Система уроків “Дамаскин” Милорада Павича
Тема. Перший письменник третього тисячоліття серб Милорад Павич. Оповідання “Дамаскин”: риси постмодернізму в ньому.
Мета: ознайомити з М. Павичем як особистістю, його світосприйняттям та творчою манерою, розкрити художньо-стильові особливості літератури постмодернізму, зокрема оповідання “Дамаскин”, як новий підхід до художнього освоєння світу, ознайомити з нелінійністю сюжету твору і фактами візантійської та поствізантійської культури, історичними фактами та особами, що знайшли відображення в тексті; виховувати естетичні
Обладнання: зображення храмів; ікона “Троєруч-ниця”, духовний спів. Епіграф.
Гадаю, що Бог осипав мене безмежною милістю, подарувавши мені радість писання, але тією ж мірою і покарав мене, либонь, що через ту ж таки радість.
Милорад Павич
Хоч я і робив усі свої переклади з цікавістю і задоволенням, все ж це забрало в мене не один рік молодості й чимало енергії. Людина це закрита посудина, і те, що з неї витече, назад уже не увійде. Тому я не раджу письменникам перекладати. Це – втрата крові.
…Головним нашим критерієм у процесі вибору текстів ‘ для читання, текстів нашої любові,
… Література – це складова частина одного більшого феномена, це частина краси у світі.
… Майбутнє має одну велику перевагу – воно ніколи не буває таким, яким ви собі його уявляєте.
…письменник не повинен бути пророком. Я не люблю пророків. Найбільше зла завжди бувало від різних пророків, які вели людство до так званого кращого майбутнього.
Бесіда.
-Які з цих висловлювань та думок Павича вас найбільше зацікавили? Чому? Прокоментуйте їх. Вислов іть своє судження.
-Які думки та асоціації вони викликали у вас? Розкажіть про них.
Запис у зошит основних фактів біографії письменника.
Робота з підручником (читання статті підручника про письменника).
Слово вчителя про особливості постмодернізму (визначення, базові філософські положення про світ, істину, людину, пізнання. Погляди постструктуралістів: ! Ж. Лакана, Ж. Делеза. М. Фуко, Ж. Дерріда, Р Варта). ; Основні риси літератури постмодернізму:
Нове поняття тексту – інтертекстуальність;
Стирання різниці між текстом та контекстом! мовою та метамовою;
Нелінійний принцип організації тексту асиметричність, поліфонічність;
Відмова від права на істину множинність не істин;
Використання реконструйованого знаку-симулякра (подоби, видимості):
Смерть автора (скриптор) та ін,
Літературознавча робота. З’ясування понять: сюжет, композиція, лейтмотив, поліфонія, текст, інтертекст
Гра “Створіть структуру тексту”. “Скласти” всі можливі варіанти побудови тексту із ком
Понентів та розподілити за розділами становлення героя: в експозиції(1 – 6 розділи), зав’язці, розв’язці, епілозі, конфліктах – із собою, з іншими; у гармонії з собою, зі
Світом. Врахувати авторську позицію або її відсутність, фінал або його відсутність.
Захист учнями своєї ідеї побудови тексту.