СКРИНЬКА ЛІЧИЛОК
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ
Урок 15. СКРИНЬКА ЛІЧИЛОК
Мета: розширювати знання учнів про малі літературні жанри; ознайомити дітей з лічилками; удосконалювати навички виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння аналізувати, порівнювати; виховувати любов до рідної мови.
Учитель
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Метод “Мікрофон”
– Як ви вважаєте, чого навчить вас цей урок?
–
– Я на цьому уроці… (діти відповідають в “мікрофон” одним словом).
– Цей урок буде (яким?)…
– Отже, ми будемо активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.
Урок буде цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах
Учні в парах розповідають одне одному скоромовки.
III. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читання складів на картках. Гра “Біг по доріжці”
А | У | И | І | Е | Я | Ю | Є | Ї | ||
К | КА | КО | КУ | КИ | КІ | КЕ | ЯК | ЮК | ЄК | ЇК |
В | ВА | ВО | ВУ | ВИ | ВІ | BE | ЯВ | ЮВ | ЄВ | ЇВ |
Д | ДА | ДО | Ду | ДИ | ДІ | ДЕ | ЯД | ЮД | ЄД | ЇД |
П | ПА | ПО | ПУ | ПИ | ПІ | ПЕ | ЯП | ЮП | ЄП | ЇП |
С | СА | СО | СУ | СИ | СІ | СЕ | ЯС | ЮС | ЄС | ЇС |
2.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Розучування лічилки зі слів учителя
Ати-бати –
Йшли солдати
Ати-бати –
На базар
Ати-бати –
Купувати
Ати-бати –
Самовар.
– Навіщо розучують лічилки?
– Коли їх застосовують?
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося з лічилками.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Лічилка – це короткий віршик, що допомагає під час гри визначити чергу учасників. Із цією метою лічилку промовляють в особливому ритмі, що допомагає рахувати.
– Прочитайте лічилку відповідно до знаків наголосу та пауз.
– На скільки частин поділено кожний рядок? Як це допомагає рахувати? Ритм (розміреність) – рівномірне чергування мовленнєвих, звукових, зображувальних елементів у відповідній послідовності; періодичне рівномірне членування звуків, рухів, зображень за такими ознаками, як сила, тривалість тощо. У переносному значенні – розміреність, злагодженість у протіканні чогось.
– Зверніть увагу на знаки наголосу й пауз у тексті. Вони визначають ритм: ділять рядок на дві частини.
– Розкажіть прочитану лічилку для двох півників.
– З якого півника потрібно почати рахувати, щоб зернятко дісталося білому?
– Сорока-ворона
На дубі сиділа,
Боярів лічила:
Калина-малина,
Суниця-чорниця,
В’яз.
Хто буде жмуриться,
Той буде князь.
– Раз, два, три!
Раз, два, три!
Дули, дмухали вітри.
Дули, дмухали щосили
І горіхів натрусили.
Натрусили так багато,
Поспішаймо їх зібрати!
Раз, два, три!
Ловиш ти!
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким жанром усної народної творчості ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Розкажіть лічилку, яку запам’ятали.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Самостійно скласти шкільну лічилку з чотирьох рядків (с. 20).