Проблема змісту людського життя в збірнику повістей Н. В. Гоголя “Миргород”
1. Суспільно-політична ситуація в країні. 2. Одноманітне життя старосвітських поміщиків. 3. Героїзм і самовідданість козаків. 4. Искушенность Хоми. 5. Животіння чиновників. У першій половині XIX сторіччя для представників творчої інтелігенції наступили лихоліття.
Декабристське повстання було жорстоко подавлене Найкращі молоді сили відправлені в посилання. У суспільній свідомості вкоренився непереборний страх перед вільнодумством. А. И. Герцен у своїх записках указував, що “глибокий сум опанував душою всіх мислячих людей… тільки дзвінка
В 1835 році в Петербурзі вийшов збірник повістей письменника “Миргород”. Аматори російської словесності відразу ж відзначили талант молодого автора. Він, немов геніальний живописець, зумів яскравими соковитими фарбами передати всю красу української природи, запорізький колорит, а також розкрити характер козаків, вище життя ставящих свій кодекс честі й достоїнства. На перший погляд складові збірник повести ніяк не зв’язані один з одним по змісту, і їх ніяк не можна поєднувати
Однак при більше глибокому розгляді читач раптом розуміє, що всі вони намагаються дозволити одну загальнолюдську проблему, питання, не одне сторіччя мучавший розуми людей – зміст і призначення людського життя Микола Васильович у своєму добутку розкриває свої подання про ідеал. Першу частину збірника ввійшли дві повісті: “Старосвітські поміщики” і “Тарас Бульба”. Зосередженість на внутрісімейних справах, на коханій людині, деякої замкнутості інтересів старосвітських поміщиків протистоїть героїчна й трагічна доля головних героїв повести “Тарас Бульба”. Старосвітські поміщики, Панас Іванович і Пульхерия Іванівна ведуть досить відокремлений спосіб життя. З першого погляду можна визначити, що це за люди: “Легені зморшки на їхніх особах були розташовані з такий приятностию, що художник, вірно б, украв їх.
По них можна було, здавалося читати всю їх, ясне, спокійне життя, що вели старі національні, простосерді й разом богатие прізвища”. Гоголь із різних позицій намагається розглянути своїх героїв. “Я іноді люблю зійти на мінуту в сферу цієї незвичайно відокремленого життя, де жодне бажання не перелітає за частокіл, що оточує невеликий будиночок”.
Все це навиває непідроблену “нез’ясовану принадність”. Одне лише скороминуще міркування про можливій людську “низькості” дозволяє більш гостро відчути людяність і привітність старосвітських поміщиків. Вони “внаслідок чистої, ясної простоти” можуть викликати в читача тільки добрі почуття.
Не останню роль у цьому грає щирих, потребуючих більших щиросердечних витрат любов друг до друга цих двох літніх уже людей. Рідко, коли до старості сімейні пари зберігають у собі така повага й терпимість друг кдругу. “Не можна було дивитися без участі на їхню взаємну любов. Вони ніколи не говорили один одному ти, але завжди ви: ви, Панас Іванович; ви, Пульхерия Іванівна”.
При цьому в молодості заради любові головні герої також робили безрозсудні вчинки. Навіть була романтична історія. Пульхерию Іванівну родичі не хотіли видавати за секунд-майора, яким тоді був головний герой. І він навіть спритно відвіз її з рідного будинку Однак сам намагався більше не згадувати про цей випадок. З іншого боку, автор намагається підкреслити, що все життя літніх поміщиків починає поступово концентруватися навколо обіднього стола.
Читач, приміром, може точно сказати, скільки разів “закушивал” Панас Іванович, і які блюда винаходить Пульхерия Іванівна. Бесіди про сторонній обмежувалися тільки жартами Панаса Івановича про те, “якби раптом зайнявся будинок”. Головні герої позбавлені яких-небудь не домашніх інтересів.
Звичайно ж можна обвинуватити старосвітських поміщиків у різкої обмеженості, у відсутності громадянського обов’язку, бажанні ухилитися від громадського життя. Однак і зовнішня дійсність позбавлена тої насиченості й щирого призначення, якими повинна бути наповнена життя кожної людини. Тому, вибираючи між двома формами існування, любовна зосередженість людей похилого віку друг на другу виглядає куди більше привлекательней порожньої й бездушної атмосфери світських раундів або кабінетних інтриг. У пошуках героїчного початку Микола Васильович звертається до історії простого народу в “Тарасі Бульбе”.
Він жваво й правдоподібно показує загальну картину боротьби за незалежність запорізького козацтва. На перший план виходить образ людини з народу, “із широким разметом щиросердечної волі”. Гоголю вдалося майстерно показати вільну, незалежну натуру козаків, які з головою захоплюються й “скаженим разгульем веселості”, і непримиренною боротьбою. Тарас Бульба, головний герой повести сприймає свою боротьбу з “ляхами” не просто бій заради якоїсь матеріальної вигоди, стоянням за православну віру: “…поклав собі правилом, що в трьох випадках завжди варто узятися за шаблю, саме: коли комісари не вважили в чому старшин і стояли перед ними в шапках, коли поглумилися над православ’ям і не ушанували предковского закону й, нарешті, коли вороги були басурмани й турки, проти яких він уважав у всякому разі дозволеним підняти зброю в славу християнства”.
Для вільних козаків завжди на чолі стола були воля рідного краю, козацьке товариство й козацька воля Героїчний пафос червоною ниткою пронизує весь добуток. Тарас Бульба готове пожертвувати своїм життям, дітьми заради своєї рідної землі. Він не щадить молодшого сина, що поміняв товаришів і вітчизну на любов прекрасної панночки.
Головний герой не може простити йому такого зрадництва: “Я тебе породив, я тебе й уб’ю!” Автор у своєму добутку намагається довести читачам, що не вмер геройський дух у російській людині, у козаку: “Чорт забери! Так є чи що на світі, чого б побоявся козак?”. У другій редакції Гоголь ще більше підсилює це враження, закінчуючи повість словами: “Так хіба найдуться на світі такі вогні, борошна й така сила, яка б пересилила російську силу!
” У другій частині збірника можна побачити ще дві дивні повісті “Вий” і “Повість про те, як посварився Іван Іванович із Іваном Никифоровичем”. Автор і тут не відхиляється від загальної ідеї – пошуку призначення людського життя Повість “Вий” є, напевно, самим таємничим добутком у творчості Гоголя. У ньому занадто ясно звучить мотив страху, “боязкості”. Життя Хоми представляється читачам неймовірно “безкрилої”, бідної по своєму духовному змісті, щоб успішно протистояти злу. Він не здатний упоратися зі спокусою хоч одним оком глянути на чудовиська, тому жорстоко покараний Використовуючи в добутку чарівні й фантастичні елементи, автор тим не менеестремиться дозволити цілком земні проблеми.
Він дає ясно зрозуміти, що всі случившееся настільки реально, що могло бути не тільки в уяві людини. Читач так і залишається в здивуванні: наяву або в сні протікає дія. “Повість про те, як посварився Іван Іванович із Іваном Никифоровичем” знову змушує згадати читача про тім незначний, що зустрічається в людському житті. Гоголь сміється не тільки над людськими недоліками й слабостями, але й над соціальним злом. Але це сміх крізь сльози.
Незабаром у центрі уваги виявляються офіційні особи, покликані стежити за порядком у місті й змушені багато дорогоцінного часі витрачати на дозвіл дурної сварки двох колишніх друзів Повість закінчується важким подихом автора: “Нудно на цьому світлі, добродії!”. Тут чується жаль письменника про загублене життя. Життяя, що самі люди перетворили в животіння. Протягом всієї своєї творчої діяльності Гоголь майстерно використовує художній прийом, коли “комічне одушевление” є прекрасним засобом відображення дійсності На думку Бєлінського, Гоголь як би прикидається “простачком”, однак одночасно ніколи не втрачає своїй індивідуальності й самобутності, що й створює неповторну авторську манеру викладу тексту.
“Спочатку смішно, потім смутно”, – продовжує критик. Якщо придивитися, можна виявити що Гоголь із легкою іронією ставиться практично до всіх своїх героїв. А влучне й гостре слово дозволяє йому “на всенародні очі” виставити моральна потворність, а також всі ті явища повсякденної дійсності, які приводять до цього. Твору Гоголя здатні знайти відзвук у душах читачів “крізь видний миру сміх і незримі, невідомі йому сльози”.
Схожі твори:
- Сполучення трагедії й комізму, реальності й фантастики в збірнику повістей “Миргород” Н. В. Гоголя 1. Відгомони древніх легенд і казок в “Вие”. 2. Історичне минуле України в “Тарасі Бульбе”. 3. Сучасна авторові реальність вповестях. 4. Особливості композиції збірника “Миргород”. Збірник повістей “Миргород” Н. В. Гоголя має підзаголовок “Повести, службовці продовженням “Вечорів на хуторі біля Диканьки””. Дійсно, легко помітити загальні риси цих двох збірників: в...
- Загальна для всього циклу повістей концепція людського життя Після придушення повстання декабристів лихоліття наступили для представників творчої інтелігенції. Герцен писав, що “глибокий сум опанував душою всіх мислячих людей… тільки дзвінка й широка пісня Пушкіна лунала в долинах рабства й мучень”. Саме в таких умовах формується Гоголь як письменник. Збірник повістей “Миргород” вийшов у Петербурзі в 1835 році. На...
- Образ України в творчості Миколи Гоголя (за повістями “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”) Витоки творчості Миколи Гоголя – в українській культурі. Українець за походженням, він з дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”. Образ України мимоволі уявляєш собі, читаючи твори М. Гоголя. Як справжній дослідник, він ознайомлює читача з...
- Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя. Жодна тогочасна книга на українську тематику не мала такого успіху, як “Вечори”, і жодна не була так талановито зробленою, як “Вечори”. Гоголь свідомо йшов на...
- Комедія Карпенка-Карого “Сто тисяч” і проблема сенсу людського життя Драматургічну діяльність І. Карпенко-Карий розпочав людиною немолодою, збагаченою великим життєвим досвідом. Він був вірний життєвій правді, виявляв посилену увагу до складних явищ тогочасної дійсності. Саме тому він шукав нові шляхи в українському драматичному мистецтві. Уже в драмі “Сто тисяч” він розкриває характер глитая глибше, досконаліше. Головний персонаж Герасим Калитка –...
- Проблема сенсу людського буття Роман В. Підмогильного “Місто” з часу його виходу в світ й до сьогодення сприймався неоднозначно. Ключем до прочитання твору є епіграфи. Перший, взятий із талмуду, стверджує: “Шість прикмет має людина: трьома вона подібна на тварину, а трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п’є; як тварина вона множиться...
- Проблема складових змісту твору У теорії літератури ХХ ст. існують різноманітні уявлення про “внутрішній зміст твору” та його складові. Різні точки зору постійно співіснують, суперечок майже немає, критичного розгляду також. Але всі погляди або вузькі, часткові, або містять елементи, які стосуються насправді не змісту, а форми, або взагалі відносяться до зовнішньої сфери твору. Для...
- Розкажіть про вплив української культури на розвиток творчості Миколи Гоголя як українського і російського письменника Микола Гоголь народився та виріс в Україні. Дитинство його минуло у мальовничих місцях, овіяних козацьким минулим, давньої історією, народними легендами. Змалку Микола бачив колоритних людей з народу навколо себе: козаків, чумаків, торговців на базарі, хитрих циган-“лошадників”, заможних та бідних селян, гострих на язик дівчат та веселих завзятих парубків. Також він...
- Проблема буття людського в повісті О. Кобилянської “Земля” Людське буття… Що в ньому найголовніше? На це питання не можна відповісти одразу. Людині часто важко правильно визначити свій життєвий шлях. Інколи, живучи тільки однією метою, віддаючи досягненню її всі сили, відмовляючись від усього іншого, людина свідомо обмежує своє життя, обкрадає його. Тому, втративши цю мету або зрозумівши її облудність...
- Панорамне зображення життя суспільства у поемі Гоголя “Мертві душі” Кожний митець прагне створити таку перлину, яка б знайшла гідне місце у його Творчості. Вінцем творчості Миколи Васильовича Гоголя вважається поема ” Мертві душі “. Темою твору стало зображення дійсності кріпосницької Росії, а дійсність ця неймовірна, бо з точки зору здорового глузду там можуть відбуватись найнеймовірніші події. Миколаївська Росія показана...
- Проблема буття людського в повісті О. Кобилянської “Земля” ОЛЬГА КОБИЛЯНСЬКА Проблема буття людського в повісті О. Кобилянської “Земля” Людське буття… Що в ньому найголовніше? На це питання не можна відповісти одразу. Людині часто важко правильно визначити свій життєвий шлях. Інколи, живучи тільки однією метою, віддаючи досягненню її всі сили, відмовляючись від усього іншого, людина свідомо обмежує своє життя, обкрадає його....
- Проблема сенсу людського буття в романі В. Підмогильного “Місто” Роман В. Підмогильного “Місто” з часу його виходу в світ й до сьогодення сприймався неоднозначно. Ключем до прочитання твору є епіграфи. Перший, взятий із талмуду, стверджує: “Шість прикмет має людина: трьома вона подібна на тварину, а трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п’є; як тварина вона множиться...
- ВІЧНА ПРОБЛЕМА ЛЮДСЬКОГО ВИБОРУ (за творчістю Б. Олійника) ВІЧНА ПРОБЛЕМА ЛЮДСЬКОГО ВИБОРУ (за творчістю Б. Олійника) ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Борис Олійник – один із покоління шістдесятників. 2. Вибір, який ми робимо. 3. Вибір кожного з нас – доля мільйонів. Варіант 2 1. Співець честі й відповідальності. 2. Життя – постійний ринг. 3. “Бо ти на...
- Переказ змісту повести Гоголя “Портрет” Молодий художник Чартков, зайшовши в картинну крамницю на Щукином дворі, зупинився перед портретом старого “з особою бронзових кольорів, скулистим і хирлявим”. Сила кисті художника цієї картини була разюча, і він купив портрет. Чартков злидарював; у його кімнаті не було навіть свічі. Він давно не платив за квартиру, і хазяїн уже...
- У чому сенс людського життя? (За оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) Джек Лондон займався літературною діяльністю менш ніж двадцять із прожитих сорока років життя, але творчі успіхи письменника вражають. Сучасники спостерігали за злетом та долею Джека Лондона із заздрістю та неприхованим захопленням. З письменника намагалися зробити живу рекламу “суспільства рівних можливостей”, тобто Америки. Мовляв, ось утілення ідей про справжнє людяне суспільство:...
- У чому полягає сенс людського життя (за оповіданням Лондона “Любов до життя”) Уже перші з північних оповідань Джека Лондона вразили читачів новою постановкою проблем і їхнім художнім втіленням. Герой ранніх оповідань Джека Лондона залишався наодинці з природою та самим собою, випробовуючи себе в нелегкій боротьбі з труднощами. На Північ людей змушувала їхати “золота лихоманка”. І серед мужніх та сильних людей було багато...
- У чому полягає сенс людського життя (за оповіданням Джека Лондона “Жага до життя”) 1. Казкова доля Джека Лондона (хлопець-робітник, пасинок фермера, який зазнав бідності, не зміг здобути університетської освіти, але зумів досягти своєї мети і здійснити мрію – став уславленим письменником). Нова постановка проблем та її художнє втілення в північних оповіданнях Джека Лондона (герой залишався наодинці з природою та самим собою, випробовуючи себе...
- У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) – ДЖЕК ЛОНДОН У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) Джек Лондон займався літературною діяльністю менш ніж двадцять із прожитих сорока років життя, але творчі успіхи письменника вражають. Сучасники спостерігали за злетом та долею Джека Лондона з заздрістю та неприхованим захопленням. З письменника намагалися зробити живу рекламу...
- “Сумна історія життя “маленької людини” за творчістю М. Гоголя Образ “маленької людини” – це свого роду узагальнений портрет не знатного або родовитого, а бідного, дрібного чиновника, якого ображають вищі по чину товариші по службі. Це безправна людина, яка безсила перед життям і його обставинами. Поневолена державною машиною і вічної нуждою, деколи вона здатна на протест. Однак бунт “маленької людини”...
- “Справжні цінності людського життя в творі Бальзака “Гобсек” “Життя – це чергування всяких комбінацій, їх потрібно вивчати, стежити за ними, що б усюди залишатися у вигідному становищі”. Оноре де Бальзак Гобсек був похмурою і мовчазною людиною. У своєму житті він змінив безліч професій, але завжди прагнув до більшої вигоди. Гобсек багато подорожував, побував у багатьох країнах, в житті...