Сюжетно-композицнонная організація оповідання (“котлован” Платонов)
Сюжетно-композицнонная організація оповідання (“котлован” Платонов) У самому загальному виді події, що відбуваються в “Котловані”, можна представити як реалізацію грандіозного плану соціалістичного будівництва. У місті будівництво “майбутнього нерухливого щастя” пов’язане зі зведенням єдиного загальпролетарського будинку, “куди ввійде на поселення весь місцевий клас пролетаріату”. У селі будівництво соціалізму складається в створенні колгоспів і “ліквідації куркульства як класу”. “Котлован”, таким
Здавалося б, на короткому просторі ста сторінок неможливо детально розповісти про великомасштабні, переломні події цілої епохи. Калейдоскопичность швидко мінливих сцен оптимістичної праці суперечить самій суті платоновского бачення миру – повільна й вдумливого; панорама з висоти пташиного польоту дає подання про “цілісний масштаб” – але не про “частку Макарі”, не про людську особистість, залученої в круговорот історичних подій. Строката мозаїка фактів
Невелика кількість конкретних подій, кожне з яких у контексті всього оповідання виконано глибокого символічного значення, – такий шлях збагнення справжнього змісту історичних перетворень в “Котловані”. Сюжетну канву повести можна передати в декількох реченнях. Робітник Вощев після звільнення із заводу попадає в бригаду грабарів, що готовлять котлован для фундаменту загальпролетарського будинку
Бригадир грабарів Чиклин знаходить і приводить у барак, де живуть робітники, дівчинку-сироту Настю. Двоє робітників бригади за вказівкою керівництва направляються в Село – для допомоги місцевому активу в проведенні колективізації. Там вони гинуть від рук невідомих кулаків. Прибулі в село Чиклин і його товариші доводять “ліквідацію куркульства” до кінця, сплавляючи на плоті в море всіх заможних селян села
Після цього робітники вертаються в місто, на котлован. Захворіла Настя тої ж уночі вмирає, і одна зі стінок котловану стає для неї могилою. Набір перерахованих подій, як бачимо, досить “стандартний”: практично будь-який літературний Твір, у якому зачіпається тема колективізації, не обходиться без сцен розкуркулювання й розставання середняків зі своєю худобою й майном, без загибелі партійних активістів, без “одного дня перемігшого колгоспу”.
Згадаємо роман М. Шолохова “Піднята цілина”: з міста в Гремячий Балка приїжджає робітник Давидов, під керівництвом якого проходить організація колгоспу. “Показове” розкуркулювання дається на прикладі Тита Бородіна, сцена прощання Середняка зі своєю худобиною – на прикладі Кіндрата Майданникова, сама ж колективізація закінчується загибеллю Давидова. Однак у платоновском оповіданні “обов’язкова програма” сюжету колективізації споконвічно виявляється в зовсім іншому контексті. “Котлован” відкривається видом на дорогу: “Вощев… вийшов назовні, щоб на повітрі краще зрозуміти своє майбутнє
Але повітря було порожнє, нерухливі дерева дбайливо тримали жару в листах, і нудно лежав пил на дорозі…” Герой Платонова – мандрівник, що відправляється на пошуки істини й сенсу загального існування. Пафос діяльного перетворення миру поступається місцем неспішному, із численними Зупинками, руху “замисленого” платоновского героя. Звична логіка підказує, що якщо добуток починається дорогою, то сюжетом стане подорож героя. Однак можливі очікування читача не виправдуються
Дорога приводить Вощева спочатку на котлован, де він на якийсь час затримується й з мандрівника перетворюється в грабаря. Потім “Вощев пішов в одну відкриту дорогу” – куди вона вела, читачеві залишається невідомо. Дорога знову приводить Вощева на котлован, а потім разом із грабарями герой відправляється вдеревню.
Кінцевим пунктом його подорожі знову стане котлован. Платонов немов би спеціально відмовляється від тих сюжетних можливостей, які надаються письменникові сюжетом мандрівок. Маршрут героя постійно збивається, він знову й знову вертається до котловану; зв’язку між подіями увесь час порушуються. Подій у повісті відбувається досить багато, однак твердих причинно-наслідкових зв’язків між ними немає: у селі вбивають Козлова й Сафронова, але хто й чому – залишається невідомо; Жачев відправляється у фіналі до Пашкину – “більш уже ніколи не вернувшись на котлован”.
Лінійний рух сюжету заміняється крутінням і топтанням навколо котловану. Важливе значення в композиції повести одержує монтаж зовсім різнорідних епізодів: активіст навчає сільських жінок політичній грамоті, ведмідь-молотобоєць показує Чиклину й Вощеву сільських кулаків, коня самостійно заготовливают собі солому, кулаків прощаються один з одним перед тим як відправитися на плоті в море. Окремі сцени, взагалі можуть здатися невмотивованими: другорядні персонажі зненацька з’являються перед читачем великим планом, а потім так само зненацька зникають (приведіть приклади таких епізодів).
Гротескна реальність запам’ятовується в черзі гротескних картин. Поряд з подорожжю, що не відбулася, героя | Платонов уводить у повість сюжет, що не відбувся, будівництва – загальпролетарський будинок стає грандіозним міражем, покликаним замінити реальність. Проект будівництва споконвічно утопичен: його автор “ретельно працював над вигаданими частинами загальпролетарського будинку”. Проект гігантського будинку, що обертається для його будівельників могилою, має свою літературну історію: він асоціюється з величезним палацом (у підставі якого виявляються трупи Филемона й Бавкиды), що будується в “Фаусті”, кришталевим палацом з роману Чернишевського “Що робити?
” і, безумовно. Вавилонською вежею. Будинок людського щастя, за будівництво якого заплачено слізьми дитини, – предмет міркувань Івана Карамазова з роману Достоєвського “Брати Карамазовы”. Сама ідея Будинку визначається Платоновым уже на перших сторінках повести: “Так могили риють, а