“Послужний описок” Гумилева
У ньому в голих фактах і казенних формулах відбиті військові жнива й героїчний подвиг Гумилева. Два солдатських Георгій протягом перших п’ятнадцяти місяців війни самі говорять за себе. Сам Гумилев, поетично відтворюючи й переживаючи заново своє життя в чудовому вірші “Пам’ять” (яке читач знайде в другому томі наших зборів) так сказав про це: Знав він борошна голоду й спраги, Сон тривожний, нескінченний шлях, Але святий Георгій торкнув двічі Пулею недоторкані груди. У роки війни Гумилев вибув з літературного середовища й життя й перестав
З його послужного списку випливає, що до 1916 року він жодного разу не був навіть у відпустці. Але в 1916 році він провів у Петербурзі кілька місяців, будучи відряджений для тримання офіцерського іспиту при Ніколаєвськом кавалерійському училищі. Іспиту цього Гумилев чомусь не витримав і виробництва в наступному послу прапорщика чин так і не одержав
Як відніс Гумилев до лютневої революції, ми не знаємо. Може бути, з розвалом,
По дорозі в Париж Гумилев пробув якийсь час у Лондоні, де Б. В. Анреп, його петербурзький знакомец і співробітник “Аполлона”, познайомив його з літературними колами. Так, він возив його до лэди Оттолине Моррелл, що жила в селі й у будинку якої часто збиралися відомі письменники, у тому числі Д. X. Лоуренс і Олдус Хаксли.
У збереженим у лондонському архіві Гумилева записних книжках записаний ряд літературних адрес, а також багато назв книг – по англійській і іншій літературах – який Гумилев збирався читати або придбати. Записи ці відбивають інтерес Гумилева до східних літератур, і можливо, що або в це перше перебування в Лондоні, або в більше тривале по дорозі назад (між січнем і квітнем 1918 року) він познайомився з відомим англійським перекладачем китайської поезії, Артуром Уэли (Waley), що служив у Британському Музеї. Перекладами китайських поетів Гумилев зайнявся Впариже.
Про життя Гумилева в Парижі, що тривав шість місяців (з липня 1917 по січень 1918 року) ми знаємо досить мало. За словами відомого художника М. Ф. Ларионова (у приватному листі до мене) найбільшою пристрастю Гумилева в цей його паризький період була східна поезія, і він збирав усе до її дотичне
З Ларионовим і його дружиною, Н. С. Гончаровой, що жили в той час у Парижі, Гумилев багато спілкувався, і приналежний мені зараз лондонський альбом віршів Гумилева ілюстрований їхніми малюнками у фарбах (є в ньому й один малюнок Д. С. Стеллецкого). Згадуючи про перебування Гумилева в Парижі, М. Ф. Ларионов писав мені: “Взагалі він був непосидою. Париж знав добре й відрізнявся дивним умінням орієнтуватися. Половина наших розмов проходила про Анненском і Жерар де Нервале. Мав чудність у Тюильри сідати на бронзовий лев, що самотньо схований у зелені наприкінці саду, майже в Лувра”. З інших російських знайомств Гумилева відомо про його зустрічі з давно що вже жили закордоном поетом К. Н. Льдовим (Розенблюмом), лист якого до Гумилеву з Парижа в Лондон із вкладеними в нього віршами збереглося серед паперів, переданих мені Б. В. Анрепом.
Але хоча Ларионов говорить про східну літературу, як головної пристрасті Гумилева в Парижі, ми знаємо й про іншій його паризьку пристрасть – про любов його до молодої Олені Д., стат-росіянці, стат-француженці, що вийшла потім заміж за американця. Про цій “любові нещасної Гумилева в рік четвертий світової війни”, як він сам охарактеризував її, говорить цілий цикл його віршів, записаних в альбом Олени Д., що він називав своєї “синьою зіркою”, і надрукованих по тексту цього альбому – уже після його смерті – у збірнику “До синьої зірки” (1923 Багато хто із цих віршів були записані Гумилевим і в його лондонський альбом, іноді в нових варіантах. Короткий закордонний період виявився творчо продуктивним у житті Гумилева.
Крім віршів “к. синій зірці” і перекладів східних поетів, що склали книгу “Порцеляновий павільйон”, Гумилев задумав і почав писати в Парижі й продовжував у Лондоні свою “візантійську” трагедію “Отруєна туніка”. До цього ж часу ставиться цікава незакінчена повість “Веселі брати”, хоча можливо, що роботу над нею Гумилев почав ще Вроссии.
Може здатися дивним, що в той час як і Швеція, і Норвегія, і Північне море, які він бачив проїздом, навіяли йому вірша (ці вірші ввійшли в книгу “Багаття” , 1918), ні Париж ні Лондон, де він пробув досить довго, самі по собі не залишили слідів у його поезії, якщо не вважати згадувань паризьких вулиць у любовних віршах альбому “До синьої зірки”. Про військову службу Гумилева за цей час, про те, у чому полягали його обов’язки як офіцера, відомо дуже мало.
Я вже згадував складений Гумилевим меморандум про набір добровольців серед абиссинцев в армію союзників. Чи був представлений цей меморандум по призначенню, тобто французькому верхів ному командуванню або військовому міністерству, ми не знаємо. Може бути, розвідки у французьких військових архівах дадуть відповідь на це питання. Гумилев у всякому разі вважав себе фахівцем з Абіссінії
Хоча Георгій Іванов, що добре знав Гумилева, у своїх спогадах про нього й говорить, що він озивався про Африку презирливо й раз у відповідь на питання, що випробував він, побачивши вперше Сахару, відповів: “Я не помітив неї. Я сидів на верблюді й читав Ронсара”, – ця відповідь варто вважати, мабуть, рисовкой. Помітив Гумилев Сахару або не помітив, він оспівав її в довгому вірші й навіть пророчив час, коли…
На мир наш зелений і старий Дико ринуться хижі зграї пісків З палаючої юної Сахари Середземне Море засипят вони, И Париж, і Москву, і Афіни, И ми будемо в небесні вірити вогні, На верблюдах своїх бедуїни И коли нарешті кораблі марсиан У земного виявляться кулі, Те побачать суцільний, золотий океан И дадуть йому ім’я: Сахара
Вірші Гумилева про Африку (у книзі “Намет”) говорять про те чаклунське зачарування, що мав для нього ц-материк – він називав його “велетенською грушею”, що висить “на дереві древнім Євразії”. Про Африку Гумилев згадував і в Парижі в дні свого змушеної бездіяльності там в 1917 році. Свою любов до неї й своє знайомство з нею він вирішив використати в інтересах союзної справи. Звідси – його записка про Абіссінію, у якій він повідомляє дані про різні її племена, що населяють, і характеризують їх з погляду їхнього військового потенціалу. Цю записку читач знайде в додатку до одному з наступних томів наших зборів. У додатку до теперішнього нарису даються ніколи раніше що не друкувалися документи, що проливають деяке світло на обставини, при яких Гумилев у січні 1918 року покинув Париж і перебрався в Лондон. У нього було, невидимому, серйозне намір відправитися на месопотамский фронт і боротися в англійській армії
У Лондоні він запасся в якогось Арунделя дель Ре, що пізніше був викладачем італійської мови в Оксфордском університеті (я зустрічався з ним під час перебування мию студентом там, але, на жаль, і поняття не мав про те, що він знавав Гумилева), листами до італійських письменників і журналістів (у тому числі до знаменитого Джованни Папини) – на випадок, якщо йому прийде по шляху затриматися в Італії: листи ці збереглися в записних книжках у моєму архіві
Можливо, що до відправлення Гумилева на Близький Схід зустрілися якісь перешкоди з англійської сторони внаслідок того, що на той час Росія вибула з війни. При від’їзді з Парижа Гумилев був забезпечений платнею по квітень 1918 року, а також засобами на повернення в Росію. Чи думав він серйозно про те, щоб залишитися в Англії, ми не знаємо. Навряд чи, хоча в лютому 1918 року він, повидимому, зробив спробу приискать собі роботу в Лон доні (див. про це в документах, прикладених до теперішнього нарису, II, 8). Із цієї спроби, мабуть, нічого не вийшло
Гумилев покинув Лондон у квітні 1918 року: серед його лондонських паперів зберігся датований 10 квітня рахунок за кімнату, що він займав у скромному готелі неподалік від Британського Музею й теперішнього будинку Лондонського університету, на Guilford Street Повернутися тоді в Росію можна було лише кружним шляхом – через Мурманськ
Схожі твори:
- Муза Далеких Мандрівок у творчості Гумилева Муза Далеких Мандрівок тепер пробуджується не із закликом простору або часу, а самозаглибленням, “вогнедишною бесідою”, “утихомиренням втомленої плоті”. Тим суворіше розвінчується минула короткозорість: “Ми ніколи не розуміли Того, що коштувало зрозуміти” “И колишній темний тягар Продовжує жити в сьогоденні”. Гумилев Звертається до міфології, творчості збіглих з життя майстрів. Але лише...
- Останні роки творчості Гумилева У травні 198 року Гумилев уже був у революційному Петрограді. У тому ж році відбулося його розлучення з А А. Ахматовій, а в наступному році він женився на Ганні Миколаївні Энгельгардт, дочки професора-орієнталіста, що С. К. Маковский охарактеризував, як “гарненьку, але розумово незначну дівчину”. В 1920 році в Гумилевих, за...
- Лирический герой Н. С. Гумилева Время, когда Гумилев вступил на литературное поприще, было временем расцвета “серебряного века” русской литературы. Печататься он стал с 1902 г. В начале своего творческого пути Николай Степанович находился под влиянием символизма. В 1905 г. вышла его первая книга стихов – “Путь конквистадоров”, а в 1908 г. – вторая – “Романтические...
- Есе про трагічний кінець життя Гумилева Перш ніж розповісти про трагічне завершення життя Гумилева, приведемо тут зі спогадів сучасників, що добре знали його, опису зовнішності Гумилева й враження, що він робив на знакомившихся з ним. Вони багато в чому збігаються, але кожне з них вносить і якусь свою риску й доповнює інші. Н. А. Оцуп, що...
- “Високе косноязычье…” (про поезію Н. Гумилева) Микола Степанович Гумилев гуляв по Петербургові й, немов чарівник, затворів і затворів чудеса. У своєму “Заблудлому трамваї” він нагадує мені Окуджаву з його “Останнім тролейбусом”. Він розширив границі видимий світ у нескінченність, наповнив її чимсь таємничим і загадковим. І ми їдемо разом з поетом “через Неву, через Ніл і Сену”,...
- ТЕМА ПОЕТА Й ПОЕЗІЇ В ЛІРИКУ МИКОЛИ ГУМИЛЕВА Роль поезії в житті – ключове місце у світогляді поета. Це та соціальна ніша, що дозволяє поетові почувати себе незайвим у суспільстві й світі взагалі. По способі визначення місця поезії авторів можна розділити на два “табори”: на ті, хто вважає поезію доповненням (розумним) до громадського обов’язку, і тих, хто ставить...
- “Высокое косноязычье…” (о поэзии Н. Гумилева) Николай Степанович Гумилев гулял по Петербургу и, словно волшебник, творил и творил чудеса. В своем “Заблудившемся трамвае” он напоминает мне Окуджаву с его “Последним троллейбусом”. Он расширил границы видимого мира в бесконечность, наполнил ее чем-то таинственным и загадочным. И мы едем вместе с поэтом “через Неву, через Нил и Сену”,...
- Тема поэта и поэзии в лирике Н. Гумилева Роль поэзии в жизни – ключевое место в мировоззрении поэта. Это та социальная ниша, которая позволяет поэту чувствовать себя нелишним в обществе и мире вообще. По способу определения места поэзии авторов можно разделить на два “лагеря”: на тех, кто считает поэзию дополнением (разумным) к общественному долгу, и тех, кто ставит...
- Поезія Гумилева початку 1910-х років Пора юнацьких ілюзій пройшла. Та й рубіж кінця 1900 – почала 1910-х років був для багатьох важким, переломним. Почував це й Гумилев. Ще навесні 1909 року він сказав у зв’язку із книгою критичних статей И. Анненского: “Мир став більше людини Доросла людина ( чибагато їх?) радий боротьбі. Він гнучкий, він...
- Скорочено “Вибрана критика” Ходасевича Гумилев і Блок Це люди різних поетичних поколінь. Блок – символіст, Гумилев – ворог символізму. Для Блоку його поезія – духовний подвиг, невіддільний від його життя, для Гумилева – форма літературної діяльності. Блок – поет завжди, Гумилев – лише коли писав вірші. Гумилев мав відмінний літературний смак, було що те...
- “Золоте серце Росії розмірно б’ється в груди моєї” “Срібне століття” російської поезії… Імена, дати, напрямки… Багато хто його представники відчули щасливі мінути підйому й слави, а потім були втоптані в безвременье важкими чоботями революції, громадянської війни й культу особистості. Микола Гумилев. Багато десятиліть ми були приречені на слухи й домисли про його долю – і про життя його,...
- Мотиви й образи лірики одного з поетів срібного століття (Н. С. Гумилев) 1. Зародження акмеизма. 2. Мотиви лірики Гумилева. 3. Пізніше творчість. Я конквістадор у панцирі залізному, Я весело переслідую зірку… Н. С. Гумилев Творчість Н. С. Гумилева, засновника “Цеху поетів” і глави акмеистов, стало відомо ще в часи розквіту символізму. Як уважає критик В. М. Жирмунський у своїй статті “Преодолевшие символізм”,...
- Золотое сердце России мерно бьется в груди моей “Серебряный век” русской поэзии… Имена, даты, направления… Многие его представители ощутили счастливые минуты подъема и славы, а затем были втоптаны в безвременье тяжелыми сапогами революции, гражданской войны и культа личности. Николай Гумилев. Многие десятилетия мы были обречены на слухи и домыслы о его судьбе – и о жизни его, и...
- Ганна Ахматова У вигляді Ганни Ахматовій вражає багато чого… Мені подобається, що вона зуміла відстояти своє право бути не просто ученицею, коханою й дружиною Миколи Гумилева, але право бути поетом. Гумилев спочатку пишався дружиною, що складає вірші, але незабаром його серцю стала миліше просто дружина – домашня, зручна, звичайна. Ахматова ж не...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Микола Гумилев – поет рідкої індивідуальності Спадщина, особистість, доля Миколи Степановича Гумилева (1886-1921) – поета рідкої індивідуальності – викликає зараз пекучий інтерес. Та й не може бути інакше. Його творчість завжди залучала чарівною новизною й сміливістю, гостротою почуттів, схвильованою думкою. Життя – мужністю й силою духу. Але довгі десятиліття вірші Гумилева не перевидавалися. Ім’я його лише...
- Гумилев і Ахматова Про особисту драму Гумилева не прийшов ще час говорити інакше як словами його власних віршів: ми не знаємо всіх її перипетій, і ще жива А. А. Ахматова, що не сказала про неї в пресі нічого. З окремих подій у житті Гумилева в цей передвоєнний період – період, про яке багато...
- “Срібне століття” російської поезії – Імена, дати, напрямки Микола Гумилев. Багато десятиліть ми були приречені на слухи й домисли про його долю й про життя його, і вуж тим більше про обставини загибелі. У годину, коли він народився, морська міцність Кронштадт була сотрясаема штормом. Стара нянька побачила в цьому своєрідний знак, сказавши, що в народженого “буде бурхливе життя”....
- Творчий і життєвий шлях Ахматової Ганни Андріївни Ганна Ахматова – літературний псевдонім А. А. Горенко, що народився 11 (23) червня 1889 р. під Одесою. Незабаром її сім’я переїхала в Царське Село, де майбутня поетеса прожила до 16 літ Рання юність Ахматової – це навчання в Царскосельской і Київської гімназіях. Потім вона вивчала юриспруденцію в Києві й філологію...
- Спогаду сучасників про Гумилеве ДО 1910-1912 р. ставляться спогади про Гумилеве г-жи В. Неведомской. Вона і її молодий чоловік були власниками маєтку Подобино, старого дворянського гнізда в шести верстах від набагато більше скромного Слєпньова, де Гумилев і його дружина проводили літо після повернення з весільної подорожі. У це літо Неведомские познайомилися з ними й...