ДО УРОКІВ БУКВАРНОГО ПЕРІОДУ

МОВНА ГРА “ЛАНЦЮЖОК”

Учитель показує учням “ланцюжок” (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце поєднане з іншим. Пропонує побудувати “ланцюжок” із слів так, щоб вони поєднувалися однаковими складами.

Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варення.

Якщо хтось із учнів дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.

Варіанти “ланцюжків”

Сова – вага – галка – канапа – парта – тато.

– Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш.

– Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон.

– Фарба – бабуся – сяйво – вода – дама – мама.

– Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука.

– Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата.

– Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – начинка.

МОВНІ ІГРИ

“Слова-перевертні” (“Слова навпаки”)

Учитель пропонує дітям прочитати незвичні слова-перевертні та пояснити

їх значення у випадках, якщо читати зліва направо та справа наліво.

Еге, ага, біб, тут, пуп, дід, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, кабак, наган, зараз…

Учитель пропонує дітям прочитати інші слова-перевертні спочатку зліва направо, пояснити, яким є значення кожного з них.

Бук, сир, раб, серп, рим, луг, касир, куб, кіт.

А потім – прочитати ці слова справа наліво і порівняти, чи змінилося їхнє значення.

“Хто більше?”

Учитель пропонує дітям із певного слова (наприклад, “ластівка”) скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті літери, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

ЛАСТІВКА

Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така.

МУЗИКАНТ

Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз.

САДІВНИК

Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік.

“Зайчик”

Учитель пропонує дітям прочитати склади, “стрибаючи”, як зайчик, “з однієї купинки на іншу”.

По

Гу

Сам

То

Зе

Бо

Ка

До

У

Ло

Лі

Зує

Ро

А

1

6

8

12

14

10

2

4

9

11

13

3

5

7

(Показує дорогу, а сам у болото лізе.)

Яке

Сі

Та

Зі

М’яч

Ке

Ко

Й

Ко

Лляч

1

2

5

8

3

6

4

7

10

9

(Яке сім’ячко, таке й зіллячко.)

“Збери слово”

Учитель пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т. ін. та одержати нове слово.

Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.

Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.

Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.

Метро, дощ, сова, гора – мова.

“Навіщо і чому?”

Гру побудовано за принципом “запитання (пропозиція) – відповідь”. Учитель запитує (пропонує зробити, сказати), а дитина має дати розгорнуту відповідь.

Запитання на визначення мети

– Як гадаєш, навіщо ти відвідуєш школу?

– Навіщо потрібний телевізор?

– Навіщо людям потрібний одяг?

Запитання на встановлення причини

– Чому взимку надворі сніг не тане?

– Чому риби плавають, птахи – літають, а люди ходять по землі?

– Чому предмети падають униз, а не вгору?

Запитання на прийняття рішення та планування власних дій

– Дмитрик розбив чашку. Що йому слід робити?

– Уяви, що ти заблукав у місті. Що робити? Як вчинити найкраще?

– У нас завтра у класі день іменинників. Перелічіть усе, що ми повинні зробити.

“Універмаг”

Учневі-“продавцеві” видають товар (предмети побуту, одягу, іграшки), який треба назвати та розсортувати за призначенням – класифікувати.

“Потяг”

Учитель розкладає перед дітьми 10 сюжетних картинок. Діти мають розмістити їх у правильній послідовності – утворити потяг. Потім вагончики треба скріпити. Для цього діти мають використати маленькі картинки із зображенням різних предметів, які потім треба назвати одним узагальнювальним словом (меблі, посуд, іграшки).

“Що підходить?”

У вчителя та учня – по одному набору карток. Учитель дістає і показує певну картинку зі свого набору, а учень відповідно має вибрати зі свого набору таку картинку, яка найбільше відповідає за змістом до запропонованої. Наприклад: обличчя – очі, букет – квітка, страва – ложка тощо.

“Придумай сам”

Учитель називає слово, а дитина добирає до нього слово з близького поняттєвого кола або слово-характеристику. Наприклад: будинок – цеглина, голка – тканина, ніж – гострий.

“Усе навпаки”

Учитель називає слово, а учень добирає до нього антонім (слово “навпаки”): чорний – білий, день – ніч, ліворуч – праворуч…

З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово

Учитель називає слова. Учні мають скласти з них слово таким чином: узяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т. ін.

Виграє той, хто першим складе слово і правильно його прочитає.

Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);

Мало, дим, сир (мир);

Пара, перо, він, мама, канал (пенал);

Заєць, лис, ломи, собака (зима);

Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);

Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);

Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).

Чарівні клітинки

1) Встав у ці клітинки букви

С, о, м, о, с, и, м, и,

Щоб вийшли слова: сом, оси, ми

У ширину і довжину.

С

М

С

И

М

И

2) Встав у ці клітинки букви

С, о, н, о, с, а, н, а,

Щоб вийшли слова: сон, оса, на

У ширину і довжину.

С

Н

С

А

Н

А

3) Встав у ці клітинки букви

Л, а, н, а, л, е, н, е,

Щоб вийшли слова: лан, але, не

У ширину і довжину.

Л

А

Н

А

Л

Е

Н

Е

За алфавітом

На дошці – таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядку, місцю букви в алфавіті: а – 1, б – 2, в – 3 тощо.

Наприклад, слово абрикос цифрами пишуть таким чином:

1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.

Матеріал для гри:

2, 23, 20, 31, 14 (буряк);

3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь);

3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця);

29, 15, 19, 16, 1 (школа);

10, 19, 29, 11, 23 (зошит);

15, 18, 11, 9, 15, 1 (книжка);

24, 28, 7, 18, 31 (учень);

2, 1, 23, 31, 15, 12, 3, 30, 11, 18, 1 (Батьківщина).

Шаради складів

Учитель називає слова, зазначаючи, які склади із цих слів треба взяти, щоб утворити нове слово. Наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилося слово мало.

1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і другий – слова ваза (береза).

2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти (черевики).

3) Перший склад слова помідор, перший і другий – слова неділя і другий – слова кілок (понеділок).

З букв одного слова

З букв певного слова учні за певний час за допомогою словничків мають скласти і записати слова.

Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);

Айстри (старий, три, рис, сир, тир);

Акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);

Диктант (нитка, так, тин, кит, кат, танк);

Екскурсія (рік, сік, кір, сук);

Жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран, кров, нова, нора, рак, район, рано, ранок);

Компас (кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса);

Космонавт (сон, мак, сом, коса, кома, так, сова, мова, носок, сам, танк, вона, станок, там, танок).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


ДО УРОКІВ БУКВАРНОГО ПЕРІОДУ

Categories: Конспекти уроків

Links