Риси портеру Базарова в романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти”
У принципі, сказати: “Він – гарна людина”, не можна. Так само як і зрівняти двох людей. Адже в кожному з нас стільки різноманітних рис і особливостей, і серед них обов’язково є й негативні й позитивні. Тому, оцінюючи будь-якої людини, необхідно розглядати його з кожної сторони окремо. У літературі ситуація сильно ускладнюється, адже ми бачимо весь літературний простір крізь призму авторського сприйняття. У деяких персонажів, наприклад, можуть начисто отсутствовать гарні риси. Причому на кожному кроці нам доводиться замислюватися:
Подібна ситуація почасти виявилася в романі Івана Сергійовича Тургенєва”Батьки й діти”. Автор спочатку задумав написати повчальний добуток для молоді, з поглядами якої був не згодний, але “крутий Базарів захопив Тургенєва”. “Він (Тургенєв) хотів сказати: наше молоде покоління йде по помилковій дорозі, і сказав: у нашому молодому поколінні вся наша надія”. Він не міг малювати свідомо неправильну
Дуже холодно ставиться до людини, що благоговіє перед ним – до Аркадія Миколайовичеві Кірсанову. До того ж, своєю неуважністю заподіює багато страждань батькам: Василеві Івановичеві й Орисі Власьеве Базаровим. І все це підкреслюється надто флегматичним, на перший погляд, характером. Але сила натури Базарова змінює й автора. У процесі оповідання можна відзначити зміну відносно автора до свого героя. Якщо на початку добутку И. С. Тургенєв його недолюблює, то до кінця відкрито симпатизує. Писарєв сказав: “Удивляючись у свого Базарова, Тургенєв, як людина і як художник, росте у своєму романі, росте на наших очах і доростає до правильного розуміння, до справедливої оцінки створеного типу”.Читач віддалено повторює роботу, пророблений самим письменником. Він поступово, не відразу, усвідомлює наскільки гарний і стрункий внутрішній мир Базарова. Звичайно ж, доводиться переборювати багато перешкод. Більшу частину інформації, необхідної для правильної оцінки будь-якого персонажа можна почерпнути з його розмов. Базарів говорить украй мало, і навряд чи поважає кого-небудь настільки, щоб з розмови з ним можна було зрозуміти його характер досить добре. Нам залишається задовольнятися недомовками. Тільки двом персонажам вдається змусити Базарова на відвертість: Павлові Петровичеві Кірсанову – дядькові Аркадія, і Ганні Сергіївні Одинцовій, молодій удові, з якої Аркадій, друг Базарова, познайомився в місті на балі в губернатора
Причому останньої вдалося набагато ближче довідатися Базарова, хоча тільки в розмові з Павлом Петровичем Базарів відкриває свої життєві позиції. Після першої зустрічі Павла Петровича з Базаровим між ними виникає взаємна ворожість. Згодом вона тільки підсилюється й доходить до “найсильнішої антипатії”.Павла Петровича можна назвати главою (або “полюсом”) табору “батьків”. У ньому зібрана більшість забобонів аристократизму, що відмирає. Він не приймає, та й, напевно, не може прийняти понять Базарова. Він відзначає сильні сторони характеру Базарова, але вважає їхніми недоліками “Ми (старе покоління) не маємо тієї зухвалої самовпевненості”, – говорить Павло Петрович, не усвідомлюючи того, що для Базарова егоїзм і самовпевненість стали майже єдиними рушійними силами. Павло Петрович – “людин жовчним і жагучим, обдарованим гнучким розумом і сильної волею”, що “міг би, при відомих умовах, з’явитися яскравим представником сковуючої, льодової сили минулого”. Він має деспотичну натуру: намагається підкорити собі всіх навколишніх, причому робить це скоріше по звичці, чим з холодного розрахунку. Саме тому він”рисується й злиться, навіщо на нього не любується Базарів, єдина людина, який він поважає в самій ненависті своєї”.У свою чергу, Базарів “міг би з’явитися представником руйнівної, звільняючої сили сьогодення”. Він на відміну від Павла Петровича нікого, по-моєму, підкорити не намагається
Він не противиться тому, щоб його любили або поважали, якщо це приносить користь або хоча б не ущемляє його особисті інтереси, адже “не богам же горщики обпалювати”. У Базарове все вертиться навколо величенного егоїзму й зарозумілості. Саме цим якостям свого характеру Базарів зобов’язаний усім. Він живе “з розрахунку”, виходячи тільки зі своїх інтересів і потреб. Він не має потреби ні в кому, не має високої мети спереду, ні до чого не прагне, а сил і енергії хоч відбавляй (у цьому й полягає основний аргумент для доказу трагізму натури Базарова). Він розуміє, що він не такий як всі, але не намагається бути схожим на інші. Він “повний собою, своєї внутреннею життям і не стискує її на догоду прийнятим звичаям і церемоніям. Тут особистість досягає повного самозвільнення, повної особливості й самостійності”.Звичайно ж, між такими різними, але одночасно схожими людьми, як Євгеній Базарів і Павло Петрович Кірсанов, за всіма законами діалектики, повинні виникати бурхливі дебати. Так і відбувається: Павло Петрович виявляється єдиною людиною, якій вдається викликати Базарова на парі, часто проти волі останнього. У цих суперечках, незважаючи на небагатослівність, Базарів розповідає дуже багато чого. Він сам розкриває Павлу Петровичеві свої погляди й принципи. Д. И. Писарєв виразив його думки під час основної суперечки наступними словами:”Я не можу діяти тепер, не стану й пробувати; я нехтую все, що мене оточує, і не приховуватиму цього презирства. У боротьбу зі злом я піду тоді, коли відчую себе сильним. Доти буду жити сам по собі, як живеться, не мирячись, з пануючим злом і не даючи йому над собою ніякої влади
Я – чужий серед існуючого порядку речей, і мені до нього немає ніякої справи. Займаюся я хлібним ремеслом, думаю – що хочу, і висловлюю – що можна висловити”. У цьому полягає сутність Базарова (це ще один аргумент, що доводить, що Базарів – трагічна особистість: “він “чужий серед існуючого порядку речей”).Зовсім інші риси Базарова проявляються в його відношенні до Одинцової. Ці риси показують, як він може почувати. Базарів виявлятися самим велелюбним героєм роману. Тільки в ньому ми побачили теперішню пристрасть. Все його заперечення, всього його умовиводу відійшли на другий план, коли в ньому закипіла пристрасть. Він “зллився й усвідомлював, що робить дурість, і все-таки продовжував неї робити”. Все життя він був змушений сковувати свої почуття тверезим розрахунком (от ще один довід до доказу трагізму Базарова: протиборство розуму й почуттів), і, коли він перестає так надходити – хвиля почуттів захоплює його. І він не пручається – робить”свідому дурість”. Переломним моментом у відносинах з Ганною Сергіївною виявляється його освідчення в коханні. Ганна Сергіївна – жінка дуже холодн і розважлива, лякається такого бурхливого потоку почуттів і вирішує”що спокій все-таки найкраще”. Його пристрасть потроху вгасає, але її прояву ще довго турбують Базарова: те на нього знаходила “лихоманка роботи”, те вона з його “зіскакувала”, “дивна утома зауважувалася у всіх його діях”. Може бути, згодом він зумів би усвідомити все, що з ним відбулося, “прийнявся б за справу, вилаяв би найенергійнішим образом проклятий романтизм і неприступна бариня, що водила його за ніс”. Але Тургенєв зненацька приводить його до смерті. Десять сторінок, на яких описана смерть Базарова, є найбільш яскравими й виразними, у плані зображення характеру Базарова.
Тургенєв представляє нам закінчену картину “Смерть героя”. У ній такі риси Базарова як безстрасність, ощадливість, холодність блякнуть, і верх бере почуттєва сторона його характеру. У ньому прокидається “насильно здавлене почуття”, і це природно, що у свою останню хвилину він хоче побачити свою улюблену. Він зустрічає смерть “з гордо піднятою головою”, він не обманює себе порожніми надіями. Як лікар, він ні хвилини не сумнівається в справедливості діагнозу й знає його результат.”Умерти так, як умер Базарів, – однаково, що зробити великий подвиг”, – сказав Д. И. Писарєв. Чи потрібні такі люди як Базарів суспільству. Складно сказати. Із упевненістю можу сказати лише одне, вони потрібні не менше ніж Гамлети, Рудини, Онєгіни, Обломови, Печорини й багато хто, багато хто інші, хоча б для розмаїтості. Якщо відійти від цього абстрактного поняття “ніжності суспільству”, ми побачимо, що Базарів приносить досить багато реальної користі: він займається природничими науками, працює медиком, отже, прямо допомагає людям. Але він не може знайти в цьому суспільстві власну нішу. Він виявляється самотній
Для нього немає можливості повністю використати свої сили. У нього немає мети, йому ні до чого прагнути.”А Базаровим все-таки погано жити на світі, хоч вони приспівують і посвистують. Ні діяльності, немає любові, – стало бути, немає й насолоди. Страждати вони не вміють, нити не стануть, а часом почувають тільки, що порожньо, нудно, безбарвно й безглуздо.”
Схожі твори:
- Риси характеру Базарова в романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти” Читаючи роман Тургенєва Батьки й діти, ми постійно зустрічаємо авторські характеристики й описи героїв, ремарки автора й різні коментарі. Стежачи за долями персонажів, ми почуваємо присутність самого автора. Автор глибоко переживає все те, про що пише. Однак відношення його до, що відбувається в романі неоднозначно й не так уже просто,...
- Образ Базарова у романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Роман І. С. Тургенєва відбив боротьбу двох соціально-політичних таборів, що зложилися в Росії до 60 – м років XІX століття. Письменник передав у романі типовий конфлікт епохи й поставив ряд актуальних проблем, зокрема питання про характере й ролі “нової людини”, деятеля в період революційної ситуації в Європі 60-х років. Виразником...
- Образ Євгенія Базарова в романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти” Головною проблемою в романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти” є конфлікт двох поколінь, старим, представленим ліберальним і консервативним дворянами, і новими, представленими різночинцями-демократами. До представників старого ставиться сім’я Кірсанових, а нового Базарів. Самим затятим прихильником консервативних поглядів є Павло Петрович Кірсанов, людина, що давно відстала від часу й, що...
- Зіткнення Базарова із власною теорією (По романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти”) 1. Традиція зображення зайвих людей. 2. Образ Базарова у романі “Батьки й діти”. 3. У чому суть зіткнення Базарова із самим собою. 4. Роман як передбачення футуризму. 5. Сприйняття добутку критикою. …запитую себе мимоволі: навіщо я жив? Для якої мети я народився?.. А, вірно, вона існувала, і, вірно, було мені...
- Любов і дружба в житті Базарова (по романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти”) Всі люди різні, і кожний понимает любов і дружбу по-своєму. Для одних знайти кохану людину є мета й сенс життя, а дружба – неотъемлемое умова їхнього щасливого існування. Ці люди становлять більшість. Інші вважають любов вигадкою, “нісенітницею, не простительной дурницею”; у дружбі шукають єдинемишленника, борця, а не людини, з яким...
- Трагедія Базарова у романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти” Образ Базарова суперечливий і складний, його роздирають сумніви, він переживає душевні травми, в першу чергу через те, що відкидає природне початок. Теорія життя Базарова, цього вкрай практичної людини, медика і нігіліста, була дуже проста. У житті немає любові – Це фізіологічна потреба, немає краси – це всього лише поєднання властивостей...
- Образ нігіліста Базарова (за романом І. С. Тургенєва “Батьки і діти”) Роман Тургенєва “Батьки і діти”, що вийшов 1862 року, став не просто одним із кращих творів автора, а й одним із його романів, що найпалкіше обговорювалися та критикувалися. Причиною критики, різких висловлювань і звинувачень на адресу самого автора став створений ним образ головного героя – Базарова. Базаров – це герой...
- Твір по романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Роман І. С. Тургенєва “Батьки й діти” відбив суспільну атмосферу, що зложилася напередодні селянської реформи 1861 року, коли в Росії з’явилася разночинная інтелігенція. Це були люди, що вийшли з небагатих шарів суспільства: лікарі, священики, дрібні чиновники. Це покоління “дітей” було настроєно надзвичайно критично до досвіду й соціальної діяльності дворян-лібералів 40-х...
- Батьки й діти в зображенні І. С. Тургенєва (По романі “Батьки й діти”) 1. Час створення роману “Батьки й діти”. 2. Зіткнення представників батьків і дітей. 3. чиЗастаріла проблема батьків і дітей сьогодні? Я спробував представити конфлікт двох поколінь. І. С. Тургенєв Роман І. З. Тургенєва “Батьки й діти” з’явився в пресі в 1862 році. Це були часи, коли на зміну старому життєвому...
- ОБРАЗ БАЗАРОВА. СИЛА Й БЕЗСИЛЛЯ ГЕРОЯ РОМАНА ТУРГЕНЄВА “БАТЬКИ Й ДІТИ” ОБРАЗ БАЗАРОВА. СИЛА Й БЕЗСИЛЛЯ ГЕРОЯ РОМАНА ТУРГЕНЄВА “БАТЬКИ Й ДІТИ” Ламати-Не будувати. Сім разів відміряй один раз отрежь. Прислів’я. Євгеній Базарів моя протилежність. У його характері було, здавалося, багато чого з того, за що можна поважати людини й чим захоплюватися в літературному герої: розум, самобутність, фізична сила, упевненість у...
- “Моє відношення до Базарова” за романом І. Тургенєва “Батьки і діти” Центральний персонаж роману І. С. Тургенєва “Батьки і діти” – Євген Базаров – вражає своєю яскравістю і неоднозначністю, але безумовна його особливість – глибокий трагізм. Базаров виступає в романі як носій настроїв нового покоління. Він називає себе нігілістом – заперечливим, не маючим ні в що віру. Він не визнає жодних...
- Суперечки Базарова з Павлом Петровичем: хто ж правий? (Роман И. С. Тургенєва “Батьки й діти”) Суперечки Базарова з Павлом Петровичем: хто ж правий? (Роман И. С. Тургенєва “Батьки й діти”) Роман “Батьки й діти”, по визначенню російського письменника Володимира Набокова, це “не тільки кращий роман Тургенєва, але й один із самих блискучих добутків XIX століття”. Центральне місце тут займають довгі суперечки молодого різночинця нігіліста Євгенія...
- Образи різночинців у романі И. С. Тургенєва “Батьки й Діти” і в романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” И. С. Тургенєв і Н. Г. Чернишевський письменники другої половини XIX століття. Обоє автора займалися обществен-але-політичною діяльністю, були співробітниками журналів “Сучасник” і “Вітчизняні записки”. Н. Г. Чернишевський був ідейним вождем, листи-кому кріпосного права. У своїх добутках писате-чи виступили за звільнення народу Головним героя-мі цих двох романів є Е. Базарів і...
- Батьки і діти в однойменному романі Тургенєва Роман Тургенєва “Батьки і діти” – не змалювання боротьби “батьків” і “дітей”, які втілили в собі різні ідеології, народжені новою та попередньою епохами. Це також і філософські роздуми автора про зміну поколінь, про вічний поступ життя і вічну боротьбу старого й нового. “Батьки” в романі – люди відставні, явище архаїчне,...
- Сатиричні мотиви у романі Тургенєва “Батьки й діти” Проблема й ідея роману І. С. Тургенєва “Батьки й діти” укладені в самій його назві. Неминуче й вічне протистояння старшого й молодшого поколінь, обумовлене духом, що змінюється, часу, можна розглядати як у трагічному ключі (як зробив це, наприклад, Ф. М. Достоєвський у романі “Біси”), так і в сатиричному й навіть...
- Образ Миколи Петровича Кірсанова у романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Зовнішній конфлікт роману Тургенєва “Батьки й діти” – це зіткнення двох епох, двох мировоззрений, філософії “батьків” і “дітей”. Представником нового покоління у романі виступає демократ-різночинець Євгеній Базарів. Безпосереднім антагоністом Базарова, явним супротивником його є Павло Петрович Кірсанов, витончений, рафінований аристократ. “Схованим” же супротивником Базарова є Микола Петрович Кірсанов, тонка й...
- Молодше покоління в романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти” В романі “Батьки і діти” І. С. Тургенєв розповідає про конфлікт двох поколінь на прикладі сімей Кірсанових і Базарова. Жодне покоління не може мати однакових поглядів, тому конфлікти між дітьми та батьками в різних сім’ях різні. Великий вплив на характер конфлікту, та й на його наявність, надають виховання, цінності, освіта,...
- Тема любові у романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Роман І. С. Тургенєва “Батьки й діти” як не можна краще розкриває вміння письменника вгадувати “нові потреби, нові ідеї, внесені в суспільну свідомість”. Носієм цих ідей у романі виступає демократ-різночинець Євгеній Базарів. Опонентом героя у романі виступає блискучий аристократ Павло Петрович Кірсанов. Однак це роман не тільки про зіткнення двох...
- Євгеній Базарів і Аркадій Кірсанов у романі И. С. Тургенєва “Батьки й діти” Великий росіянин письменник И. С. Тургенєв тонко почував все, що відбувається в суспільному житті Росії. У романі “Батьки й діти” він торкати животрепетну для шістдесятих років минулого сторіччя проблему “батьків” і “дітей”. Два покоління, зіставлені Тургенєвим у цьому добутку, розходяться не стільки тому, що одні минулого “батьками”, а інші “дітьми”,...
- Коротка характеристика добутку Батьки й діти Тургенєва І. С Роман І. С. Тургенєва був написаний в 1861 р., а дія в ньому відбувається із травня 1859 по зиму 1860 р. Саме в цей час стає найбільш очевидна криза кріпосницької системи, загострюється суперечка між революціонерами-демократами й лібералами про шляхи порятунку Росії, формується новий тип передового суспільного діяча-різночинця, що “битися хоче”....