“Принижені й ображені” на сторінках російської класики
Ця тема є однієї з наскрізних тем російської літератури, який постійно зверталися письменники. Першим її торкнувся А. С. Пушкін у повісті “Станційний доглядач” і поемі “Мідний вершник”. Продовжувачами цієї теми з’явилися Н. В. Гоголь, Що Створив в “Шинелі” безсмертний образ Акакия Акакиевича, М. Ю. Лермонтов, що протиставив Печорину доброго штабс-капітана Максима Максимича. Із цією темою в російській літературі зв’язані кращі гуманістичні традиції. Письменники пропонують людям задуматися про те, що кожна людина має право
У нашому сьогоднішнім житті бідні люди, принижені й ображені. теж є. Але чи зверне на них своя увага наша література – велике питання. Чи найдеться в нас критик, що скаже, як колись Бєлінський : “Честь і слава молодому поетові, муза якого любить людей на горищах і в
Інша пара закоханих – син Аркадиной Костянтин Треплев, що мріє стати письменником, і дочка багатого поміщика Ніна Зарічна, що мріє стать акторкою. Потім ідуть як би ложно побудовані пари закоханих: дружина керуючим маєтком Шамраєва закоханий у доктора Дорна, старого холостяка; дочка Шамаевих Маша, сумирно закохана В Треплева, від отчаянья виходить заміж за нелюбиму людину. Навіть колишній статський радник Сорин, хворий старий, зізнається, що він симпатизував Ніні Зарічної. Сам Чехов острилб що в його “Чайку” ” п’ять пудів любові”. Любовні перипетії в “Чайку” розвиваються гостро. Аркадина уражена раптовим захопленням Тригорина Зарічної
А він здавався їй вірним іншому, “останньою станцією її життя”ю Новий загальному вона, сама захоплива, простила йому все. Зв’язок Тригорина й Зарічної принесла невиносимою біль Треплеву, що любив Ніну. Він продовжував неї любити й коли вона пішла до Тригорину й народила від нього дитини, і коли була кинута їм і бідувала. Без усякої сторонньої допомоги Зарічна зуміла затвердити себе в житті. Після дворічної перерви Ніна знову з’являється в рідних місцях, приїжджає вона й у маєток Сорина. Треплев радісно зустрів її, думаючи, що до нього вертається счастьею Але вона по – колишньому закохана в Тригорина, благоговіє перед ним
Однак довідавшись, що Тригорин у сусідній кімнаті, вона не шукає з ним зустрічі й раптово їде. Не виносячи випробувань, Треплев стріляється. Любов, що охопила майже всіх героїв, Становить головну дію “Чайки”. Але не меншу силу має й відданість її героїв мистецтву. І це почуття, мабуть, виявляється вище любові, виявляється найдужчим стимулом для вчинків головних діючих осіб. В Аркадиной обоє цих каяества – жіночність і талант – зливаються воєдино. Тригорин, безсумнівно, цікавий саме як письменник
У літературі він людина відомий, у підлозі – жарт – у полусерьез про нього говорять, що тільки з Толстим і Золя його не зрівняєш, і багато хто ставлять його відразу після Тургенєва. Як чоловік він безвладна істота й повна посередність. По звичці він волочиться за Аркадиной, але відразу кидає її, побачивши молоденьку Зарічну. Разом з тим він письменник, нове захоплення – свого роду нова сторінка життя, важлива для творчості. Так він заносить у записну книжку думка, що мигнула в нього, про “сюжет для невеликого оповідання”, що повторює в точності життя Ніни Зарічної: на березі озера живе молода дівчина, вона щаслива й вільна, але ” випадково прийшла людина, побачив і “від нема чого робити” погубив її. Тригорин показував Зарічної на вбиту Треплевим чайку. Але Треплев убив птицуб Тригорин убиває душу Ніни
Треплев значно моложе Тригорина, він належить до іншого покоління й у своїх поглядах на мистецтво виступає як антипод і Тригорина, і своєї матері. Він уважає, що ” нові форми прийнята вважати, що Треплев програє по всіх лініях: як особистість він не відбувся, улюблена від нього йдуть, його пошуки нових форм були висміяні як декадентські. “Я не вірую й не знаю, у чому моє покликання”, – говорить він Ніні, що на його думку, знайшла свою дорогу
Ці слова безпосередньо передують самогубству Треплева. Виходить, чи зле, чи добре, що правда – за середньою акторкою Аркадиной, упоєної спогадами про свої успіхи в Харкові, про те, як її там приймали, як ” студенти овацію влаштували”, три кошики квітів і два вінки піднесли й подарували брошка п’ятдесят рублів. Вона тільки й пам’ятає:” На мені був дивний туалет…” І Тригорин має незмінний успіх. Він самовдоволений і в останній свій приїзд у маєток Сорина навіть приніс журнал з оповіданням Треплева. Але, як Треплев помітив, все це в нього показне, так сказати поплескування по плечу : “Свою совість прочитав, а моєї навіть не розрізав”. Тригорин поблажливо сповіщає Треплева при всіх:”
Вам шлють уклін ваші шанувальники…” Хто ці шанувальники? І далі: “У Петербурзі й у Москві взагалі зацікавлені вами”. Хто ці взагалі? А от уже щось важливе:”… і мене запитують усе про вас”. Тригорин хотів би не випускати зі своїх рук питання про популярність Треплева, хотів би сам відміряти її міру :” Запитують :який він, скільки років, брюнет або блондин. Думають всі чомусь, що ви вже літні”. Так і бачаться тут дами з оточення Тригорина, це їхні розпити він постарався ще більше знебарвити. Тригорин буквально водружає надгробну плиту над людиною, який до того ж ограбував і в особистому житті. Тригорин думає, що й невдале письменство Треплева – зайве підтвердження того, що Треплев іншої долі й недостоин:” И ніхто не знає вашого теперішнього прізвища, тому що ви друкуєтеся під псевдонімом. Ви таємничі, як Залізна Маска”. Іншої “таємничості” він у Треплеве й не припускає.
Якщо вслухатися внимательней в авто характеристики героїв, у визначення, які вони дають один одному, то можна зрозуміти, що Чехов віддає деяку перевагу життєвої позиції Треплева. Життя Треплева богаче цікавіше того млявого, рутинного життя, що ведуть інші герої, навіть самі одухотворені – Аркадина й Тригорин. Чи прагне Чехов у своїй п’єсі обговорювати проблеми мистецтва, його сутності, призначення, традицій і новаторства? Безсумнівно, прагнути. Але не відвернено, а форма характерів людей, відданих мистецтву. Про мистецтво, а точніше про літературу й театр, міркують в “Чайку” не тільки двоє чоловіків – письменників і дві жінки – акторки, але й міркує, але й медик Дорн, що вторгається в область духовної творчості зі своїми незграбними, але дуже до речі звучними парадоксами. Із самого початку п’єса Треплева зустрічається іронією. Аркадиной здається, що п’єса претензиона, ” це щось декадентське ” .
Граюча в ній головну роль Зарічна дорікає автора в тім, що грати п’єсу важко: ” У ній немає живих осіб”, ” мало дії, одне тільки читання”, а в п’єсі неодмінно ” повинна бути любов” Звичайно, є щось претензійне в заяві Треплева, що його спектакль освистали тому, що автор “порушив монополію”, тобто створив п’єсу, не схожу на ті, які звикли грати актори і які вважаються всіма нормою драматургії
Своє новаторство Треплев ще не довів. Його п’єса, дійсно безжиттєва. Однак Аркадина зрозуміла далеко, що йдуть претензії, Треплева:” Йому хотілося повчити нас, як треба писати й що потрібно грати”. Але зненацька за поховану, здавалося б, п’єсу Треплева заступається далекий від мистецтва Дорн. Він піднімається вище лайки ” декадентське марення”, ” ніяких отут нових форм ні, а просто дурний характер “. На його думку, Треплев вище й обивательски – дріб’язкових рад учителя Медведенко : описати в п’єсі й зіграти на сцені, “як живе наш брат – учитель “, Вище й Тригорина, уклонившегося від оцінок у мистецтві:” Кожний пише так, як хоче і як може”. Дорн намагається підтримати Треплева:” Не знаю, бути може, я нічого не розумію або зійшов сума, але п’єса мені сподобалася. У ній щось є.”
Словами Дорна передбачається, що в повсякденному мистецтві Аркадиной і Тригорина більших ідей ні, воно не зачіпає ” важливе й вічне”. Треплев комплементарно говорить Зарічної : ” Ви знайшли свою дорогу, ви знаєте, куди йдете, а я усе ще ношуся в хаосі мрій і образів, не знаючи, для чого й кому це потрібно” Але що ж таке знайшла Ніна? Завтра вона їде в Єлець у третьому класі…з мужиками, а в Єльці услажденние її грою купці будуть приставати з люб’язностями… Це явне повторення шляху Аркадиной.
Схожі твори:
- Твір по романі Достоєвського “Принижені й ображені” Назва першого роману, написаного Достоєвським після каторги – “Принижен і ображені” (1886), повинне було нагадати читачам про “Бідних людей”. Тут також на першому плані зображення протиріч великого міста, ясно звучить моральний протест проти гноблення й переслідування “маленьких людей”, принижених і ображених багатими й знатними. У новому романі сполучається злободенна суспільно-політична...
- Образ князя Валковского в романі “Принижені й ображені” Достоєвський критикує капіталізм. Зло, низькість, жорстокість і в той же час “сатанинська” притягальна сила капіталізму втілені в “Принижені й ображених” в образі князя Валковского. Основа характеру князя – себелюбність, принцип його поводження – егоїзм Тема грошей трактується у Творчості Достоєвського подвійно. Слабк і скривджені жадали грошей не для влади, а...
- Принижені і ображені (по роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання”) Роман Ф. М. Достоєвського – це “психологічний звіт одного злочину”, що зробив бідний студент Родіон Раскольников, який вбив стареньку-процентщицу. Однак у романі мова йде про незвичайний карний злочин. Це, якщо так можна виразитися, ідеологічний злочин, а виконавець його – злочинець-мислитель, вбивця-філософ. Він вбив лихварку аж ніяк не в ім’я збагачення...
- Князь Валківський – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Принижені і ображені” (1861) Дворянин, “голяк – нащадок галузі старовинної”, красивий, що володіє ефектними манерами, обдарований гострим розумом, підприємливістю, віртуозною спритністю в плетінні інтриг, він – втілення зухвалого, щасливого, переможно зла в романі. Зла, що володіє сатанинської притягальною силою, – і від того вкрай небезпечного. Саме князь, на думку багатьох дослідників, головний герой роману....
- Принижені й ображені в романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙ Принижені й ображені в романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Кожний твір цінний насамперед тим, як він відповідає на найважливіші питання сучасності. Роман Достоєвського “Злочин і покарання” – один з видатних творів світової літератури, це “енциклопедія життя Росії 60-х років”, книга великого смутку,...
- Тема “маленької людини” на сторінках класики У поезії й прозі головна увага приділяється знедоленому й пригнобленому положенню горців і горянок. У добутках ця тема знаходить своє вираження в констатації окремих факторів з життя горців. Але в них зовсім чітко проводиться розмежувальна лінія між людьми, станами, лінія, за якої коштують протиборчі класи. У творчості багатьох поетів не...
- Головні персонажі п’єси Чехова “Чайка” “Чайка” була написана в Мелихове. У цій п’єсі Чехов уперше так відверто висловив свою життєву й эстетическую позицію, показавши в ній людей мистецтва. Це п’єса про бентежних молодих художників і про самовдоволен-сите старше покоління, що охороняє завойовані позиції. Це п’єса про любов (“Мало дії, п’ять пудів любові”,- жартував Чехов), про...
- Тригорин центральний персонаж комедії А. П. Чехова “Чайку” Лінія Тригорина в комедії як би нарочито знижена, прозаизирована. Його особистість позбавлена всякого ореола “знаменитого письменника, улюбленця публіки”. Т. ходить в “рваних черевиках і штанах у клітку”; любить вудити рибу й “радується, що піймав двох головні”; намагається не залучати до себе уваги; не розучився “конфузитися” від похвал; “млявий, пухкий, завжди...
- Брати Стругацькі – класики російської та світової фантастики ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ 4. Брати Стругацькі – класики російської та світової фантастики Стругацькі Аркадій Натанович (1925-1991) і Борис Натанович (нар. 1933 р.) Брати Стругацькі – живі класики російської і світової фантастики, та й у літературі “основного потоку” визнані як вагомі фігури. Відомий тандем був дуже популярний у 70 –...
- Треплев герой комедії А. П. Чехова “Чайку” В образі Треплева Чехов розкриває світовідчування людини “рубежного” часу, що веде ідеєю якого стає ідея “духовного избранничества”. Ця ідея хвилює уяву Треплева визначає його характер відчувань, “фарбування переживань” (А. Білий). Слова Треплева про “жерців святого мистецтва”, “деяких вибраних” можна порахувати “застереженням по Фрейдові”, що видає пекуче бажання Т. стати одним...
- Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої...
- Знедолені, пригнічені та ображені герої роману Федора Достоєвського “Злочин і кара” У романі “Злочин і кара” Ф. М. До-стоєвський описує страшну картину життя людей Росії середини XIX ст. У цей час багато хто почував себе розчарованим, загнаним та здавленим власним безсиллям і безправ’ям. Автор створює книгу про збіднілих дворян. Зміст твору був продиктований самою дійсністю. Події, описані в романі, відбуваються в...
- Скорочено “Гра в класики” Кортасара Дія відбувається в 1950-е рр. Орасио Оливейра, сорокалітній аргентинець без певних занять, живе в Парижу досить скромно на гроші,, що пересилаються зрідка з Буенос-Айреса багатими родичами. Його улюблене заняття – безцільно блукати по місту. Орасио вже досить давно приїхав сюди за прикладом співвітчизників, у яких прийнято відправлятися в Париж, як...
- Класики американської літератури – Марко Твен Потрібно сказати кілька слів про саму головну подію американської історії 19 століття. В 1861-65 роках відбувалася Громадянська Війна між Північчю й Півднем, північні штати під керівництвом президента Авраама Линкольна хотіли змусити південні штати відмовитися від рабовласництва, щоб вони визнали негрів рівноправними громадянами, а жителі півдня пручалися. Перемогли жителі півночі, але...
- Класики американської літератури – О. Генрі (1862-1910) Один із кращих оповідачів (авторів оповідань) у світовій літературі, поряд із Чеховим, Мопассаном. Теперішнє ім’я Вільям Портер. Життя його була сумна. Рано від туберкульозу вмерла його кохана дружина. Сам він будучи касиром у банку був його викрито в розтраті казенних грошей, це дуже темна Історія, але швидше за все він...
- КОЛОНІЗАЦІЯ КРАЇНИ ЯК ОСНОВНИЙ ФАКТ РОСІЙСЬКОЇ ІСТОРІЇ. ПЕРІОДИ РОСІЙСЬКОЇ ІСТОРІЇ ЯК ГОЛОВНІ МОМЕНТИ КОЛОНІЗАЦІЇ Ми говорили про наукові завдання вивчення місцевої історії. Ми знайшли, що основне завдання такого вивчення – пізнання природи й дії історичних сил у місцевих сполученнях суспільних елементів. Тепер, керуючись цим завданням, установимо план курсу. Протягом всієї нашої історії спостерігаємо кілька форм або ськладів гуртожитку, преемственно в ній що змінилися. Ці...
- Короткий виклад змісту роману Хулио Кортасара “Гра в класики” Добуток випереджає вказівку автора про можливе двояке прочитання його добутку: один варіант – послідовне читання п’ятдесятьох шести глав, що утворять перші дві частини роману, залишивши без уваги третю, що об’єднала “необов’язкові глави”; інший варіант – примхливий порядок руху по главах відповідно до складеного письменника таблицею. Дія відбувається в 1950-е рр....
- Любов на сторінках добутків И. А. Буніна У першій половині двадцятих років як ніколи сильна у творчості Буніна борьба двох початків: життя й смерті. Противопоставляння смерті письменник бачить у любові. Ця тема стає головної для нього. За його переконанням, любов – це прекрасні миті, що опромінюють життя людини. “Любов не розуміє смерті. Любов є життя” – ці...
- Класики американської літератури – Джек Лондон (1876 – 1916) Знаменитий американський письменник, один з деяких по-справжньому улюблених, що читаються в усьому світі. Його книги цікаві, викликають сильні яскраві емоції, тому що написано емоційно. Біографія. Він прожив досить яскраве життя. Народився в сім’ї утвореної, але дуже небагатої. Джек знав принизливу вбогість, в 10 років почав заробляти на життя, в 15...
- Класики американської літератури – Уолт Уитмен (1819-1892) Цікавий, оригінальний американський поет, сміливий новатор в області й форми, і змісту. Головний його добуток – збірник віршів “Листи трави” (1855), що Уитмен все життя доповнював. Його вірші максимально вільні від поетичних правил, вони дуже близькі до прози, немає рими й ритм дуже вільний, ослаблений, те зникаючий, те виникаючий, що...