Про що “кричить” Грегор Замза? (за новелою Франца Кафки “Перевтілення”)
Що означає вираз “для нього сам спів – крик”? Поет завдяки гостроті свого зору бачить дисгармонію там, де її не може помітити звичайна людина. Він свого роду пророк, який “кричить”, щоб попередити людство про небезпеку. Отже, устами Грегора Замзи до нас кричить сам Кафка – самотній геній XX століття. Щоб краще зрозуміти, що приховує в собі метафоричний образ жука, звернемось для порівняння до казки російського письменника І. Аксакова “Аленький цветочек”, головним героєм якої є надзвичайно потворна істота. Але не тільки тому
Байдужість спочатку перетворює людину на “жука”, а потім убиває її. А любов здатна страшне чудовисько перетворити на прекрасного принца. Цікаво, що в усіх історіях про перевтілення нещасливець, перетворений у щось нелюдське, сам урятуватись не може. Допомагає йому повернути своє обличчя любов іншої людини, яка заради героя долає труднощі і страждання.
Можливо, саме від байдужості тікав Кафка у світ Достоєвського. Можливо, саме любові шукав інший митець, сучасник і земляк Кафки – Рільке, який, побувавши в Росії та в Україні, мріяв оселитися тут,
Дійсно, доброта, щиросердність, співчутливість завжди були визначальними рисами українців. І коли я читаю про нещасного Грегора Замзу, мені згадується історія нашого земляка і сучасника Сергія Вернигори, 5:кий в юному віці потрапив у катастрофу і став калікою. Здається, це вирок для молодої людини. Але поряд були люблячі батьки, які допомогли не просто вижити, але й повернутись до повноцінного життя. Сергій отримав освіту, а згодом відчув потребу вилити свої почуття, думки, відкриття у віршах. Він став поетом, відбулося чудодійне перетворення.
“Що приховує метафорични. образ жука”? Слово вчителя. Російський письменник Володи мир Набоков у своєму дослідженні “Франц Кафка звернув увагу на одну цікаву деталь, яка підкреслю важливий моральноетичний аспект новели. Справа і тому, що письменник був ще й ентомологом, тому добре знав особливості будови комах і міг уявити, на як саме комаху перетворився Грегор. Набоков писав “…у нього жорстка заокруглена спина, що передбачав наявність надкрильців. У жуків ці надкрильця приховують тендітні крильця, що можуть розправлятись і нести їх далекодалеко у сліпому польоті”.
Ф. Кафка кричать до нас з вами, звертаються до наших сердець, душ, благають, щоб ми почули, поспівчували, допомогли…
Ліна Костенко писала: Як давить світ, як обступає, як приголомшує, як мне! Як зберегти в собі це серце, коли воно не кам’яне? Як зберегти в собі цю душу в глобальнім клекоті біди? Кити хоч викидаються на сушу. А людству викидатися – куди?!
Я гадаю, що в тому, що людству нікуди викидатись, поєднуються і його трагедія, і його порятунок. Людству потрібно зберігати і примножувати людяність.
Я бажаю, щоб крила ваших душ завжди були сильними і барвистими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов. Хай нагадують вам про це ось такі метелики, яких я хочу вам подарувати. На зворотному боці метелика написано:
Є тільки одна велика перетворювальна сила – ЛЮБОВ! Відповідальність без любові робить людину безцеремонною. Обов ‘язок без любові робить людину дратівливою. Привітність без любові робить людину лицемірною. Справедливість без любові робить людину жорстокою. Вихованість без любові робить людину нещирою. Знання без любові робить людину нестійкою. Влада без любові робить людину насильником.
Честь без любові робить людину пихатою. Правда без любові робить людину критиканом. Багатство без любові робить людину жадібною. Віра без любові робить людину фанатичною. Розум без любові робить людину хитрою. БЕЗ ЛЮБОВІ ВСЕНІЩО!