Проблема розбіжності між духовними та матеріальними цінностями у новелах “Оддавали Катрю”, “Син приїхав”
Оповідання Григора Тютюнника не з простих, як непросте й саме життя. Вони не всім і не відразу одкривають свою суть, не одразу полонять читача. І тільки вчитавшись, занурившись у глибинний їх зміст, розумієш, які перлини художнього таланту перед тобою.
Іноді навіть забуваєш, то ти – читач, а почуваєшся свідком й учасником подій, які подає авторська розповідь – настільки виразно і колоритно змальовує письменник дійсність, перипетії життя і окремі події людської долі. За типовими, зовні звичайними подіями творів криється порушення й розкриття
Дуже схожі за тематикою та обсягом порушених проблем дві новели Гр. Тютюнника – “Оддавали Катрю” та “Син приїхав”, які можна об’єднати спільною ідеєю; це – духовна єдність людини з материком свого роду, з моральними цінностями, набутими у віках.
У новелах письменник поставив перед собою різнопланові завдання: проблема міграції сільського населення поєднується з болючою проблемою моральної та національної деградації певної частини українства, коли людина
Культ самозбереження Павла Дзякуна із новели “Син приїхав” призводить його свідомість до еволюції народних моральних цінностей. Ця еволюція, на мій погляд, зумовлена не стільки економічними причинами і пресом “тотального зросійщення, особливо в радянський період” (як зазначають окремі літературознавці). Гадаю, не ті зерна моралі посіяли у душі Павла його батьки, бо поросли вони якимись неповноцінними, знівеченими: Павло “навіть у відпустку до батьків не їздив три останні роки”, бо “півтори-дві сотні викинеш”.
Психологія сина – це відбиток психології його батька, Никифора Дзякуна, який пишається своїм сином, але гордість ця стосується синового “вміння жити”, зовнішніх проявів добробуту. Впродовж усієї новели ми не відчуваємо ні краплі тепла, доброти у стосунках між героями. Та й звідки взятися тій доброті, коли вона спотворена родинною філософією Дзякунів: “Ти ж дивись там з ними ладь, бо люди – це таке: не догодиш – з’їдять”?
У новелі “Оддавали Катрю” Гр. Тютюнник майстерно створює контраст між проявами моралі простих селян, носіїв народних традицій, та моралі недалекого, пихатого обранця Катерини, якому “всьо равно”, говорити українською чи “другою рідною мовою”, бо російська мешканцеві міста здається “панською” мовою і він хоче триматися перед своєю нареченою, селянкою, мужичкою, та її близькими, як “пан”. І весілля за народними звичаями для нього – “комедія”, і руку свою під весільну хустку він підставив, “немовби для уколу”, і взагалі: споглядав на все це зрощений українець “з неприхованим презирством”.
Та наскільки ж глибокими виявилися коріння українського роду в його єстві, якщо його зачерствіла душа спалахнула, засвітилася ніжністю, коли проста українська “мелодія закружляла, мов вихор”! І вже перед нами – не пихатий дурень, а щасливий наречений і батько майбутньої дитини: він “сміявся – не скупо вже й зверхньо, а щиро, по-людськи”. Та автор не ставить крапку на щасливому кінці. Під час прощання, після весілля, наче спохватившись, “молодий кривився, як від болю”.
Тютюнник немовби застерігає нас: батьківські корені ще живі в нас, але як же близько та прірва, що відділяє від забуття і яка перетворює відступників на духовно знесилених “перекотиполе”.
Схожі твори:
- Скорочено “Оддавали Катрю” Тютюнника Восени до лавочника одного українського хутора Степана Безверхого приїхала наймолодша дочка, Катря. Вона працювала на Донбасі у шахтарській їдальні протягом півроку. І ось зараз дівчина повернулась до батьків, щоб оголосити: вона виходить заміж. Батьки не зовсім зраділи цій новині, але й не засмутились, адже їх Катерині вже йшов третій десяток,...
- Проблеми українського села середини ХХ століття крізь призму оповідання “Оддавали Катрю” Оповідання Григора Тютюнника “Оддавали Катрю” присвячене болючій проблемі українського суспільства середини ХХ століття – масовій міграції селян до міста. В пошуках кращої долі жителі села зривалися з рідних гнізд, але що їх чекало далі – не знав ніхто. А чи мали право ці люди навідмах рубати своє родове коріння, зрікатися...
- Проблеми українського села середини ХХ ст. крізь призму оповідання Григора Тютюнника “Оддавали Катрю” Оповідання Григора Тютюнника “Оддавали Катрю” присвячене болючій проблемі українського суспільства середини XX століття – масовій міграції селян до міста. В пошуках кращої долі жителі села зривалися з рідних гнізд, але що їх чекало далі – не знав ніхто. А чи мали право ці люди навідмах рубати своє родове коріння, зрікатися...
- Образ українського села середини XX століття в оповіданні Гр. Тютюнника “Оддавали Катрю” ГР. ТЮТЮННИК, В. ШЕВЧУК ПРОЗА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ГР. ТЮТЮННИК, В. ШЕВЧУК Образ українського села середини XX століття в оповіданні Гр. Тютюнника “Оддавали Катрю” Однією з центральних у творчості Григора Тютюнника була маргінальна проблематика. Він не міг не звернутися до висвітлення цієї проблеми, адже він сам був уродженцем села, який більшу частину свого...
- Скорочено “Син приїхав” Тютюнника На початку серпня, в Ковбиші, велике село по обидва боки вузенької річки, з’їжджаються до батьків усі колишні ковбишівці, які після війни подалися з дому шукати постійного заробітку і щонедільного вихідного. Скрізь по дворах чути: “Папа, а как зараз навпростець дійти до лавки?” А батько, захмелілий від радості, бадьоро пояснює: “Та...
- Тютюнник – Оповідання “Син приїхав” (скорочено) На початку серпня, коли в Ковбиші, велике село по обидва боки вузенької річки в очереті та верболозах, з’їжджаються до батьків усі колишні ковбишівці, що отам по війні подалися з дому шукати постійного заробітку і щонедільного вихідного, коли по дворах тільки й чути: “Папа, а как зараз навпростець дійти до лавки?”,...
- Розбіжності між Вяземським і Жуковським щодо впливу на суспільство Цікаво, що у 1826 року Жуковський в листах з-за кордону до друзів неодноразово звертався до цієї теми впливу на суспільство, причому у застосування до сучасної Росії. У листі В’яземському від 26 грудня 1826 року підкреслив: “Тепер більш як коли-небудь знаю високе призначення письменника (хоча й каюся, що залишив свій шлях)....
- Показ розбіжності між світом та намірами особистості Соціально-психологічний роман “Перехресні стежки” І. Франка побачив світ у 1900 році. Твір вважався новаторським явищем у розвитку української літератури. Орієнтуючись на європейські моделі реалізму, зокрема, французького, Каменяр значно ускладнив, психологічно збагатив образи твору. В образі головного героя роману Євгенія Рафаловича автор намагався показати інтелігента-борця за народні інтереси. Адвокат добре знав...
- Проаналізуйте роман Ф. Стендаля “Червоне і чорне” як панорамну картину часу з усіма його конфліктами, суспільними контрастами, пристрастями і духовними шуканнями Проаналізуйте роман Ф. Стендаля “Червоне і чорне” як панорамну картину часу з усіма його конфліктами, суспільними контрастами, пристрастями і духовними шуканнями. Символіку роману “Червоне та чорне” (1830) намагалися збагнути кілька поколінь літературознавців. У тлумаченні кольорів за 130 років після виходу твору критики врахували вже, мабуть, все: від кольорів рулетки до...
- Розкpиття загальнолюдських і моpальних цінностей у новелах Гpигоpія Косинки Загальнолюдські цінності: добpо, моpаль, спpаведливість… Саме пpагнучи підняти їх, Гpигоpій Косинка у своїх новелах показав pадощі, болі, пpагнення укpаїнського наpоду, його стpаждання. Захист пpава особистості на щастя – це одна із основ гуманізму, це одна із пpоблем, яку намагається pозв’язати письменник. Пpавда життя, пpавда хаpактеpу селянина – стpижнева ознака доpобку...
- Трагічне явище української еміграції в новелах Стефаника Серед творів В. Стефаника на особливу увагу заслуговують ті, де порушується проблема пролетаризації українського села. Майже кожна новела збірок “Синя книжечка”, “Камінний хрест”, “Дорога”, “Моє слово” – то гостра соціальна драма, трагедія людського життя; безвихідь, прірва, з якими віч-на-віч зустрілося західноукраїнське селянство, що змушене було кидати рідні землі й шукати...
- Трагізм селянської долі в новелах Василя Стефаника Він витесував слово, як брилу, Він трудився завзято, як віл. Аж допоки не падав безсило… І коли відчинялися двері. Щоб гукнути його на двір. Він лежав, наче мрець на папері. Та зате був живий папір. Л. Сорока Василь Семенович Стефаник – геніальний українській письменник. І. Франко вважав, що В. Стефаник...
- Твір Розкpиття загальнолюдських і моpальних цінностей у новелах Гpигоpія Косинки Розкpиття загальнолюдських і моpальних цінностей у новелах Гpигоpія Косинки Загальнолюдські цінності: добpо, моpаль, спpаведливість… Саме пpагнучи підняти їх, Гpигоpій Косинка у своїх новелах показав pадощі, болі, пpагнення укpаїнського наpоду, його стpаждання. Захист пpава особистості на щастя – це одна із основ гуманізму, це одна із пpоблем, яку намагається pозв’язати письменник....
- Відлуння громадянської війни в новелах Григорія Косинки Ім’я Григорія Косинки належить до імен митців так званого “розстріляного відродження”, чий талант розквітнув у 20-х роках XX століття, але йому не довелося розвиватися, оскільки він був придушений радянською тоталітарною системою. Г. Косинку було заарештовано й розстріляно як “ворога народу” у 1934 році. Не стало одного, без перебільшення, з найкращих...
- Використання засобів експресіонізму у новелах В. Стефаника Експресіоністська образність в українській літературі. (Сучасні літературознавці зазначають, що уперше термін вжито у 1911 році німецьким поетом Г. Вальденом, але в українській літературі риси експресіонізму з’явилися у 20-ті роки XX ст. у творчості А. Головка, Миколи Хвильового, М. Куліша, а далі Д. Павличка, Л. Костенко, І. Драча. Але одним із...
- Гуманістичні тенденції в новелах Гончара Олесь Терентійович Гончар – автор багатьох прозових творів. Його майстерність вражає людей різних поколінь, проте широкому читацькому колу він відомий як автор великих прозових полотен і майже зовсім незнаний як новеліст. На мою думку, це не виправдано. Адже в малому жанрі письменник має бути більш конкретним і лаконічним і при...
- Трагічне явище української еміграції в новелах В. Стефаника Землі триматися треба, бо як відірвемося від неї, то буде і їй зле без нас, і нам недобре без неї. Б. Лепкий Рідна земля перетворилася на мачуху, бо не були її працьовиті сини господарями на ній. В. Стефаник Серед творів В. Стефаника на особливу увагу заслуговують ті, де порушується проблема...
- Гуманістична ідея в новелах Олеся Гончара Олесь Терентійович Гончар – всесвітньо визнаний письменник. Усі його Твори гуманістичні та вражають глибиною й масштабністю мислення. Його шлях у літературі – це наполегливість безперервних пошуків. Перу письменника належить значна кількість романів, повістей, оповідань, новел, критичних нарисів та статей. Є Олесь Гончар – автор великих форм – романів “Собор”, “Прапороносці”,...
- Трагічна доля галицького селянина у новелах В. Стефаника Василя Стефаника вважають майстром соціально-психологічної новели, ставлять поряд з майстрами світової літератури. Він був новатором у літературі – його твори короткі, стислі, проте надзвичайно драматичні й напружені. Стиль письменника експресіоністичний, тобто такий, що впливає на емоції читача, створює в його уяві яскраві вражаючі образи. Майже всі твори Стефаника присвячені темі...
- Відгомін громадянської війни в новелах Григорія Косинки Теперішня прізвище – Стрілець. Народився в с. Щербановка Обухівського району Київської області в сім’ї бідних селян. З 14 років переїхав жити в Київ. Рано почав працювати: чистильником взуття, канцеляристом. Закінчив вечірні гімназичні курси. Брав участь у громадянській війні. Протягом 1919-1922 гг. учився в Київському інституті народного утворення. Був членом літературного...