Скорочено Похвала Дурості Роттердамского е
Дурість говорить: нехай неосвічені смертні тлумачать про неї, що їм завгодно, вона ж дерзає затверджувати, саме її божественну присутність, тільки воно одне, веселить богів і людей. А тому зараз буде вимовлене похвальне слово Дурості. Кому, як не Дурості, личить стати сурмачем власної слави? Адже леностние й невдячні смертні, ретельно її шануючи й охоче користуючись її благодіяннями, у продовження стількох століть не удосужились віддати у вдячному мовленні похвалу Дурості.
І от вона, Дурість, щедра подателька всіляких благ, що латиняне кличуть
Породжено Дурість на тих Щасливих островах, де не сіяють, не орють, а в житниці збирають. Немає на цих островах ні старості, ні хвороб, і не побачиш там на полях ні волчцов, ні бобів і тому подібної дряни, а лише лотоси, троянди, фіалки й гіацинти И харчували дитя своїми сосками дві чарівні німфи – Мете-Сп’яніння й Апедия-Невоспитанность. Теперьже складаються вони у свиті супутниць і повірниць Дурості, а з ними й Колакиия-Лестощі, і Літа-Забуття, і Мисопония-Лінь, і Гедоне-Насолода, і Анойя-Божевілля, і Трифе-Обжерливість.
А от ще два боги, що замішалися в дівочий хоровод; Комос-Розгул і Негретое Гипнос – Непробудний сон. За допомогою цих вірних слуг підкоряє Дурість весь рід людської й віддає веління самим імператорам. Довідавшись, який рід, яке виховання і яка звите Дурості, насторожите вуха й вникайте, якими благами обдаровує вона богів і людей і як широко простирається її божественна сила. Насамперед – що може бути слаще й драгоценней самого життя? Але до кого, як не до Дурості, повинен волати мудрець, коли раптом зажадає стати батьком?
Адже скажіть по совісті, який чоловік погодився б надягти на себе вузду шлюбу, якби, за звичаєм мудреців, попередньо зважив всі негоди подружнього життя? А яка жінка допустила б до себе чоловіка, якби подумала й помізкувала про небезпеки й борошна пологів і про труднощі виховання дітей? Отже, тільки завдяки хмільній і веселій грі Дурості народжуються на світло й похмурих філософів, і порфіроносні государі, і тричі пречисті первосвященики, і навіть весь численний рій поетичних богів.
Мало того, усе, що є в житті приємного, – теж дарунок Дурості, і зараз це буде доведене Чим було б земне життя, якщо б позбавлена була вона насолод? Самі стоїки аж ніяк не відвертаються від насолод. Адже що залишиться в житті, крім суму, нудьги й тягот, якщо не домісити до неї дещицю насолоди, інакше кажучи, якщо не присмачити її дурістю? Перші роки – самий приємний і веселий вік у житті людини.
За дитинством треба юність У чому джерело зачарування юності, якщо не в дурості? Чим менше умничает хлопчик по милості Дурості, тим приємніше він всім і кожному. А чим більше віддаляється людина від Дурості, тим менше залишається йому жити, поки не наступить, нарешті, тяжка старість.
А які худі угрюмци, що віддаються вивченню філософії! Не встигши стати юнаками, вони вже зостарилися, завзяті міркування висушили їхні життєві соки. А дурачки, навпроти, – гладенькі, біленькі, з пещеною шкуркою, теперішні акарнские свинки, ніколи не випробують вони тягот старості, якщо тільки не заразяться нею, спілкуючись із розумниками. І адже не знайти на землі ні веселощів, ні щастя, які не були б дарунками Дурості Чоловіка, породжені для справ правління й тому одержали кілька зайвих крапель розуму, сполучаються шлюбом з жінкою, скотинкою нетямущої й дурної, але зате забавною й милої, щоб вона безглуздістю своєї й підсолодила тужливу важливість чоловічого розуму.
Відомо, що жінка вічно буде жінкою, інакше кажучи – дуркою, але чим залучають вони до себе чоловіків, як не дурістю? У дурості жінки – вище блаженство чоловіка. Одним словом, без Дурості ніякий зв’язок не був би приємний і міцною: народ не міг би довго зносити свого государя, пан – раба, служниця – пані, учитель – учня, дружина – чоловіка, квартирант – домохазяїна, коли б вони не пригощали один одного медом дурості. Допусти мудреця на бенкет – і він негайно ж усіх збентежить похмурим мовчанням або недоречними розпитами. Поклич його на танці – він затанцює, немов верблюд Візьми його із собою на яке-небудь видовище – він одним своїм видом зіпсує публіці всяке задоволення.
Якщо мудрець втрутиться в розмову – усіх налякає не гірше вовка. Але звернемося до наук і мистецтв. Не підлягає сумніву, що будь-яка річ має дві особи, і особи ці аж ніяк не схожі одне з іншим: під красою – неподобство, під ученістю – неуцтво, під веселощами – сум, під користю – шкода.
Всіх счастливее той, хто всіх безумніше. Із цього тесту спечені люди, які люблять оповідання про помилкові знамення й чудеса й ніяк не можуть досита наслухатися байок про примар, лемурів, вихідців з того світла й тому подібної дивини; і чим більше розходяться з істиною ці небилиці, тим охотнее їм вірять. Втім, потрібно пом’янути й про тих, хто, читаючи щодня сім віршиків зі священної Псалтири, обіцяє собі за те вічне блаженство Ну, чи можна бути глупее? А хіба просять люди у святих чого-небудь, що не має відношення до дурості? Гляньте на вдячні приношення, якими стіни інших храмів прикрашені аж до самої покрівлі, чи побачите ви серед них хоч одне пожертвування за рятування від дурості, за те, що приноситель став мало-мало розумніше колоди?
Так солодко ні про що не думати, що від усього відмовляться люди, тільки не від Мории. Не тільки більшість людей заражена дурістю, але й цілі народи, і от у самообдуренні британці заявляють виняткові домагання на тілесну красу, музичне мистецтво й гарний стіл. Французи тільки собі приписують приємну ввічливість Італійці привласнили собі першість у художній літературі й красномовстві, а тому перебувають у такому сладостном звабі, що із всіх смертних єдино лише себе не почитають варварами. Іспанці нікому не згодні поступитися своєї військової слави.
Німці хваляться високим на зріст і знання магії. Рука об руку із самообдуренням іде лестощі. Отже, або немає ніякої різниці між мудрецями й дурнями, або положення дурнів не в приклад вигідніше.
По-перше, їхнє щастя, що спочиває на обмані або самообмані, дістається їм набагато дешевше, а по-друге, вони можуть розділити своє щастя з більшістю інших людей. Багато з людей усім зобов’язані Дурості. Є серед них граматики, ритори, юристи, філософи, поети, оратори, а особливо ті, які псують папір різною нісенітницею, тому що хто пише з, гіднийі скоріше жалі, чим заздрості. Втім, нікому не можна забувати міру й границю, а тому говорить Дурість: “Будьте здорові, плескайте, живете, пийте, славетні сопричастники таїнств Мории”.
Схожі твори:
- “Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам” скорочено – літописні оповіді Коли Ярослав був у Новгороді, йому повідомили, що печеніги взяли в облогу Київ. Князь зібрав військо й пішов визволяти місто. Відбулася велика січа на тому місці, де тепер собор Святої Софії. 1037 року заклав Ярослав велике місто із Золотими Воротами, церквою Святої Софії та іншими церквами й монастирями. Стала при...
- “Похвала Мольєрові” Жоден з періодів розвитку мистецтва не проходить безслідно. Художні відкриття класицизму живі до наших днів. Одне зі свідчень живого значення класицизму в літературі – творчість Мольєра. Жан Батист Поклен (Мольєр – його літературний і сценічний псевдонім) прожив дуже недовге життя, але навіки увійшов в історію мистецтва. Ім’я Мольєра по праву...
- “Похвала глупоті” як філософська сатира. Своєрідність композиції, характер сміху. Образ Морії 4. “Похвала глупоті” як філософська сатира. Своєрідність композиції, характер сміху. Образ Морії. Має форму блазенського панегірика. Антична трад + панегірик + літ про дурнів. Гротескний хар + контрастність (глупота промовляє мудрі речі). Завдання – висміяти все повторне у світі. Досить чітка композиція. Нищівна критика всього людського життя. Глупота хоче довести,...
- Книга – джерело знань (за літописним оповіданням “Похвала книгам”) ЛІТОПИСНІ ОПОВІДІ. І. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ, А. ЛОТОЦЬКИЙ, О. СЕНАТОВИЧ ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ ЛІТОПИСНІ ОПОВІДІ. І. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ, А. ЛОТОЦЬКИЙ, О. СЕНАТОВИЧ Книга – джерело знань (за літописним оповіданням “Похвала книгам”) Народна мудрість говорить: на землі існують три головні цінності, три чуда: хліб, щоб народ був завжди здоровим і сильним; жінка, щоб не обривалася нитка життя; книга, щоб...
- Скорочено “Антігона” Софокла В Афінах говорили: “Вище всього в житті людському – закон, і неписаний закон – вище писаного”. Неписаний закон – вічний, він даний природою, на ньому тримається будь-яке людське суспільство: він велить шанувати богів, любити рідних, жаліти слабких. Писаний закон – в кожній державі свій, він встановлений людьми, він не вічний,...
- Скорочено ДАЖБОГ І ЖИВА Мовив якось Сокіл-Род до Білобога й Перуна: “Негоже нам, богам, залишати дітей своїх напризволяще, мусимо допомогти їм”. І тоді Творець зніс Золотий Жолудь і Золоте Зернятко, і повелів Білобогові посадити їх на Землі й полити Живою Водою. Коли Білобог виконав наказ, сталося диво. З Жолудя виріс крислатий Дуб, на верхівці...
- Марон Публій Вергілій Енеїда (скорочено) Час правління імператора Октавіана Августа ознаменований залученням до відродження могутності імперії Риму найталановитіших письменників нового покоління, серед яких були лірик Горацій та епік Вергілій. Розбещеність верхівки суспільства, жадоба до роскошів, стомленість народу війною – усе потребувало високого рівня чеснот, які б стали еталоном для римлян. Цим естетичним ідеалом епохи стала...
- Корабель дурнів характеристика образа Дурнів Дурні – сто одинадцять різновидів людської дурості. Кожний з персонажів персоніфікує якусь одну людську слабість (корисливість, дурні манери, бражництво, перелюбство, заздрість і т. п.), але всі пороки, з погляду автора, виникають внаслідок природної людської дурості. Персонажі Бранта позбавлені індивідуальності (імен, біографій, характерів), тому що образ створюється винятково тим, що наділяється...
- Скорочено “Іліада” Гомера Міфи більшості народів – це міфи насамперед про богів. Міфи Давньої Греції – виняток: у більшої і кращої частини їх розповідається не про богів, а про героїв. Герої – це сини, онуки і правнуки богів від смертних жінок; вони здійснювали подвиги, очищали землю від чудовиськ, карали лиходіїв і тішили свою...
- Скорочено АНТІГОНА – СОФОКЛ СОФОКЛ АНТІГОНА Пісня хору “Дивних багато в світі див” (стасим І, вірші 332-383) Перемігши аргосців, фіванці з почестями поховали Етеокла й убитих земляків, а Полініка, який привів іноземне військо під Фіви, Креонт ховати заборонив. Едіпова донька Антігона опинилася перед страшним вибором. З одного боку, вона мала поховати рідного брата, з...
- Скорочено ПРО ХРЕЩЕННЯ КИЄВА КНЯЗЕМ ВОЛОДИМИРОМ – Прийшов Володимир князювати у Київ, і звелів знищити усіх ідолів (язичницьких богів). Перуна ж наказав прив’язати коневі до хвоста й волочити з гори до ріки Почайни. Його наказ було виконано. А дванадцять дружинників били Перуна палицями. Нехрещені люди оплакували свого язичницького бога. Коли Перуна кинули у річку, князь Володимир наказав...
- Скорочено “Диво” Загребельного 1965 рік. Провесінь. Надмор’я Молодий професор-історик Борис Отава познайомився в санаторії біля моря з московською художницею Таєю, привабливою молодою жінкою з оригінальним світобаченням. Рік 992. Великий Сонцестій. Пуща У той день, коли він прийшов у світ, лежали білі сніги, світило низьке сонце, тиша стояла в подніпрянських пущах. Він вибирався з...
- Назон Публій Овідій Із “Метаморфоз” (скорочено) Чотири покоління людські (І, в. 89-150) Перше поріддя було золоте: без бича і спонуки, З власної волі воно Правоту шанувало і Чесність. Кари і страху не знало. Погрозливе слово закону Ще не читалось на мідній таблиці, і люд не страшився Вирок почути судді, без суду й опіки безпечний. Сосни з...
- Скорочено “Полифем і Галатея” Гонгара-І-Арготе Один раз у розпал денної жари Галатея засипає в чаші на березі струмка. У те ж місце приходить юний красень Акид, стомлений палючою спекою – / “пил у волоссях, / піт на чолі”. / Збираючись угамувати спрагу прохолодною водою, він відмінюється над струмком і завмирає, побачивши прекрасну діву, чий образ...
- Скорочено МЕТАМОРФОЗИ – ПУБЛІЙ ОВІДІЙ НАЗОН ПУБЛІЙ ОВІДІЙ НАЗОН МЕТАМОРФОЗИ (“Чотири покоління людей” /1, 89-150/) Перше поріддя було золоте: без бича і спонуки, З власної волі воно Правоту шанувало і Чесність. Кари і страху не знало. Погрозливе слово закону Ще не читалось на мідній таблиці, і люд не страшився Вирок почути судді, без суду й опіки...
- Скорочено Прометей прикутий есхила Титан Прометей, благодійник людства, уперше з’являється в поемі Гесиода “Феогония”. Там він – розумний хитрун, що влаштовує поділ жертовного бичачого м’яса між людьми й богами так, щоб краща частина дісталася в їжу людям. А потім, коли розсерджений Зевс не хоче, щоб люди могли варити й жарити м’ясо, що дісталося, і...
- Скорочено “Икароменипп, або Позахмарний політ” Лукиана Друг сумнівається: невже Менипп перевершив Дедала, перетворившись у яструба або в галку?! Він іронізує: “Як же, про найбільшийий хоробрий, ти не побоявся впасти в море й дати йому від свого ім’я назва Мениппейского, як той його син – Икарийскому?” Менипп давно цікавився всім, що стосується природи світобудови: походженням громів і...
- Скорочено БЕЗТУРБОТНА ПІСНЯ З ЛІРИКИ ВАГАНТІВ БЕЗТУРБОТНА ПІСНЯ Геть книжки виснажливі! Годі нам учитися! Юні нерозважливій Личить веселитися! А до знань на схилі віку Можна причаститися! Кинь книжки, бо пролетить Час, немов на крилах. Хай же душу веселить Молодість грайлива! Дні весни відлинули, Вже війнуло хугою, Насолоди згинули, Повнимося тугою: Серце слабне, кров...
- Скорочено Аргонавтика (Аполлоній Родоський) У Греції було багато міфів про подвиги окремих героїв, але тільки чотири – про такі подвиги, на які дружно сходилися герої з різних кінців країни. Останнім була Троянська війна; передостаннім – похід Сімох проти Фів; перед цим – Калідонський вепр на велетенського вепра на чолі з героєм Мелеагр; а найпершим...
- Скорочено ІЛІАДА – ГОМЕР ГОМЕР ІЛІАДА Йдеться про похід греків-ахейців проти троянців, жителів Трої (або Іліона). В основі поеми тільки один епізод тривалої війни – гнів Ахілла, славетного із останніх героїв Давньої Греції. Гнів оспівай, богине, Ахілла, сина Пелея, Пагубний гнів, що лиха ахеям багато накоїв: Душі славетних героїв навіки послав до Аіду… Троянська...