Співвідношення помсти й справедливості в трагедії У. Шекспіра “Гамлет”
1. Джерела сюжету. 2. Християнські і язичеські погляди на помсту й справедливість. 3. Зміст трагедії В. Шекспіра. Ви чули, що сказано:”око за око, і зуб за зуб”.
Євангеліє від Матфея Сюжет трагедії У. Шекспіра “Гамлет” древен, як мир: узурпатор убиває шляхетного правителя й захоплює владу над країною, а синові вбитого має бути відновити справедливість, покаравши вбивцю батька. Якщо спадкоємець загиблого короля впорається із цим завданням, нагородою йому стануть трон батька й “голосна слава діянь гідних”. Саме так і виглядає сюжет,
Убивця захопив його престол і женився на вдові. Син убитого, принц Гамлет, задумав помститися вбивці батька, але до пори до часу причинявся божевільним, щоб не викликати зайвих підозр. Король-Узурпатор і його прихильники спробували погубити Гамлета, але їм це не вдалося Зрештою Гамлет перемагає всіх своїх ворогів: прихильники його дядька гинуть у полум’ї, а вбивці батька принц сам відрубує голову.
(Потрібно помітити, що події, описані в цьому переказі, на думку дослідників, швидше за все ставляться до IX століття.) Саме таким, простим і прямим, як удар меча, і було розуміння справедливості в язичеському світі. Гамлет не тільки має повне право покарати вбивцю батька, це його священний обов’язок, як сина і як принца, спадкоємця престолу, тобто носія законності. Людина, що не помстилася за вбивство кревного родича, не міг розраховувати на повагу й покору інших людей і, що набагато важливіше, втрачав право на допомогу з боку богів, тому що обов’язок кревної помсти встановлена ними.
Але дія трагедії Шекспіра, мабуть, ставиться до набагато більше пізніх часів, чим древня легенда про Гамлета. Наприклад, університет у Виттенберге, що згадується в трагедії, був заснований лише в XVI столітті. І замок ельсинор, у якому розвертаються події трагедії, теж був вибудуваний у цей час. Іншими словами, дія трагедії відбувається в християнському світі.
Що це означає? Так те, що багато духовних цінностей істотно змінилися. Однак людська натура змінилася мало, і взаємини між людьми теж. Тому виникає протиріччя між християнським навчанням і земними реаліями.
Христос учив прощати ворогів своїх. Гамлет Шекспіра – християнин. Так у чому ж складається його борг: у прощенні вбивці батька або в помсті?
Отут і виникає протиріччя. Безсумнівно, що з юридичної точки зору вбивця повинен бути покараний: також безсумнівно, що покарання злочинця є обов’язком сина й спадкоємця престолу. Потрібно помітити, що християнська релігія зовсім не призиває залишати вбивць без земного покарання, передаючи їх “справи” на розгляд лише Вищого суду.
Різниця між християнським і язичеським розумінням справедливості полягає в наступному: якщо для язичника справедливість і помста практично були синонімами в ситуаціях, подібних тієї, що описано в “Гамлеті”, те для християнина синонімами справедливості повинні стати суд і закон, а помста – діяння, по суті справи, рівноцінна злочину. Але є чи в Гамлета можливість залучити вбивцю батька до відкритого суду? Клавдій – король, носій влади й гарант справедливості в країні. У який суд може звернутися син убитого короля? Таким чином, ми бачимо, що обставини толкаютгамлета на шлях язичеської помсти, що по ідеї повинна бути неприйнятної для християнина.
От протиріччя, якого не знав і не міг знати Гамлет із древньої легенди! Помста в язичеському світі, якщо вона має законну підставу, благословляється самими богами; а в трагедії Шекспіра виходить так, що помста Гамлета, незважаючи на те, що вона, безсумнівно, справедлива, навряд чи може вважатися діянням, бажаним Богові. Батько Гамлета вмер без покаяння, і спадкоємець загиблі думає, що найкращою помстою дядькові буде раптова смерть: Так чи помста це, якщо негідник Випустить дух, коли він чистий від скверни И весь готовий до далекого шляху? Немає. Назад, мій меч, до боле страшної зустрічі!
Коли він буде в гніві або п’яний… Рубай його, щоб він звалився в пекло Ногами нагору, весь чорний від пороків. Розглядаючи складне питання про співвідношення помсти й справедливості, ми виявляємо в трагедії Шекспіра дія долі.
Герой робить те, що повинен, і все-таки він приречений, і приречені всі, кого він любить або ненавидить. У чому ціль Гамлета? Покарати вбивцю батька, свого дядька Клавдія. Гамлет зовсім не хотів убивати Полонію, батька Офелии, і все-таки зробив це, думаючи, що в кімнаті матері ховається його ворог Клавдій.
Ще менше Гамлет хотів би заподіяти зло самої Офелии, однак саме його випадкове вбивство Полонію стає причиною божевілля, а потім і загибелі дівчини. Так Гамлет, прагнучи помститися за батька, сам викликає на себе помста Лаерта. Він точно так само (по язичеському кодексі честі) зобов’язаний помститися за смерть батька, як і Гамлет. Однак Лаерт, переслідуючи справедливу мету (знов-таки з погляду язичника), вибирає невартий шлях здійснення мести. У Середні століття нерідко практикувалися судові двобої: уважалося, що переможцем з них повинен вийти той, на чиїй стороні правда.
Але Лаерт опоганює священна справа справедливості й мести тим, що бере собі в помічники отрута. Таким чином, він стає не месником, борцем за справедливість, а вбивцею, таким же, як і Клавдій. А, виходить, і Лаерт заслуговує кари. Але, з іншого боку, як дотепно помітив Гамлет, “якщо обходитися з кожним по заслугах, хто піде від пороття? ” Наївному й жорстокому прагненню до кривавої справедливості християнство протиставляє милосердя.
Однак найчастіше у світі й серцях людей для нього немає місця. Крім основної сюжетної лінії в трагедії Шекспіра паралельно розвертаються й інші події. Вони стосуються доль Розенкранца й Гильденстерна, а також уже згаданого Полонію.
Але що можна додати до того, що сказано Шекспіром вустами Гамлета? …Їхній кінець – Нагорода за пронозливість. Підлеглий, Не сунься між старшими в момент, Коли вони один з одним зводять рахівницю. Розенкранц і Гильденстерн, які колись були друзями Гамлета, погоджуються брати участь у диявольському задумі короля, вознамерившегося погубити спадкоємця свого вбитого брата.
За це вони й поплатилися. А Полоній приймав занадто активну участь у підступах короля-узурпатора, убивці законного правителя, проти законного спадкоємця престолу. Заради того, щоб вислужитися перед новим володарем Данії, спритний придворний, не коливаючись, готовий ризикнути щастям дочки й власною шкірою. І результат, як говориться, у наявності…
Фінал трагедії Шекспіра, по суті, є апофеозом справедливості: Гамлет нарешті розрахувався з королем за смерть батька, а з Лаертом – за власну кончину; однак і Гамлета наздоганяє кара за ненавмисне вбивство Полонію й загибель Офелии.
Схожі твори:
- Визначте і прокоментуйте головні морально-філософські мотиви трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” У трагедії Шекспіра “Гамлет” зображений новий на той час тип героя – герой-гуманіст. Протягом твору Гамлет намагається вирішити складні морально-етичні проблеми, дійти істини. Він робить свої вчинки на основі філософських міркувань. Одним з головних морально-філософських питань, які хвилюють Гамлета, є питання помсти. Помститися вбивцеві свого батька, покарати зло, і тим...
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Головні образи трагедії В. Шекспіра “Гамлет” “Гамлет” – один з найвагоміших творів світової літератури за всі часи її існування. Система образів, майстерно вибудувана автором, дозволяє якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо зрозуміти, що кожен з образів, змальованих у творі, далеко не однозначний. І справді – обговорюючи в класі трагедію “Гамлет”, у нас виникали...
- Вічні проблеми добра і зла в трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” На початку XVII століття зіткнення світу, в якому панують “сила золота і згубні пристрасті”, зі старим світом жорстокого феодального насильства похитнули світлу віру гуманістів у торжество добра, людяності, честі. Саме в ті часи англійський драматург Вільям Шекспір створює свій найбільш філософський і найпроблемніший твір – трагедію “Гамлет”. Принц Гамлет, головний...
- Жіночі образи в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Значення жіночих образів. 2. Гертруда, королева Данії. 3. Офелия, дочка Полонію У трагедії У. Шекспіра “Гамлет” дуже мало жіночих образів, що обумовлено самим сюжетом – сина повинен помститися вбивці свого батька, рідному дядькові. Проте образи Гертруди, королеви Датської, і Офелии, дочки королівського радника Полонію, грають у трагедії досить значиму...
- “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І нелише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну карміну життя, долі багатьох людей, порушив складні...
- Другорядні героі трагедії Шекспіра “Гамлет” Майже кожен другорядний герой трагедії Шекспіра, реалізуючи свою життєву мету, потрапляє в ситуацію протистояння з Гамлетом. Утворі є кілька яскравих прикладів, які свідчать про смертельну рішучість молодого героя реалізувати своє завдання і прискорити прихід та становлення нового. На шляху захисту моралі першою жертвою Гамлета стає Полоній – канцлер колишнього і...
- Шекспірівське питання у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Данський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І не лише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну картину життя, долі багатьох людей, порушив складні філософські та моральні питання. Відкритя людиною для себе...
- Філософська глибина та гуманістична наснага трпгедії Шекспіра “Гамлет” Дослідники творчості Шекспіра стверджують, що в історії мистецтва немає іншого прикладу такої стійкої і тривалої популярності п’єси, ніж популярність шексіїірівеького “Гамлета”. Майже триста років ця трагедія ставиться на сценах театрів усього світу. І кожне покоління, люди різних національностей шукають у ній відповіді на питання, що їх турбують. Секрет такого постійного...
- Філософсько-етична проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” І. “Гамлет” – одна з найголовніших “стривожених” трагедій. “Стривоженими” назвали п’єси, які з’явилися наприкінці XVІ століття на англійській сцені і які відбивали тривогу з приводу подій часу. П’єса найбільш повно відтворює кризу гуманістичної ідеології Ренесансу, оскільки відображає наступ нової нелюдської моралі, уособленням якої є король Клав-дій. Отже одна з головних...
- Гамлет – ідеальний герой свого часу (за однойменною трагедією В. Шекспіра) І. Гамлет – головний герой трагедії В. Шекспіра (відтворена епоха Відродження; в XVІ ст. народжується новий ідеал людини – за стосунками, за поглядами, за моральними якостями). ІІ. Гамлет – людина свого часу, людина на всі часи. 1. Життя Гамлета до зображення подій (Гамлет – спадкоємець королівського трону, навчався у Віттенберзькому...
- Гамлет У. Шекспіра – трагедія розбудженого свідомості Середньовіччя закінчилося. Феодальна епоха, де головними достоїнствами вважалися вірність сюзерену і військова доблесть, змінилася новим періодом історії. Настав час нових ідей, цінностей, починань. Тепер на перше місце виступали підприємливість, вміння пристосовуватися до будь-яких умов, вести прибуткові справи. У цю складну епоху жив і творив Шекспір. Геніальний драматург не міг залишатися...
- Самотність головного героя у трагедії Шекспіра “Гамлет” Самотність головного героя трагедії стає очевиднішою. Надія читача на підтримку Гамлета в його боротьбі віддії. до дії дедалі примарніша. Поява Розенкранца і Гільден-стерна тільки посилює розчарування. За літературознавчою традицією, ці персонажі розглядаються як друзі Гамлета, котрі зрадили його, змовившись з владою. “Граючи до певного часу роль друзів, – читаємо у...
- Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 60 Тема. Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії Мета: ознайомити з історією створення трагедії “Гамлет”; пригадати визначення трагедії; з’ясувати, ким виступають у п’єсі її герої; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне...
- Добро й зло в трагедії Шекспіра “Гамлет” Перед Гамлетом мир з’являється як “дикий сад, що заріс бур’яном”, у якому зріє все, що в природі є дурного й грубого. Причина такого світосприймання полягає в тім, що йому відкрилося “всесвітнє” по масштабі зло: “марні всі мені здаються справи на цьому світлі”; “з людей мене не радує жоден”. Які причини...
- Долі жінок у трагедії Шекспіра “Гамлет” Мати чи королева? Для всіх героїв трагедії “влада” є одним з ключових понять. Долі жінок – героїнь твору – також пов’язані з різними атрибутами, ознаками, загрозами влади. Багато хто з літературознавців сприймає матір Гамлета як жертву обставин. Однак Гертруда – королева – вчора і сьогодні. Втративши чоловіка, вона зберегла трон....
- Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 65 Тема. Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” Мета: визначити філософські проблеми, порушені в трагедії “Гамлет”; проаналізувати інсценовані уривки; встановлювати міжпредметні зв’язки; розвивати творчі здібності; виховувати високі моральні якості. Обладнання: реквізит для інсценування; тексти...
- Трагедія “Гамлет” Вільяма Шекспіра У трагедії “Гамлет” (1601) Вільям Шекспір, переробивши сюжет середньовічної легенди і старої англійської п’єси про принца Амлете, відобразив трагедію гуманізму в сучасному світі. Гамлет, принц данський, – прекрасний образ гуманіста, який зіткнувся з реальним світом, де панує обман. Підступне вбивство батька Гамлета розкриває перед сином те зло, яке панує у...
- Глибока філософічність трагедії Вільяма Шекспира “Гамлет, принц Данський” Глибока філософічність трагедії Вільяма Шекспира “Гамлет, принц Данський” Відкриття людиною для себе існування зла в житті і пошук власного ставлення до цього зла, вибір позиції у боротьбі проти нього, відповідальність за власні дії перед світом – ось найголовніші питання трагедії, які має вирішити для себе данський принц Гамлет. Страшний злочин...