Середньовіччя як історична та культурна доба
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС
І семестр
ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
УРОК № 31
Тема. Середньовіччя як історична та культурна доба
Мета: ознайомити з особливостями доби Середньовіччя, її хронологічними межами; звернути увагу на характерні ознаки середньовічної літератури; розвивати уміння конспектувати, спілкуватися; виховувати інтерес до Середньовіччя як історичної та культурної доби.
Обладнання: картки з текстом, лінія часу.
ХІД УРОКУ
I. Оголошення результатів тематичної
Аналіз типових помилок
II. Мотивація навчальної діяльності
“Відгадай слово”
Давньогрецький поет, що оспівував вино та кохання. (Анакреонт) | А Й |
Видатний давньоримський поет. (Вергілій) | В |
Ліричний жанр, властивий поезії Тіртея. (Елегія) | Е |
Друге ім’я Овідія. (Назон) | Н |
Найвидатніший поет Давньої Греції. (Гомер) | Г |
Літературний жанр, який використовував Горацій. (Ода) | О |
– Ми не випадково
Що ви пам’ятаєте про Середньовіччя з роману В. Скотта? З уроків історії? (Відповіді учнів.)
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з лінією часу
2. “Броунівський рух”
Картка № 1
Середніми віками називають тисячолітній період часу – з моменту падіння Римської імперії (V ст. н. е.) до XV століття.
В історії літератури та мистецтва Західної Європи розрізняються такі етапи:
1) V-ХІ ст. – раннє Середньовіччя;
2) XII-XIII ст. – розквіт середньовічної цивілізації;
3) XIV-XV ст. – пізнє Середньовіччя, початок Відродження.
Картка № 2
Християнська католицька церква у середні віки панує над усім культурним життям Західної Європи. Антична культура занепадає. Церква створює літературу, що схвалює подвиги аскетизму, мучеництва за віру. Характерним для цього періоду є жанр “житія”, які описують відлюдників, що вирушають у пустелю, добровільно зазнають катувань. Поширюються також “видіння”, тобто розповіді людей, що немовби побували у потойбічному світі. У них описуються фантастичні картини райських насолод та пекельних мук.
Картка № 3
Водночас із церковною літературою, що писалася переважно латиною, протягом усього середньовіччя розвивається література світська, яка є далекою від похмурого, аскетичного світосприйняття. Різні її напрями та види походять із народної творчості, що існувала з давніх-давен, а темою її була людина зі своїми земними радощами та бідами.
Картка № 4
Найзначнішою та найціннішою спадщиною середньовічної літератури був епос – поеми про героїв-воїнів, які були створені народом і висловлювали його ідеали. Епос виник у формі сказань, які тривалий час існували в усній формі. Виконавців сказань називали у Франції жонглерами, у Німеччині – шпільманами. Зазвичай це були акробати-фокусники, що розважали народ на дорогах та площах. Вони також співали або читали пісні про воїнів-героїв. А пізніше, вже з XII ст., поети переробляють ці сказання і записують їх у вигляді великих поем.
Картка № 5
Герой середньовічного епосу – воїн, захисник своєї країни і народу. У добу постійних війн – це важлива фігура суспільного життя. В епосі ідеальні якості воїна – сила, хоробрість, доблесть, вірність васала своєму сюзерену – героїзуються. Сюжети багатьох поем складені на основі справжніх історичних подій. Мова йде про історичних осіб, але із часом сюжет може бути зміненим, причому досить суттєво.
Картка № 6
У період з XII до XV ст., коли розвиваються міста і торгівля, а воїни – феодали об’єднуються у рицарські ордени та відбуваються хрестові походи, при дворах феодалів створюється пишна та витончена культура: рицарі навчаються музики, мистецтва писати вірші. У цей час виникає нова, рицарська, або куртуазна (придворна), література. Рицарська лірика оспівує любов рицаря до “дами серця”. Заради її кохання рицарі (у романах) переживають різні пригоди, б’ються з велетнями і чудовиськами.
Картка № 7
Середні віки відзначаються також і значним культурним розвитком народів Сходу, що отримав назву “золотого віку” арабської та ірано-таджицької літератур. Література “золотого віку” писалася двома мовами – арабською і фарсі. В ній часто пропагувалася любов до людини, жінки, оспівування життя.
3. Гронування на тему “Середньовіччя”
IV. Узагальнення й систематизація вивченого
– Назвіть хронологічні межі доби Середньовіччя.
– Які періоди має доба Середньовіччя?
– Чому середні віки мають таку назву?
– Назвіть жанри церковної літератури, поширеної у Середньовіччі.
– Як виник героїчний епос?
– Коли та як виникає куртуазна література?
– Якими є особливості середньовічної культури Сходу?
V. Підсумки уроку
“Мікрофон”
– Середні віки ще називають темними віками (Dark Аges). Чи погоджуєтесь ви з таким визначенням? Поясніть свою думку.
VI. Домашнє завдання
Підготувати розповідь за складеним гроном “Середньовіччя”; написати “Слово на захист Середньовіччя”.