складу гарнізону, але став згодом останнім захисником героїчної фортеці.
“У списках не значився” – це історія становлення героїчного характеру, мужніє у вогні війни.
Роман композиційно ділиться на три частини, хронологічно що продовжують один одного.
Отже, Коля Плужников прибуває в Брестську фортецю в ніч на 22 червня 1941 року. Він майже ще хлопчик, дуже наївний і безпосередній. Але в цій наївності укладена, мені здається, велика правда часу, який Б. Васильєв малює, уникаючи й натяку на модернізацію, осучаснення минулого на догоду моді, влади і т. п.
Коля щиро впевнений, що відома повідомлення ТАРС, в якому чутки про початок війни названі провокацією, вичерпує всі проблеми: “У нас з Німеччиною договір про ненапад. Чутки про концентрацію німецьких військ у нашого кордону… є результатом підступів англо-французьких імперіалістів “. А на питання про те, чи буде війна, юнак швидко відповідає: “Це буде швидка війна. Найголовніше – це вирішальна могутність Червоної Армії. На ворожій території ми завдамо ворогові нищівного удару “. Нам, людям початку XXI століття, що знають про тяжкі відступах Червоної Армії в 1941 році, про страшний харківському оточенні 1942 року, ці слова героя неможливо читати без гіркої посмішки.
Але не для того, щоб посміятися, Б. Васильєв вводить на сторінки роману свого Колю Плужникова. Це, якщо хочете, вихідний момент в розвитку героя.
Війна різко змінює життя і свідомість Миколая. Ціною тяжких помилок, пізнавши високу любов і низька зрада, Плужников приходить до розуміння того, що від його особистої участі залежить багато чого.
Не відразу вдалося пройти Миколі ту “науку ненависті”, про яку писав М. А. Шолохов. У другій частині роману відбувається перехід героя в новий стан: перетворення хлопчика у воїна, в “товариша командира”.
Однак мені здається, що перша і друга частини є своєрідною зав’язкою до третьої частини. Ось коли загинули всі друзі Плужникова, коли він залишається єдиним діючим бійцем у зайнятою, але непереможеної фортеці, розгортається основна дія роману. Різко змінюється тон і навіть ритм оповіді, йдуть драматичні ноти військового сюжету, зникають описи бойових епізодів; виникає високий психологічний сяють, на зміну драмі приходить висока, що перетворює юнака у Героя трагедія, кульмінацією і розв’язкою якої одночасно стає остання глава роману. Звідси й урочистість, і особливий, значущий сенс кожної фрази.
Нескорений син нескореної батьківщини не відчуває себе переможеним. Брестська фортеця не впала, а просто закінчились кров’ю, і Плужников – остання її крапля. Він вище смерті, виходить, вище забуття.
Напівживого, голодного Плужникова бояться фашисти: “Біля входу в підвал стояв неймовірно худий, вже не мав віку людина…, довге сиве волосся стосувалися плечей. Він стояв, суворо випроставшись… і, не відриваючись, дивився на сонце осліплими очима. І з цих немиготливі, пильних очей нестримно текли сльози “.
Подвиг Плужникова настільки високий, що він вражає навіть ворогів. Коли він ішов до санітарній машині, “раптом німецький генерал, клацнувши каблуками, скинув руку до козирка. Солдати витягнулися і завмерли “. Але той, кому віддавали честь вороги, вже нічого не бачив. Він був вище слави і вище смерті. “Він йшов гордо й уперто, як жив, і впав лише тоді, коли дійшов”.
Неможливо читати без сліз цю останню главу роману, у якій автор жодного разу не назвав свого героя на ім’я. На початку роману він був для нас Колею Плужниковим, потім “товаришем командиром”, а прощаємося ми з невідомим російським солдатом, чиє ім’я навіки залишилося в народній пам’яті, хоча сам він і в списках не значився.
Я думаю, що тема подвигу вічно буде існувати в російській літературі не тільки тому, що пам’ять про героїв не вмирає в наших серцях, а й тому, що в наші дні, на жаль, знову гинуть дев’ятнадцятирічний хлопці, а матері знову надягають траурні одягу.
Схожі твори:
- Тема сім’ї в одному з добутків росіянці літератури Тема сім’ї в одному з добутків російської літератури. Роман Лева Толстого ” Війна й мир” один із кращих добутків російської літератури XIX сторіччя. Цей добуток з’явився, за словами відомих письменників і критиків, найбільшим романом у світі. Товстої писав: “В “Війні й світі” любив я думка народну, а в “Ганні Корениной”...
- Тема совісті в одному з добутків російської літератури. Тема совісті у творах Достоєвського 8. Тема совісті в одному з добутків російської літератури. Тема совісті у творах Достоєвського. Що ж таке совість у розумінні Достоєвського? Вирішальне значення в Достоєвського має питання: наскільки людина щира і якого ступеня людства він досяг. Байдуже як пройшло це очищення Ніяка розпуста не ганьбить, і ніякий злочин не губить:...
- “Ствердження величні визвольного подвигу народу в творах української літератури” Одна з провідних традиційних тем в українській літературі є тема історичного розвитку і ствердження величі визвольного руху українського народу. Одним з перших творів про боротьбу слов’ян проти загарбників є відоме усім нашим сучасникам “Слово о полку Ігоревім”, твір, який висвітлює події, пов’язані з походом князя Ігоря Святославича на половців. Особливу...
- Прийом антитези в одному з добутків російської літератури XIX століття У літературі під антитезою мають на увазі художній прийом, що припускає різко виражене протиставлення яких-небудь понять або явищ. Антитеза стає одним із провідних засобів у побудові добутку А. С. Пушкіна ” Капітанська дочка “. Протиставлення звучить уже в самій назві роману. Наголос як би падає на слово “дочка”, зміст якого...
- Майстерність реалістичного зображення життя в одному з добутків російської літератури XX століття Ви, росіяни, міцно любите Шолохова, але все-таки повністю не можете представити, ким він є для всього людства… Жан Катала Коли мені було вісім років, я побувала в станиці Вешенської, батьківщині нашого великого письменника-реаліста Михайла Шолохова. Дотепер не можу забути красу донського степу, що так яскраво описав він у своїх добутках,...
- Проблема пошуку істини в одному з добутків російської літератури Яка вдала тема для випускного твору! Для кожного з нас, що закінчують школу, настала пора вибору й Теми твору, і майбутньої професії, і життєвих пріоритетів. І кожному хочеться, щоб цей вибір був щирим, сьогоденням, вірним. Але що таке “істина”? У математику, наприклад, є таке поняття, як щире рішення завдання. Коли...
- Роль антитези в одному з добутків російської літератури XX століття Відомо, що термін “антитеза” відбувся від грецького слова “протилежність”. Це стилістична фігура, заснована на різкому протиставленні образів і понять. Для письменників дев’ятнадцятого століття був істотний сам факт зміни одних антитез іншими, що знаменує зрушення у свідомості письменника, хоча сама значеннєва контрастність не усувається. Сучасна Література користується антитезою більш витончено. Повернемося...
- Мистецтво створення характеру. (По одному з добутків російської літератури XIX століття – А. С. Пушкін. “Кам’яний гість”) Традиційний Дон Жуан із самого початку був протипоставлений усьому світу. Пушкінський Дон Гуан на початку трагедії – плоть від плоті свого миру й живе в повній згоді з ним. Недарма в Мадриді на кожному перехресті з ним може зустрітися “…свій же брат, нахабний кавалер, зі шпагою під пахвою й у...
- “Щастя й радість життя в правді…” А. П. Чехов. (По одному з добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Капітанська дочка”) Багато подій, описані в романі, не мали вирішального значення для історії, але, незважаючи на це, можна говорити про героїв Пушкіна як про справді великих людей. Головний герой роману, від імені якого ведеться оповідання, із самого початку сприймається не дуже серйозно. Немудра біографія цього молодого пана-недоуки не дає можливості побачити в...
- Проблеми екології в одному з добутків російської літератури XX століття “Прощання із Запеклої” – книга про те, що взаємини людини й землі – проблема не звичайна, а глибоко моральна. Не випадково слова “Батьківщина”, “народ”, “джерело”, “природа” – одного кореня. У повісті образ Батьківщини незмінно пов’язаний з образом рідної землі. Матера – це й острів, і древня деревенька з такою же...
- Віра в людину і її втілення в одному з добутку росіянці літератури Тема добра й зла вічна тема в літературі. Доти, поки буде жити людина, доти буде йти боротьба добра й зла. І завжди, за всіх часів будуть жити люди, що проповідують добро. От і роман М. Булгакова ” Майстер і Маргарита ” присвячений цій темі. Дивною особливістю жанру цього добутку є...
- (Ф. М. Достоєвський). (По одному з добутків російської літератури XIX століття.) “Що краще – істина або жаль?” Людина – от правда! Треба поважати людини! М. Горький Навряд чи хтось стане сперечатися, що Горький – гуманіст і великий письменник, що пройшов більшу школу життя. Його добутки написані не на догоду читаючій публіці – у них відбиті правда життя, увага й любов кчеловеку....
- Прийоми комічного і їхня роль в одному з добутків російської літератури XIX століття Прийоми комічного і їхня роль в одному з добутків російської літератури XIX століття Відкриємо тлумачний словник Даля: ” Комізм – смішне, забавне, потішне в події або в співвідношеннях людей; гумор, гострота”. В основі комічного завжди лежить якась невідповідність, порушення правильних пропорцій. Ця невідповідність може бути на язиковому рівні (алогізми, нісенітниці,...
- Роль внутрішнього монологу в створенні характеру героя. (По одному з добутків російської літератури XIX століття) Внутрішню, котра, як правило, виливається в монолог героя. Я б хотіла розглянути добуток А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” – перший російський роман, що починається із внутрішнього монологу: “Мій дядько самих чесних правил Коли не в жарт занедужав, Він поважати себе змусив И краще видумати не міг. Його приклад іншим наука,...
- Вивчення епічних творів світової літератури Епос (грецьк. слово, розповідь) – оповідний рід літератури. Програма пропонує для вивчення учням загальноосвітньої школи твори різних літературних родів. Кожен з них має своє визначення і особливості, які й зумовлюють різні підходи до їх осягнення. Отже, бачення і розуміння особливостей кожного літературного роду необхідні для його ефективного дослідження. На відміну...
- Традиційне й новаторське в одному з добутків російської літератури XIX століття. (А. С. Пушкін “Заметіль”) Сюжет також являє собою розроблену схему добутку на противагу фабулі, що є схемою подій. Відзначимо два найбільш істотні моменти в сюжеті “Заметілі”: А) За рахунок “фігури умовчання” у новелі створюється “таємнича ситуація”: до самої розв’язки не відомо, що довідався Володимира надворі священика (“Яка звістка очікувала його!” Яке ж? Умовчання…), який...
- Утвердження величі ратного подвигу і гнівний осуд війни у романі О. Гончара “Прапороносці” Звістка про війну ввірвалась у життя Олеся Гончара, коли той був студентом. Маючи можливість евакуюватись, він, однак, пішов у райком комсомолу, щоб стати бійцем добровільного студентського загону. Пройшовши війну, виконавши свій обов’язок перед Батьківщиною, Гончар прагнув якнайскоріше виконати ще один свій обов’язок – обов’язок письменника – “скоріше вилити на папір...
- Проблема подвигу й зрадництва під час війни Війна – це лихо не однієї людини, не однієї сім’ї й навіть не одного міста. Це лихо цілої країни. І саме таке нещастя відбулося з нашою країною, коли в 1941 році фашисти без попередження оголосили нам війну. Війна… Тільки від однієї вимови цього простого й немудрого слова завмирає серце й...
- Майстерність у побудові сюжету. (По одному з добутків російської літератури XIX століття. – А. С. Пушкін. “Бенкет під час чуми”) Мир “Скупого лицаря” дуже широкий: сценічними й – особливо – внесценическими образами відтворена майже пластично відчутна картина Європи епохи пізнього середньовіччя. В “Моцарте й Сальери” два музикантів живуть у світі мистецтва, начебто б тільки про нього й говорять. В “Кам’яному дст” перед нами з’являється всього лише “імпровізатор любовної пісні” –...
- Майстерність у побудові діалогу. По одному з добутків російської літератури XIX століття – А. С. Пушкін ‘Моцарт і Сальери” У першому ж діалозі Сальери доводить на прикладі всього свого життя, що ніколи не був заздрісником. Чому саме Моцарт так змінив характер літнього вже Сальери, допоміг пробудитися в ньому невідомому раніше почуттю заздрості? Та й заздрість пі це? Чи не ховає Сальери під цим пригожим у цьому випадку прийменником інше...