Специфічна особливість італійського романтизму
Новий етап у розвитку італійської літератури розпочинається з 1816 p., після краху Наполеона, в умовах, коли в усій Європі життя проходило під знаком реставрації – дореволюційного устрою і кордонів, авторитетів і вірувань, ідей і цінностей. Для Італії Реставрація означала ще поновлення австрійського панування в північній частині країни, Папської держави в центральній, неаполітанської гілки династії Бурбонів у південній. Разом з тим, Італія була в той час і винятком серед країн Європи, в тому значенні, що реакції тут не вдалося обірвати визвольно-революційний
На цьому етапі в італійській літературі відбуваються важливі зміни, провідним її напрямом стає романтизм. Але це не означало “подолання” чи витіснення неокласицизму, він продовжував розвиватися в італійській літературі до кінця Рісорджіменто, чи то синтезуючись з романтизмом, чи то прокладаючи окреме русло.
Необхідно
Специфічна особливість італійського романтизму полягає в тому, що він на перше місце ставив не естетико-ху-дожні, а громадсько-політичні проблеми, завдання оновлення літератури він підпорядковував завданням звільнення і оновлення Італії. І коли в 1816 р. розпочалися дискусії про романтизм та його введення в італійську літературу? то і його прибічники, і опоненти питання ставили в такій площині: яка література, вірна великій класичній традиції чи “новітня”, тобто романтична, що розвинулася в інших країнах, ефективніше сприятиме вирішенню головної національної проблеми? “Серед літераторів одні думали, що свідомість італійського народу можна успішніше підготувати до нової боротьби шляхом повернення до традицій славного минулого: це були класики. Інші, романтики, мріяли про поезію більш нову й сучасну, ближчу душі народу, адекватнішу сучасному змісту, більш розмаїту, гнучку й вільну за формою” 1.
Згадана дискусія була інспірована Ж. де Сталь, яка на початку 1816 р. опублікувала в часописі “Biblioteca italia-па” статтю “Про характер і користь перекладів”, де вона радила італійцям перекладати з нової англійської і німецької літератури, щоб вивести свою літературу з ізоляції і внести в неї новий дух і форми. У частини італійських літераторів ці поради викликали негативну реакцію і вони виступили на захист національної класичної традиції проти вторгнення чужої “північної культури”; серед них був і Дж. Леопарді. Але для інших ця стаття послужила імпульсом для роздумів про сучасний стан італійської літератури та необхідність її оновлення.
Влітку 1816 р. з’явилася брошура Л. ді Бреме “Про несправедливість деяких літературних суджень італійців”, в якій автор закликав відмовитися від культу національної класики й звернутися до досвіду романтичної літератури інших країн Європи.* Наприкінці того ж року поет Дж. Берше опублікував переклади “Дикого мисливця” та “Ленори”, двох балад Бюргера, супроводивши їх “Напівсерйозним листом Кризостомо своєму синові”, який вважається першим літературним маніфестом італійського романтизму, де були сформульовані його принципові теоретичні засади. Тут ставиться питання про характер літератури та її адресата; ним, на думку автора, має бути народ, під яким він розуміє середні прошарки суспільства, і цим визначається її характер. Берше чітко розмежовує класичну й романтичну літературу, а головну відмінність між ними вбачає у тому, що перша пішла шляхом наслідування античності, друга ж вважає своїм наставником природу й звертається не до минулого, а до сучасного життя. За цим іде відоме категоричне твердження Берше: “Класична поезія – поезія мертвих, поезія романтична – поезія живих”. Та цікаво зазначити, що поезія самого Берше далеко не вільна від класицистичних елементів.
В становлення італійського романтизму вагомий вклад вніс міланський двотижневик “Conciliatore”, який прагнув об’єднати довкола себе різні групи романтиків і ширше – всю патріотично настроєну громадськість; при цьому видавці часопису не робили винятку й для класицистів. І хоч проіснував цей часопис недовго, з вересня 1818 по листопад 1819 р. і був закритий австрійською владою, він відіграв важливу роль у громадсько-політичному й літературному житті країни. Значне місце в своїх публікаціях часопис відводив літературі, обстоюючи романтизм і розробляючи його принципи. Для його публікацій характерне наголошення активної громадської позиції митця, розуміння романтизму як мистецтва сучасності. Про все це, зокрема, йшлося в публікаціях Е. Вісконті, одного з провідних теоретиків італійського романтизму. В праці “Початкові поняття про романтичну поезію” він характеризував класицизм як мистецтво минулих часів, а романтизм – як мистецтво сучасності, що відповідає її духові та потребам і володіє мовою, здатною дати їй адекватне вираження. У французьку літературу це трактування романтизму переніс Стендаль (трактат “Расін і Шекспір”), який у 1814-1821 pp. жив в Італії і спілкувався з міланськими романтиками.
Специфіка італійського романтизму наочно розкривається в своєрідності його жанрової системи. Майже повністю в ній відсутні такі суто романтичні жанри, як казка і фантастична повість чи оповідання. В поезії не набула значного розвитку балада. Відбувалося зближення ліричної поезії з піснею, але ця тенденція не вилилася в народно-фольклорну течію. Гегемонія сонета в поезії похитнулася, але ода зберегла своє значення, і до неї зверталися не тільки неокласицисти, а й романтики. За просвітницько-класицистичною традицією, вищий жанр італійські романтики вбачали в драмі і вважали, що саме вона здатна найповніше виразити зміст і характер сучасності. Вони приділяли велику увагу розробці теорії романтичної драми і художній реалізації цих теоретичних накреслень. В процесі подальшого розвитку італійської романтичної літератури головними її жанрами стають історичний роман і мемуари, історична драма й громадсько-патріотична лірика.
Отже, багатьма своїми аспектами й рисами італійський романтизм вирізняється в колі тогочасних західноєвропейських літератур. Водночас ці аспекти й риси типологічно зближують його з романтизмом слов’янських та інших літератур Східної та Південно-Східної Європи – польської, чеської, угорської, української. Між італійською і названими літературами цієї епохи виявляється немало паралелей, аналогій, типологічних збіжностей та спільностей, що виникали на грунті схожих суспільно-історичних умов, у яких вони розвивалися, схожості національно-визвольних завдань, які перед ними стояли. їх основною спільною рисою є включеність в національно-визвольні рухи і,* відповідно, висунення на перший план у творчості проблематики, пов’язаної з цими рухами. Це та спільна типологічна домінанта, що об’єднує італійських письменників від Фосколо до Леопарді з польськими романтиками на чолі з Міцкевичем, з чеськими будителями, з Петефі та “Молодою Угорщиною”, з Шевченком і Кирило-Мефодіївським братством. Характерним для романтичної літератури Італії і названих країн є тип письменника, активного учасника революційно-визвольної боротьби. В цьому плані виразно проявляється типологічна близькість між італійськими романтиками-карбонаріями та Шевченком, і не лише на біографічному рівні. Названа боротьба складає, зрештою, основний зміст і пафос їхньої творчості.
Схожі твори:
- Дайте загальну характеристику розвитку німецького романтизму, визначте його основні етапи. Схарактеризуйте гротескно-фантастичну (гофманівську) течію романтизму Дайте загальну характеристику розвитку німецького романтизму, визначте його основні етапи. Схарактеризуйте гротескно-фантастичну (гофманівську) течію романтизму. Теоретична концепція романтичного мистецтва сформувалась у колі німецьких естетів і письменників, які були також авторами перших у Німеччині романтичних творів. Романтизм у Німеччині пройшов 3 етапи розвитку: 1 етап – ранній (ієнський) – з 1795...
- Розкрийте суспільно-історичні передумови формування романтизму в європейських літературах. Історична ситуація в Європі кінця XVIII – початку XIX століття та її вплив на розвиток романтизму Розкрийте суспільно-історичні передумови формування романтизму в європейських літературах. Історична ситуація в Європі кінця XVIII – початку XIX століття та її вплив на розвиток романтизму. На рубежі XVIII-XIX ст. в європейській літературі утверджується новий напрям – романтизм – своєрідний відгук на соціальні та економічні зміни в житті Європи наприкінці XVIII ст....
- Чим романтизм Жуковського відрізняється від романтизму Рилєєва Романтизм, як літературний напрямок, характеризується незадоволеністю сьогоденням, сучасною дійсністю. Ця незадоволеність породжує мрії про те, що мабуть, про бажаний. Але це бажане, те, що хотілося б бачити в житті, представлялося письменникам-романтикам по-різному. Тому в романтизмі виділилося два основних плини – консервативне й революційне. Представники революційного романтизму спрямовані в Майбутнє, повні...
- Проаналізуйте філософські засади романтизму. Визначте ідеали романтизму. Схарактеризуйте образ романтичного героя (на прикладі творчості окремих митців) Проаналізуйте філософські засади романтизму. Визначте ідеали романтизму. Схарактеризуйте образ романтичного героя (на прикладі творчості окремих митців). Філософський напрям романтизму, cформувавшись майже одночасно в Англії і Німеччині в другій половині 90-х років XVIII ст., постав як реакція на обмеженість класицизму і раціоналістичності Просвітництва, став “реакцією чуття проти надто механічних соціальних теорій...
- Відмітні риси пушкінського романтизму Пушкін часто підкреслював свою незгоду з найбільш ходовими й розповсюдженими визначеннями романтизму. “Скільки я не читав про романтизм, всі не те”, – писав він своїм друзям. У шостому розділі “Євгенія Онєгіна”, написаної в 1826 році, Пушкін, “цитуючи” сумовиті передсмертні вірші Ленского, зауважував: Так він писав темно й мляво (Що романтизмом...
- ЛІТЕРАТУРА РОМАНТИЗМУ. ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ ЛІТЕРАТУРА РОМАНТИЗМУ. ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ Романтизм як літературний напрямок і як універсальний світогляд Зовнішнім поштовхом, який призвів до виникнення спочатку теорії романтизму, вважається Велика Французька революція, яка викликала розчарування у діяльності філософів-раціоналістів XVIII ст. Декарт, Локк, Дідро, Руссо, Даламбер стверджували: людина є феноменом розумним, її інтелект спроможний підкорити Природу,...
- ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ – УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ Реалізм (латин, realis речовий, дійсний) напрям у літературі та мистецтві, що набув розвитку в 1830-х роках спочатку у Франції, а в XIX ст. поширився в Європі й Америці. Основоположним для реалізму став принцип відповідності мистецтва реальній дійсності. Основною проблемою є взаємини...
- Гризельда – героїня однієї з новел книги італійського письменника Джованні Боккаччо “Декамерон” Гризельда – героїня однієї з новел книги італійського письменника Джованні Боккаччо “Декамерон” (1350-1353), 10-а новела 10-го дня. Піддані вмовляють маркіза Салуццкого одружитися. Маркіз, оголосивши, що знайде собі наречену сам, одружується на дочці селянина – Г. Вона народжує йому двох дітей; маркіз змушує її думати, що він убив їх. Потім він...
- Розкрийте особливості взаємодії реалізму і романтизму. Проаналізуйте різновиди роману в літературі XIX століття, дайте їх загальну характеристику. Визначте національну специфіку романів ХІХ століття Розкрийте особливості взаємодії реалізму і романтизму. Проаналізуйте різновиди роману в літературі XIX століття, дайте їх загальну характеристику. Визначте національну специфіку романів ХІХ століття. Два ведущих лит. направления лит-ры 19 в. – романтизм и реализм. Романтизм – лит. направ., для которого характерен экстатический метод худ. усвоенияи отражения действительности, главными явл. чувства...
- Художній метод елегійного романтизму Романтизм як новий літературний напрямок, що глибоко торкнулося всі області словесного мистецтва, створює не тільки новий ідейно-образний мир, але й новий художній метод, нові принципи й засоби художнього відбиття дійсності. Особливості романтичного художнього методу визначаються тим новим змістом, що вносить романтизм в ідейно-образний мир мистецтва, тим новим суспільним світоглядом, на...
- “Божественна комедія” найвидатніше творіння італійського поета Данте У Творчості жодного з митців Середньовіччя не відобразились особливості цієї доби в історії людства так повно і яскраво, як у Данте. Саме його життя стало символом життя середньовічної людини-мислителя, людини-митця, що прагне справедливості. Через політичні пристрасті, що палали у рідній поетові Флоренції, Данте став вигнанцем. Майже двадцять років він прагнув...
- Своєрідність романтизму Едгара По Едгар По – надзвичайно яскрава постать у світовій літературі. Його поезія значною мірою вплинула на творчість поетів різних народів, але на батьківщині, в Америці, його вірші довго не розуміли і не визнавали. Його прозові твори стали підгрунтям нових жанрів, детективного і науково-фантастичного, тому Ж. Верн і Г. Веллс вважали його...
- Синтез романтизму й реалізму – ЖІНОЧІ ОБРАЗИ РОМАНУ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ЖІНОЧІ ОБРАЗИ РОМАНУ Синтез романтизму й реалізму Стендаль немов поєднує дві літературні епохи: романтичну й реалістичну. “Червоне і чорне” – безумовно реалістичний роман. У ньому зображена широка панорама життя Франції доби Реставрації від провінції до Парижа, від селян до аристократів. Спектр проблем теж суто реалістичний:...
- Романтичний герой і головні ідеї романтизму Романтизм – це художній напрямок, що виникає на початку XІX у Європі й триває до 40-х років XІX століття. Романтизм спостерігається в літературі, образотворчому мистецтві, архітектурі, поводженні, одязі, психології людей ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ РОМАНТИЗМУ Безпосередньою причиною, що викликала поява романтизму, була Велика французька буржуазна революція. Як це стало можливо? До революції...
- З ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ (XIX ст.) – УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ З ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ (XIX ст.) У літературі XIX ст. дослідники виокремлюють такі періоди: – доба романтизму (початок XIX ст. – 1830-і роки); – доба реалізму (1840- 1860-і роки); – доба раннього модернізму – поява символізму, неоромантизму й імпресіонізму (1870-і роки – кінець XIX ст.). Романтизм...
- Визначте риси романтизму. Прочитайте і проаналізуйте одну з поезій поетів-романтиків В українському письменстві з кінця 20-х і майже до початку 60-х рр. XIX ст. значного поширення набув такий літературний напрямок, як романтизм. Цей загальноєвропейський духовний феномен зародився в Англії та Німеччині. У першій половині XIX ст. він відігравав провідну роль в культурному житті слов’янських народів. Правомірно говорити про цілу епоху...
- Розкрийте філософські засади романтизму. Простежте вплив німецької класичної філософії на формування напряму. Романтизм у мистецтві (у живописі, музиці тощо) Розкрийте філософські засади романтизму. Простежте вплив німецької класичної філософії на формування напряму. Романтизм у мистецтві (у живописі, музиці тощо). Філософські положення романтизму поділяються на три філософські вчення: А) Романтики визначають метафізику як спостереження останніх причин всього існуючого; Б) Вони розширюють науку про знання, де інтуїція разом з почуттями відіграє центральну...
- Стендаль. Життєвий і творчий шлях, світоглядно-естетичні позиції письменника, їх втілення у творчості. Синтез романтизму й реалізму у творах митця УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 3 Тема. Стендаль. Життєвий і творчий шлях, світоглядно-естетичні позиції письменника, їх втілення у творчості. Синтез романтизму й реалізму у творах митця Мета: ознайомити із життям і творчістю письменника, зацікавити ними; розкрити значення...
- Вільям Вордсворт або Народження англійського романтизму Вільям Вордсворт увійшов в історію світової літератури як визначний поет і фундатор англійського романтизму. Він народився 1770 року у старовинному британському містечку Кокермаут у родині адвоката. Навчався в Кембриджі, де багато уваги приділяв вивченню скарбниці англійської літератури. Шанувальники поезії Вордсворта називають англійського митця “неперевершеним майстром пейзажу”. Поет володів неабияким даром...
- Розвиток українського романтизму Соціально-економічні зміни, які відбувалися на початку XIX ст. в Європі, поступовий розпад феодально-кріпосницького устрою, зростаюче невдоволення народних мас вилилися у буржуазні революції у всіх європейських країнах. На цьому тлі швидко почало розвиватися нове явище у літературному процесі – романтизм. Ідеї соціально – і національно-визвольних рухів, конфлікт із дійсністю та шукання...