Принципи втілення Лермонтовим образа Наполеона в “Останнім новосіллі”
Дозволимо собі невелике, але важливе, на наш погляд, відступ. Мова йде про відношення Лермонтова й Л. Н. Толстого до особистості Наполеона, про художнє втілення образа Наполеона у творчості двох великих російських письменників. Письменника-романтики завжди мали тяжіння до яскравих історичних особистостей, і, якщо не знаходили таких у сьогоденні, то зверталися до минулого. З Наполеоном справа обстояло трохи інакше. Численні оцінки вигляду й діяльності Бонапарта в окремі епохи одержували в російській літературі різний ступінь історичної важливості
Відомо, що Толстой на всьому протязі творчості винятково різко озивався про Наполеона.
В “Війні й світі” Наполеон, мабуть, єдиний образ, змальований прямо сатирично. Малюючи салон Ганни Павлівни Шерер і його мешканців, розповідаючи про сімейство Курагиних, про Друбецких і Бергах, зображуючи Олександра I і його оточення, Толстой, звичайно, не щадить і цих людей. Але сатиричний гротеск вступає у свої права тільки в тих сценах, де з’являється Наполеон. Сучасники Толстого не раз звертали увагу на різку критику письменником особистості французького імператора. От що, наприклад, писав із цього приводу А. П. Чехов у листі до А. С. Суворину 25 жовтня 1891 року: “Щоночі прокидаюся й читаю “Війну й мир”. Читаєш із такою цікавістю й з таким наївним подивом, начебто раніше не читав. Тільки не люблю тих місць, де Наполеон. Як Наполеон, так зараз і натяжка й усякі фокуси, щоб довести, що він глупее, чим був насправді. Усе, що роблять і говорять Пьер, князь Андрій або зовсім незначний Микола Ростов,- все це добре, розумно, природно й зворушливо; все-таки, що думає й робить Наполеон,- це неприродно, не розумно й мізерно по значенню
У чому тут справа? Було б наївним думати, що такий щирий і чесний художник з величезним діапазоном творчого й філософського мислення, яким був Толстой, не усвідомлював історичного значення Наполеона, як це трапилося з Лермонтовим, що у Наполеонові бачив не тільки “чоловіка долі”, говорячи його власними словами, але вважав одним з найбільших людей людської історії. На наш погляд, одна із причин настільки разючого підходу двох художників до особистості Наполеона може бути пояснена гострими перепадами часу, що їх розділяло
Пошлемося на такий приклад. Відомо, що оцінка Наполеона Толстим багато в чому повторює сказане про імператора французів Герценом. Так, різка оцінка Наполеона втримується в циклі статей Герцена “Війна й мир”, написаних із приводу франко-італо-австрійської війни 1859 року, які були надруковані повністю в збірнику “За п’ять років” в 1860 році. Але адже в цей же самий час (з 1852 року) Герцен писав свою сповідь “Колишнє й думи”, по всьому оповіданню якої вкраплені авторські згадування про Наполеона. І дивна справа, незважаючи на те, що хронологічно обоє згаданих герценовских добутку збігаються, в “Колишньому й думах” ми ніде не зустрінемо сатиричного зображення автором фігури Наполеона. Більше того, Герцен ставить тут Наполеона в один ряд з видатними росіянами полководцями
Про що це говорить? У першу чергу про те, що “Колишнє й думи”, хоча й писалися на початку другої половини XIX століття, але вони спогад про події й дні далекої юності, зокрема про тім часі, коли в діяльності Наполеона сучасники бачили продовження ідей французької революції. Епоха, про яку повествуется в художній автобіографії Герцена, ще повна була захоплених ілюзій у відношенні Наполеона. Ця епоха продовжувала розвивати в багатьох варіаціях слова Байрона про Наполеона з його “Бронзового століття”:
Об міць небес! Він був твій лик живий И ти, земля! Він – кращий нащадок твій
Великий народний поет Франції Пьер-Жан Беранже у вірші “Липневі могили” зв’язував ім’я Наполеона з липневими днями в Парижі, коли багатотисячна юрба мастерових і “блузников столиці” повстала під “триколірним прапором” проти режиму Карла X. У величному ореолі представлялася фігура Наполеона стендалевскому Жюльену Сорелю. Приклади можна було б продовжити. “По подібних мотивах, як антитезу Бурбонам, Меттерниху, Кестльри, неаполітанським Бурбонам,- і росіянинові паную, додамо ми слідом за автором цієї цитати,- Наполеона прославляли Байрон і Міцкевич, Стендаль і Беранже, Генріх Гейне й Михайло Лермонтов”1.
Як справедливо пише Т. Мотилева, хоча прогресивні письменники Заходу й усвідомлювали тому, що “полководець Бонапарт, ставши імператором, знищив ті завоювання революції, завдяки яким він прийшов до влади.., але легендарна слава Наполеона все~таки сильно заслоняла від них загарбницьку сутність його політики. Вони все-таки більше схилялися перед Наполеоном, чим засуджували його”.
У відношенні Лермонтова наведене висловлення вимагає уточнення в тому розумінні, що в нього за зовнішньою ідеалізацією образа ховається прогресивна, антимонархічна по своїй спрямованості тенденція – розглянути в минулій діяльності Наполеона не тільки здійснення революційних ідей, але й боротьбу сил, їм конфронтуючих. Не дивно тому, що для Лермонтова самотній в’язень острова св. Олени зберіг свою колишню привабливість. Перебільшені масштаби особистості Наполеона визначалися, з одного боку, традицією, романтичним сприйняттям (“він”, “один”, що протистоїть “юрбі”, для Лермонтова був найбільш повним виразником свого століття, сином свого часу), а з іншого боку – тим, що поет уже в юному віці побачив у Наполеонові не тільки романтичний образ, але й прогресивна історична особа. У той же час Лермонтов – і це варто підкреслити з усією силою – усвідомлював загарбницький характер наполеонівських війн і справедливість народної відсічі французові
У Лермонтова в “Вадимові”, в X главі, є одне примітне висловлення, що стосується Наполеона. Дано воно як би мимохіть, для того тільки, щоб підтвердити якесь “святий таємничий потяг”, властиве, по думці Лермонтова, якимсь вибраним істотам. “…Воно існує, повинне існувати… Візьміть Наполеона і його військо!- чи довго вони прожили друг без друга?” У даному філософському міркуванні Лермонтов залишається романтиком. Не маючи можливості, пояснити соціально-економічні й політичні передумови виникнення наполеонівської диктатури, Лермонтов тут фаталістичну зумовленість долі Наполеона пояснює якимись таємничими силами, непізнаваними психічними процесами. І тільки у вірші “Бородіно” – безсмертному пам’ятнику по силі вираження ідеї патріотизму – боротьба народу у визвольній, справедливій війні з ворогом затверджується як вирішальний фактор поразки Наполеона
Схожі твори:
- Моральна й історична оцінка Лермонтовим дій Наполеона Моральна й історична оцінка Лермонтовим дій Наполеона в ранній ліриці обумовлена моральним самопізнанням і ідеями, які володіли поетом у той період. По Лермонтову, оцінка дій Наполеона визначається, як точно сформулював В. Асмус, не стільки “погодженістю цих дій з абстрактними поняттями й нормами добра й зла, скільки здатністю… реально здійснити задумане,...
- Образ Наполеона в житті Жульєна Сореля Фредеріко Стендаль був прихильником Наполеона Чому невипадково головний герой його роману “Червоне та чорне” також обожнював його. В дитинстві Жульєн з трепетним почуттям спостерігав наполеонівських драгунів, завмирав від захоплення, коли слухав розповіді про осяяні славою перемоги битви великої армії. Жульєн Сорель “марив військовою службою”, уявляв, що він теж, як і...
- Міркування Лермонтова про долю Наполеона В “Сашке” Лермонтов говорить і про сумну долю, що осягла французького поет-романтика Андре Шенье (1762-1794), він зупиняється на самих похмурих, трагічних моментах останніх днів життя тридцатидвухлетнего поета. Лермонтовская лірична оцінка Шенье – поета й людину – повертає нас до Пушкіна, що в 1825 році, за кілька місяців до повстання декабристів,...
- Образ Наполеона в житті Жюльєна Сореля Шкільний твір за романом Фредеріко Стендаля “Червоне та чорне”. Наполеон, як сказав Олександр Пушкін, – “володар людських доль”. Під зіркою слави цієї особистості проходило не одне людське життя. Героїчний генерал, який врятував Республіку, спокусившись мішурою корони, втрачає владу. Фредеріко Стендаль був гарячим прихильником Наполеона, обожнював його. У 1817-1818 роках великий...
- Образ Наполеона й тема “наполеонізму” у добутках вітчизняної класики XІX століття Особистість Наполеона перевернула не тільки світову історію. Ореол його успіхів вплинув на духовну самосвідомість людей. Наполеон зробив по тимі часам неможливе – запаморочливу кар’єру від простого сержанта до імператора, якому майже вдалося завоювати мир. Історія ще не знала подібних прикладів. Образ Наполеона відклав свій унікальний відбиток на добутки російської літератури...
- “Моє ставлення до Наполеона” Ставлення до Наполеону у кожної російської людини і справжнього патріота своєї Батьківщини може бути тільки одне – як до агресора і загарбникові, який приніс руському народові нестерпні страждання, змусивши терпіти позбавлення і смерть. Незважаючи на те, що пройшло майже два століття з того часу, коли наші предки віддавали своє життя...
- Яку роль грають образи Наполеона й Кутузова в розкритті філософського змісту роману Війна й мир? П’яніючи славою незмінної, Ти йшов крізь мир, трощачи, дроблячи… І стало, нарешті, вселеної Невмоготу носити тебе. В. Я. Брюсов У романі “Війна й мир” Толстої порушує філософське питання: що таке велика людина? – і формулює своя відповідь так: немає величі там, де немає простоти, добра й правди. Образи Наполеона й...
- Аналіз образа Болконского в епізоді бою при Аустерлице Роман – епопея “Війна й мир” – добуток загальнонаціонального історичного масштабу, що розвертає перед нами найширшу панораму життя російського суспільства першої третини XIX століття. Жанр роману – епопеї описує життя націй на переломному етапі історичного розвитку через окремих, кращих його представників. Одним з таких героїв є Андрій Болконский. У житті...
- М. Ю. Лермонтов – “втілення вічно сумного духу заперечення й сумніви” (А. С. Долинин) 1. Мотиви розчарування й самітності. 2. Образ демона, “духу отриианья, духу сомненья” у лірику Лермонтова. 3. Відгомони демонічного початку в образі головного героя роману “Герой нашого часу”. І гордий демон не відстане, Поки живу я, від мене, И розум мій опромінювати він стане Променем чудесного вогню; Покаже образ досконалості И...
- “Які життєві принципи сповідував Г. Сковорода? Чи є серед них близькі вам і чим саме?” Творча спадщина видатного українського письменника та поета Г. Сковороди яскрава і багатогранна. Але не менш яскрава і багатогранна філософська спадщина цієї незвичайної людини. Життя цього поета і філософа, будителя української нації, стало яскравим зблиском серед загальної кволості суспільства XVIII століття. Г. Сковорода уособлював кращі якості нашого народу – мудрість, волелюбство...
- Эстетические принципи символізму й драматургія М. Метерлинка Символізм як явище культури в цілому стикався із платонічними й християнськими символічними концепціями миру й культури. Ідеалістична доктрина символізму належить до кризових явищ, нг творчість його великих художників несе загальнолюдський зміст: неприйняття власницьких форм суспільства, обездушивающих людини, скорбота по духовній волі, довіра до вікових культурних цінностей як единящему початку, передчуття...
- Основні естетичні принципи та поетичне новаторство символістів Символізм – напрям у європейському мистецтві 1870-х-1910-х років зосереджений переважно на художньому зображенні за допомогою символу тобто знака, багатозначно алегоричного і логічно суперечливого образу. Символізм пов’язаний з ідеалістичним світосприйняттям з культом індивідуалізму і повної свободи особистості, з уявленням про те що мистецтво вище, ніж “вульгарна” реальність. Напрям цей поширився у...
- Художні принципи постмодернізму Не претендуючи на повноту аналізу постмодерністського тексту, що поки представляється проблематичним у силу незавершеності явища, можна сформулювати деякі принципи, властиві поетиці цього типу культурної свідомості. Відмова від будь-якої ієрархічної системи й невір’я в існування істини в постмодернізмі проявляються в тотальному цитуванні Постмодернисти не вірять у можливість сказати щось нове. Новий...
- Залізна логіка головного героя та основні принципи дедуктивного методу Твір за повістями Артура Конан Дойла. Вперше в літературі твори, в центрі яких було розгадування таємниць, з’явилися у Едгара По, але насправді засновником детективного жанру справедливо вважати англійського письменника Артура Конан Дойла. Він написав цей цикл оповідань і повістей про приватного детектива Шерлока Холмса. Загадки і таємниці завжди приваблюють і...
- “Моральні принципи сучасної молоді” У всі часи старше покоління скаржилося на молодь і говорило, що в їх часи люди були іншими – більш вихованими, відданими певним ідеалам або ще чомусь там. Але сам факт того, що так відбувається постійно, каже нам, що тут щось не так. Бути може, основною причиною критики з боку дорослих...
- Як виразилися принципи Пушкіна-Історика у романі Капітанська дочка? Випливати за думками великої людини є наука сама цікава. О. С. Пушкін Роман “Капітанська дочка” побудований на двох різних сюжетах – історичному й побутовому, реальному й вигаданому. В історичних сценах виразилася пушкінська філософія історії, у побутових сценах – його моральна філософія. Однак подібний філософське “поділ” досить умовно. Переплітаючи складним образом...
- Принципи написання есе на матеріалі поетичних творів Лі Бо, Ду Фу, Рудакі, Омара Хайяма Мета; узагальнити та поглибити уявлення про художнє відтворення образу людини та її світу у близькосхідній та далекосхідній поезії Середньовіччя; розвивати навички творчого сприйняття художніх текстів на основі їх аналітичного осмислення; дати чітке уявлення про особливості написання есе саме на основі літературного твору; навчити восьмикласників вільно орієнтуватися у жанрі есе; розвивати...
- Життєві принципи героїв у п’єсі А. Н. Островського “Безприданниця” 1. Життєві пріоритети купців. 2. Маска й внутрішня сутність Паратова. 3. Харита Ігнатіївна Огудалова й Лариса. 4. Карандишев і його життєві пріоритети. П’єса А. Н. Островського “Безприданниця” ставиться до числа добутків, які ледь втратять коли-або свою актуальність і сучасність Хоча сюжет п’єси належить своєму часу, сутність характерів героїв, їхні життєві...
- Принципи етики і правила етикету в моєму житті Я часто замислююся над тим, яке значення мають у моєму житті етика й етикет. Може здаватись, що в сучасному світі вони втратили свою значущість. Та це не так: принципи етики і правила етикету стосуються кожної людини. Я добре розумію різницю між етикетом і етикою. Але ж мова йде про мої...
- Принципи епічної картини миру “Пісні про Роланда” Виникла близько 1100 р., незадовго до 1-го хрестового походу, невідомий автор був не позбавлений деякої освіченості й без сумніву вклав переробку старих пісень на тему як у сюжетному, так і в стилістичному відношенні чимало; але головна його заслуга не в цих додаваннях, а саме в тім, що він зберіг глибокий...