Сатиричне зображення глуповцев (По добутку М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста”)
1. Зміст добутку. 2. Сатиричне зображення міста. 3. Глуповци і їх градоначальники. 4. “Історія глуповского лібералізму”. 5. Зміст фінальної сцени. Добуток М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста” є оригінальним сполученням реалістичного й фантастичного, гротескного Добуток висвітлює історію вигаданого міста Глупова, однак зазначені точні дати записів – з 1731 по 1826 рік.
Читач, що добре розбирається в історичних подіях, що відбувалися в Росії в цей період, не зможе не помітити відгомони цих подій у тексті. Але автор свідомо веде
За допомогою сатири й іронії зображені в книзі пороки й помилки російського суспільства, як викоренені, так і ті, які тільки має бути викорінити. Розбіжності й протиріччя починаються вже в зображенні самого міста. Так в одному місці згадується, що племена головотяпів заснували місто на болоті, в іншому ж читач довідається, що “рідне наше місто Глупов має три ріки й, в однаковість древньому Риму, на семи горах побудований,
Але тільки огорожа ця сусідить із границею Візантійської імперії. Особливо фантастичні й цікаві для розгляду самі жителі Глупова або глуповци. Часом їхнє поводження нічим не відрізняється від манірних столичних обивателів, але при цьому вони сіяють і орються Іноді вони – самі бідні й брудні селяни, але обладающие манерами й думками образованнейших людей.
Цікаві образи правителів цього народу. Щедрін відкриває читачеві целую галерею градоначальников, що сполучають у своїх обликах, звичках і характерах портрети відомих російських вельмож і монархових осіб. Відкриває цю низку персонажів градоначальник Брудастий. У голові в цього високопоставленого чиновника замість мозку є органчик, здатний виконувати тільки дві мелодії: “не потерплю! ” і “розорю!
“. Тут Щедрін висміює безголовость і неможливість мислити самостійно, характерні для багатьох представників російської влади. До нього примикає схожий безголовий чиновник – Прищ. У нього голова начинений кашею, а тому приймати рішення самостійно він не здатний Основний життєвий девіз цього героя: ” Відпочити-З!” И хоча з його приходом до влади глуповци зітхнули з полегшенням, у їхньому житті практично нічого не змінилося – як і раніше ними керує безголовий градоначальник.
Коли добуток вийшов у світло, Салтикова-Щедріна стали дорікати в перекручуванні життя, зайвій фантастичності й віддаленні від реальності. Однак заможність цих докорів явно сумнівна. Щедринские гротеск і сатира не обгороджують читача від дійсності, а тільки доводять до парадокса ті факти реальності, які є негативними, негативними, що заважають нормальному розвитку суспільства. Улюблений письменником прийом перебільшення подібний до збільшувального скла – він робить сховане явним, зримим, наочним. За допомогою фантастичного елемента в добутку ставиться остаточний діагноз суспільної хвороби, що, може бути, існує ще в зародку й не в змозі продемонструвати всю свою небезпеку для навколишніх Подібний, що пророкує й пророкує події зміст утримується в образі Похмурий-Бурчеева, що вінчає галерею градоначальников міста Глупова.
Улюблене висловлення самих глуповцев як природна відповідь на дії влади безнадійно й сумно: “Ми люди привишние! Ми перетерпіти могим. Коли нас теперича всіх у купу скласти й із чотирьох кінців запалити – ми й тоді противного слова не мовимо!
” Невтримної енергії адміністрування вони можуть протиставити важку силу повної бездіяльності, “бунт” на колінах: “Що хошь із нами роби! – говорили одні, – хошь – на шматки ріж, хошь – з кашею їли, а ми не згодні! З нас, брат, не що візьмеш! – говорили інші, – ми не те що інші, які тілом обростили!
Нас, брат, і вколупнути ніде. И завзято стояли при цьому на колінах”. Коли проїзні цікавилися справами містечка, що бунтують відповідали: “Тепер наша справа вірне! теперича ми, братик мій, папір подали!
” Тут перед читачем з’являється написана Щедріним історія “глуповского лібералізму”, ідея якої була взята, на жаль, з життя Росії. Свободолюбци Глупова – Ионка Козирєв, Ивашка Фара-Фонтьев і Алешка Беспятов – зворушливі у своїй мрійності й практичній безпорадності Не можна дорікнути їхнього співгромадян у повній нечутливості стосовно них, але в співчутті до них протягає та ж політична наївність, що й у лібералів: “Мабуть, Евсеич, мабуть! – проводжають вони в острог правдолюбця, – із правдою тобі скрізь жити буде добре! Із цієї мінути зник старий Евсеич, начебто його на світі не було, зник без залишку, як уміють зникати тільки “старателі” російської землі”. Однак картини життя звичайних обивателів істотно відрізняються від біографій градоначальников.
Тут сатира й презирство переміняються схованим співчуттям і жалем з боку автора, а сміх стає гірким. Описуючи народ, Щедрін опирається на народні ж початки свого гумору, використовуючи народну творчість і фольклор. Завершується літописання міста Глупова картиною загибелі Похмурий-Бурчеева.
Наступає цей кульмінаційний момент тільки тоді, коли в жителях міста прокидаються нарешті почуття совісті й відповідальності за долю держави. Картина фінального бунту має двоїсту оцінку. З одного боку, це зовсім не освіжаюча стихія, а “повне гніву воно, що видає глухі, що каркають звуки”. Це “російський бунт, безглуздий і нещадний”, а не революційний переворот, підготовлений і продуманий. Однак цей фінал все-таки є оптимістичним.
Історичний хід можна зупинити лише на час. Як це зробив з рікою Похмурий-Бурчеев. Правлячому самодурові вдалося лише на час зупинити потік, що потім все-таки вирвався на волю: “…
Залишки монументальної греблі безладно спливали долілиць за течією, а ріка дзюрчала й рухалася у своїх берегах”. Зміст фіналу очевидний – рано або пізно теперішнє, правильне життя переможе своїх приборкувачів і знайде собі дорогу, низпровергнув перехоплення-хвацьких і угрюм-бурчеевих.
Схожі твори:
- Переказ роману Історія одного міста Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Літописець знайомить читача з метою своєї праці й історією походження глуповцев. 2. Характерні риси 22 правителів міста Глупова. 3. Життя градоначальника Брудастого, що мало в голові органчик. 4. Боротьба за владу в Глупове. 5. Правління Двоекурова. 6. Спокійні роки й голод при градоначальнике Фердищенко. 7. “Прогресивна” діяльність...
- Скорочено Історія одного міста Салтикова-Щедріна М. Е “Глуповци відбулися від головотяпів, поруч із якими проживали племена лукоедов, слепородов, вертячих бобів, рукосуев і інших. Всі вони ворогували між собою. Головотяпи пішли шукати собі князя. Усе відмовлялися від таких ні на що не здатних підданих, нарешті один погодився й прозвав їх глуповцами. Історичні ж часи в місті Глупове почалися...
- Образи правителів Глупова з “Історії одного міста” М. Е. Салтикова-Щедріна 1. Значення добутку в історії літератури. 2. Роль пародії в “Історії одного міста”. 3. Градоначальники міста і їхнє зображення. 4. Майстерність Салтикова-Щедріна Так почнемо повість цю… М. Е. Салтиков-Щедрін На питання, пов’язані з написанням “Історії одного міста”, М. Е. Салтиков-Щедрін відповідав, що книга ця присвячена сучасності. Він ніколи не припускав...
- Опис міста Глупова в циклі оповідань “Історія одного міста” Повість М. Е. Салтикова-Щедріна ” Історія одного міста” являє собою цикл оповідань, не зв’язаних між собою сюжетом або тими самими героями, але об’єднаних в один добуток через загальну мету – сатиричного зображення сучасного Салтикову-Щедріну політичного пристрою Росії. “Історію одного міста” визначають як сатиричну хроніку. Дійсно, історії з життя міста Глупова...
- “Історія одного міста” – сатирична енциклопедія російського Центральною темою “Історії одного міста” Салтикова-Щедріна є стосунки влади і народу. В образі Глупова сатирик змалював Російську державу з її злигоднями й потворністю, з її самодержавними правителями та приголомшеними деспотією обивателями. Казармений Угрюм-Бурчеєв поєднує у собі яскраві прикмети реакційних політичних режимів різних країн і епох. Сміх поступається місцем гіркоті та...
- Пародія в “Історії одного міста” М. Е. Салтыкова-Щедріна Пояснюючи задум “Історії одного міста”, М. Е. Салтиков-Щедрін затверджував, що книга ця про сучасність. У сучасному йому світі він бачив своє місце й ніколи не вважав, що створені їм тексти будуть хвилювати його далеких нащадків. Однак виявляється достатня кількість причин, завдяки яким його книга залишається предметом і приводом для пояснення...
- Історія одного міста (стисло) Дана повість – “справжня” літопис міста Глупова, “глуповський Літописець”, обіймаються період часу з 1731 по 1825 р., яку “спадкоємно складали” чотири глуповський архіваріуса. У розділі “Від видавця” автор особливо наполягає на автентичності “Літописця” і пропонує читачеві “вловити фізіономію міста і встежити, як в його історії відбивалися різноманітні зміни, одночасно відбувалися...
- Твір по повісті “Історія одного міста” У творчості Салтикова-Щедрина “Історія одного міста” (1869 -1870) займає одне із центральних місць. Це яскравий зразок політичної сатири, у якій зазнають безкомпромісної критики самі основи самодержавства, викриваються будь-які форми деспотизму, виражений рішучий протест проти ідеології смиренності, покірності й пасивності. У сатиричній “Історії одного міста” сполучаються елементи побутове й фантастичні, своєрідно...
- Історія одного міста характеристика образа Глуповцов ІСТОРІЯ ОДНОГО МІСТА ( 1869-1870) Глуповци – мешканці міста, образ якого вперше з’явився на початку 1860-х рр. у нарисах письменника “Глупов і глуповци” і “Глуповское розпуста”, заборонених цензурою. Глуповци, як пояснив Щедрін у полеміці із критиками книги, – це “народ історичний”, тобто реальний, не ідеалізований, “люди, як і всі інші,...
- Твір по добутку Салтикова-Щедріна “За рубежем” Новими й значними досягненнями збагатилася в “За рубежем” салтиковская сатирична галерея вершителів і провідників внутрішньої політики Російської імперії. Насамперед це “портрети” двох “відчайдушних радників” Удава й Диби. (Потрібно було дуже ненавидіти царське самодержавство і його слуг, щоб знайти для їхньої сатиричної персоніфікації прізвища з такою етимологією й з такими історичними...
- Історія одного міста характеристика образа Беневоленского Феофилакта Иринарховича ІСТОРІЯ ОДНОГО МІСТА ( 1869-1870) Беневоленский Феофилакт Иринархович – градоначальник, що перемінив князя Микаладзе. При ньому “благополуччя глу-повцев… не тільки не порушилося, але одержало лише більше твердження”, тому що Б. фактично усунувся від справ. Однак на відміну від Микаладзе він “почував непреоборимую похилість до законодавства” і, незважаючи на начальницьку заборону,...
- Переказ добутку Дикий поміщик Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Поміщик просить у Бога забрати з його землі мужика. Бог не почув його проханню. 2. Селяни, молячи Бога, зникають із володінь дурного поміщика. 3. Поміщик починає усвідомлювати наслідки зникнення селян. 4. Поміщик дичавіє. 5. Селян повертають у маєток дикого поміщика, а дурному поміщикові виносять догану. Переказ Казка...
- Переказ добутку Повість про те, як один мужик двох генералів прокормив Салтикова-Щедріна М. Е План переказу 1. Два генерали раптово опинилися на незаселеному острові. Їхні розмови й безглузді справи. 2. Генерали знайшли мужика, що став їх обслуговувати. 3. Мужик будує човен і доставляє генералів назад у Петербург. Переказ Два генерали опинилися на незаселеному острові. “Служили генерали все життя в якійсь реєстратурі; там народилися, виховали...
- Історія одного міста характеристика образа Бородавкина Василіска Семеновича ІСТОРІЯ ОДНОГО МІСТА ( 1869-1870) Бородавкин Василіск Семенович – тип градоначальника, “у якого ноги повсякчас готові були бігти неведомо куди”. “Уміщав… у собі” багато лементу. У його творі “Думки про градоначальническом однодумність, а також про градо-начальническом єдиновладдя й про іншому” відбилися не стільки навіть його “ідеали”, скільки повсякденний побут його...
- Зображення життя трудового народу в казках М. Е. Салтикова-Щедріна Важливе місце у Творчості Салтикова-Щедріна займають його “Казки”, які підбивають підсумок сорокалітньої творчої діяльності автора. Більша частина казок була написана в останні десять років життя письменника. І це, звичайно, не випадково. Салтиков-Щедрін удався до жанру казки в 80-е роки XIX сторіччя, коли політична цензура була така, що авторові довелося знайти...
- Проблема влади в “Історії одного міста” Твір 10 клас. В “Історії одного міста” викриваються недосконалість суспільного і політичного життя Росії. На жаль, Росії рідко щастило на добрих правителів. Довести це можна, відкривши будь-який підручник історії. Салтиков Щедрін, щиро переживаючи за долю своєї батьківщини, не міг залишитися осторонь від цієї проблеми. Своєрідним рішенням і став твір “Історія...
- Літературні казки в прозі М. Е. Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна називають байками в прозі, у них чітко простежуються фольклорні й російська сатирична літературна традиції. У його казках правдиво розкриваються проблеми народу. Сатирик зло викриває самодержавство, лібералізм і панівний клас, явно підкреслює тупість, лінь, нездатність правлячої верхівки мислити й працюватися У казках Салтикова-Щедріна відсутній позитивний герой, навіть в “Повісті...
- Смішні або смутні фінали казок М. Е. Салтикова-Щедріна? 1. Творчий шлях М. Е. Салтикова-Щедріна. 2. Жанр казки у творчості письменника. 3. Основні проблеми й образи 4. Художня своєрідність. 5. Фінал – сміх або сльози? Сатири сміливий владар. А. С. Пушкін М. Е. Салтиков-Щедрін, блискучий мислитель і оригінальний критик, публіцист, редактор, увійшов в історію російської літератури як письменник-сатирик. Жанрова...
- Мир казок М. Е. Салтикова-Щедріна 1. Поняття й типології казок. 2. Казка народна й казка авторська. 3. Галерея образів казкових персонажів. 4. Від поміщика й генерала до інтелігента й мужика. 5. Вплив казок Щедріна на російську літературу – Казка – неправда, так у ній натяк… А. С. Пушкін Казка – особливий, фантастичний і реальний мир...
- Ідейний зміст “казок” Салтикова-Щедріна “Казки” Салтикова-Щедріна не випадокале називають підсумковим добутком автора. У них з усією гостротою підняті ті проблеми Росії 60-80 гг. XIX століття, которие хвилювали передову інтелігенцію. У суперечках про подальші шляхи Росії висказивались багато точок зору. Відомо, що Салтиков-Щедрін був прихильником боротьби ссамодержавием. Як і багато мислячих людей того часу, він...