ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. НАТАЛЯ ЗАБІЛА. ЗАБАВЛЯНКИ

І семестр

З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА

АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ

Урок 21. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. НАТАЛЯ ЗАБІЛА. ЗАБАВЛЯНКИ

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Наталі Забіли; учити правильно, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, кмітливість, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

БЕЗКОНЕЧНА ПІСЕНЬКА

Був собі журавель

Та журавочка,

Наносили сінця

Повні ясельця.

Наша пісня гарна й нова,

Почнем її, братці, знова!

Був собі журавель

Та журавочка…

О. Пчілка

Да-да-да – стоіть у глечику… (вода).

Ди-ди-ди – дай напитися… (води).

Жа-жа-жа – ми знайшли… (вужа).

Жи-жи-жи – ти мені… (допоможи).

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Виставка-презентація малюнків до вірша Марійки Підгірянки “Прийшла осінь”.

Учні демонструють свої малюнки, зачитують рядки вірша, що вони проілюстрували.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Нашу поетичну скриньку продовжує дитяча письменниця Наталя Забіла.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Народилася

у дворянській родині з великими мистецькими традиціями.

З-поміж її предків – поет-романтик Віктор Забіла. Дід поетеси – Пармен Забелло – скульптор. Батьки Наталі вчилися в художньому училищі Штігліца.

Дівчинка зростала в атмосфері захоплення художнім словом, музикою, живописом, що вплинуло на її розвиток, художні смаки. Вона багато читала, зокрема, твори Тараса Шевченка, і вже в дитинстві намагалася писати вірші.

1917 року сім’я переїздить в Україну й оселяється в невеличкому селищі Люботині (нині Харківська область). Батько залишився в Петербурзі, тому старшим дітям довелося працювати, щоб якось вижити.

Наталя закінчує прискорений курс гімназії, працює на різних посадах, кілька років учителює в селі Старий Люботин (нині частина Люботина) під Харковом. Роки вчителювання багато дали майбутній письменниці – вона дістала чимало безпосередніх вражень про учнівське життя, навчилася бачити в кожному малюкові особистість.

Ще в студентські роки Наталя пише твори для дітей, прозу та поезію.

1) Гра “Рибки”. Самостійне читання забавлянки учнями мовчки.

2) Аналіз змісту забавлянки з елементами вибіркового читання.

– Якими словами починається забавлянка?

– Які пестливі слова вживає поетеса?

– Чим пригощала дітей бабуся?

– З чим були оладки?

– Де брали медок?

– Як звати дівчинку?

– Прочитайте питальні речення.

3) Робота в парі.

– Розіграйте забавлянку.

Фізкультхвилинка

1) Гра “Бджілки”.

Самостійне напівголосне читання забавлянки учнями.

2) Аналіз змісту забавлянки з елементами вибіркового читання.

– Для кого поетеса написала забавлянку?

– Якою ви уявляєте доню?

– Що в неї на голівці? шиї?

– З чим поетеса порівнює листок квасольки? лопушок?

– Згадайте народні забавлянки. Якими словами вони починаються?

– Якими словами починаються забавлянки Наталі Забіли?

3) Гра “Хвиля”.

Ведучий задає тон і темп гри. Вірш читає так, нібито хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.

4) Гра “Уважний читач”.

Учитель читає текст забавлянки, не дочитуючи рядок. Учні згадують слова, доповнюють їх.

5) Гра “Добери словечко”.

Молочком… (солодким).

У садку… (зеленому).

Під кленами… (рясними).

Доня… (чепурна).

Чорнобривці… (жовті).

Листок… (широкий).

Лопушок… (зелений).

6) Робота в групах.

– Опишіть свій малюнок, що можна б було виконати за змістом забавлянок.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Продовж речення”

– Сьогодні на уроці я дізнався…

– Найбільш мене зацікавило…

– Я запам’ятав…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять одну із забавлянок.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. НАТАЛЯ ЗАБІЛА. ЗАБАВЛЯНКИ