Порив героя до волі в поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”
1. Ідея волі в більше ранніх поемах. 2. Сповідь Мцири. 3. Бій з барсом – кульмінація поеми. 4. Даремність спроб вирватися на волю На жаль! – за кілька мінут Між крутих і темних скель, Де я в хлоп’яцтві грав, Я б рай і вічність проміняв. М. Ю. Лермонтов Поема “Мцири” – це остання романтична поема, написана М. Ю. Лермонтовим Її задум (“написати записки молодого ченця 17-ти років”), поет виношував десять років.
Але спроби втілити ідею особистості, що рветься до волі з “задушливих келій” були початі письменником у більше ранніх
Більше того, він насмілюється полюбити дочка свого пана, за що також з’являється перед судом ченців. Рядка із цих двох поем Лермонтов згодом включив у поему “Мцири”. Навесні 1837 року, засланий на Кавказ, поет проїжджав повз станцію Мцхети, під Тифлисом. Там колись існував монастир, від якого залишилися лише руїни.
Але поступово звик, втягся в монастирські будні й прийняв постриг. Оповідання старого ченця наложился на власні міркування письменника. Можливо, ця зустріч підказала Лермонтову й назва поеми – “Мцири”, що по-грузинському означає “послушник”, “чужоземець”, “прибулець”. Відомо, що спочатку він хотів назвати поему “Бери” – по-грузинському значить чернець. Але, видимо, назва “Мцири” здалося авторові більше відповідним задуму.
Лише у двох перших розділах поеми розповідається про життя героя з того моменту, як він був привезений у монастир дитиною, до того, як знову виявився там після невдалої втечі. Вся інша поема – це сповідь Мцири, що розкриває нам його внутрішній мир, його переживання за ті три дні, що він прожив на волі. Саме ці три дні він уважає теперішнім життям, за якого він з радістю віддав би два життя, проведених у полоні: Я мало жив і жив у полоні. Таких два життя за одну, Але тільки повну тривог, Я проміняв би, якщо б міг…
Ти хочеш знати, що робив я На волі? Жив – і життя моя Без цих трьох блаженних днів Була б печальней і хмурній Неспроможної старості твоєї. Вирослий “у похмурих стінах”, юнак зберіг спогади про своє колишнє життя на батьківщині. Як сон проносяться перед ним спогади: перед його думкою з’являється батько – відважний і гордий воїн Йому чується дзенькіт батьківської кольчуги, голоси й пісні його юних сестер. Юнак зізнається, що задум побіжу дозрів у нього давно: Давним-давно задумав я Глянути на далекі поля, Довідатися, чи прекрасна земля Довідатися, для волі иль в’язниці На це світло народимося ми.
І от уночі в грозу, “у жахливу годину”, що коли тріпотять від страху ченці лежать ниц перед вівтарем і молять бога про захист, юнак тікає. Його не страшить гроза Він сп’янений волею й почуває своє споріднення із силами природи. Він довго біг, не знаючи куди, поки не вибилcя із сил. Тоді він приліг у високу траву й мовчачи лежав, слухаючи голосу звірів. Але їхні лементи не викликали в ньому страху.
Він і сам почуває себе звірами, що ховається від людей. Ранком герой прокинувся на краю вируючої прірви й на мить випробував страх Але це лише хвилинне почуття. Він уражений красою природи, що побачив немов уперше: Навкруги мене цвів божий сад; Рослин райдужне вбрання Зберігало сліди небесних сліз, И кучері виноградних лоз Вилися, красуючись меж дерев… Нудячись спрагою, юнак спускається до потоку.
І тут відбувається його зустріч із грузинкою – одна з кульмінаційних сцен поеми. Відкинувши чадру, упевнена, що серед гір ніхто її не побачить, дівчина сковзає по гірській стежці Ця зустріч так схвилювала й збентежила юнака, що він отямився лише тоді, коли дівчина вже пішла далеко. Поки вона йде до саклі, він дивиться їй вслід і любується стрункістю її стана й легкістю кроку: Вона була вуж далеко; И йшла хоч тихіше, – але легко, Струнка під ношею своєї, Як тополя, цар її полів!
Після денного відпочинку юнак спрямовується до заповітної мети – “пройти в рідну країну” і заради цього перемагає труднощі дороги й борошна голоду. Але, здавалося, сама природа, частиною якої відчуває себе подорожанин, стає на його шляху. Зайшовши в ліс, він випустить із уваги гори й збивається зі шляхи.
І от цей юнак, з очей якого навіть у дитинстві ні отчаянье, ні тілесні страждання не могли видавити ні сльозинки, падає на землю й иступленно ридає И отут зненацька в героя з’являється ворог – на галявину виходить могутній барс. І в його серці запалюється спрага боротьби. Стисши рогатий сук, він чекає напади, і хоча скажений стрибок звіра загрожує йому страшною смертю, він попереджає його вірним ударом, розсікаючи звірові чоло: И перший скажений стрибок Мені страшної смертию загрожував…
Але я його попередив. Удар мий вірний був і швидкий. Надійний сук мій, як сокира, Широке чоло його розсік… Але поранений звір ще небезпечніше, і бій закипає знову.
Барс кидається на героя: И ми, сплетясь, як пари змій, Обійнявшись міцніше двох друзів, Упали разом і в імлі Бій тривав на землі. І юнак сам почуває себе звіром, так же злим і диким, здавалося, що забили людське мовлення. Я полум’янів, верещав, як він; Начебто сам я був породжений У сімействі барсів і вовків Під свіжим пологом лісів.
І герой виходить переможцем із цієї сутички. Але, як і покладено воїнові, він віддає данину поваги поваленому ворогові: Але з торжествуючим ворогом Він зустрів смерть віч-на-віч, Як у битві треба бійцеві! Але ця перемога – останні мінути його торжества.
Вийшовши з лісу, юнак незабаром розуміє, що повернувся знову до своєї в’язниці, розуміє даремність всіх своїх надій і мріянь Він ще не хоче вірити цьому, не погоджується визнати, що всі його прагнення виявилися даремні: Я думав – це страшний сон… Раптом далекий дзвона дзенькіт Пролунав знову в тиші – И отут все ясно стало мені… І смутно зрозумів я тоді, Що мені на батьківщину сліду Не прокласти вуж ніколи. Таким чином, ми бачимо еволюцію переживань героя – від райдужних надій і захвату волею до усвідомлення неможливості відшукати шлях на батьківщину. Він розуміє, що “у в’язниці вихована квітка”, не здатна жити у квітучому саду.
Його спалить перший же промінь сонця. Це усвідомлення остаточно позбавляє героя сил. Він падає й нудиться в маренні. У такому стані його знаходять і приносять в обитель. Приносять умирати.
І справа не в тім, що він виснажений фізично. Пазурі барса нанесли йому глибокі рани. Він умирає, тому що не хоче й не може жити далі, після катастрофи всіх його надій.
Не хоче знову жити в неволі. Він просить свого вихователя перенести його в сад, де він сподівається одержати прощальний привіт з далекої батьківщини. Образ Мцири суперечливий і трагичен. Герой нестримно прагне на волю, але, що виріс у в’язниці, він не пристосований до життя на волі й ніколи не знайде шляхи на батьківщину
Схожі твори:
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”. Закінчення По думці М. Ю. Лермонтова, це висловлення більш точно розкривало зміст добутку. Образ “земного меду” у співвіднесенні зі змістом поеми стає символом земних життєвих благ і радостей, на які деспотична влада, релігія накладали заборону. Таким чином, епіграф, з одного боку, як би народжував думку про несправедливість заборон, що обмежують повноту...
- “Той дивовижний мир тривог і битв” (по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”) Помітне місце в художньому наследии Лермонтова займає поема “Мцири” – плід діяльної й напруженої творчої роботи автора. В уяві поета давно виник образ юнака, що вимовляє на порозі смерті гнівне, протестуюче мовлення перед своїм слухачем – старшим ченцем. У поемі “Сповідь” (1830 рік, дія провиходить в Іспанії) герой, укладений у...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири”. Продовження Спочатку М. Ю. Лермонтов хотів назвати поему “Бери”, що в перекладі із грузинського означає “чернець”. Однак при підготовці до печатки він назвав її “Мцири” і в примітці пояснив, що “мцири” по-грузинському – “неслужбовець чернець, щось начебто послушника”. Крім того, відомо, що в грузинській мові слово “мцири” означає не тільки “послушник”,...
- Урок творчого читання по поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” Вивчення поеми М. Ю1Лермонтова “Мцири” у школі має більшу методичну традицію. Відзначимо лише найбільш відомі роботи: З. Я. Рез “М. Ю. Лермонтов у школі” (Л., 1963), Г. К. Бочарова “Поеми Лермонтова в VII класі” ( Література в школі, 1964, №3), Г. И. Біленького “Методичне керівництво до підручника-хрестоматії” для 7 класу,...
- Мцири характеристика образа Мцири (послушник) МЦиРИ (Поема, 1839; опубл. 1840) Мцири (послушник)- герой однойменної поеми; кавказький юнак, що потрапив до росіянином. Повезений генералом, він занедужав у шляху й був відданий для лікування в монастир. Існує оповідання біографа Лєрмонтова П. А. Висковатого з посиланнями на свідчення А. П. Шан-Гирея й А. А. Хастатова, що в основу...
- Сон Мцири і його тлумачення в однойменній поемі Лєрмонтова М. Ю Поема М. Ю. Лєрмонтова “Мцири” побудована у формі сповіді героя про три дні, проведених їм на волі. Крім того, композиція добутку містить у собі передісторію героя і його сон, що він бачить, коли, збившись зі шляхи, голодний і вмираючий, знову виходить до монастиря. Упавши в безсиллі біля святої обителі, Мцири...
- Переказ поеми Мцири Лєрмонтова М. Ю План переказу 1. Російський генерал привозить у монастир полоненої хворої дитини. 2. Через кілька років Мцири тікає з монастиря. Через три дні він знайдений. 3. Юнак розповідає своєму наставникові про дні, проведених на волі. 4. Мцири заповість поховати себе в саду, звідки видний Кавказ. Переказ Кавказ. Російський генерал залишає полонену...
- Мцири як романтичний герой Лермонтова завжди захоплював і привлекал Кавказ. Величчя гір, кришталева чистота й небезпечна сила рік, яскрава незвичайна зелень і, звичайно, люди, волелюбн і горді, харчували уява поета-романтика. І местім дії поеми “Мцири” також збран Кавказ. Це добуток про мужність і свободе. Поет майже повністю виключив любовний мотив – він присутній лише...
- Духовний мир Мцири Твір по поемі М. Ю. Лєрмонтова “МцИри”. В 1837 році М. Ю. Лєрмонтов був заслан на Кавказ. Проїжджаючи по Військово-Грузинській дорозі, він побачив залишки існуючого колись монастиря. Там, серед руїн і могильних плит, він побачив старезний старого, що розповів поетові про свою долю. Будучи дитиною, вона потрапив у полон. Хлопчик...
- Жага мандрів, порив до волі, гостре відчуття самотності – провідні настрої лермонтовської поезії (за віршами “Три пальми”, “Хмари”, “Вітрило”) М. Лєрмонтов був надзвичайно талановитою людиною. У ньому поєднувався талант поета, музиканта, художника. І в кожній із цих галузей він виявляв неабиякі здібності. Та найбільше вславився він як великий поет Росії. Читаючи вірші М. Лєрмонтова, ми можемо дізнатися про історію його душі, зрозуміти його як поета і людину. А життя...
- Романтический герой Мцири Твір По поемі М. Ю. Лєрмонтова “Мцыри”. Дія поеми М. Ю. Лєрмонтова “Мцири” розвертається на Кавказі, у місцевому монастирі, де жили мирні ченці. Російський генерал, що проїжджав повз монастир, залишив ченцям полоненого змученої дитину років шести. Хлопчик нудився в неволі, не їв, уникав спілкування, “дивився, , на схід…”. Ченці виходили...
- Трагічний образ типового героя в поемі “Демон” “Демон” Лермонтова, особливо в його найбільш послідовній і цільній шостій редакції,- значительнейшее добуток активного романтизму, де трагічний образ типового героя того часу намальований з більшим співчуттям. До образа Демона звертався й Пушкін (“Демон”, 1823), ще раніше Гете (Мефистофель в “Фаустові”, 1774-1831) і Байрон (Люцифер в “Каїні”, 1820). Але лермонтовский Демон...
- Пафос поеми в добутках “Мцири” і “Утікач” Особливість характеру Мцири – органічна сполука в ньому строгої цілеспрямованості, могутньої сили, твердої волі з винятковою м’якістю, задушевністю, ліризмом, що так яскраво виступають у його відношенні до природи, у його думах про рідну сторону. Глибока людяність у романтично-ідеальному змісті цього поняття – основа багатобічного характеру Мцири. Пафос поеми – у...
- Скорочено Мцири Лєрмонтова М. Ю Мцири Поема “Мцири” була написана в 1839 році. Вона переносить читача в стародавній монастир і його околиці на берегах Арагви й Кури, де відбувається дія в поемі. Від обителі залишилися лише руїни, “стовпи завалених воріт” і напису на могильних плитах. Про славу минулої – і про те, Як, пригноблений своїм...
- Демон і Тамара в однойменній поемі Лермонтова Саме Демон, а не людина, міг “все життя, століття без поділу й насолоджуватися й страждати”. Демонові були під стать нелюдські страждання: “Що повість тяжких позбавлень, Праць і лих юрби людської Прийдешніх, минулих поколінь. Перед минутою однієї Моїх невизнаних мучень?” Саме Демонові властиво безмежне презирство або ненависть до навколишнього Де немає...
- Еволюція ліричного героя на сторінках поетичних створінь М. Ю. Лермонтова 1. Образ ліричного героя в ранній творчості. 2. Від юнацького романтизму до зрілого реалізму. 3. Підсумок щиросердечних шукань поета. Твій вірш, як божий дух, носився над юрбою; И, відкликання думок шляхетних, Звучав, як дзвін на вежі вічовий, У дні торжеств і лих народних. М. Ю. Лермонтов Творчий шлях М. Ю....
- Поривання до волі в поемі “Мойсей” Поема “Мойсей” – один з найкращих творів І. Я. Франка. За жанром – це філософська поема. Вона була написана у 1905 році, на початку революції в Росії. Письменник сподівався, що революційні зміни принесуть визволення й українцям. Він хотів, щоб широкі маси очолила така політична сила, яка б добула самостійність для...
- Образ Земфіри як граничне вираження степової циганської волі в поемі “Цыганы” Образ Алеко породили такий живий і співчутливий відгук у К. Ф. Рилєєва й інших декабристів. Але разом з тим уже наприкінці третьої головкоми намечается трагічна антиномія в характері Алеко, що і ляже в основу всієї поеми. Рветься з “оковів просвещенья”, з “неволі задушливих міст”, полум’яний і рішучий вольнолюбец, що не...
- Відображення прагнень народу до національної самостійності, до волі в поемі “Мойсей” Люди, люди! Я ваш брат, Я для вас рад жити, Серця свого кров’ю рад Ваше горе змити. І. Франко Поема “Мойсей” – один з найкращих творів І. Я. Франка. За жанром – це філософська поема. Вона була написана у 1905 році, на початку революції в Росії, коли народ піднявся на...
- Відображення прагнень народу до національної самостійності, до волі в поемі “Мойсей” ІВАН ФРАНКО Люди, люди! Я ваш брат, Я для вас рад жити, Серця свого кров ‘ю рад Ваше горе змити. І. Франко Поема “Мойсей” – один з найкращих творів І. Я. Франка. За жанром – це філософська поема. Вона була написана у 1905 році, на початку революції в Росії, коли народ піднявся...